Liian monelle joulu on ahdistavaa aikaa - 700 000 elää köyhyysrajan alapuolella
Sairaanhoitaja avautuu:
"Vähävaraisille joulu on ahdistavaa aikaa. Rahat ovat tiukilla, mutta joulua pitäisi kuitenkin viettää asiaankuuluvine ruokineen ja lahjoineen. Satoja tuhansia suomalaisia elää köyhyysrajan alapuolella."
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/sairaanhoitajan-avautuminen-ku…
Miten tämä voi olla nykysuomessa mahdollista?
Kommentit (21)
Se on siten mahdollista että köyhillä sossun eläteillä nyt vaan ei voi olla samaa elintasoa kuin muilla.
Verojako tässä pitäisi korottaa vai? Ehei -ei onnistu!
Onhan se hätkähdyttävää, että noin iso osa vain viidestä miljoonasta voidaan luokitella köyhiksi...
Minä olen yksi, joka alittaa tuon köyhyysrajan ja hartain toiveeni on, että saisin viettää joulun yksikseni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi, joka alittaa tuon köyhyysrajan ja hartain toiveeni on, että saisin viettää joulun yksikseni.
Pitää vielä sanoa, että sossusta en ole koskaan saanut centtiäkään.
Jos pistää euron säästöön joka päivä voi ostaa 365 eurolla jouluruokia
Ei se joulu yllätyksenä tule, 12 kuukauden päästä taas edessä. Parempaa elämänhallintaa ja jättää viinat/tupakat ostamatta, niin ensivuonna voi viettää seesteisempää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Ei se joulu yllätyksenä tule, 12 kuukauden päästä taas edessä. Parempaa elämänhallintaa ja jättää viinat/tupakat ostamatta, niin ensivuonna voi viettää seesteisempää joulua.
Sinä et ole koskaan ollut köyhä. Ei vaadita kuin esim. pesukoneen tai silmälasien rikkoutuminen niin tarkoin suunniteltu budjetti menee vituralleen seuraaviksi kuukausiksi.
Ei minua köyhyys haittais, mutta ahdistaa epävarma tulevaisuus. Ei tiedä milloin tuet katkeavat ja kokoajan pitää reportoida jokainen päivä elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole koskaan ollut köyhä. Ei vaadita kuin esim. pesukoneen tai silmälasien rikkoutuminen niin tarkoin suunniteltu budjetti menee vituralleen seuraaviksi kuukausiksi.
Jos silmälaseja täytyy pitää aina, on hyvä hankkia varalasit. Tarjouksista niitä saa aika edulliseen hintaa.
Ja oluttölkkeja voi aina lähteä keräämään (on kokemusta)
Esimerkiksi meidän perheessä 3 jäsentä eli kaikki opiskelevat lapset luokitellaan köyhiksi. Silti he matkustelevat, shoppailevat, harrastavat jne. ilman mitään huolia ja saman näyttävät tekevän suurin osa kavereistaankin. He priorisoivat ja saavat vanhemmiltaan rahaa.
Enkä oikein voi pitää köyhänä perhettä, jolle yhteiskunta antaa joka kuukausi 3000 e siitä ilosta, että vanhemmat ei halua töihin eikä perhe halua muuttaa pois Helsingistä.
Asialle tulle tehdä jotakin.
Nykynuoret on opetettava säästäväisiksi, että tajuavat ettei tekemättä mitään saa mitään.
Minullakn o tuttuja, jotka laskevat kaiken sen varaan mitä valtiolta saavat. Lapset hankitaan sen takia, että saa paremmin tukia jne.
Tarvitsisimme armeijatyylisiä nukkumisratkaisuja näille, jotka suunnittelevat kaiken tukien varaan. Nyt asiat on olleet liian hyvin.
Toki ihmisiä pitää auttaa, että saa sairaudet hoidettua jne. Mutta kyllä ne pystyy hoitamaan asumalla auntolassa, jossa on oma sänky ja yhteiset suihku+ wc tilat ja keittiö.
Opiskelijathan jo asuvat jopa 12 hengen asuntoloissa usein ja ihan hyvin asiat ovat silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos silmälaseja täytyy pitää aina, on hyvä hankkia varalasit. Tarjouksista niitä saa aika edulliseen hintaa.
Ei pahalla, mutta meidän kaikkien näkö ei ole niin hyvä, että lasit saisi halvalla. terv. jo pelkkä ohennus maksaa halvimmassa (suomalaisessa) liikkeessä n. 100e. Kehyksiä toki voi saada tarjouksista.
Pointti: älä yritä päteä asioissa, joista et tiedä tai et ole kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret on opetettava säästäväisiksi, että tajuavat ettei tekemättä mitään saa mitään.
Minullakn o tuttuja, jotka laskevat kaiken sen varaan mitä valtiolta saavat. Lapset hankitaan sen takia, että saa paremmin tukia jne.
Tarvitsisimme armeijatyylisiä nukkumisratkaisuja näille, jotka suunnittelevat kaiken tukien varaan. Nyt asiat on olleet liian hyvin.
Toki ihmisiä pitää auttaa, että saa sairaudet hoidettua jne. Mutta kyllä ne pystyy hoitamaan asumalla auntolassa, jossa on oma sänky ja yhteiset suihku+ wc tilat ja keittiö.
Opiskelijathan jo asuvat jopa 12 hengen asuntoloissa usein ja ihan hyvin asiat ovat silti.
Olen miettinyt samaa. Asuin kauan sitten erään sairaalan asuntolassa. Jokaisella oli oma huone ja siinä vieressä wc. Suihkuhuone ja keittiö oli yhteiset 9 muun kanssa. Jos ihmiset (työssäkäyvät) pystyi elämään noin 1980-luvulla, niin miksi ihmeessä nyt ei voitaisi tehdä samaa?
Tää yks olikin nerokas: Jos ei ole varaa uusiin silmälaseihin rikkoutuneiden tilalle, niin osta varalasit. Lyömätön logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta meidän kaikkien näkö ei ole niin hyvä, että lasit saisi halvalla. terv. jo pelkkä ohennus maksaa halvimmassa (suomalaisessa) liikkeessä n. 100e. Kehyksiä toki voi saada tarjouksista.
Tässä ei ole kyse mistään pätemisestä: Minulla "miinusnäkö", toisessa -4.5 ja toisessa -6.5, mutta hyviä tarjouksia kyttäämällä saa lasit aika edullisesti. No, edullinenkin on suhteellinen käsitys. mutta nyt tarkoitan omiin silmiini sopivia laseja.
Pointti: Tiedän ja olen kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ja miksi et saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Asuin kauan sitten erään sairaalan asuntolassa. Jokaisella oli oma huone ja siinä vieressä wc. Suihkuhuone ja keittiö oli yhteiset 9 muun kanssa. Jos ihmiset (työssäkäyvät) pystyi elämään noin 1980-luvulla, niin miksi ihmeessä nyt ei voitaisi tehdä samaa?
Lisäksi yhteisöllisyys kasvattaa mielihyvää ja nostaa itsetuntoa.... moni asia paranee.
Tässäkin on oikeastaan kysymys, mihin velaksi otettavat rahat valtio haluaa suunnata. Nyt suunnataan miljardi vuosittain (vähintään miljardi) tp-hakijoihin, joista kolmasosa saa oleskeluluvan. Eli kaksi kolmasosaa menee suoraan kaivoon.
Myös ihmettelen, miksi tp-hakijoille uskontoon katsomatta järjestetään joulujuhlia? Kerätään lahjoituksina lahjoja? Heillä on oma juhlapäivänsä ylensyönnille ja lahjoille, nuokin olisi voinut kohdistaa köyhille kotimaassa. Saavatkohan juhla-ateriankin jouluna? Heille sopivilla höystöillä, joita ei todellakaan saa edullisesti tähän aikaan vuodesta Suomessa.
Eli vähintään miljardi vuodessa, velaksi. Miettikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole kyse mistään pätemisestä: Minulla "miinusnäkö", toisessa -4.5 ja toisessa -6.5, mutta hyviä tarjouksia kyttäämällä saa lasit aika edullisesti. No, edullinenkin on suhteellinen käsitys. mutta nyt tarkoitan omiin silmiini sopivia laseja.
Pointti: Tiedän ja olen kokenut.
Täältä sivusta huutelen, että köyhyyskin on suhteellinen käsitye. Ehkä olet kokenut samanlasita köyhyyttä kuin yksi tuttuni. Asuu velattomassa rivarikolmiossa yksin, on velaton hieno auto, on varaa kahden viikon Thaimaan matkoille, mökkikin on. Ja rotukoira. En tiedä, että miksi sanoo itseään köyhäksi. On eläkkeellä oltuaan ikänsä duunissa, joten eläkkeenkin pitäisi olla hyvä. Ei myöskään juo, polta ja syö ylettömästi.
On kyllä järkyttävän korkea luku.
Toki tuosta varmaan saa miinustaa osan eläkeläisistä, joilla tulot ovat pienet, mutta omaisuutta kuitenkin löytyy.