Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, jos vanhemmat edelleen elättää 23-vuotiasta lastaan?

Vierailija
18.12.2015 |

Tytär on jo vuosia sitten muuttanut pois kotoaan, kun aloitti yliopisto-opinnot. Ei ole päivääkään tehnyt töitä opiskelujen ohella. Opintotukea saa, mutta se ei riitä edes koko vuokraan, joten vanhemmat maksavat loput vuokrasta. Kesäisinkään ei käy töissä, vaan asuu vanhemillaan, jolloin vanhemmat maksaa tyhjän kaupunkikämpän vuokran kokonaan ja lisäksi kaiken muun tarpeellisen ja tarpeettoman.

Tytär selittelee vanhemilleen ties mitä, jotta saa heiltä käyttörahaa, oikeasti käy bilettämässä monta kertaa viikossa ja shoppailee aivan uskomattoman paljon. Myös kännykät ja tietokoneet oltava uusinta Applea, koska "opiskelut sitä vaatii", vanhemmat tietysti maksaa. Kämppääkin pitää jatkuvasti vaihtaa, kun löytyy uusi, joka on lähempänä keskustaa tai muuten vaan hienompi ja uudempi (myös kalliimpi).

Pahinta on se, että vanhemmat ovat jo hieman iäkkäämpiä ja todella pienituloisia, kaikki ylimääräinen menee tyttäreen ja joutuvat sitten tinkimään omasta elintasostaan. En tosiaan usko, että vanhemmilla on tiedossaan, mitä tytär saamillaan rahoilla tekee.

Mielestäni todella häikäilemätöntä hyväksikäyttöä, mahtaako tuollainen koskaan oppia tekemään töitä, kun kaiken tottunut saamaan tuosta vain?

Toki minäkin olen lapsilleni sanonut, että aina saa pyytää minulta, jos on tiukkaa, ja usein autan heitä isompien hankintojen kanssa, mutta eikö tuollainen mene jo hieman yli?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa, että vanhemmat tukevat noin lastaan! Varsinkin tällaisena aikana kun työpaikkoja ei ole kaikille ja vuokra-asunnoistakin on huutava pula. 

Vierailija
22/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on nelikymppinen ja bussikuskina pk-seudulla. Tienaa ihan mukavasti, eikä ole perhettä tai vaimoa elätettävänä. Jatkuvasti hän on pienituloisten eläkeläisvanhempieni kukkarolla, ja aina sieltä veljelle löytyy. Isä osti jopa auton veljelle, kun "eihän veljellä olisi itsellään ollut siihen varaa". Vanhemmat myivät osakehuoneistonsa ja muuttivat ASO-asuntoon, jotta rahaa säästyisi veljelle annettavaksi. Minä olen yhden ainoan kerran elämässäni pyytänyt vanhemmilta pienen summan rahaa, opiskelut päättyivät toukokuussa ja kesätöistä tuli palkka vasta kesäkuun lopussa. Senkin maksoin sitten takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 30 ja mun vanhemmat sponssaa mua monella tonnilla kuussa. Miksei sponssais? Oon niiden ylpeys ja ilo:) mä elätän sit mun lapset ja hoidan vanhempani, niin on ollut suvussa tapana. Sitä jeesataan, jolla ei vielä paljoa oo. Sit se taas jeesaa vuorollaan. Meillä rakkays tarkoittaa auttamista, jakamista, yhdessä pärjäämistä <3 kun valmistun, tienaan todella hyvin ja sit on mun vuoro antaa muille.

Vierailija
24/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 30 ja mun vanhemmat sponssaa mua monella tonnilla kuussa. Miksei sponssais? Oon niiden ylpeys ja ilo:) mä elätän sit mun lapset ja hoidan vanhempani, niin on ollut suvussa tapana. Sitä jeesataan, jolla ei vielä paljoa oo. Sit se taas jeesaa vuorollaan. Meillä rakkays tarkoittaa auttamista, jakamista, yhdessä pärjäämistä <3 kun valmistun, tienaan todella hyvin ja sit on mun vuoro antaa muille.

Maksatko lahjaveroa? Lahjaveroa on maksettava, kun summa ylittää 4000 e / vuosi. Jossain vaiheessa verottaja voi kiinnostua.

Vierailija
25/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24. Itseasiassa isovanhemmat lahjottaa aina sen 3900 verottomana, senhän saa kaikki lahjoittaa, kunhan yksityäinen lahjoitus ei ylitä summaa. Yleensä vanhemmiltani raha tulee niin, että mulle vaihdettiin uusi auto, on rinnakkaisbensakortti, lainaan rinnakkaisamexia, myin isän mp:n netissä, sain pitää osan rahoista, usein osa rahasta on käteisenä jne. Taustan vuoksi porukoilla on toi veroymmärrys hallussa, veli taas asuu niiden suht hintavassa sijoituskämpässä vastikkeen hinnalla, joten tää on vanhempieni mielestä hyvä näin:)

Vierailija
26/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassa ja varastomies ovat kasvattaneet tyttären joka opiskelee yliopistossa. Upeaa!

Vierailija
27/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus mennyt täysin pieleen.

Syy: helikopteri vanhemmuus.

Seuraus: Avuton lapsi.

Nyt on vanhemmilla peiliin katsomisen paikka

Vierailija
28/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis oma veljentyttäreni.

Vanhemmat ovat siis tosiaan pienituloisia ja aina on rahasta pulaa. Totta kai auttavat sen minkä voivat, mutta etenkin näin joulun alla on inhottavaa kun veljeni ja vaimonsa nöyränä kiitteelee, että kiitos kovasti kun saimme tulla teille syömään, kun ei meillä sitten kuitenkaan ole varjaa tarjota teille samaa. Ja aina katselevat kotiamme ja toteavat, että voi kun olisi kivaa vähän itekin rempata, mutta ei ole ylimääräistä. Sama juttu, kun kuulevat tulevista matkoistamme, niin voivottelevat kuinka kiva olisi itsekin lähteä, jos vähänkin olisi ylimääräistä. Tytär istuu vieressä tyytyväisenä, ja räpsyttelee ripsienpidennyksiään ja viilaa geelikynsiään, kun vuosijuhliin ei vaan voinut mennä ilman niitä.

Ja ei, veljeni ja vaimonsa eivät tosiaan tajua mihin kaikkeen heidän antamansa rahat oikein kuluvat. Pari kertaa olen nätisti vihjannut, ja muutama muukin sukulaisemme on, niin vastaukseksi on tullut, että kaupunkielämä on kallista ja ei tyttö pärjää siellä muuten. Ai ei pärjää ilman viittä uutta laukkua ja hiustenpidennyksiä?

Ja muutaman vuoden nuorempi tyttäreni, joka on paljon tämän serkkunsa kanssa tekemisissä, on sanonut, että kyllä tämä tytär välillä suorastaan naureskelee, kun on niin helppo elää ku vanhemmat "ei tajuu mitään".

Pari kertaa on käynyt mielessä, josko ehdottaisin, että voisin lainata veljelleni rahaa tai jopa antaa, mutta ei hän siihen suostuisi. Ja aina on sekin riski, että nekin rahat kuluisi johonkin ihan muuhun..

Ap

Vierailija
29/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi aikuisena ihmisenä käyttää rahansa miten tahtoo. Asia on perheen sisäinen. 

Hän voisi koska tahansa kieltäytyä antamasta rahaa tyttärelleen. Muilla ei ole valtaa asiaan.

Vierailija
30/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne iäkkäänt vanhemmat ole ahneita suurten ikäluokkien edustajia, joilla kaikilla eläkkeet on yli 4500 e/kk. Kyllä sieltä rahaa riittää. Suomessa ei kukaan yli 68v saa eläkettä alle 3000 euron, se on palstalla moneen kertaan kerrottu.

Tässäpä oikea tietämättömyyden ylistys!

Vierailija
31/31 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja enhän minä heidän asioihinsa olekaan puuttumassa. Tämä keskustelu oli lähinnä tällainen sivustaseuraajan avautuminen ja yritys herättää keskustelua aiheesta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän