Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AV:n joulu vuodelta 1944

Vierailija
19.12.2015 |

Mitäs muiden jouluvalmisteluihin kuuluu?
Minä selailen juuri Hesaria, katselen mihin nuo meille tarpeettomat savukekartongit voisi vaihtaa... Kuinka paljon te antaisitte savukkeita puolesta kilosta sokeria?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä tuosta Mannerheimista, sehä o nyttensä elokuusta saakka ollu presidenttinä, en minä tiiä tuosta maaliman menosta enkä paljookkaa ymmärrä, äitivainaa sano aina että "sinua ei Kyllikki oo älyn lahjalla lyöty mutta siitä pijä huoli että tukkas kasvaa ja kiiltää ja naama o puhas niin hyvin sun käy!" ja niin käviki, menin viime peltotöitte jälkee naimisii Auvoni kanssa ja kaikki sannoo että se on tämän pitäjän kommein mies!

Mutta sitähän minun piti kysymän, että Mannerheimista, että kyllä sillä ainakkii isommat ja paremmat viikset on ku Rytillä. Ja tiiättehän mitä sanotaan isoviiksisistä miehistä!

Hihihiii!

Onko se meiän naapurin räkänokka-Auvo miähäks kasvanut, ku kotoansa lähti. Ei ois Auvosta uskonut, että eukon vielä jostain nappoo. Vai on Auvokin niin komistunut. Taitoo tulla issäänsä, tiedä vaikka silläkin olis nuarena nokkansa aina vuotanut. Oon Mannerheimillä komiat viikset, niin hiano miäs on että.

Auvonon kommee, ja en minä ainoa plikka sen perrään ollu, mutta minäpä olin ainoa jonka perrään Auvo oli. Mäkelän kauppias rouva sano että on ihime jos ei Kyllikillä oo viijen vuojen sissään ainakin neljää kakaraa! Hihih!

Mutta ei oo kuulunu, veri tulloo joka kuukaus eikä vyötärö oo kasvana, eikä oo etonnu, mutta vastahas myö par kuukautta ollaan naimisissa oltu. Sen minä haluaisin täällä palstalla kyssyy, että onko se ihan normaalia, että mies halluu sillee.. no kiäntää minut niinku toisippäi ja sit lykkii, niiku koirat tekköö? Ku en mie tätä kehtoo ääneen sannoo kellekää.

Nyt iha hävettää ja Auvo pieksis miut jos sais tietää että tällassii kyselen nut minnuu vaan vaivaa se asia.

Nyt meen jatkammaa joululahjan tekkoo, teen Auvole vanhoista tyynyliinoista kesäks uuvet shortisit.

Elä sie hyvä Kyllikki miähelles niin suvaitsevainen ollos. Sano että on piä kipiä, näin äiteemuori miutakin neuvo. Parempi se on kerran kuussa niitä punasia rättejä pestä ku joka päivä syöttää ja vaippoo vaihtaa uuelta suulta.

Äitivainaalla sano minulle, että "muista sie Kyllikki, että miehet ne tarvihtoo lämpöstä syllii ja jos ei vaimo sitä anna nii mies hakkoo sitä naapurista, talon piikalta tai vaikka navetasta uuhelta"

Äit ol kyllä kova veistelemmää, mutta tottuuven siemen niissä sanoissa ol.

Täsä hevosmatkan pääsä assuu Toivo ja Iita. Toivo sannoo kaupalla köyvessää vaimoaan "pihi-Iitaks", Toivo on nii hävytön suustaa et melekein tekis mieli pestä sen suu saippualla mutta mistäpä sitä tähä aikaa sais, hihihih. No mutta siis, Toivo on iha tunnettu siitä akkoin jahtaamisesta, onpa sittennii huhu että Perälän Hulda olis Toivolle kakaranki vääntäny. Toinen huhu sannoo että se olis saksalaisen upseerismiehen mutta kyllä sillä kakaralla Toivon silimät on.

Että en mie taho ettö Auvo alakaa helmoin perässä juosta, ja kyllähää se ihan kivasti välillä ossoo kutitella oikeista paikoista, hihih!

Vierailija
62/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääköhän 2kg karjalanpaistia kymmenelle hengelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, itse olen tilannut 200 grammaa jauhelihaa ja meitä on seitsemän... Muuhun ei nyt ole varaa, mutta lihapullat lupasin isännälle tehdä jouluksi. 

Vierailija
64/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää tiedä mitä teen.

Vaimoni Siiri ei suostu nousemaan sängystä ylös. Siiri synnytti terveen tyttölapsen viisi kuukautta sitten ja sen jälkeen se on ollut tuollainen. Itkee ja imettää, niinkuin siskoni sanoi ollessaan meillä apuna ensimmäiset kaksi kuukautta. Nyt ollaan täällä kolmisin, minä vien tyttöä välillä tissille ja muuten hoidan sitä itse, kun vaimo ei jaksa mitään. Kerran päivässä se raahustaa syömään. Laihtunutkin se on niin ja pitkät, ennen niin kauniit hiukset on sotkussa ja takussa. Ei se hymyilekään ja puhuukin vaan vähän. Tyttöä ei edes suostu katsomaan!

Lääkäri tuli matkan päästä meitä katsomaan, kun kuuli siskoltani mikä on tilanne. Lääkäri sanoi tutkimuksensa jälkeen, että jonkinlainen vajaamielisyys on vaimooni iskenyt, ja että hän on ennenkin samanlaisia nähnyt. Jossain Kellokoskella on kuulemma sairaala, jossa tällaisia pystytään pitämään. Tästä ei kuulemma parannu, niin se sano. Ja että minun on tyttö kasvatettava itestään.

Kai minun on pakko vaimo sinne Kellokoskelle viedä, kun en minä omilta töiltäni ja tytön hoidolta enää ehdi vaimoani hoitaa. Pelottaa että se joskus tekee tytölle jotain, se joskus mumisee aika synkkiä asioita itekseen.

Naapuritkin meitä välttelee, luulevat pian että tarttuu tämä tauti. Mistäs tiedän vaikka tarttuisikin. Kylän pappi kävi huutamassa ja manaamassa, että meillä assuu synti.

Minulla ei varmaan vaihtoehtoja ole kuin viedä se sinne Kellokoskelle. Voi laps parkaa, jää ilman äitiään.

Vierailija
65/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, et kai sinä meinaa ruveta hulluttelemaan? Kaksi kokonaista kiloa kymmenelle hengelle! Siitähän tulee 200 g/henki! Meillä ei kyllä yhteen ateriaan tuhlattaisi moista määrää lihaa, sitä laitettaisiin korkeintaan 50 g/aikuinen, lapsille välttäisi vähempikin. (Siis jos olisi lihaa mutta kun ei ole tällä haavaa). Jos tehtäisiin esim. hernerokka, siihen laitettaisiin luonnollisesti vähemmän lihaa, herneet ne olisi pääosassa.

Ihan sydämestä alkaa huikoa ajatus noin yltäkylläisestä määrästä lihaa. Täytyypä naapurin Aunelle kertoa kun kohta tapaamme, hän ei kyllä tule uskomaan korviaan...

Vierailija
66/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, et kai sinä meinaa ruveta hulluttelemaan? Kaksi kokonaista kiloa kymmenelle hengelle! Siitähän tulee 200 g/henki! Meillä ei kyllä yhteen ateriaan tuhlattaisi moista määrää lihaa, sitä laitettaisiin korkeintaan 50 g/aikuinen, lapsille välttäisi vähempikin. (Siis jos olisi lihaa mutta kun ei ole tällä haavaa). Jos tehtäisiin esim. hernerokka, siihen laitettaisiin luonnollisesti vähemmän lihaa, herneet ne olisi pääosassa.

Ihan sydämestä alkaa huikoa ajatus noin yltäkylläisestä määrästä lihaa. Täytyypä naapurin Aunelle kertoa kun kohta tapaamme, hän ei kyllä tule uskomaan korviaan...

Kyllä meillä täällä karjalassa on tapana pistää juhlapäivänä mahdollisimman isolleen!

Muina päivinä eletään sitten hyvin nuukasti.

Vierailija
67/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin illalla ikkunasta ,kun naapurin rouvan luo meni saksalainen upseeri.Eikä lähteny pois ennen aamua.mies rintamalla ja kehtaa hyysätä toista. Pitäisikö kirjottaa kirje ja paljastaa tuommoset temput.Vai käviskö se pappi puhuttelemassa jos pyytäisin.

Vierailija
68/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miult jäi kaik Karjalaa. Tänne Pohjanmaalle miut evakuoitii, ja hyö vaa ryssänä minnuu tääl pittäät. Mie en tänne halluu jäähä.

Vierailija
69/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin illalla ikkunasta ,kun naapurin rouvan luo meni saksalainen upseeri.Eikä lähteny pois ennen aamua.mies rintamalla ja kehtaa hyysätä toista. Pitäisikö kirjottaa kirje ja paljastaa tuommoset temput.Vai käviskö se pappi puhuttelemassa jos pyytäisin.

Jouluna -44 ei kyllä saksalaiset upseerit enää kaveeranneet siviilien kanssa. Lapin sotaa saksalaisia vastaan oli käyty jo kolme kuukautta. 1941-43 tuo olisi ollut mahdollista.

Vierailija
70/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluna -44 ei kyllä saksalaiset upseerit enää kaveeranneet siviilien kanssa. Lapin sotaa saksalaisia vastaan oli käyty jo kolme kuukautta. 1941-43 tuo olisi ollut mahdollista.

Kyllä ne jotku suhteet kantoi pidemmällekki.

Vierailija
71/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tulisi mies jo kotiin. Joillakin jo on isä jouluksi kotiutettu.Varasin paketin partasaippuaa ja uuden saippuasudin,jos kuitenkin vaikka yllätykseksi tulisi.Lapset odottavat isää,ja kuusen hakureissua, viime jouluna haettin lasten kanssa ,tuli vain muotopuoli kun ei jaksettu kahlata syvemmälle metsään.Palaakohan elämä koskaan enää normaaliksi? Niin paljon nuoria miehiä kuolee ja vammmautuu.

Vierailija
72/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne jotku suhteet kantoi pidemmällekki.

Mutta tuskin niitä saksalaisupseereja tuolloin kuitenkaan pyöri vihollisen alueella kyläilemässä naisten luona.

Vierailija
73/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÖÖ

Vierailija
74/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikes sie oot sanomaa, niinku entinen vallesmanni. Ei se vallesmannin eväitä ennenkään syönnyt naapurin rouva. Kyllä pappi puhhoo, puhhoo ilman lehmipalkkookin.

Vierailija
75/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä tuosta Mannerheimista, sehä o nyttensä elokuusta saakka ollu presidenttinä, en minä tiiä tuosta maaliman menosta enkä paljookkaa ymmärrä, äitivainaa sano aina että "sinua ei Kyllikki oo älyn lahjalla lyöty mutta siitä pijä huoli että tukkas kasvaa ja kiiltää ja naama o puhas niin hyvin sun käy!" ja niin käviki, menin viime peltotöitte jälkee naimisii Auvoni kanssa ja kaikki sannoo että se on tämän pitäjän kommein mies!

Mutta sitähän minun piti kysymän, että Mannerheimista, että kyllä sillä ainakkii isommat ja paremmat viikset on ku Rytillä. Ja tiiättehän mitä sanotaan isoviiksisistä miehistä!

Hihihiii!

Onko se meiän naapurin räkänokka-Auvo miähäks kasvanut, ku kotoansa lähti. Ei ois Auvosta uskonut, että eukon vielä jostain nappoo. Vai on Auvokin niin komistunut. Taitoo tulla issäänsä, tiedä vaikka silläkin olis nuarena nokkansa aina vuotanut. Oon Mannerheimillä komiat viikset, niin hiano miäs on että.

Auvonon kommee, ja en minä ainoa plikka sen perrään ollu, mutta minäpä olin ainoa jonka perrään Auvo oli. Mäkelän kauppias rouva sano että on ihime jos ei Kyllikillä oo viijen vuojen sissään ainakin neljää kakaraa! Hihih!

Mutta ei oo kuulunu, veri tulloo joka kuukaus eikä vyötärö oo kasvana, eikä oo etonnu, mutta vastahas myö par kuukautta ollaan naimisissa oltu. Sen minä haluaisin täällä palstalla kyssyy, että onko se ihan normaalia, että mies halluu sillee.. no kiäntää minut niinku toisippäi ja sit lykkii, niiku koirat tekköö? Ku en mie tätä kehtoo ääneen sannoo kellekää.

Nyt iha hävettää ja Auvo pieksis miut jos sais tietää että tällassii kyselen nut minnuu vaan vaivaa se asia.

Nyt meen jatkammaa joululahjan tekkoo, teen Auvole vanhoista tyynyliinoista kesäks uuvet shortisit.

Elä sie hyvä Kyllikki miähelles niin suvaitsevainen ollos. Sano että on piä kipiä, näin äiteemuori miutakin neuvo. Parempi se on kerran kuussa niitä punasia rättejä pestä ku joka päivä syöttää ja vaippoo vaihtaa uuelta suulta.

Äitivainaalla sano minulle, että "muista sie Kyllikki, että miehet ne tarvihtoo lämpöstä syllii ja jos ei vaimo sitä anna nii mies hakkoo sitä naapurista, talon piikalta tai vaikka navetasta uuhelta"

Äit ol kyllä kova veistelemmää, mutta tottuuven siemen niissä sanoissa ol.

Täsä hevosmatkan pääsä assuu Toivo ja Iita. Toivo sannoo kaupalla köyvessää vaimoaan "pihi-Iitaks", Toivo on nii hävytön suustaa et melekein tekis mieli pestä sen suu saippualla mutta mistäpä sitä tähä aikaa sais, hihihih. No mutta siis, Toivo on iha tunnettu siitä akkoin jahtaamisesta, onpa sittennii huhu että Perälän Hulda olis Toivolle kakaranki vääntäny. Toinen huhu sannoo että se olis saksalaisen upseerismiehen mutta kyllä sillä kakaralla Toivon silimät on.

Että en mie taho ettö Auvo alakaa helmoin perässä juosta, ja kyllähää se ihan kivasti välillä ossoo kutitella oikeista paikoista, hihih!

Elä ny, meinaakko sie että Toivo olis Huldan perässä juossu. Voi taivahan sentä. No sitä mie oon ihmetellynnä, että se Toivo siellä heinässä niin koviasti kävi. Voi hyvenen aiko, että silleen on Toivon silmet nuorellee pojjjaalle tullu. Mite se vanha-Huldakin siitä sannoo, ko tietäis että Toivoon poike se onkin. Kyllä se on Auvokin tuossa kylällä käynnynnä kovasti kevätkynnöissä, kylle mie ollaan se nähty miten kova tyämies on. Puhhoo että Larssonin talon piiot ei ossaa hevosista huolehtoo. Sannoo että niitä opettoo. Kyl ne on vaan Larssonin piiot ei mitään oppineet, niskojaan nakkelee ku hevosista kyssyy kinkereillä, ihan hävettöö mittee se Larssonin isäntä tommoisia piikoja pittee nurkissa. Auvo se on hyve mies, hyven vaimon on löytänynnä.

Vierailija
76/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miste sie oot paistia saanunna? Karjalastako asti sie mukana toit?

Vierailija
77/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taida saada tyttöä takaisin Ruotsista.Kirjeet tulee ruotsin kielellä, pitää aina käydä opettajan luona ,hän kun osaa ruotsia.Tyttö kutsuu niitä Ruotsin ihmisiä mammaksi ja papaksi.Ei olisi pitänyt antaa mennä.Vaikka parastahan sitä yritti.Näin joulun aikaan vaan on ikävä  nuorinta.

Vierailija
78/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää tiedä mitä teen.

Vaimoni Siiri ei suostu nousemaan sängystä ylös. Siiri synnytti terveen tyttölapsen viisi kuukautta sitten ja sen jälkeen se on ollut tuollainen. Itkee ja imettää, niinkuin siskoni sanoi ollessaan meillä apuna ensimmäiset kaksi kuukautta. Nyt ollaan täällä kolmisin, minä vien tyttöä välillä tissille ja muuten hoidan sitä itse, kun vaimo ei jaksa mitään. Kerran päivässä se raahustaa syömään. Laihtunutkin se on niin ja pitkät, ennen niin kauniit hiukset on sotkussa ja takussa. Ei se hymyilekään ja puhuukin vaan vähän. Tyttöä ei edes suostu katsomaan!

Lääkäri tuli matkan päästä meitä katsomaan, kun kuuli siskoltani mikä on tilanne. Lääkäri sanoi tutkimuksensa jälkeen, että jonkinlainen vajaamielisyys on vaimooni iskenyt, ja että hän on ennenkin samanlaisia nähnyt. Jossain Kellokoskella on kuulemma sairaala, jossa tällaisia pystytään pitämään. Tästä ei kuulemma parannu, niin se sano. Ja että minun on tyttö kasvatettava itestään.

Kai minun on pakko vaimo sinne Kellokoskelle viedä, kun en minä omilta töiltäni ja tytön hoidolta enää ehdi vaimoani hoitaa. Pelottaa että se joskus tekee tytölle jotain, se joskus mumisee aika synkkiä asioita itekseen.

Naapuritkin meitä välttelee, luulevat pian että tarttuu tämä tauti. Mistäs tiedän vaikka tarttuisikin. Kylän pappi kävi huutamassa ja manaamassa, että meillä assuu synti.

Minulla ei varmaan vaihtoehtoja ole kuin viedä se sinne Kellokoskelle. Voi laps parkaa, jää ilman äitiään.

Siunoo ja varjele meitä tältä kovalta taudilta  Voi hyvenen aiko, punarutolla ja keuhkokuolemiselta meitä poloisia jo rankaistiin, voi hyvenen aiko. Herra Jeesus auta meitä hädässä. Kylle mie tuon teiän naapurikylän papin tiiään,  kova ääni sillä on mutto hyvin puhhoo. Voi hyvenen aiko, mittee sie meinaat plikan kanssa tehdä, ethän sie ilman emäntöö pärjöö. Täällä naapurisso on priski nuori likko, kovin on nätti ja keimainen, ota sie siitä uusi emäntä talloosi.

Vierailija
79/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kotiutettiin rintamalta syyskuun lopulla. Ei joutunut enää Lappia tyhjentämään. Ja nyt pitäisi laittaa joulua, mutta kun aina pitää olla yökkäämässä laskiämpärillä. En pysty syömään juuri mitään. Suolakurkkua tekee aina mieli, mutta kätilö sanoi, ettei sitä saa syödä liikaa, ettei suola sido nestettä kudoksiin. Onhan se tietysti ihanaa, että harras toiveemme toteutuu ja saamme esikoisemme ensi kesänä. Mutta minua vähän huolettaa ja pelottaakin, mitä tästä tulee, kun mies on niin muuttunut rintamalla, tullut jotenkin niin kovaksi ja tunteettomaksi. Mitenkäs teidän miehet? Ovatko pysyneet entisellään vai muuttuneet?

Vierailija
80/96 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taida saada tyttöä takaisin Ruotsista.Kirjeet tulee ruotsin kielellä, pitää aina käydä opettajan luona ,hän kun osaa ruotsia.Tyttö kutsuu niitä Ruotsin ihmisiä mammaksi ja papaksi.Ei olisi pitänyt antaa mennä.Vaikka parastahan sitä yritti.Näin joulun aikaan vaan on ikävä  nuorinta.

Kylle se siellä pärjöö, ku pärjös sinnekin lappu kaulassa. Herra siunoo teidän viisasto oppee, että ossoo ulkomoonkieliä. Hyvinhän se tyttö siellä ulkomaassa pärjöö. Ja kohto pääsee takasi, ku sato taas nousoo. Elä sie huoli. Terveisin,  Esteri.