Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää eläkö kuvitelmassa, että vanhempanne järjestävät innoissaan joulua teille aikuisille lapsille!

Vierailija
17.12.2015 |

Niin, taas joulu joutui... Lapset ovat soitelleet lahjatoivomuksiaan ja aikataulujaan. On kiva kun tulevat, mutta joo. Tässä kun työn ohella hoitaa kauppareissut, kuusenhaut ja lanttulaatikot ja kinkunpaistot, niin kyllä tietää taas olevansa aattoiltana ihan kaput.

Apuva Apuva! Joulun tunnelma on ihanaa, mutta en jaksa!

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En elä kuvitelmissa. Äitini rakastaa joulun laittamista YHDESSÄ meidän lasten kanssa. Isäni on kuollut joten äiti jäisi aivan yksin jos emme viettäisi joulua hänen kanssaan. Jaamme joka joulu jokaiselle jonkun tehtävän liittyen joulunviettoon ja jokainen tuo mukanaan jotakin joulupöytään. Esim.minä tuon jälkiruoan sekä kalatarjottavat, siskoni kahta eri laatikkoa sekä juustoja, veljeni viinit ja kinkun jne jne. Kaikki osallistuvat. En tunne ketään joka ei haluaisi omia lapsiaan/lapsen lapsiaan kylään jouluna.

Oletteko äitinne luona monta yötä? Miten mahdutte? Missä vaiheessa siirrytte oman joulun viettoon? Eikö olisi helpompaa, jos äitinne tulisi teille verrattuna siihen, että monta perhettä matkustaa yhden luo?

Vierailija
42/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muualla opiskelevat lapset tulevat jouluksi kotiin. Minusta on mukava tehdä joulu, lapset auttelevat joulusiivouksen kanssa, jos ehtivät tulla ajoissa. Viime vuonna pari viikkoa ennen joulua sairastuin ja olin vielä jouluna petipotilas. En jaksanut edes pipareita leipoa ja sauna jäi pesemättä. Mies ja lapset hoitivat kauppa-asiat ja saivat ruuatkin tehtyä. Joulu oli mukava vaikka en laittanut tikkua ristiin.

Omat ja appivanhemmat aloittavat myös hyvissä ajoin vaatimisen, että tulemmehan heille aattona. Ainakin oma äiti loukkaantui, kun viime vuonna en mennyt muun perheen mukana käymään. Edelleenkin heidän pitää nähdä lastenlasten ilo, mutta eivät he tajua, että ne pikku palleroiset ovat jo aikuisia miehiä. Siitähän se riemu repeää, jos joku joulu oman mummin seura ei kelpaakaan vaan joulua vietetään toisella puolella Suomea tyttöystävän kotona.

Itse en vaadi lapsia tulemaan jouluksi missään vaiheessa vaikka heidän vierailuistaan pidänkin. Saavat toki tulla, jos haluavat, mutta en heittäydy marttyyriksi, jos haluavatkin olla jossain muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 40 vuotta "tein joulun", ensin omalle perheelle ja appivanhemmille, ja myöhemmin lapsille puolisoineen ja joukko oli loppuvuosina usein jo toistakymmentä henkeä, kun lastenlapsiakin ilmestyi puolisen tusinaa. Onneksi kuitenkin asumme varsin lähekkäin niin, että yöpyjiä ei ole kovin usein  ollut.

Jo muutaman vuoden on joulua vietetty vuorostaan lasten perheissä. Toki kaikki ovat osallistuneet valmisteluihin. Jokainen voi valita, mitä haluaa tehdä.

Vierailija
44/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Meidän perheessä mä ostan vanhemmilleni joululahjoja, vedenkeitintä, astioita, suklaata. Ja koskaan mun vanhemmat ei osta mulle tai sisaruksilleni lahjoja. Ymmärrän sen kun vanhemmilla vain pieni eläke ja me lapset ollaan ansiotyössä. En kyllä kehtais soitella lahjatoiveita kellekkään näin aikuisena.

Vierailija
45/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan hirveä duuni tuossa jouluruuassa. Uunin luukku pitää avata ja laittaa kinkku uuniin. Taas pitää 12 tunnin päästä avata se luukku ja ottaa kinkku pois. Laatikot on työläitä myös. Uunin luukku pitää avata ja vajaan tunnin päästä taas pitää luukku avata. Rosollin pakkauskin pitää jossain välissä avata ja sitten vielä ruuan jälkeen pitää avata konvehtirasia. Ajatuskin uuvuttaa. Onneksi kone hoitaa tiskit!

Vierailija
46/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan hirveä duuni tuossa jouluruuassa. Uunin luukku pitää avata ja laittaa kinkku uuniin. Taas pitää 12 tunnin päästä avata se luukku ja ottaa kinkku pois. Laatikot on työläitä myös. Uunin luukku pitää avata ja vajaan tunnin päästä taas pitää luukku avata. Rosollin pakkauskin pitää jossain välissä avata ja sitten vielä ruuan jälkeen pitää avata konvehtirasia. Ajatuskin uuvuttaa. Onneksi kone hoitaa tiskit!

Joo, mun jouluruoat on kans tuota tasoa :) :) valmiit laatikot kaupasta. Tosin piparit ja tortut teen itse, valmiista pakastetaikinasta.

Vierailija
47/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En elä kuvitelmissa. Äitini rakastaa joulun laittamista YHDESSÄ meidän lasten kanssa. Isäni on kuollut joten äiti jäisi aivan yksin jos emme viettäisi joulua hänen kanssaan. Jaamme joka joulu jokaiselle jonkun tehtävän liittyen joulunviettoon ja jokainen tuo mukanaan jotakin joulupöytään. Esim.minä tuon jälkiruoan sekä kalatarjottavat, siskoni kahta eri laatikkoa sekä juustoja, veljeni viinit ja kinkun jne jne. Kaikki osallistuvat. En tunne ketään joka ei haluaisi omia lapsiaan/lapsen lapsiaan kylään jouluna.

Oletteko äitinne luona monta yötä? Miten mahdutte? Missä vaiheessa siirrytte oman joulun viettoon? Eikö olisi helpompaa, jos äitinne tulisi teille verrattuna siihen, että monta perhettä matkustaa yhden luo?

En ole tuo aiempi vastaaja, mutta meillä ainakaan ei onnistu niin että mentäisiin minnekään muualle kuin vanhemmillemme, syy: minä asun pienessä yksikössä ja sisaren soluasunnossa kahden muun ihmisen kanssa. Vanhemmillamme on iso omakotitalo ja nuorimmat sisarukset asuvat vielä kotona.

Muistakaa ettei kaikilla ole sitä omakotitaloa, perunamaata ja lääniä, kun paasaatte täällä miten koko suvun pitää mennä niiden aikuisten lasten luo viettämään joulua.

Vierailija
48/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat vanhempani ovat senerran noh.. aikuisia, että osaavat varmasti ihan kertoa, sitten kun eivät enää halua kutsua lapsiaan ja lapsenlapsiaan jouluksi, niin ei tarvitse elää kuvitelmassa.

Vierailija
49/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omat vanhempani ovat senerran noh.. aikuisia, että osaavat varmasti ihan kertoa, sitten kun eivät enää halua kutsua lapsiaan ja lapsenlapsiaan jouluksi, niin ei tarvitse elää kuvitelmassa.

Niinpä. Osaavatkohan?

Vierailija
50/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuleekin vanhemmat ja isovanhemmat meille. Eikä me olla heillä oltu varmaan 8 viime jouluakaan, mutta nyt halusin hieman vaihtelua.

Vierailija
51/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan yötä ja viiden makuuhuoneen talossa mahtuu hyvin. Sopu sijaa antaa. Olen 20-vuotias ja asun kaksiossa joten tänne ei oikein voi paljoa porukkaa kutsua kerralla. Meillä tämmöinen järjestely toimii, mutta ymmärrän jos joillakin ei.

Vierailija
52/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi tosi surullista jos lapset ei tulisi jouluksi. Molemmat opiskelijoita, niin ei heidän kukkarollaan mitään joulua laiteta. Lisäksi tietenkin opiskelujen mukaan tulevat ja menevät joulunaikaan. Jouluaattona kukin tietenkin tekee osansa, meillä lapset koristelevat kuusen ja auttavat jouluruoan teossa.

Vierailija
53/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuvittele vaan tiedän, että äitini _haluaa _ hösätä, koska hän loukkaantuu ja kiukuttelee kuin pieni lapsi, jos emme mene hänen luokseen aattona, muut päivät eivät kelpaa. Isänikin olettaa, että hänen luonaan käydään aattoisin. Appi ei ole liikkunut asunnostaan mihinkään koko sinä aikana, kun olen hänet tuntenut. Ei puhettakaan, että voisin kutsua ketään heistä meille: eivät tulisi paikalle vaan loukkaantuisivat.

Että niin: olemme se perhe, joka istuu joulun autossa, koska kaikki lähimmät ihmiset asuvat 100-600km päässä.

Vierailija
54/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mun jouluruoat on kans tuota tasoa :) :) valmiit laatikot kaupasta. Tosin piparit ja tortut teen itse, valmiista pakastetaikinasta.

Jaa...mä keittelen lanttua laatikkoon ja pilkon rosollia ihan mielelläni, ruuanlaiton raskain ja stressaavin vaihe on se kaupassa juokseminen ostoslistan kanssa kun siellä on yhtä aikaa kaikki muutkin :)

Vierailija
55/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loiset joulunviettäjät ovat toisessa ketjussa vakuuttamassa toisilleen, että kyllä se mummu 85 jaksaa ja haluaa...kiittämättömyys on maailman palkka. Totta kai on kiva, kun pääsee valmiiseen pöytään! Säästää isosti rahaa ja vaivaa!!! Selitys on aina valmiina. Kyllä normaalisti lapsiperheen pitäisi luoda omat jouluperinteensä. Sitten vingutaan vittumaista anoppia ja kovaa sänkyä täällä joulun jälkeen!

Vierailija
56/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loiset joulunviettäjät ovat toisessa ketjussa vakuuttamassa toisilleen, että kyllä se mummu 85 jaksaa ja haluaa...kiittämättömyys on maailman palkka. Totta kai on kiva, kun pääsee valmiiseen pöytään! Säästää isosti rahaa ja vaivaa!!! Selitys on aina valmiina. Kyllä normaalisti lapsiperheen pitäisi luoda omat jouluperinteensä. Sitten vingutaan vittumaista anoppia ja kovaa sänkyä täällä joulun jälkeen!

Jos et mene olet sydämetön paska joka hylkää mummelin yksinäiseen joulun viettoon.

Jos menet olet loinen.

Eli siis mitä välii :D

Vierailija
57/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika, mikä marttyyri olet! Osaat varmasti sanoa niille lapsille, minkä verran haluat tehdä. Jakakaa hommat, ei ole kohtuutonta joulun järjestäminen työssäkäynnin ohessa. Turhaan täällä mutiset, puhu suoraan niille lapsillesi.

Vierailija
58/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaisipa tuo yksin asuva äitini yllätyä, jos minä yksin asuva poikansa en menisi hänen luokseen jouluksi. Ja varmaan jopa loukkaantua, varsinkin kun tietää, ettei minulla ole mitään muuta menoa tai paikkaa, minne mennä jouluksi. Siinäpä sitten molemmat oltaisiin yksin kämpissämme joulu, ap olisi varmaan todella tyytyväinen.

Vierailija
59/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä elän siinä kuvitelmassa. Olen nyt melkein kymmenen vuotta peräkkäin joutunut sanomaan isälleni, että emme taaskaan tule. Ei vain päästä. Miehelläni on useimmiten töitä niin, että kauas ei ole mielekästä lähteä. Ja kun miehelläni on jo lapsenlapsiakin, niin hän haluaa niitä pieniä tavata jouluna. Se isäni pettynyt ilme raastaa sydäntäni joka ikinen kerta. Hän haluaisi vielä kerran pesueensa samaan joulupöytään, kun rakastaa jouluruokien laittamista. Ja minä olen aina pois.

Vierailija
60/75 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin joulu on perhejuhla. Kaikki osallistuvat joulun laittoon. Siinä missä vanhemmat ostavat meille aikuisille lapsille tarpeelliset ja käytännölliset lahjat, myös me muistamme heitä samalla tavalla. Lahjojen antaminen pitäisi tulla siitä antamisen ilosta. Mutta jos sinulle ap on niin kamalaa että aikuiset lapset tulevat nurkkiisi pyörimään, niin hyvä ihminen avaa suusi.