Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AV:n joulu vuodelta 1944

Vierailija
19.12.2015 |

Mitäs muiden jouluvalmisteluihin kuuluu?
Minä selailen juuri Hesaria, katselen mihin nuo meille tarpeettomat savukekartongit voisi vaihtaa... Kuinka paljon te antaisitte savukkeita puolesta kilosta sokeria?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin ollut av foorumia.

Vierailija
22/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä meidän lasten joululahjoista:

Tyttö 5 v.

- nukelle uusi pää

- nukelle uusi mekko

- villasukat

- 2 kermakaramelliä

Poika 3 v.

- puuhevonen

- kärryt hevoselle

- villamyssy

- 2 kermakaramelliä

Tyttö 1 v.

- villasukat ja tumput

- räsynukke

Onkohan tuossa liikaa? Kun meillä on vielä koko perheelle saatu lahjaksi kokonainen levy suklaata.

No on kyllä ruhtinaalliset lahjat lapsilla! Mutta mikäs siinä jos on varaa :) Haluammehan me vanhemmat lapsillemme hyvän joulun, olosuhteista huolimatta. (Kyllä minäkin antaisin lapsille noin paljon lahjoja jos vaan kykenisin. No, ehkä muutaman vuoden päästä!).

Minä säästäisin tuon suklaalevyn ja vaihtaisin sen johonkin tarpeellisempaan. Meillä on nuorin lapsi kenkiä vailla, kyllä komeat kengät irtoaisi suklaalevyllä...

Anteeksi jos kuulostan katkeralta, se ei ole tarkoitukseni. Harmittaa vaan kun ei ole mahdollisuutta omia lapsia noin muistaa edes joulun aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette mieltä ,kehtaisiko koulun kuusijuhlaan laittaa tytölle saman mekon jota on jo syksyn pitänyt. Tapana on ollut aina jouluksi uutta laittaa.mutta nyt ei oikein pystyisi,kun taas olen pieniin päin .Mieskään ei ole yksikätisenä kovin suurilla ansioilla. 

Vierailija
24/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime jouluna olimme juuri menneet Vilhon kanssa naimisiin. Tänä jouluna olen leski. Jonkin sortin seuralaisia kyllä riittäisi, kylän miehet tuntuvat luulevan että sotalesket ovat kevytkenkäisiä ja miehenkipeitä, julkisia naisia.

Vierailija
25/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olette mieltä ,kehtaisiko koulun kuusijuhlaan laittaa tytölle saman mekon jota on jo syksyn pitänyt. Tapana on ollut aina jouluksi uutta laittaa.mutta nyt ei oikein pystyisi,kun taas olen pieniin päin .Mieskään ei ole yksikätisenä kovin suurilla ansioilla. 

Käyttäisit henkaria.

Vierailija
26/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kaunis joulu on tiedossa. Magnus ja Werner ovat vihdoinkin jouluna kotona. Harmi, että täytyy ottaa tänne Ebba-täti tyttäriensä kanssa Helsingistä meille, kuvittelevat nailonsukilla kustantavansa koko joulun kestityksen. No, saavat ottaa Magnuksen sinne luokseen asumaan, Erikinkadun asuntoon mahtuu hyvin yksi opiskelija, muuttakoot Margit ja Brita samaan huoneeseen.

Onneksi ymmärrettiin jo kesällä, mitä on tulossa. Kellari on täynnä hilloa ja lihatiinut täysinä. Hyvin pärjätään, kun jaksetaan tehdä töitä.

Mahtoikohan jo vuonna -44 olla nailonsukkia. Epäilen.

Vierailija
27/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kerättiin kynttilänpätkät laatikon perältä ja tänään ne sulatettin, saatiin 7 kynttilää. Aattona niin kauniisti valaisevat kuusta ja pirtin hirsiä. Rukiit odottavat puorin nurkassa pieniä sormia, kuusen oksille tekemään olkikoristeita. Enkeli taivaan tuokoon teillekin hyvän joulun.

Vierailija
28/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä, että kun lapset voivat taas käydä koulua, on ihan sama mitä sinne laittaa päälle. (Vaikka olisi vähän rikkinäistäkin, se on ymmärrttävää näinä aikoina). Tärkeintä on oppi ja hyvä toveruus, ei vaatteilla koreilu.

Vierailija
29/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaunis joulu on tiedossa. Magnus ja Werner ovat vihdoinkin jouluna kotona. Harmi, että täytyy ottaa tänne Ebba-täti tyttäriensä kanssa Helsingistä meille, kuvittelevat nailonsukilla kustantavansa koko joulun kestityksen. No, saavat ottaa Magnuksen sinne luokseen asumaan, Erikinkadun asuntoon mahtuu hyvin yksi opiskelija, muuttakoot Margit ja Brita samaan huoneeseen.

Onneksi ymmärrettiin jo kesällä, mitä on tulossa. Kellari on täynnä hilloa ja lihatiinut täysinä. Hyvin pärjätään, kun jaksetaan tehdä töitä.

Voi kyllä oli. Kovalla pakkasella jäätyi kinttuihin, kun kaupassa käytiin jalkaisin.

Vierailija
30/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli, ensimmäiset nailonsukat tulivat myyntiin 15.5.1940. Nuo kertomuksen nailonsukat ovat tietenkin jotain ulkomaantuontia.

Vierailija
31/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli, ensimmäiset nailonsukat tulivat myyntiin 15.5.1940. Nuo kertomuksen nailonsukat ovat tietenkin jotain ulkomaantuontia.

Muistattekos niitä ruskeita sukkien pitimiä?

Vierailija
32/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisimme ottaa omaksi 8 kk.- 1 v. vanhan terveen ja kiltin tyttölapsen. Vast. Saukkolan p.t. 1.p. tammikuuta.

Vierailija
33/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä oli. Kovalla pakkasella jäätyi kinttuihin, kun kaupassa käytiin jalkaisin.

Nailonsukissa taidettiin palella vasta 50-luvulla.

Vierailija
34/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä nimestä Yrjö?

Vierailija
35/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisimme ottaa omaksi 8 kk.- 1 v. vanhan terveen ja kiltin tyttölapsen. Vast. Saukkolan p.t. 1.p. tammikuuta.

Olettekos lastentalolla käyneet katsomassa? Tiedätkös Järvenmutkan talon, kuulin sellaista että niistä se keskimmäinen kun oli piikomassa isossa talossa, oli renkin kanssa ollut jotain silmäpeliä ja sitä nyt puhutaan että se Aino olis pieniin päin. Tästä ei parane tietenkään mitään puhua, mutta aattelin vaan että sieltäkös keväällä pikkuinen tulee ja vanha muori ei äpäriä kattele. Ainoparka, lähtöhän siinä tulee.

Vierailija
36/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulemma hyvin suosittu Isossa-Britanniassa, toki englanninkielisessä muodossaan George. Minä en niin noista nimimuodeista välitä.

Vierailija
37/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapakalakin pitää likoon laittaa.

Vierailija
38/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulemma hyvin suosittu Isossa-Britanniassa, toki englanninkielisessä muodossaan George. Minä en niin noista nimimuodeista välitä.

Nimimuodeista = muotinimistä

Vierailija
39/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä jaksa tätä taas on naapurin emäntä päästäny pojanviikarisa pihalle ja nyt on nenänjäläkiä ikkuna täynnä ja vasta sain ikkunat syksyllä pestyä. Ku ne on nii uteliaita ne pojat, meille tul miehen veli asumaan, ja ku sillä ol toinen jalka jääny taisteluun, nii ne sitä ihmettellemässä.

Tulisivat tupaan, kyllä tuo mies puhua osaa vaikka onkin jalkapuoli.

Voi voi, minä antaisin kyllä lapsille huutia! Joko tullan reilusti tupaan sisälle tai sitten pysytään kokonaan ulkona. Tuollaista puolinaista ikkunoissa renkkumista en ymmärrä.

Vierailija
40/96 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiveet tuli! Ja minulla on vielä kesken vauvan villasukat! Mitä nyt avuksi?! :-(

Naapurin Hilja lupasi tulla hevosreellä minnuu auttamaan mutta en usko pääseväni häntä hakemaan.. Olen ensisynnyttäjä, neuvoja?