Sappirakon tähystysleikkauksen kokeneet!
Itselleni selvisi toissapäivänä, kaikkien tutkimusten ja parin kuukauden epätietoisuuden sekä oireiden jälkeen, että puolen vuoden sisällä leikataan sappirakko pois tähystämällä. Äidiltäni on se tähystyksessä poistettu vuosia sitten ja on kertonut kaiken menneen hyvin, eikä arpia liiemmin näy. Isoäidiltä on poistettu kymmeniä vuosia sitten avoleikkauksella ja hänkin sanonut voineensa paremmin ilman sappirakkoa (äidillä oli pippurin kokoisia kiviä, isoäidillä kiviä sen verran että kipujen lisäksi muuttui jo keltaiseksi). Myöskin isäni äiti on sappirakotta pärjännyt.
Haluaisin nyt kuitenkin kuulla muidenkin kokemuksia. Pelottiko/jännittikö? Saitko jotain lääkkeitä ennen leikkaukseen menoa? Miten leikkaus sujui? Miten leikkauksen jälkeinen aika? Miten olet pärjännyt sappirakotta?
Kommentit (38)
Minulla alkoi sappioireet odottaessani esikoista. En voinut ottaa kunnollisia lääkkeitä, kuten Litalginia, raskauden takia, joten kohtauksen tullessa huohotin ison mahani kanssa kontillaan lattialla. 3kk synnytyksesta leikattiin sappirakko pois. Voi sitä huojennusta! Leikkaus meni hyvin, en juurikaan syönyt särkylääkkeitä sen jälkeen, koska toipumiskivut olivat niin mitättömiä sappikohtauksiin verrattuna. Muistona pari pientä tähystysarpea, enkä ole närästyslääkkeitä tms. tarvinnut sen jälkeen. Joskus, jos erheytyy syömään tosi rasvaista mättöruokaa, voi tulla lievästi etova olo (sappinesteet osallistuvat rasvojen metaboliaan, eikä niitä nyt erity). Mutta normaalilla kotiruualla ei ole mitään oireita.
Elä siis jännitä!
Multa leikattiin yksitoista vuotta sitten. Yksi noin kaksi senttiä halkaisijaltaan oleva kivi oli. Leikkaus meni hyvin ja toipuminenkin oli aikas nopeaa. Viikon verran taisi mennä että turvotus laski. Tästä vielä sanovatkin, mutta kotiin menoa varten kannattaa olla ihan oikeasti todella isot/joustavat vaatteet. Leikkauksessa maha pumpataan täyteen ilmaa ja minä ainakin olin saman kokoinen kun esikoisesta viimeisilläni kun kotiin leikkauksesta vaapuin.
Vierailija 23, Yritän olla jännittämättä! Ei oo koskaan leikattu mitään (paitsi pienenä kitarisat tmv), ni senki takia jännittää. Huojentavaa kyllä kuulla muiden hyviä kokemuksia.
Vierailija 24; Täytyykin pitää toi mielessä, että väljät rennot vaatteet mukaan! Onneks viihdyn muutenki paljon kollareissa. Multa on löydetty sapesta yksittäinen kivi ja pientä soraa, nekin näköjään riittää aiheuttamaan tämmösiä oireita (nälättömyys, täys/etova olo, turvotusta) ja (ylävatsa/kylki)kipuja.
-Ap
En tiiä lihavien vaivoista mitään. T. Anorektikko
Mulle ek tehty, kun ei olla varmoja, onko kipujeni syy löytyneet sappikivet.
Mulle kirurgi sanoi, että kun syy ei luultavasti ole sappi, niin ei leikata varmuudenbvuoksi, kun ei se.mikään kynsien leikkaus ole. Tiesi jonkun, jolle oli jäänyt suuret vaivat ja kivut leikkauksen takia.
Toisen kaupungin kirurgi taasen suositteli mulle ehdottomasti sapen poistoa, kun hain second opinion- mielipidettä.
No, ei leikattu.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä lihavien vaivoista mitään. T. Anorektikko
Minä en tiennyt sappivaivoista mitään ennenkuin osuivat omalle kohdalle. T. Hoikka perusterve 26v.
- Ap
Ja iskipä nyt aamullakin kipukohtaus. Alkoo hirveän huonolla ololla, sit kylmä hiki ja alko särkee ylävatsaa. Kolme tuntia kieriskelin ja pyörin, nappasin lääkettä ja lopulta uni voitti. Tää ei oo enää yhtään kivaa!
- Ap
Leikkaus kahden viikon päästä!
-Ap
sain rauhoittavan esilääkityksen, lääkäri kävi esittäytymässä ja merkkaamassa paikat. kysyin voitaisiinko samalla poistaa navan sisällä lapsesta kasvanut suuri luomi, kuulemma sopi hyvin.
minun piti päästä samana päivänä kotiin, mutta ilmeisesti koska olin pitkään nukutuksen jälkeen unelias jäin yöksi osastolle. ja ihan hyvä niin ! sain vahvempaa kipulääkettä mitä kotiin määrättiin, hoitaja auttoi vessaan ja takaisin.
seuraavana päivänä pääsin Panadol-reseptin kanssa kotiin, rintsikat tungin käsilaukkuun koska niiden pukeminen oli liian kivuliasta ! :D kävelin noin viikon kaksinkerroin ja nukuin sohvalla isojen sohvatyynyjen varassa kaksi yötä, koska en pystynyt menemään vaakatasoon.
tikkien poistossa tuli ongelmia, ne oli laitettu todella tiukkaan ! hoitaja pyyteli anteeksi ja kaiveli lankoja, minä kiljahtelin ja kikatin koska kutisen kyljistä mutta samalla sattui...
hetkeäkään en kuitenkaan ole katunut, että menin leikkaukseen ! sain kohtauksia päivittäin, jopa veteen tehdystä kaurapuurosta ja litalgin oli lakannut tehoamasta.
voitte uskoa, että ensimmäinen aamukahvi pitkään aikaan maistui taivaalliselta!
Hyvä että meni hyvin siullaki! :) joo saa nähä miten tööt on itte sen jälkee, että laskevatko kotia :D
Ja noh, äitiki jo varotteli et tuskimpa saan rintsikoita sit puettua, täytyy joku toppi tmv kehitellä sit :D
Vois iteki nukkuu sit vähä koholla eikä ihan vaakatasossa.
-Ap
Tein tänään jo muistilistan, että mitä otan sairaalaan mukaan.
-Ap
Jos sappileikkauksen jälkeisenä ongelmana on, että sappinestettä erittyy yön aikana ohutsuoleen ja se aiheuttaa sitten ongelmia löysänä ulosteena, niin kannattaa kokeilla pistää se sappineste siihen työhön mihin se on tarkoitettu, eli emulgoimaan rasva ruokasulaan. Tällä tavalla se ei jää väkevöittämään sitä suolen sisältöä. Itselläni tää vaiva on poistunut täysin tymäkällä aamiaisella, eli rasvassa paistettuja kananmunia tai mitä tahansa muuta, joka on raskasta ja rasvaista ja antaa sappinesteelle haastetta. Ei ole sen jälkeen ripulia eikä kipuja, vatsa toimii säännöllisesti ja näin päin pois. Heti, jos olen esimerkiksi matkoilla ja koetan syödä sitä puuroa ja leipää ja jogurttia aamulla, mitä kunnon ihmiset tekee, niin parin päivän päästä elämä on taas sellaista, että koko aamu on vessassa juoksemista, on vatsakramppia ja näin päin pois.
Eli sama ruoka, joka aiheuttaa vatsavaivoja silloin, kun elimistö ei kykene tuottamaan riittävän nopeasti sappinestettä ruokailun jälkeen, auttaa ehkäisemään vatsavaivoja silloin, kun sappinestettä on suolistossa liikaa (koska elimistö ei enää voi varastoida sitä sappirakkoon).
Puhdistakaa maksanne niin ei tarvitse leikkauksia.
Vierailija 35, Täytyy pitää mielessä.
Enää reilu viikko, jaiiiks! Maanantaina verikokeisiin.
-Ap
Leikkaus ylihuomenna!! Jännittääkö? KYLLÄ! Jos sit loppuis nää mahakivut ym.
-Ap
Vierailija20, Okei.. Ei sit ainakaan oo ummetusta jos positiivisemmin pitää aatella tuommosesta..
-Ap