Atoopikkolapsen kasvojen iho, millä ihmeellä tuota enää rasvaisi??
12v pojalla on atopia heittäytynyt pahemmaksi kuin koskaan, ollaan aika ihmeissään että mitäs nyt ja miksi, liekö murrosiän vaikutusta en tiedä mutta kismittää kyllä:/
Eli kasvojen ja kaulan iho punoittaa ja on sellaista kuivahkoa punertavaa länttiä esim otsassa ja kaulassa korvien lähellä ja silmäluomi punertaa ja alaripsien alta iho kuiva ja punoittava, lisäksi kyynärtaipeet kutiavat ja on kuivat ja kulmakarvojen välissä ihan kuiva rupinenkin kohta.
Rasvoja on kuin apteekissa, reseptillä ja ilman. Ceralan, Aqualan L, Lipolan, Xyliderm ja uusimpana Locobase repair. Ja sitten Dermoshopilta herkän ihon hajusteeton vartalovoi. Kortisonivoiteena Bucort noille kyynärtaipeille, ei sitä uskalla kasvojen alueella käyttääkään.
Mitä muuta, apua?! ainiin, kylmäpuristettua kookosöljyä ostin mutta vähän tuntuu hankalalta senkin käyttö, 1tl/pv sitä nauttinut (purkissä lukee 3-4rkl annostuksena mutta myyjä sanoi että aloitettava pienellä määrällä kun myös "puhdistaa elimistöä ja ihoa" sisältäpäin) ja ihoon hangattuna se vain sotkee kun ei imeydy. Maitohappobakteerit on käytössä kuten ollut vuosia.
Kommentit (104)
Ruokavalio EI paranna mitään, vaan osiltaan lieventää. Mahdollisesti allergisoivia tuotteita voi yrittää välttää ja rempata ruokavalion mihin lystää. Kun ruokavaliosta karsii pois useita kymmeniä tuotteita, ei todella voi tietää mikä niistä nyt sitä huonoa on ja mikä ei. Käyttämällä hyviä rasvoja ja omegaa, pystyy ehkä kamppailemaan Suomessa keväästä syksyyn. Talviaikana hyvinkin hoidettu iho TARVITSEE myös sitä kosteutusta. Jossain tilanteessa vaan pelkkä kosteutus ei riitä, jolloin on turvauduttava joko kortisonivoiteisiin tai takrolimuusiin. Ei aina kannata perustaa väitettään vaan pelkästään ruokavalion muutoksiin, ja ihon ihottuman (varsinkin kasvojen) ollessa pahimmillaan, ei kiinnosta mitä käyttää, kunhan kutina, kirvely helpottuu sekä pystyy poistumaan kotoa muuallekin, missä ei kytätä kuin ruton runtelemaa konsanaan.
Komppaan jotakin palstalaista ja kysyn teiltä ruokavaliokriitikoilta asiasta - miksei atoopikkoja sitten ohjata ravitsemusterapeutille, jos ruokavaliomuutos on teidän mielestänne ainoa oikea ratkaisu? Uskoisin, että kyllä ne ihotautilääkärit tietävät.
Jokainen tavallaan. Itse luotan lääkkeisiin - varsinkin niihin, joista näen hyödyn todella nopeasti.
On ravintopitoinen ruoka ja atopia aivan yleistä että mitä tahdotte sanoa? Vai trollaatteko vain typeryyttänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua kokeilla hoitaa ihoa ravinnon avulla. Liian vaivalloista :( Mieluummin haetaan apteekista voiteita, jotka eivät muuta tee kuin lievittää oireita.
Sit inistään kun mikään ei auta.
Mun ei oo ainakaan tarvinnu hoitaa ihoa ravinnon avulla? Maitoa en juuri koskaan käytä - maitotuotteita kylläkin, mutta enpä ole havainnut minkäänmoista eroa käytön määrässä ihon kuntoon nähden. Jos iho on kauheessa kunnossa, niin ei siinä kiinnosta mikään muu kuin sen kuntoon saaminen ja valitettavasti ruokavaliomuutoksilla en näkisi olevan yhtä nopeaa vaikutusta kuin ulkoisesti käytettävillä valmisteilla. Toki jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta veikkaisin, että lapsen ruokavaliomuutos on hippasen vaikeampi toteuttaa, kuin aikuisen. Miks atoopikkoja ei sitten ohjata ravitsemusterapeutille?
Ap:n tilanteessa lähtisin ihotautilääkärin kautta kokeilemaan esim. Elidel/Protopic -valmisteita, jotka oikeasti atoopikon ihoon tepsivät suurimmalla osalla ainakin. Typerää edes miettiä ruokavaliomuutoksia, joissa ihon paraneminen ei todellakaan ole varmaa ja vaikutukset saattavat kestää kauan. Jos siitä apua, niin voi olla toki myös täysin eri vaiva ja diagnoosi.
Ihan ensiksi sellainen ihmiselämän perusasia: jokainen sinusta löytyvä solu koostuu siitä, mitä sinä olet syönyt. Toki monimutkaisten kemiallisten prosessien tuloksena. Lääkefirmat pitävät huolen siitä, että lääkärit suosittelevat ensisijaisesti lääketeollisuuden tuotteita, ei ravitsemusterapeuttia. Täällä mainitut d-vitamiini, marjojen antioksidantit, viljan ja sokerin välttely ja omega-rasvahapot muuttavat ihon solujen toimintaa niin, että tulehdusreaktio vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä ja neuvoja tullut paljon, kiitos!
Tuntuu vain ettei tiedä enää mistä aloittaisi ja mitä tekisi/miten toimisi, näiden olemassaolevien keinojen lisäksi. Kroppansa pesee apteekin Ceralan-ihovoidepesuaineella. Jos nyt sitten tuota iholle tarkoitettua Omegakapseliakin hankkisi, aika tyyristä on kyllä tämä hoitaminen ja eri asioiden kokeilu, tuokin pkt linkin mukaan melkein 40e...
ap
Ruokavaliohoito on ainoa, joka myös parantaa eikä vain lievennä oireita.
Viljaton ja runsaasti luonnollisia rasvoja (ei rypsiöljyä eikä margariineja)
Saisko tähän sun väitteeseen perustelua?
Vaikka kuinka tommosta ruokavaliota noudattais, nii estääkö se sen ettei se ENÄÄ IKINÄ puhkea? Veikkaan, että ihan samaan kastiin menee voiteiden ja lääkevalmisteiden kanssa, eli lieventää oireita - toki luonnonmukaisemmin ;) tosin ruokavaliohoidon antamat hyödyt ihon kunnossa saattavat näkyä vasta monien kuukausien päästä, kun taas Protopic auttoi ainakin mulla 48 tunnissa?
Tää menee must toisaalta vähän samaan lokeroon, kun se Hunks-tanssija joka ruokavaliomuutoksella "paransi" syöpänsä.
Sulla ei taida olla mitään käsitystä ravinnon merkityksestä.
Jep, ei mulla eikä terveyskirjastolla.
Ihan turhaan täällä ihmiset mesoaa siitä, että lääkevalmisteet vain siirtää ongelmaa ja ruokavalio sen kokonaan parantaa. Kyllä ne atoopikot voi ihan normaalia, terveellistä ja ravintopitoista ruokaa syödä. Paino sanalla ravintopitoinen.
Kyllä, ravintopitoinen ruoka. Miksi et sitten halua sitä hänelle antaa, vaan annat hänen kärsiä.
En ole ap. Pidän oman atopiani kurissa Protopicilla. Ja syön terveellisesti ja ravintopitoisesti itse - mutta silti mitä haluan.
En tiedä, että onko tätä neuvoa vielä tullut, mutta olen testannut myös atooppisella lapsellani varmaankin suurimman osan noista tuotteista, joita jotkut pitävät hyvinäkin. Tällä hetkellä tilanne on meillä todella hyvä. Ei yhtään ihottumaa, mutta ihon kuivumista kyllä ja vähän ehtii raapia ihoa, jolloin joutuu kiireesti suihkuun ja rasvattavaksi. Polvitaipeissa on vanhoja raapimajälkiä vielä.
Rasvaan hänet päästä varpaisiin ja varsinkin taipeista ja kuivuvista kohdista BodyShopissa myytävillä hamppu käsivoiteella Hemp Hand Protector (tuubi) ja öljyllä Wild Argan Oil (pullo). Lisään siis vain 1-3 painallusta tuota öljyä kämmenelliseen käsivoidetta ja rasvaan sekoituksella. Pyyhkäisen tätä jopa lapsen poskiin, nenään ja leukaan. Lapsella on myös Protopic 0.03%:sta voidetta, johon saa reseptin ainakin allergiaan- ja ihotauteihin erikoistuneelta lääkäriltä. Sitä on eka tuubi menossa ja käytämme vain nuppineulanpään verran kerrallaan silmäluomille erillisen ohjeen mukaan. Ihottuma lähti sillä alle viikossa ja on pysynyt silmäluomilta poissa! Suosittelen!
Luovuimme keskivahvojen kortisonivoiteiden käytöstä melkein kokonaan vähitellen pienentäen määriä. Iho oli muutoksen jälkeen parempi hamppuvoiteen ansiosta. Wild Argan Oilia on sen jälkeen ollut hyvä lisäys kuivuvalle iholle. Iho kestää senkin hyvin. Hamppu käsivoidekin on hyvin rasvaista ja välillä käytän sitä yksinkin (haisee silloin pahalle, mutta tuo öljy tekee tuoksusta miellyttävän ja voiteesta entistä rasvaisemman).
Nämä BodyShopin voiteet otin kokeiluun ilman, että olisin kuullu kenenkään toisen atooppisen tai allergisen käyttökokemuksista. Terveihoiset vaan kertoivat niiden olevan hyviä. Uskon, että näistä on apua monelle atooppiselle ja allergisellekin. Ruokavaliolla on varmasti myös tärkeä osuus. Meillä iho kutisee joistakin viljatuotteistakin ja niitä vältellään. Rypsiöljy myös on pahasta iholle.
Epätoivoinen, kerrothan sitten mistä saitte avun? Oletan, että apu löytyy, kun vain teette riittäviä kokeiluita. Meidän normaali on nyt kuivuva, mutta ei ihottumainen iho.
Miksihän ihon sairaudet vetää niin paljon puoleensa kaikenlaista amatööripoppamiestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua kokeilla hoitaa ihoa ravinnon avulla. Liian vaivalloista :( Mieluummin haetaan apteekista voiteita, jotka eivät muuta tee kuin lievittää oireita.
Sit inistään kun mikään ei auta.
Mun ei oo ainakaan tarvinnu hoitaa ihoa ravinnon avulla? Maitoa en juuri koskaan käytä - maitotuotteita kylläkin, mutta enpä ole havainnut minkäänmoista eroa käytön määrässä ihon kuntoon nähden. Jos iho on kauheessa kunnossa, niin ei siinä kiinnosta mikään muu kuin sen kuntoon saaminen ja valitettavasti ruokavaliomuutoksilla en näkisi olevan yhtä nopeaa vaikutusta kuin ulkoisesti käytettävillä valmisteilla. Toki jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta veikkaisin, että lapsen ruokavaliomuutos on hippasen vaikeampi toteuttaa, kuin aikuisen. Miks atoopikkoja ei sitten ohjata ravitsemusterapeutille?
Ap:n tilanteessa lähtisin ihotautilääkärin kautta kokeilemaan esim. Elidel/Protopic -valmisteita, jotka oikeasti atoopikon ihoon tepsivät suurimmalla osalla ainakin. Typerää edes miettiä ruokavaliomuutoksia, joissa ihon paraneminen ei todellakaan ole varmaa ja vaikutukset saattavat kestää kauan. Jos siitä apua, niin voi olla toki myös täysin eri vaiva ja diagnoosi.
Ihan ensiksi sellainen ihmiselämän perusasia: jokainen sinusta löytyvä solu koostuu siitä, mitä sinä olet syönyt. Toki monimutkaisten kemiallisten prosessien tuloksena. Lääkefirmat pitävät huolen siitä, että lääkärit suosittelevat ensisijaisesti lääketeollisuuden tuotteita, ei ravitsemusterapeuttia. Täällä mainitut d-vitamiini, marjojen antioksidantit, viljan ja sokerin välttely ja omega-rasvahapot muuttavat ihon solujen toimintaa niin, että tulehdusreaktio vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa lapsi käyttää sisäisesti? Jos rypsiä niin jätä ehdottomasti pois! Yksi allergisoivimmista rasvoista. Ota tilalle oliiviöljy ja huolehdi että lapsi muutenkin syö riittävästi rasvaa. Eli hoida ruokavalion kautta.
Luulen että todellisia asiantuntijoita on vähän. Moni tietää miten hoitaa itseään mutta toiselle siitä ei ole mitään apua. Luulen sen johtuvan siitä ettei ole kartoitettu riittävästi erityyppisiä atopioita tai onko mukana muutakin oireilua aiheuttavaa kuten allergioita(joulukukat esim.) tai kaukaa haettuna borrelioosia sun muuta päällekkäistä ihoreaktioita aiheuttavaa sairautta. Atopiahan todetaan silmin, eli sitä tutkitaan silmin.
Meillä auttoi Himalaya herbalsin intensive moisturizing cream (tummansininen purkki). Ei ollut ihan noin paha, mutta varsinkin käsitaipeet aivan auki. Rasvattiin aamuin illoin viikon verran ja eipä ole sen jälkeen enää tarvinnut kuin satunnaisesti. Vaikka tuli pakkaset ja sää on vaihdellut (vaikuttaa ainakin itsellä heti ihoa kuivattaen).
Kokeiltiin kortisoni ja punainen abo base, joista ei ollut mitään hyötyä.
Tuo Himalaya herbalsin voide maksaa 2,50€/50ml ja saman firman huulirasva on parasta ikinä kokeilemaani
Jaahas, täällä näyttäisi olevan atoopikkojen ryhmäkokous meneillään. Tässä muutama asia, jonka olen havainnut vuosien varrella. Itselleni kävi myös noin, että lapsena ihottuma oli pahimmillaan käsissä ja taivealueilla ja nyttemmin aikuisiällä se on siirtynyt kasvojen ja kaulan alueelle (kuulemma on hyvin tyypillistä).
Jokaisen on tietysti itse kokeiltava, mikä kenellekin sopii, mutta olen huomannut ettei minulle ainakaan liian vesipitoiset (kuten esim. Aqualan L) tai myöskään liian rasvaiset rasvat sovi. Ensimmäiset kun eivät kosteuta tarpeeksi ja ihoa alkaa kiristämään jo muutaman tunnin jälkeen. Jälkimmäiset taas tukkivat huokoset niin, että alkavat kutittamaan. Eli kunnon kosteuttava perusrasva ( omani ovat Ceralan ja Neutrogena Norwegian formula deep moisture body lotion dry & sensitive). Sitten lisäksi nuo erikoisrasvat niihin ongelmakohtiin. Tuohon otsan punoitukseen, kaulan ja korvien kohtiin pevisonea kuuriluontoisesti (ei saa laittaa silmien alueelle). Silmien alueelle sitä apteekin avene silmänympärysvoidetta (imeytyy hyvin) ja jos oikein ärtyneet, niin ultracortenolia kuuriluontoisesti. Kortisonia sitten jos on tarvis niihin taipeisiin (Apolar emulsiovoide). Itselläni muuten on kortisonin käyttö vähentynyt huomattavasti kun sain valohoitoa. Se pitää talvikaudenkin ihon sen verran paremmassa kunnossa, että melkein olen pärjännyt perusvoiteilla. Ainoa huono puoli siinä on että alkuun siellä täytyy käydä 3 kertaa viikossa ja myöhemminkin 2 kertaa per viikko. Mutta kannattaa, sillä vuosikausia kortisonilla lätränneenä, huomaan nyt jo, että ihoni on ohentunut.
Tuon d-vitamiinin lisäksi kannattaa kokeilla omega rasvahappoja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli radiossa ohjelma atooppisesta ihosta. Googleta Yle Areenasta. Paras hoito olisi 4 viikkoa auringossa, eli lomamatkaa varaamaan!
Huom! Valohoito ajaa saman asian.
Vahvoilla kalaöljykapseleilla olen saanut oman atopiani kokonaan pois. Ihoa rasvailen nykyään silloin kun jaksan, apteekkivoiteita en ole enää tarvinnut. Möllereillä ei mitään tehoa (ei edes niillä vahvemmilla versioilla), mutta esim.Lysi Omega forte toimii. Käytän myös kookosöljyä ruoan laitossa. D-vitamiinia ja sinkkiä voisi myös kokeilla lapselle sopivalla annoksella.
Takana yli 18 vuotta vaikean atopian kanssa (suupielet halki kuivumisen takia, iho jatkuvasti vereslihalla, märkärupi verikohdissa ja silmät muurautuu umpeen..) ja ainoat tavat oikeasti hoitaa: Protopic ja valohoito.
Protopic on ollut käytössä 15 vuotta (teini-ikäisestä) ja täysin hintansa arvoinen.
Mars ihotautilääkäriin ja kunnon reseptivoiteet käyttöön!
Mites Kelual emulsion. Miulla auttaa en tiedä miksi.
Ruokasoodaa perusvoiteen sekaan. Auttoi meillä noin viikossa.
Mun on ihan pakko kirjoittaa itsekin atooppisella iholla siunattu kun olen.. Itselläni oli nuoruudessa sama ongelma eli alaripsien alla olevan ihon ärsyyntyminen. Mulla ne oli ihan avohaavalla suurimman osan lapsuusikääni. Lääkäri kirjoitti minulle: OFTEN DEXA CHLORA nimistä silmävoidetta jota laitoin silmien alusiholle ja se auttoi.
Uusimpana tuotteena itselleni olen löytänyt EUCERIN ATO CONTROL kasvovoiteen. On auttanut ihoani paljon.
Atooppinen ihohan "kyllästyy" usein samoihin voiteisiin, joten olen itse huomannut että kannattaa vaihdella niitä usein. Oma ihoni ei pidä liian paksuista voiteista, mutta HELOSAN on välillä käytettynä ollut rauhoittava.
KOrjaus tekstiin nmro 98, OFTAN dexa chlora.
Kun tuo OFTAN DEXA CHLORA ei auta, niin suosittelen Protobicia. Se auttoi meillä allergiaperäiseen atooppiseen ihottumaan.
Kyllä, ravintopitoinen ruoka. Miksi et sitten halua sitä hänelle antaa, vaan annat hänen kärsiä.