Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoosi lähimmäisellä, kokemuksia?

Vierailija
18.12.2015 |

Vertaistukea tässä haeskelen kun veljelleni näin ikävästi pääsi käymään, lääkäri tosin sanoi että ei varmaankaan psykoosi mutta psykoottisia oireita (pahimmalla hetkellä nähnyt näkyjä, kuullut harhoja ja kuvitellut todella omituisia asioita), nyt menee jo paremmin mutta toista viikkoa hän on osastolla tarkkailussa ja käyttäytyy edelleen hieman erikoisesti.
Erittäin avoimeksi myöskin heittäytynyt, tuntuu sanovan nätisti ääneen kaiken mitä päähän pälkähtää. Tämä olisi hyvä asia jos ei olisi niin kovaa tuntemani veljen luonnetta vastaan, hän on aina ollut hyvin sisäänpäinkääntynyt. Anyway, muilla kokemuksia tällaisista (näennäisen) äkillisistä sekoamisista?
Sorry poukkoileva teksti, ajatukset on vähän hajallaan.
Kommentit mielenterveysongelmiin perehtyneiltä ihmisiltä hyvin tervetulleita :)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuvailemasi epätyypillinen avoimuus voi johtua myös veljesi saamista lääkkeistä (oletan, että hänelle osastolla jotain annetaan) - se tuskin jää pysyväksi.

Tsemppiä. En osaa oikein jakaa kokemuksia, vaikka sellaisia kyllä on, kun nuoremmalla iällä äidille iski psykoosi. Jotenkin jäi sellaiset traumat etten osaa asiasta kirjoittaa :-/ Mutta äitini parani kyllä, eikä hänelle ole kertaakaan sen jälkeen mitään psykoottisia oireita tullut. Ja se oli erittäin paha psykoosi, äitini esimerkiksi puhui ihan omaa kieltään näkymättömille ihmisille.

Vierailija
2/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut psykoosissa olleista ihmisistä on sanoneet, että jopa ovat nauttineet siitä olotilasta. Kummallista, mutta kai niiden oikea elämä sitten on aika syvältä. Ne psykoosissa olevat ei itse tiedosta sillä hetkellä olevansa psykoosissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, rankkaa :-/

Saa kyllä rauhoittavia omien sanojensa mukaan silloin kun tarvitsee (äkkinäisiä mielitekoja oli vielä pari päivää sitten, tyyliin meinaa sylkäistä purkan suusta vaikkei halua ja muuta pientä) ja käsittääkseni jotain mikä auttaa nukahtamaan..

Tänä omituinen avoimuus tosin alkoi jo ennenkuin pääsi hoitoon, kaverinsa olivat soittaneet lanssin muutaman päivän sen jälkeen kun veljeni alkoi käyttäytyä oudosti ja puhua vielä oudompia, he ajattelivat sen olevan ohimenevää.

Mutta helpottaa kyllä kuulla ihan tavikselta että tämä tila voi olla ohimenevä, tässä on pyöritellyt päässä skitsofrenian mahdollisuuttakin. Kiitos viestistäsi <3 -ap

Vierailija
4/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin, ei tiedostanut veljenikään, hoki vaan että on outo olo ja pelottaa. Vasta pahimman mentyä ohi kertoi ulkona kävellessään nähneensä varjoissa siivekkäitä olioita näin esimerkiksi.

Nyt kun olemme kyselleet muistaa mitä kaikkea hullua on jutellut ja sanoo ainakin ettei enää usko niin. Toivon todella että hän toipuu. -ap

Vierailija
5/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäänpäin kääntynyt veljesi on ehkä tullut järkiinsä.

Vierailija
6/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-miehelle tuli psykoosi. Oireena sulkeutuneisuus ja ärtyneisyys, poissaolevuus. Kun vihdoin alkoi jakaa ajatuksiaan niin ne olivat täynnä harhoja. Oli varma että häntä vainotaan, ajatuksia kuunnellaan jne. Oli tosi pelottavaa tajuta, et toinen oli niin irti todellisuudesta.

Vierailija
7/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäänpäin kääntynyt veljesi on ehkä tullut järkiinsä.

Hemmetti että on perseestä tämä mobiili, toisaalta tämä on myös ensimmäinen kertani kun koskaan kirjoitan mitään tälle palstalle tai ylipäätään mihinkään, joten suokaa anteeksi jos en oikein hallitse tätä hommaa :D

Anyway, oli kommenttisi jonkin sortin kettuilua tai ei, osuit naulan kantaan! Vaikka tämä tilanne on ikävä olen itseasiassa tyytyväinen että veljeni on kertonut meille kaiken mikä häntä on vaivannut. Vaikka hän on jonkin verran puhunut asioistaan minulle jo aiemmin olen nyt saanut kuulla häneltä asioista joiden en tiennyt häntä ennen paineistaneen. Jos hän tämän tapauksen johdosta oppii puhumaan murheistaan ääneen se todennäköisesti tekisi hyvää.

Selvennykseksi, kukaan ei ole pitänyt häntä koskaan masentuneena, sulkeutuneena vain. Ehkä emme vaan pystyneet näkemään myrskyä joka hänen päässään on ollut jo aiemmin :( -ap

Vierailija
8/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-miehelle tuli psykoosi. Oireena sulkeutuneisuus ja ärtyneisyys, poissaolevuus. Kun vihdoin alkoi jakaa ajatuksiaan niin ne olivat täynnä harhoja. Oli varma että häntä vainotaan, ajatuksia kuunnellaan jne. Oli tosi pelottavaa tajuta, et toinen oli niin irti todellisuudesta.

Se on todella pelottava kokemus. Ärtyneeltä veljeni ei ole missään vaiheessa vaikuttanut, pelokkaalta ja rauhattomalta vain. Ja kuvitteli tosiaan ihan omiaan, kun puhuin hänen kanssaan puhelimessa hän mm. kertoi että epäilee ettei ole suomalainen, joka oli jatkumoa hänen ajatukselleen siitä että on varmasti koeputkilapsi. Nyt hänen tilansa on onneksi jo paljon parempi. -ap

Vierailija
9/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut täyttä paskaa.. :D

Vierailija
10/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi? Kaikki erikoisemmat aloitukset ei välttämättä ole provoja. Kirjoittaminen on minulle helpompaa kuin puhuminen, varsinkin anonyymisti. Tällaisissa lyhyissä teksteissä en tietenkään saa kerrottua kaikkea olennaista enkä varmaan aiokkaan, mutta mikä tekee tästä jutusta niin epäuskottavan? -ap

Vierailija
11/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Itse koin sellaisen yli 20 vuotta sitten. Oireet alkavat ennen ja niitä on myös psykoosin jälkeen. Onko veljelläsi mitään psykoosinestolääkitystä? Itse sain sellaista. Tärkeintä on, että veljesi ymmärtää olevansa sairas ja että oireet ovat sitä sairautta. Silloin toipumisen mahdollisuus on parempi. Itse tajusin tämän pian ja siksi oli helppo jättää harhat taakseen. Mutta olin puoli vuotta psykoosin jälkeen todella ahdistunut. Sille ei voinut mitään.  Pelkäsin, onko loppuelämäni tällaista. Oli vaan jatkuvasti paha olla ja joskus noin puolen vuoden jälkeen se alkoi väistyä ja loppui ja elämä alkoi taas tuntua hyvältä. Silti kesti vielä pitkään saada tunne-elämä eheäksi ja tasapainoon. Siihen auttaa käytännön hommat, huomasin (psykoosi siis opiskeluaikaan, mikä on niin älyhommaa).  Kerran myöhemmin meinasi äänet taas alkaa vaivata, mutta ymmärsin pian ja torjuin ne. Psykoosista voi toipua ja elämä voi mennä hyvin sen jälkeen, mutta parantuminen vie aikaa. Itse sain perheeni (siis mies ja lapset) vasta vuosia sen jälkeen. Oleellista on tunnistaa itse se sairaus. Mulla oli muuten englanninkielinen psykoosi. Tänä päivänä se jo huvittaa itseäni. Skitsofreniankin kanssa voi elää. Lähipiiristä kokemusta siitäkin. On hyvä jos on yhteisö, joka kantaa. Maaseudulla tuo ihminen eli hyvän elämän, vaikka ajoittain skitsofrenia vaivasi. Hän oli juuri tuollainen hyvin ujo, hiljainen ja rajoittunut ihminen, joka taudin vaivatessa teki kaikenlaista muuta, puhui julkisesti ym.

Vierailija
12/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vain 11,

veljeni itse ainakin sanoo vain että rauhoittavia hän saa, ei käsittääkseni psykoosilääkkeitä, ellei hän rauhoittavilla tarkoita niitä. En ole varma käsittääkö hän itse tilannetta kokonaan, sen verran että ajattelee lähinnä olevansa vieroituksessa mitä nyt olen tästä hänen kanssaan puhunut. Hän ei siis käytä kovia huumeita, mutta nyt useamman kuukauden ajan ymmärtääkseni pitkälti joka viikonloppu menossa mukana alkoholia ja silloin tällöin kannabista. Minulle on tullut se kuva että hän ajattelee päihteiden aiheuttaneen tällaisen reaktion, mutta kuulostaa minusta hyvin äärimmäiseltä :-/

Todella hyvä kuulla jonkun omakohtaisia kokemuksia tällaisesta, en osaa kuvitella miltä tämä on veljestäni tuntunut ja vaikka hän sanookin olonsa olevan jo parempi ja vaikka uskonkin jopa häntä olen hänestä edelleen huolissani. Tunnetko toipuneesi psykoosista täysin vai pelkäätkö sen edelleen uusiutuvan? Sori jos ahdistan mutta ylitit kiinnostuskynnykseni kovaa ja korkealta :D oliko sinulla pitkään lääkitys ja auttoiko se hyvin? Varmaan nämäkin tapaukset ovat aina yksilöllisiä mutta elpymistarinat kuulostavat nyt erittäin hyviltä -ap

Vierailija
13/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinjoo, piti ihmetellä tuota englanninkielistä psykoosia, wat? :D kuulostaa hassulle vaikkei sitä varmasti ollut -ap

Vierailija
14/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi? Kaikki erikoisemmat aloitukset ei välttämättä ole provoja. Kirjoittaminen on minulle helpompaa kuin puhuminen, varsinkin anonyymisti. Tällaisissa lyhyissä teksteissä en tietenkään saa kerrottua kaikkea olennaista enkä varmaan aiokkaan, mutta mikä tekee tästä jutusta niin epäuskottavan? -ap

Älä välitä, sama tärähtänyt nauru-hymiön käyttäjä yrittää ärsyttää kaikissa sellaisissa ketjuissa, missä ihmiset avautuivat herkistä asioista.

Vierailija
15/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, sama tärähtänyt nauru-hymiön käyttäjä yrittää ärsyttää kaikissa sellaisissa ketjuissa, missä ihmiset avautuivat herkistä asioista.

Okei, hauskat harrastukset toisilla :) -ap

Vierailija
16/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vain 11,

veljeni itse ainakin sanoo vain että rauhoittavia hän saa, ei käsittääkseni psykoosilääkkeitä, ellei hän rauhoittavilla tarkoita niitä. En ole varma käsittääkö hän itse tilannetta kokonaan, sen verran että ajattelee lähinnä olevansa vieroituksessa mitä nyt olen tästä hänen kanssaan puhunut. Hän ei siis käytä kovia huumeita, mutta nyt useamman kuukauden ajan ymmärtääkseni pitkälti joka viikonloppu menossa mukana alkoholia ja silloin tällöin kannabista. Minulle on tullut se kuva että hän ajattelee päihteiden aiheuttaneen tällaisen reaktion, mutta kuulostaa minusta hyvin äärimmäiseltä :-/

Todella hyvä kuulla jonkun omakohtaisia kokemuksia tällaisesta, en osaa kuvitella miltä tämä on veljestäni tuntunut ja vaikka hän sanookin olonsa olevan jo parempi ja vaikka uskonkin jopa häntä olen hänestä edelleen huolissani. Tunnetko toipuneesi psykoosista täysin vai pelkäätkö sen edelleen uusiutuvan? Sori jos ahdistan mutta ylitit kiinnostuskynnykseni kovaa ja korkealta :D oliko sinulla pitkään lääkitys ja auttoiko se hyvin? Varmaan nämäkin tapaukset ovat aina yksilöllisiä mutta elpymistarinat kuulostavat nyt erittäin hyviltä -ap

On ihan mahdollista sairastua psykoosiin päihteistä. Itselläni se oli turhan tuju kannabis, unikkotee ja amfetamiini. Enää en käytä päihteitä ja kappas vaan, ei ole psykoosiakaan näkynyt.

-päihdepsykoosin sairastanut 2x

Vierailija
17/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei vain 11,

On ihan mahdollista sairastua psykoosiin päihteistä. Itselläni se oli turhan tuju kannabis, unikkotee ja amfetamiini. Enää en käytä päihteitä ja kappas vaan, ei ole psykoosiakaan näkynyt.

-päihdepsykoosin sairastanut 2x

Niin, tiedä sitten noista :-/ toki uskon että jos on muutenkin ollut herkillä niin varmasti se on voinut laukaista tällaisen? Vaikea sanoa näin mututuntumalta. Pelottavaa miten voi ihmismieli reagoida -ap

Vierailija
18/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin "sama"!?

A.p:lle anteeksi. Luulin oikeasti, että provo.

Jaksamista! Tiedän sivusta seuranneena, että kamala sairaus. :(

Vierailija
19/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin "sama"!?

Juu, tälleen pätkissä selitettynä kuulostaa kenties vähän omituiselta :D ei siis tosiaan ole provo, todella omituinen tilanne kaikenkaikkiaan eikä oikein tiedä mitä tekisi, kenties juttukin sitten sekavaa sen johdosta. Apology accepted

Vierailija
20/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin "sama"!?

Juu, tälleen pätkissä selitettynä kuulostaa kenties vähän omituiselta :D ei siis tosiaan ole provo, todella omituinen tilanne kaikenkaikkiaan eikä oikein tiedä mitä tekisi, kenties juttukin sitten sekavaa sen johdosta. Apology accepted

Siis tämä ap, ehkä ois aika mennä nukkumaan. Hyvää yötä palstalaiset ja huikean pirteää aamuvuoroa minä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan