Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaahas, lukiolainen sai sitten ihan helvetisti läksyjä lomaksi

Vierailija
18.12.2015 |

Tyttö on siis lukion ekalla ja on nyt ihan väsynyt syksystä, kun syyslomakin oli vain säälittävät 3 päivää pitkä. Odotti kovasti lomaa, että saisi vain rentoutua ja pitää TV-sarja -maratoneja. Mutta ei... Loman aikana pitäisi lukea Tuntematon sotilas, tehdä matikasta 20 laskua (opettaja oli perustellut, että koska lomaakin on 20 päivää, on syytä laskea joka päivä yksi lasku), tehdä historian portfoliota (johon sisältyy mm. pari esseetä) sekä opiskella yksi fysiikan kappale (30 sivua) itsenäisesti ja tehdä n. kymmenkunta tehtävää siitä.

Tyttö on tosi tunnollinen eli varmasti tekee kaiken, mitä on pyydettykin. Onko tää teistä ihan asiallista opettajilta? Tytön isoveljen lukiossa (kävi siis eri lukion) ei annettu koskaan mitään suuria läksyjä lomaksi.

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auta armias mikä purnaus tulisi kun näille samoille mammoille nakitettaisiin kesäloman ajaksi etätöitä.

Miksi tätä tilannetta verrataan töihin? Töitä sinä teet työnantajallesi työajalla, josta työnantajasi sinulle maksaa. Lukiossa puolestaan opiskelet itseäsi varten. Ilmeisesti kaikenlainen omaehtoinen itsensä kehittäminen ja opiskelu on teille aivan vierasta?

Se ei vaan ole tehokasta junnata koko ajan jotain samaa. Menee työtehot huonoiksi ja sitten työt entistä enemmän vaan venyvät ja vanuvat vapaa-ajalle ja kierre on valmis.

Vierailija
42/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio turhine harjoitusharkkoineen oli ylivoimaisesti raskainta aikaa koskaan. Tekussa ja TTKKssakin oli omat aikansa erityisesti harkkapalautusten ja tenttiviikkojen kohdalla, mutta tuo oli "purskeittaista" kun lukiossa touhu oli jatkuvaa (vitutusta).

Kaiken lisäksi teknillisellä puolella lukiosta saadut "esseekirjoitusopit" olivat kattia kanssa, labraselkkareissa tai raporteissa on aivan oma formaattinsa/tapansa kirjoittaa. RFC tai IEEE:n speksit ovat hyvä esimerkki miten noissa oppilaitoksissa kirjoitetaan "tarinoita" eikä lukio ainakaan minun aikana antanut tuohon mitään valmiuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut lomalle yhtään läksyjä, mikä on mielestäni enemmän kuin ihanaa, koska loman kuuluisi tosiaan olla rentoutumista varten. Ainakin omasta mielestäni ei tunnu yhtään pahalta palata kouluun parin viikon loman jälkeen, jos on saanut levätä kunnolla. Vastaavasti jos koko loma menee koulujuttujen parissa, niin eihän se tunnu lomalta ollenkaan.

t. lukiolainen

Vierailija
44/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ollenkaan ymmärrä tätä keskustelua, että lukiolaiset olisivat laiskoja tai että jatkuva ahkeroiminen olisi jotenkin automaattisesti hyvä asia. Sehän tiedetään, että ne ahkerimmat opiskelijat tekevät lomalle annetut tehtävät huolellisesti - siis juuri ne, jotka tarvitsisivat opiskelutaukoa eniten. Ne, jotka ottavat rennommin, ottavat lomallakin luultavasti rennommin.

Ihan oikeasti ihmisten olisi hyvä ymmärtää, että enemmän työtunteja (tai opiskelutunteja) ei johda suurempiin saavutuksiin, vaan luultavasti päinvastoin. Ainoastaan oikeasti innostuneena voi tehdä lyhytaikaisesti pidempää työpäivää ilman, että joutuu maksamaan korkojen kanssa takaisin.

Vierailija
45/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo ole edes paljoa. Noissa ei monta päivää mene.

Vierailija
46/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lukiossa puolestaan opiskelet itseäsi varten"

Jos olisin jäänyt lukion "yleissivistyksen" varaan esimerkiksi historiassa, (vesi)hyönteisten biologiassa, uskonnossa tai talousasiossa, hyvin heikolla pohjalla menisin.

Onneksi oli muita keinoja hankkia ko tiefot syvällisemmin ja jo ennen lukiota. Kuten hissan/yhteiskuntaopin opettajani sanoi: "olet laiskin oppilas mitä kohdalleni on koskaan osunut, mutta silti naputat kokeista tasaista ysin riviä...miten oikein teet sen?". Ihan kotona lukemalla muita opuksia kuin niitä lukion kirjoja, huvikseni.

Vierailija
47/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tehtävistä annettu varmasti jo uuden jakson alussa ja jääneet vaan roikkumaan sun tytölläs ja tehtävät pitää olla tehtyinä loman jälkee. Noi on vaa noit ykkösluokan unihuksii.

T. Lukion kakkosluokkalainen

Vierailija
48/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole kovin paljon tehtävää... Kaksi esseetä kirjoittaa yhdessä illassa eikä 30 sivun lukemiseen mene kuin ehkä tunti? Nuo siis saa tehtyä jo reippaasti ennen aattoa ja tehtävät samalla kun lukee. Kirjan lukee kevyesti 20 päivässä vaikka luku kerrallaan ja siis yksi lasku per päivä? Jos muistelen lukion laskuja, ei niihin mene kuin 5-10 minuuttia per lasku, ja silloinkin pitää olla melkoisen monivaiheinen. Typerää ottaa heti alkuun älytön määrä kursseja mutta sitten valittaa muutamasta tehtävästä, jotka tuota kirjaa lukuunottamatta tekee vaikka koulun alkua edeltävänä viikonloppuna.

Vierailija
49/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on turha. Eihän sieltä saa edes ammattia. Ammattikoulussa tyttäresi voisi lomailla lomansa ja kaiken lisäksi hän saisi ammatin.

Vierailija
50/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on todella vähän. Siis ihan oikeasti. Muutama hassu ilta loppulomasta, tai vaihtoehtoisesti joka aamu n.30min uhrattava aikaa koulutöille. Itse suoritan yliopisto-opintoja ja lomien aikana mun on kirjoitettava 4 x 5s. esseetä, luettava eräs alaani liittyvä teos saksaksi ja tehtävä siitä lukupäiväkirja, valmisteltava yksi graduun päätyvä teksti n.15s. ( ja tietty luettava n.4-5 kirjaa sitä valmistellessa) ja  lisäksi tentittävä muutama kieliaineiden tentti tenttiakvaariossa. Kaikki tämä ennen uutta vuotta. Lukio valmentaa oppilaitaan jatko-opintoihin, ja on parasta tottua jo ajoissa siihen, ettei aikaa jää viikkokaupalla niille tv-maratoneille.

Vierailija
51/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole kovin paljon tehtävää... Kaksi esseetä kirjoittaa yhdessä illassa eikä 30 sivun lukemiseen mene kuin ehkä tunti? Nuo siis saa tehtyä jo reippaasti ennen aattoa ja tehtävät samalla kun lukee. Kirjan lukee kevyesti 20 päivässä vaikka luku kerrallaan ja siis yksi lasku per päivä? Jos muistelen lukion laskuja, ei niihin mene kuin 5-10 minuuttia per lasku, ja silloinkin pitää olla melkoisen monivaiheinen. Typerää ottaa heti alkuun älytön määrä kursseja mutta sitten valittaa muutamasta tehtävästä, jotka tuota kirjaa lukuunottamatta tekee vaikka koulun alkua edeltävänä viikonloppuna.

Kaikki eivät ole yhtä nopeita. Tuosta kurssien määrästä olen kyllä vähän samaa mieltä, itse yritin lukiossa ottaa sopivasti kursseja että pääsisi kotiin harrastusten pariin.

Vierailija
52/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioissa yleensä kerrotaan heti kurssin alussa mitä sen aikana tullaan lukemaan ja ainakin omat opettajani kertoivat aina myös portfolioista yms joilla on iso merkitys arvosanaan - tyttäresi on siis ollut jo etukäteen tietoinen ainakin osasta näistä tehtävistä, kurjaa että jäävät lomalle mutta näin sitä oppii aikatauluttamaan työtään ja aloittamaan ajoissa.

Vierailija
53/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kannattaa vaikka nyt viikonlopun ja alkuviikon aikana hoitaa noi jutut pois alta niin pääsee leffamaratoniensa pariin. Esim. niin että tekee matikanlaskut tänään, fysiikan huomenna, sunnuntaina lepää, maanantaina esseet ja lukee Tuntematonta sotilasta siinä sivussa.

Noi sun tytön saamat tehtävät kuulostaa siltä että ne on pakko tehdä jos haluaa päästä kursseista läpi joten hihat heilumaan ja äkkiä. Itse sain viime vuonna just ennen joulua tehtäväkseni itsenäisesti yhden pakollisen äikän kurssin ja lisäks mulla oli kaks niinikään pakollista ja itsenäistä äikän kurssia ihan alkutekijöissään. Silti ehdin viettää joululomaa ihan semi rennosti.

Vierailija
54/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se mikään loma ole, jos läksyjä joutuu tekemään. Etäopiskelua lähinnä.

Toivon todellakin, että minun tyttäreni, joka on myös lukion ekalla, ei ole saanut lomalle läksyjä. Hänellä on rankka kouluarki, kun matkat kestää jo sen neljä tuntia päivässä. Toivottavasti saa lomansa lomailla ilman mitään läksyntekoja.

Vierailija
55/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsella on aika vähän tehtävää. Ei taida vielä osallistua mihinkään kansallisiin kilpailuihin? Poika tekee joululomalla kavereitten kanssa ryhmätyötä, jolla osallistuvat erääseen kisaan eli tiedossa on aattoa, joulupäivää ja tapaninpäivää lukuunottamatta täyttä työtä.

Kaikkia nuoria ei kiinnosta varma sisäänpääsy yliopistoon, mieluummin ottavat lomat rennosti kuin varmistelevat opiskelupaikkaa.

Ja sitten isona marmatetaan kun jotkut toiset tienaa enemmän kuin itse.

No jaa, yliopistotutkinto ei todellakaan ole mikään tae hyvistä tuloista.

Kyllä vaan kummasti vaikuttaa tuloihin se, millä asenteella suhtautuu opintoihinsa ja sitten aikanaan töihinsä.

Vierailija
56/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lukiossani alkoi uusi jakso joululoman jälkeen, joten juuri ennen joululomaa oli koeviikko. Tuo joululoman jälkeen alkanut jakso päättyi sitten hiihtolomaan, joten juuri ennen hiihtolomaakin oli koeviikko. Näin ollen vältyin aloittajan kuvaamilta asioilta. Muutenkin minun lukiossani tuli läksyjä vain matematiikasta ja kielistä. Olin tosin huonossa lukiossa.

Vierailija
57/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo tyttöä tekemään nuo hommat pois alta heti loman alussa, niin loppuajan voi ottaa sitten lungisti. Muuten käy niin, että tyttö pakertaa noita kaikkia hädissään viimeisen lomapäivän iltana.

Ja tuossahan alkaa saamaan sitä treeniä jatko-opintoihinkin, jolloin lomat ei tosiaan ole enää lomia. Jos ei ole opiskeltavaa loman ajaksi, niin vähintäänkin menee töissä se loma. Se on sitä opiskelijaelämää, aikanaan sekin sitten loppuu.

Vierailija
58/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauta tyttärellesi, että on myös muita vaihtoehtoja kuin lukio. Kärsiminen ei ole pakollista.

Vierailija
59/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on todella vähän. Siis ihan oikeasti. Muutama hassu ilta loppulomasta, tai vaihtoehtoisesti joka aamu n.30min uhrattava aikaa koulutöille. Itse suoritan yliopisto-opintoja ja lomien aikana mun on kirjoitettava 4 x 5s. esseetä, luettava eräs alaani liittyvä teos saksaksi ja tehtävä siitä lukupäiväkirja, valmisteltava yksi graduun päätyvä teksti n.15s. ( ja tietty luettava n.4-5 kirjaa sitä valmistellessa) ja  lisäksi tentittävä muutama kieliaineiden tentti tenttiakvaariossa. Kaikki tämä ennen uutta vuotta. Lukio valmentaa oppilaitaan jatko-opintoihin, ja on parasta tottua jo ajoissa siihen, ettei aikaa jää viikkokaupalla niille tv-maratoneille.

Miksi olet jättänyt ne loman ajalle tehväksi?

Vierailija
60/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole liikaa vaadittu. Luultavimmin luokan taso ei ole paras mahdollinen ja opettaja haluaa että taso nousisi. Nuorten aika vaan kuluu somessa ja sitten ollaankin niin väsyneitä kun yöunet liian lyhyet ym. Kyllä minä sinuna olisin onnellinen että opettaja välittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi