Miten sohvaperuna voi laihduttaa???
Tyhmä kysymys mutta olen tosissani. Minun on koko lyhyen elämäni ajan annettu syödä herkkuja. Melkein joka päivä söin karkkia, suklaata, yms.
Vielä nyt kaksikymppisenäkin minun on todella vaikea vastustaa herkkuja vaikka kovasti yritänkin.
Ikinä en ole lihava ollut mutta ylimääräistä löytyy ja nyt haluaisin siitä eroon. Liikuntaa en harrasta, haluaisin kyllä mutta en haluaisi mennä salille, eikä täällä järjestetä mitään ryhmäjumppia tms.
Eli: miten sohvaperuna voi laihtua? Vihaan liikuntaa. Salille en tahdo mennä. Lenkillä (kävely/hölkkä) olen käynyt keväisin, kesäisin ja syksyisin satunnaisesti.
Aina välillä on kausia kun olen muka reipas, pari viikkoa jaksan liikkua kunnolla mutta sitten se aina lopahtaa.
Nyt se lenkkeily on taas jäänyt kun on niin vaikea pukeutua niin että olisi mukava lenkkeillä. Ja tietysti koska olen liian laiska.
Kotoa löytyy jumppanauhaa, hyppynarua, kuntopyörää, parit käsipainot, jumppapallo. Voisiko näiden avulla laihtua?
Olen oikeasti epätoivoinen. Haluan laihtua mutta olen aivan liian laiska siihen. Ruokavaliota olen kyllä parantanut huimasti, juon paljon vettä, syön paljon kasviksia/juureksia, munia, marjoja yms. Mutta valitettavasti myös niitä herkkuja, paljon. Mutta heti kun näenkin jotain hyväskää niin en yksinkertaisesti pysty vastustamaan houkutusta..
Kommentit (19)
No jos nyt ihan järjellä mietit, niin voitko laihtua kotona kuntoilemalla, sen sijaan että istut sohvalla mättämässä herkkuja?
Joskus käy mielessä, onko tämä nykyinen salihypetys tehnyt ihmisistä idiootteja. Ihan kuin salitreeni ja ryhmäjumpat olisivat ainoaa oikeaa liikuntaa, eikä mistään muusta olisi mitään hyötyä. Aikaisemminhan juoksulla oli vähän samanlainen maine.
Ihan niin kuin kaikki muutkin: syömällä vähemmän.
Laihtumisesta 90% on ruokavalion pistämist kuntoon, 10% liikuntaa. Sohvaperuna voi laihtua todella hyvin, kun katsoo mitä syö.
Jätä pois herkut ja päätä että menet joka päivä lenkille, vaikka aina samaan aikaan ja kuuntelet mielimusiikkiasi. Pian siitä tulee sinulle tapa josta nautit ja alat ehkä kokeilemaan muitakin liikuntamuotoja, näin kävi minulle. Lenkille pystyy pukeutumaan mukavasti, itse laitan tavallisen takin (ei urheilutakki tms) ja legginsit tms. On muuten mukavat! Alkuun voi olla vähän viileä mutta äkkiä paikat lämpeää. Jos on hurjasti pakkasia niin vaikka kahdet legginsit tai vaan kollarit tms päälle mutta nyt ei semmosia kelejä ole, ainakaan etelässä.. tsemppiä! Ole päättäväinen, älä luovuta :)
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ihan järjellä mietit, niin voitko laihtua kotona kuntoilemalla, sen sijaan että istut sohvalla mättämässä herkkuja?
Joskus käy mielessä, onko tämä nykyinen salihypetys tehnyt ihmisistä idiootteja. Ihan kuin salitreeni ja ryhmäjumpat olisivat ainoaa oikeaa liikuntaa, eikä mistään muusta olisi mitään hyötyä. Aikaisemminhan juoksulla oli vähän samanlainen maine.
Ihan hyvä periaate, mutta siitä nyt vaan on ihan oikeaa näyttöä että raskailla painoilla suoritettu saliharjoittelu auttaa ihan helvetisti säilyttämään lihasmassaa laihduttaessa. Käytännössä siis rasvaprosentin tiputtaminen on paljon helpompaa/nopeampaa kun painoharjoittelu on mukana kuvioissa. Juoksulla tälläistä vaikutusta ei olla todettu olevan.
Ihan ruokavaliolla onnistuu. Olen sohvaperuna-sokerihiiri ja laihdutin 20 kiloa pelkästään muuttamalla syömisiäni. Liikuntaa en harrasta, muuta kuin kävelyt paikasta toiseen.
Se liikunta on vain tukena laihtumisessa, 90 % tapahtuu ruokavaliolla. Voit aivan hyvin laihtua, vaikket liikkuisi yhtään. Ja sellainen kotiliikunta on muutenkin sellaista itsensä huijaamista; huiskitaan laiskasti varttitunti telkkarin ääressä, ja kuvitellaan että siitä on jotain hyötyä.
Sun on vain pakko jättää ne mässyt syömättä. Jos jatkat niiden mussuttamista, saat liikkua vaikka yötä päivää, etkä silti laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä periaate, mutta siitä nyt vaan on ihan oikeaa näyttöä että raskailla painoilla suoritettu saliharjoittelu auttaa ihan helvetisti säilyttämään lihasmassaa laihduttaessa. Käytännössä siis rasvaprosentin tiputtaminen on paljon helpompaa/nopeampaa kun painoharjoittelu on mukana kuvioissa. Juoksulla tälläistä vaikutusta ei olla todettu olevan.
Painon pudottaminen saattaa taas olla paljon hankalempaa. Itselläni on kokemusta siitä, kuinka paino ei putoa ollenkaan saliharjoittelulla ja ruokailun valvonnalla. Ehkä liian kova vietti kisata jopa itsensä kanssa... Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kävely, juoksu, kevyt liikunta kotona plus ruokailun tarkkailu on paljon tuottoisampaa.
Oli miten oli, on turha valittaa ettei voi laihduttaa kun ei huvita käydä salilla, niin se ei todellakaan mene. Se on pelkkä tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Ja sellainen kotiliikunta on muutenkin sellaista itsensä huijaamista; huiskitaan laiskasti varttitunti telkkarin ääressä, ja kuvitellaan että siitä on jotain hyötyä.
On myös olemassa niitä, ketkä voi oikeasti suorittaa sen kotijumpan ihan annettujen ohjeiden mukaan oikealla temmolla. Esim youtubessa olevat kettlebell-videot, 8kg:n kuula ja jokainen toisto tehdään kuten videossakin.
Okei, huomenna menen heti aamulla lenkille ja lahjoitan kaikki kämpästä löytyvät herkut jollekin! Nyt se on päätetty.
Älä aloita liikaa repimällä!
Jos päätät pistää kaiken kerralla kuntoon sata lasissa, niin et vaan onnistu etkä jaksa sitä.
Mun helmasynti oli se, että aina oli liian kunnianhimoinen tavoite ja karmea motivaatio. Vaikka just, että vuoden alusta tipaton tammikuu, totaalinen herkkulakko, tiukka ruokavalio ja hullunlailla liikuntaa. Alkuun menikin aina tosi hyvin ja mieli oli virkeä. Sitten tulee se repsahdus: ei jaksa lähteä lenkille, sortuu juomaan puoli pulloa viiniä perjantaina, rohmuaa lapsen karkkipussista syömättä jääneet salmiakit. Tai yksinkertaisesti se masentava vaaka - hyvän ja tiukan viikon jälkeen paino on pumpsahtanut 1,5 kg ylöspäin ja alkaa vituttaa periaatteella "en mä näköjään laihdu kuitenkaan".
Sitten aloin vatsaoireiden takia ensin syödä erilailla ja jätin alkoholin kokonaan pois.En kuitenkaan tarkoituksella yrittänyt laihduttaa, mutta tein erilaisia valintoja. Söin hitaasti ja tasaisin välein, mutta en noudattanut mitään erikoista ruokavaliota. Mulla ongelma olivat liian suuret annoskoot ihan terveellistä ruokaa. Salaattikaan ei ole mikään laihdutusruoka jos sitä vetää kaksin käsin. tarkoitan siis ns. ruokasalaatti (kanaa, tonnikalaa, savulohta, kreikkalainen jne.) En ottanut tavoitteeksi mitään muuta, kuin päästä vaivoista eroon syömällä vähän erilailla ja vähän vähemmän. Yhtäkkiä huomasin painon pudonneen, kun vaatteet alkoivat olla väljempiä. Virkistyneen mielen vuoksi jaksoin aloittaa pidemmät kävelyt koiran kanssa muutaman kerran viikossa. Jos ei huvittanut kävellä pitkään, en mennyt pitkälle, mutta lähdin aina ulos (aikaisemmin koiran ulkoilutusta oli hoitanut milloin kukakin perheessä, eli koira kyllä pääsi lenkeilleen, tuollaiselle pikkutirrille tunti on melkein max.) Keväämmällä aloitin pikkuhiljaa myös juoksemaan. Ensin vartin + loput kävelyä, aika nopsaan pääsin 30 min hölkkään ja sitten 45 min jota pidän ihan sopivana edelleen.
Kesällä tuli syötyä enemmän tuoreita kasviksia ja marjoja ja grillattua lihaa ja kalaa. Hiilarit jäivät perunan, pastan, riisin ja leivän muodossa melkein kokonaan pois. Silloin paino alkoi tippua ihan kunnolla.
Ota aikaa, ole armollinen itsellesi. Älä ota mitään himospurtteja ja odottele niitä kuuluisia endorfiinejä. Ei sellaista tilaa välttämättä edes tule. Aloita pienin askelin äläkä ravaa puntarilla joka päivä, välttämättä edes viikoittain. Äläkä varsinkaan mene vaa'alle esim. menkkojen aikaan, jolloin tulos voi katkaista kamelin selän (turvotus).
Tsemppiä!
Lyhyellä hölkkälenkillä käyty, illalla jumppaan.ap
Laihtumiseen ei tarvitse lainkaan liikuntaa. Sohvaperunana olen sen itse kokeillut. Syömisiäni vähensin radikaalisti ja laihduin vuoden aikana 37 kiloa. Sohvalta en liikahtanutkaan. En sano, että olisi terveellistä toimia näin, kunhan kerron, että se on mahdollista.
Kyllä sun on ne herkut jätettävä vähemmälle, jos meinaat laihtua. Liikunta ei laihtumiseen paljoa auta, kuten moni on sulle jo kertonut. Toki se liikunta terveyden kannalta on hyväksi. Mutta sä et jaksa liikkua niin paljoa että laihtuisit jos ahdat samaan aikaan herkkuja mielin määrin. Saat nimittäin liikkua melko paljon esim. suklaalevyn polttamiseen. Sun liikuntainnostus loppuu siinä vaiheessa kun paino ei laske. Ja se ei laske jos mätät herkkuja.
Kirjaudu esim. kiloklubin sivuille (ilmainen, mutta on maksullinenkin laajempi versio) ja kirjaa sinne kaikki mitä syöt päivän aikana. Näet mitä ja minkä verran oikeasti suuhun menee ja samalla saat suosituksia pitäisikö jotain lisätä/vähentää. Todella helppo käyttää, suosittelen. Itselläni ainakin herätti ajatuksia ja huomasi selvästi missä menee vikaan. Sinne voit myös kirjata päivittäiset liikuntasuoritukset.
Karppausta suosittelisin. Itseltä lähti ne 20kg ylimääräistä todella nopeasti, nälkää ei tarvinnut nähdä, liikkunut en yhtään normaalia enempää ja makeanhimo katosi lopullisesti. 8kg lähti ekojen parin kuukauden aikana, seuraavien kuukausien aikana lisäsin taas ruisleipää ruokavalioon ja loput kilot lähti hitaammin. Tuon rykäisyn jälkeen ei kuitenkaan ole tarvinnut painoa vahtia ja nyt riittää intoa ja jaksamista treenaamiseenkin.
Itasellä on nyt niin asiat, että 15- 20 kiloa on liikaa päällä. Polvet ja lonkat ei kestä, vaatteissa pitää jo siirtyä mummomalleihin ja telttakokoihin.
Liikuntaa kyllä esitellään joka lehdessä ja nettisivuilla ja sanotaan että kato vaan youtubesta, sieltä sitä löytää kyllä!
En minä osaa. En ole ikinä liikkunut enkä minä osaa vaan netistä katsoa ja sitten mystisesti oppia liikkkuman ja laihtumaan!
Oikeesti, mistä pitää aloittaa?
Jätä herkut sillä laihdut. Yksinkertaista!