AV:n joulu vuodelta 1944
Mitäs muiden jouluvalmisteluihin kuuluu?
Minä selailen juuri Hesaria, katselen mihin nuo meille tarpeettomat savukekartongit voisi vaihtaa... Kuinka paljon te antaisitte savukkeita puolesta kilosta sokeria?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Lapsiveet tuli! Ja minulla on vielä kesken vauvan villasukat! Mitä nyt avuksi?! :-(
Naapurin Hilja lupasi tulla hevosreellä minnuu auttamaan mutta en usko pääseväni häntä hakemaan.. Olen ensisynnyttäjä, neuvoja?
Kyllä pitäisi saada Hiljalle sanaa, että hetki on käsillä. Onko kuinka pitkä matka Hiljalle? Onko lähempänä naapureita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiveet tuli! Ja minulla on vielä kesken vauvan villasukat! Mitä nyt avuksi?! :-(
Naapurin Hilja lupasi tulla hevosreellä minnuu auttamaan mutta en usko pääseväni häntä hakemaan.. Olen ensisynnyttäjä, neuvoja?Kyllä pitäisi saada Hiljalle sanaa, että hetki on käsillä. Onko kuinka pitkä matka Hiljalle? Onko lähempänä naapureita?
Asuu n.15 korttelin päässä. Toivotaan että äijä tulee kotiin, jos ei niin Jumala minua auttakoon ja antakoon voimia. Pakko mennä maaten, kiitos huolenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaunis joulu on tiedossa. Magnus ja Werner ovat vihdoinkin jouluna kotona. Harmi, että täytyy ottaa tänne Ebba-täti tyttäriensä kanssa Helsingistä meille, kuvittelevat nailonsukilla kustantavansa koko joulun kestityksen. No, saavat ottaa Magnuksen sinne luokseen asumaan, Erikinkadun asuntoon mahtuu hyvin yksi opiskelija, muuttakoot Margit ja Brita samaan huoneeseen.
Onneksi ymmärrettiin jo kesällä, mitä on tulossa. Kellari on täynnä hilloa ja lihatiinut täysinä. Hyvin pärjätään, kun jaksetaan tehdä töitä.
Mahtoikohan jo vuonna -44 olla nailonsukkia. Epäilen.
Kyllä oli, ensimmäiset nailonsukat tulivat myyntiin 15.5.1940. Nuo kertomuksen nailonsukat ovat tietenkin jotain ulkomaantuontia.
Tuskinpa tuotiin sota-aikana mitään nailonsukkia, kun ei tuotu paljon muutakaan. Edes Amerikassa ei sota-aikana saanut nailonsukkia, kun nailon tarvittiin silloin ihan muiden tuotteiden valmistukseen. Suomessa nailonsukkia alettiin valmistaa vasta 50-luvulla.
Mitä teillä on joulupöydässä? Itse ajattelin keittää puuron ja siihen jokainen saa pienen nokareen voita. Kahvipöytään ajattelin leipoa vehnästä. Kun saisi vielä jostain oikeaa kahvia... Pakko kai tyytyä korvikkeeseen. Joulupäiväksi teen lipeäkalaa ja kylkeen perunat. Hyvää on.
Oletteko ajatelleet miksi köyhät pyytävät joulu-avusta jotain räsynukkea tai puu-autoa lapsilleen? Miksi heille kuuluisi sama elintaso kuin muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaunis joulu on tiedossa. Magnus ja Werner ovat vihdoinkin jouluna kotona. Harmi, että täytyy ottaa tänne Ebba-täti tyttäriensä kanssa Helsingistä meille, kuvittelevat nailonsukilla kustantavansa koko joulun kestityksen. No, saavat ottaa Magnuksen sinne luokseen asumaan, Erikinkadun asuntoon mahtuu hyvin yksi opiskelija, muuttakoot Margit ja Brita samaan huoneeseen.
Onneksi ymmärrettiin jo kesällä, mitä on tulossa. Kellari on täynnä hilloa ja lihatiinut täysinä. Hyvin pärjätään, kun jaksetaan tehdä töitä.
Kyllä oli, ensimmäiset nailonsukat tulivat myyntiin 15.5.1940. Nuo kertomuksen nailonsukat ovat tietenkin jotain ulkomaantuontia.
Tuskinpa tuotiin sota-aikana mitään nailonsukkia, kun ei tuotu paljon muutakaan. Edes Amerikassa ei sota-aikana saanut nailonsukkia, kun nailon tarvittiin silloin ihan muiden tuotteiden valmistukseen. Suomessa nailonsukkia alettiin valmistaa vasta 50-luvulla.
Eläs nyt, ootkos sie ihan höppänäksi tullut vanhuuttas. Etkös muista, kun saumoja salaa piirrettiin persuuksen alle. Kansakoulussakin neiti opettaja puhui kerran, että ennen vanhaan sukkia käytti vaan miehet. Meirän isäntä ei sukkia jalkaansa laittais, paitsi villasukat. Pojaltakin kehtasin kysyi sukista ja se antoi tällasta tietoa: "Modernien sukkahousujen edeltäjä olivat nailonsukat. Ne tulivat markkinoille vuonna 1940. Nailon ei jousta, joten sukkia tehtiin monta kokoa, ja säären takaosaa koristi käsin ommeltu sauma."https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukkahousut
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä on joulupöydässä? Itse ajattelin keittää puuron ja siihen jokainen saa pienen nokareen voita. Kahvipöytään ajattelin leipoa vehnästä. Kun saisi vielä jostain oikeaa kahvia... Pakko kai tyytyä korvikkeeseen. Joulupäiväksi teen lipeäkalaa ja kylkeen perunat. Hyvää on.
Meiltä saisi tulla perunoita hakemaan, pärjätään kyllä ens syssyyn asti. Mahtaisko kellään olla yhtään vähän lihhoo palaa ylimääräistä jouluksi, niin kyllä täältä maitoa annetaan. Sikuria ja nisua vielä vaivan palkaksi.
Mitä mieltä tuosta Mannerheimista, sehä o nyttensä elokuusta saakka ollu presidenttinä, en minä tiiä tuosta maaliman menosta enkä paljookkaa ymmärrä, äitivainaa sano aina että "sinua ei Kyllikki oo älyn lahjalla lyöty mutta siitä pijä huoli että tukkas kasvaa ja kiiltää ja naama o puhas niin hyvin sun käy!" ja niin käviki, menin viime peltotöitte jälkee naimisii Auvoni kanssa ja kaikki sannoo että se on tämän pitäjän kommein mies!
Mutta sitähän minun piti kysymän, että Mannerheimista, että kyllä sillä ainakkii isommat ja paremmat viikset on ku Rytillä. Ja tiiättehän mitä sanotaan isoviiksisistä miehistä!
Hihihiii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläs nyt, ootkos sie ihan höppänäksi tullut vanhuuttas. Etkös muista, kun saumoja salaa piirrettiin persuuksen alle. Kansakoulussakin neiti opettaja puhui kerran, että ennen vanhaan sukkia käytti vaan miehet. Meirän isäntä ei sukkia jalkaansa laittais, paitsi villasukat. Pojaltakin kehtasin kysyi sukista ja se antoi tällasta tietoa: "Modernien sukkahousujen edeltäjä olivat nailonsukat. Ne tulivat markkinoille vuonna 1940. Nailon ei jousta, joten sukkia tehtiin monta kokoa, ja säären takaosaa koristi käsin ommeltu sauma."https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukkahousut
Enpä usko ihan höppänä olevani, vaikka vanha olenkin.
Ensimmäiset nailonsukat tulivat markkinoille Amerikassa 1940, Euroopassa vasta sodan jälkeen 50-luvulla. Sota-aikana ei Amerikassakaan riittänyt nailonia sukkiin, kun sitä tarvittiin esim. laskuvarjoihin. Nailonsukkia alettiin Suomessa valmistaa vasta 50-luvulla. Sitä ennen ainakin varakkaat käyttivät helposti hajoavia silkkisukkia.
Älkää pilatko tätä kerjua riitelyllä SUKLAHOUSUISTA!! C'moon, kerrankin oikeesti hauska ja hyvä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä tuosta Mannerheimista, sehä o nyttensä elokuusta saakka ollu presidenttinä, en minä tiiä tuosta maaliman menosta enkä paljookkaa ymmärrä, äitivainaa sano aina että "sinua ei Kyllikki oo älyn lahjalla lyöty mutta siitä pijä huoli että tukkas kasvaa ja kiiltää ja naama o puhas niin hyvin sun käy!" ja niin käviki, menin viime peltotöitte jälkee naimisii Auvoni kanssa ja kaikki sannoo että se on tämän pitäjän kommein mies!
Mutta sitähän minun piti kysymän, että Mannerheimista, että kyllä sillä ainakkii isommat ja paremmat viikset on ku Rytillä. Ja tiiättehän mitä sanotaan isoviiksisistä miehistä!
Hihihiii!
Onko se meiän naapurin räkänokka-Auvo miähäks kasvanut, ku kotoansa lähti. Ei ois Auvosta uskonut, että eukon vielä jostain nappoo. Vai on Auvokin niin komistunut. Taitoo tulla issäänsä, tiedä vaikka silläkin olis nuarena nokkansa aina vuotanut. Oon Mannerheimillä komiat viikset, niin hiano miäs on että.
Onkos kukaan käynyt koskaan Alkossa? Kuulin, kun vaari puhui veljelleen, jotta Alko on taas auki, jouluhuikasta jotain mumisivat.
Vierailija kirjoitti:
Hihihiii!
Mutta enpä olis arvannut, että sillä musta naama on. Kotiliedessä oli kuva.
Ristiriitaisin tuntein teen tätä joulua. Kahdeksan evakkopaikan jälkeen meillä on vihdoin uusi oma koti, silti on ikävä sinne entiseen "oikeaan kotiin". Tämä on kylmä tila, ei vielä edes tietä perille asti, ei sähköä, vesi tulee sisään kun sen jaksaa kaivosta kantaa. Lanttulaatikkoa saan pöytään ja rosollia, lihanmurenaakaan ei ole.
Mutta ei tarvitse juosta pakoon pommikoneita. Monta vuotta pelkäsin mustareunaisen viestin tuloa rintamalta, mutta nyt istuu mies tuossa vastapäätä. Ilman toista kättä mutta silti elävänä. Ja sydämeni alla kasvaa nyt uusi elämä. Meidän neljäs lapsi. Jospa tästä kuopuksesta vielä tulisi tyttö.
[Nämä ovat mummoni oikeita joulumuistoja vuodelta 1944. Ja se neljäs lapsi oli tyttö, minun äitini.]
Sitä mää vaan mietin, että mitenkäs ne inkeriläiset pärjää siellä kotikunnillaan, kun kaikki on mennyt. Olis ny vaan oottanut että lumet sulaa, mitä sinne nyt palaa. Joulu, uusi vuosi ja loppiainenkin tässä. Kun ei kyntämäänkään pääse koh vasta kevväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihihiii!
Onko se meiän naapurin räkänokka-Auvo miähäks kasvanut, ku kotoansa lähti. Ei ois Auvosta uskonut, että eukon vielä jostain nappoo. Vai on Auvokin niin komistunut. Taitoo tulla issäänsä, tiedä vaikka silläkin olis nuarena nokkansa aina vuotanut. Oon Mannerheimillä komiat viikset, niin hiano miäs on että.
Auvonon kommee, ja en minä ainoa plikka sen perrään ollu, mutta minäpä olin ainoa jonka perrään Auvo oli. Mäkelän kauppias rouva sano että on ihime jos ei Kyllikillä oo viijen vuojen sissään ainakin neljää kakaraa! Hihih!
Mutta ei oo kuulunu, veri tulloo joka kuukaus eikä vyötärö oo kasvana, eikä oo etonnu, mutta vastahas myö par kuukautta ollaan naimisissa oltu. Sen minä haluaisin täällä palstalla kyssyy, että onko se ihan normaalia, että mies halluu sillee.. no kiäntää minut niinku toisippäi ja sit lykkii, niiku koirat tekköö? Ku en mie tätä kehtoo ääneen sannoo kellekää.
Nyt iha hävettää ja Auvo pieksis miut jos sais tietää että tällassii kyselen nut minnuu vaan vaivaa se asia.
Nyt meen jatkammaa joululahjan tekkoo, teen Auvole vanhoista tyynyliinoista kesäks uuvet shortisit.
Meillä on surullinen joulu. Isä jäi kuukausi sitten junan alle, kun oikaisi rataa pitkin kasarmilta töistä kotiin. Onneksi lantut ja nauriit kasvoivat hyvin ja kauppiaalta saatiin pala sianlihaa, joten nälässä ei tarvitse olla. Terveisin Fiia 18 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihihiii!
Auvonon kommee, ja en minä ainoa plikka sen perrään ollu, mutta minäpä olin ainoa jonka perrään Auvo oli. Mäkelän kauppias rouva sano että on ihime jos ei Kyllikillä oo viijen vuojen sissään ainakin neljää kakaraa! Hihih!
Mutta ei oo kuulunu, veri tulloo joka kuukaus eikä vyötärö oo kasvana, eikä oo etonnu, mutta vastahas myö par kuukautta ollaan naimisissa oltu. Sen minä haluaisin täällä palstalla kyssyy, että onko se ihan normaalia, että mies halluu sillee.. no kiäntää minut niinku toisippäi ja sit lykkii, niiku koirat tekköö? Ku en mie tätä kehtoo ääneen sannoo kellekää.
Nyt iha hävettää ja Auvo pieksis miut jos sais tietää että tällassii kyselen nut minnuu vaan vaivaa se asia.
Nyt meen jatkammaa joululahjan tekkoo, teen Auvole vanhoista tyynyliinoista kesäks uuvet shortisit.
Elä sie hyvä Kyllikki miähelles niin suvaitsevainen ollos. Sano että on piä kipiä, näin äiteemuori miutakin neuvo. Parempi se on kerran kuussa niitä punasia rättejä pestä ku joka päivä syöttää ja vaippoo vaihtaa uuelta suulta.
Mikähän se on meiän Taaveen tullu, kun rintamalta tuli ja eikä se oo enää sama Taave. Kovin on vaisu ja tuijottelee pois silmistä. Pyssyn kanssa lähtee aamulla mettään ja tulloo myöhään miten tulloo. Ku ei vaan tekis ittelleen mittään. Mie niin pelkään ja äitikin pelkää. Jumala auta Taavea.
Voi kyllä muistan...