Mitä teillä on joulun kalapöydässä?
Kommentit (60)
Itse graavattua nieriää/puronieriää ja Inarin kylmäsavutaimenta, lämminsavustettua kuhaa ja ahventa (toki itse pyydettyä).
Meillä ei perinteiset pullalohet pöytään ilmesty, sen verran elitismiä pitää olla.
Kylmäsavulohi-Cantadou -kääryleitä.
Muikun- tai siianmätiä smetanan ja purjon kanssa.
Sundomin savusiikaa tai savustettua nieriää.
Graavisiikaa (sinapinsiemenillä maustettuna) tai graavilohta (rosépippurilla maustettuna).
Lasimestarin silliä saattaa olla joskus.
Lipeäkalaa ei ole ollut koskaan, ei kuulu meidän suvun juttuihin.
Ostetaan siis hyvälaatuista kalaa ja laitetaan se tarjolle. Nostetaan kalat pöydälle ja siihen tulee lisäksi keitetyt perunat, keitetyt herneet ja kevyt vihersalaatti. Kinkkua ja laatikoita ei tehdä ollenkaan, jos joku ehdottomasti niitä haluaa, hänelle on erikseen ostettuna pari siivua kinkkua ja pieni lanttulaatikkovuoka.
Tuossa ei siis ole paljonkaan vaivaa, hieman normaalia viikonlopun kalaruokaa kalliimmaksi tulee satsi. Kukaan ei joudu raatamaan keittiössä kauaa.
Ostereita, paria erilaista silliä tai silakkaa, graavilohta ja -siikaa. Ja mätiä.
Meillä on lomulohta, taimenpateeta, graavisiikaa, paria lajia mätiä , marinoituja jättikatkarapuja, grillattuja pikkumustekaloja, ja kevyesti paistettuja kampasimpukoita.
Kylmäsavulohta, graavisiikaa, silliä, mätiä, punasipulia ja smetanaa, ja lämminsavunieriä. Vietämme joulua oman perheen kesken. Yritän laittaa eri lajeja maltillisia määriä 😊
Graavisiikaa, lämminsavulohifilee, jääkellarin lohta ( slurps ihan parasta) mätivati ( kirjolohen ja muikun mädit, punasipuli ja smetana), kylmäsavulohimousse perunalettusten kanssa, saaristolaisleipää kalojen kanssa ja kastikkeina hovimestarin kastike ja tillimajoneesi.
Miksi ihmeessä jouluna pitää alkaa teeskentelemään ja laittaa kaikki MUKA niin viimeisen päälle, että kalaakin on oltava montaa eri sortimenttia ja vielä mousset ym?
Onko muka kerran vuodessa niin ihanaa leikkiä hienoa ja sivistynyttä?
Graavilohta, sinappisilakkaa ja lipeäkalaa, noita ainakin. Kai jotain muutakin, ite en juuri kalajutuista perusta niin en muista onko muuta.
Viimeistä ei kukaan muu kuin isäni syö, hän tykkää. :D Tekee sen itse yleensä.
Muikunmätiä paljon tykötarpeineen, sitä kaikki rakastaa meillä! Graavia siikaa ja lohta, silliä, perunaa, leipää ja voita. Minä tykkään pateesta, joten sitäkin laitan tähän alkupöytään, kun ei se lämpimien kanssa oikein sovi.
Muscovadograavattua lohta
Tavallista graavilohta
Kylmäsavulohta
Sinappinen kermaviilikastike graavilohille
Riitan silliä
Syntisen hyvät smetanasilakat
Mätiä, sipulia, ranskankermaa
Ja vielä joku patee/terriini/kalamoussehyydyke.
Ja perunan, rosollin ja sienisalaatin kaverina syödään kalat. Lisänä omatekoisia joululeipiä, limppua ja saaristolaisleipätyyppistä tummaa.
Vierailija kirjoitti:
Uunilohi piti olla, mutta tekaisin sen itsenäisyyspäivänä. Eikä todellakaan ole vara syödä kahta kertaa kuussa lohta. Kerran vuodessa on ja nyt kävi näin :)
Vai ei rahaa syödä lohta?
Alle 4€ kilo kokonaisena.
Meillä on graavi ja kylmäsavulohta, sinappisilakoita ja lasimestarinsilliä .
Graavilohta, kylmäsavulohta, sitruunasilakoita, suutarinlohta, mätiä, silliä turkin alla (=venäläinen silli, joka korvaa rosollin. Tarjoiluastiaan kerroksittain keitettyjä perunakuutioita, silliä, porkkanaa, omenaa, punajuurta, maustekurkkua, keitettyä kanamunaa, kaprista, smetanalla kevennettyä😁 majoneesia...), chilimarinoituja katkarapuja.
Itse rakastaisin oikeaa lipeäkalaa valkokastikkeessa, mutta sitä ei meille kuulema tule eikä tilata...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jouluna pitää alkaa teeskentelemään ja laittaa kaikki MUKA niin viimeisen päälle, että kalaakin on oltava montaa eri sortimenttia ja vielä mousset ym?
Meillä koko perhe pitää kalasta. Lisäksi on kalojen jälkeen maalaismaksapateeta, kylmäsavuporoa, pastramia ja tietty vihanneksia, salaattia, leipää. Mutta pääruokaa ei sit olekaan, ei mitään laatikoita tai kinkkua. Siirrytään suoraan runsaista alkupaloista jälkkäriin, välillä jaetaan lahjat.
Lasimestarin silli, sinappisilli, graavi siikaaja lohta, mätiä lisukkeineen, kylmä tai lämmimsavu lohta.Mieheni ja poikani eivät kaloista välitä. Mäti kyllä menee.Itse taas en ole kinkun enkä kalkkunankaan ystävä. Joten miehille lihat ja mä syön kalat.
37 jatkaa lipeäkala maistuisi myös, mutta sitäei yhdelle hengelle kannata tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunilohi piti olla, mutta tekaisin sen itsenäisyyspäivänä. Eikä todellakaan ole vara syödä kahta kertaa kuussa lohta. Kerran vuodessa on ja nyt kävi näin :)
Vai ei rahaa syödä lohta?
Alle 4€ kilo kokonaisena.
Meillä on graavi ja kylmäsavulohta, sinappisilakoita ja lasimestarinsilliä .
Mistä saa lohta 4€/kilo?? Täällä pk seudulla halvimmillaan kokonainen kirjolohi on ollut 8€ - kerran tänävuonna. Yleensä fileestä joutuu maksamaan min 11€/kilo
Vierailija kirjoitti:
En tiedä liittyykö mitenkään sivistykseen tai hienouteen mutta joulu on meillä ainoa kerta vuodessa että mukana on kaikki kalaherkut yhtä aikaa. Joulun alkuruuat on meille SE juttu, kinkku ja laatikot sivuseikka.
Uunilohi
Graavilohi ja sinappikastike
Graavisiika
Mäti, smetana, sipuli
Savunieriä tai pallas
Rapusalaatti kanamunien päällä
Sinappisilakka
Valkosipulisilakka
Sillimousse