Atoopikkolapsen kasvojen iho, millä ihmeellä tuota enää rasvaisi??
12v pojalla on atopia heittäytynyt pahemmaksi kuin koskaan, ollaan aika ihmeissään että mitäs nyt ja miksi, liekö murrosiän vaikutusta en tiedä mutta kismittää kyllä:/
Eli kasvojen ja kaulan iho punoittaa ja on sellaista kuivahkoa punertavaa länttiä esim otsassa ja kaulassa korvien lähellä ja silmäluomi punertaa ja alaripsien alta iho kuiva ja punoittava, lisäksi kyynärtaipeet kutiavat ja on kuivat ja kulmakarvojen välissä ihan kuiva rupinenkin kohta.
Rasvoja on kuin apteekissa, reseptillä ja ilman. Ceralan, Aqualan L, Lipolan, Xyliderm ja uusimpana Locobase repair. Ja sitten Dermoshopilta herkän ihon hajusteeton vartalovoi. Kortisonivoiteena Bucort noille kyynärtaipeille, ei sitä uskalla kasvojen alueella käyttääkään.
Mitä muuta, apua?! ainiin, kylmäpuristettua kookosöljyä ostin mutta vähän tuntuu hankalalta senkin käyttö, 1tl/pv sitä nauttinut (purkissä lukee 3-4rkl annostuksena mutta myyjä sanoi että aloitettava pienellä määrällä kun myös "puhdistaa elimistöä ja ihoa" sisältäpäin) ja ihoon hangattuna se vain sotkee kun ei imeydy. Maitohappobakteerit on käytössä kuten ollut vuosia.
Kommentit (104)
Ei ole välttämäti psorias. Minulla on samanlaiset oireet ja ihan on vaan atopiaa. Minulle auttoi Physiogel, kannattaa kokeilla! Ja ei ole edes rasvaista ja auttoi minulla ainakin paremmin kuin nuo muut rasvaiset rasvat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa lapsi käyttää sisäisesti? Jos rypsiä niin jätä ehdottomasti pois! Yksi allergisoivimmista rasvoista. Ota tilalle oliiviöljy ja huolehdi että lapsi muutenkin syö riittävästi rasvaa. Eli hoida ruokavalion kautta.
Kannattaa käydä ihotaitilääkärillä ja jos kaupungissanne on ihopiste niin saatte varmasti lähetteen valohoitoihin.
Oletteko kokeilleet viljojen jättämistä pois? Kannattaa edes kokeilla. Minulla on auttanut atooppiseen ihoon. Monesti atooppisen ihon taustalla on ruoka-aine allergioita.
Ehdottomasti ihotautilääkärille. Muut lääkärit ei erota toisistaan psoriasista, atopiaa, allergiaa tai muita ihottumia.
Ja ruokavaliosta. Olen siis se jolla psori ja atopia. Käytän gluteenittomia tuotteita, koska maha menee sekaisin viljoista (ei kuitenkaan verikokeissa keliakiaa). Maitoakin käytän todella vähän. Kalanmaksaöljyä syön joka talvi + monivitamiinit. Mikään näistä ei vaikuta ihoon mitenkään. Myös oliiviöljy ja voi käytössä. Nämä on ihon ominaisuuksia. Ei niitä voi hoitaa pois yhtään enempää kuin tummia hiuksia tai koukkunenää.
Todellakin menette sinne ihotautilääkärille. Ei noissa asioissa mikään yleislääkäri auta, olen sen pari kertaa kantapään kautta kokenut ja ihan turhan pitkään kärsinyt.
Ja kokeilkaa nyt lisäksi ihmeessä ne tavallisimmat eliminoinnit (maito, gluteeni). Tai sitten käytte verikokeessa (ruoka-aineyliherkkyydet) tai tilaatte kotiinne testin (FoodDetective). Lapsen on ihan turha kärsiä mahdollisista yliherkkyyksistään koko ikäänsä, kuten moni joutuu tekemään. Minullakin meni 40 vuotta ennen kuin selvisi, mikä rikkoo ihoni. Nyt sitten onkin ollut helppoa.
17-vuotiaalla pojallani ihottuma räjähti totaalisesti tänä syksynä (veri valui päänahasta, kaulasta ja kyynärtaipeista). Ihotautilääkäri sanoi, että iän puolesta hyvin tyypillinen pahenemisvaihe. Moni atoopiikko allergisoituu ihon omalle hiivasienelle. Poikani söi sienilääkekuurin sisäisesti ja pesee itseään nizoralilla päästä varpaisiin (annetaan vaahdon vaikuttaa jokunen minuutti). Suihku joka päivä, jotta bakteeri- ja hiivasieniesiintymät mahdollisimman vähänä. parin kolmen viikon kortisonikuuri ja viikon antibiootit. Iho tällä hetkellä kohtuullisessa kunnossa.
Olen psoriaatikko ja hoitanut omaa ihoani Decubal-voiteella, samoin sillä on hoidettu lasten atopiaa. On toiminut hyvin. Miellyttävämpi voide käyttää kuin punainen Apobase.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ihotautilääkärille. Muut lääkärit ei erota toisistaan psoriasista, atopiaa, allergiaa tai muita ihottumia.
Ja ruokavaliosta. Olen siis se jolla psori ja atopia. Käytän gluteenittomia tuotteita, koska maha menee sekaisin viljoista (ei kuitenkaan verikokeissa keliakiaa). Maitoakin käytän todella vähän. Kalanmaksaöljyä syön joka talvi + monivitamiinit. Mikään näistä ei vaikuta ihoon mitenkään. Myös oliiviöljy ja voi käytössä. Nämä on ihon ominaisuuksia. Ei niitä voi hoitaa pois yhtään enempää kuin tummia hiuksia tai koukkunenää.
Voi hyvin olla, ettei sinulla auta ruokavalio, mutta joillain se auttaa ja ehdottomasti kannattaa kokeilla. Siinä pitää kuitenkin olla ehdoton, koska jo pienikin määrä voi sekoittaa homman. Minulla on tullut ihottumaa, kun ravintolassa riisin sekaan onkin sekoitettu voita (maito) tai sivelty pihviin maustevoita. Eli se voi tulla ihan minimaalisista määristä sitä ärsyttävää ainetta, ei riitä että sitä käyttää vähän.
Ehdottomasti ihotautilääkärille ja valohoitoon lähete. Valohoito ja hyvä rasvaus ainoat mitkä on auttanut itselle pahimmassa vaiheessa.
Varmaan tuolla murrosiällä on tuossa merkitystä, eli en tiedä auttaako tämä ohje yhtään, mutta itsellä kun äityy kasvojen alueella tuo atopia aina välillä tosi pahaksi parhaiten auttaa kun joka ilta putsaan kasvot vauvojen perspyyhkeellä (hajuton tietty) ja rasvaan Aqualan L:llä aamuin ja illoin, varmaan joku muukin suht ohut hajusteeton rasva toimii. Pojalla (8v) on reiden taipeisiin parhaiten auttanut se Bepanthenin uusi rasva, toimii paremmin kuin jopa kortisonivoiteet. Eli puhdistus on tosi tärkeää, samoin se, että kun sitä kasvojen ihoa alkaa rasvaamaan, omat kädet on puhtaat.
Mun paha atopiani talttui pitkällä valohoidolla (3×15 kertaa) ja lisäksi käsi-ihottumaan lisävalohoitoa. Lääkerasvoina kasvoille Elidel, käsille Fucicort ja vielä joku muu vartalolle. Perusvoiteista löysin myös sopivat. Nämä siis ihotautilääkärin kautta.
Autoimmuunisairauksissa hoidon tulisi lähteä sisältä päin. Vika on systeemissä sisällä, mutta oireet näkyvät ulos. Kokeile viljatonta muutama viikko. Tulokset eivät näy heti, koska solujen pitää ehtiä uudistua. Kalaöljyt rauhoittavat elimistössä olevaa tulehdustilaa eli tässä tapauksessa punoittavaa ihoa. Sokerit pahentaa tulehdusta. Eli herkut, sokeriset jogurtti yms. myös tauolle. Joulu kyllä tulossa mut heti sen jälkeen. Elikkä sinun pitää hoitaa lapsesi elimistöä ei pelkästään ihoa. Jos taustalla on ihokeliakia, niin sama ruokavalio auttaa kyllä siihenkin.
Nyt puhuu todellinen atoopikko, joka tietää tuon tuskan. Mutta koin ihmeparantumisen! Eli:
-2,5 prosenttista hydrokortisonia useita useita kertoja päivässä.
-Kaikki perusvoiteet ehdottomasti kostealle iholle. Se on äärimmäisen tärkeää. Itse en kuivaa pyyhkeellä kasvojani, vaan heti välittömästi pesun jälkeen Decubalia, ja sen päälle vielä Eucerin lotionia.
-Kaikki valmisruoka pois, mikroateriat, makkarat ja hampparit. Ehdottomasti. Chili-sour -katike on oman ihoni tuho. Paprika ja tomaatti pois, vaikka ei olisi varsinaisia allergioita.
-Vettä pitää juoda paljon, ainakin se kaksi litraa.
-Vaikka maidottomuuden hyödyistä puhutaan, minulle hapanmaitotuotteet ovat elintärkeitä. Rahkaa, maustamatonta jukurttia. Ja mustikoita tai puolukoita. Iho huutaa antioksidantteja.
-Ei saunomista. Atoopikko on tavallaan allerginen myös omalle hielleen. Urheilun jälkeen heti suihkuun, kortisonia ja rasvaus siis kostealle iholle.
Uskon, että nuo em. asiat paransivat kasvoihottumani. Ja se oli paha.
Mielenkiinnosta kysyn (en ole itse atoopikko), eikö teille pahasta atopiasta kärsiville ole koskaan määrätty takrolimuusivoidetta? Itselläni on silmän toimintahäiriön takia (aiheuttaa hoitamattomana ihottumaa silmän ympärille) käytössä Protopic-voide ennaltaehkäisevästi pari kertaa viikossa, ja todellakin toimii. Olen kuullut, että takrolimuusi on mullistanut atooppisen ihon hoidon, koska se ei ohenna ihoa, kuten kortisoni. Ilmeisesti ei ole kuitenkaan kovin yleisesti käytössä?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/05/atooppisen-ihottuman-hoito-kehi…
Täällä atoopikko kanssa huutelee. Mulla ei kyllä minkäänlaista hyötyä millään ruokavaliomuutoksilla tai sisäisesti otetuilla öljyillä. Moooonta vuotta oon rasvaillu Physiogel -rasvalla, ja liputan sen puolesta! Nyt pari kk sitten kasvojen ihon atopia paheni ja ihotautilääkärin kautta Protopic -rasvakokeiluun. Ja on muuten auttanut! Parissa päivässä kaikki lähti, takroolimuusia valmisteena ei ole pitkälle testattu, mutta tehokas on. Käsiin mulla on 4. asteen kortisoni, Dermovat, josta kans tosi nopeesti apua, kun laittaa sitä ja puuvillahanskat käteen yöksi.
TÄSSÄ VASTAUS AP:lle
Pyydä ihotautilääkäriltä resepti Protopic-voiteelle!! Aivan ehdottomasti paras kuvailemaasi ihottumaan. Meilläkin ehdittiin atoopikkolapsen kanssa kokeilla kaikki mahdollinen, joistakin oli vähän apua mutta tämä voide todella toimii. Ei käyttörajoitusta eikä ihon ohenemisen pelkoa. Kalliimpaa kuin kritisoinut, mutta autoonikin äitinä olen valmis maksamaan, kun lapsi saanut siitä oikeasti avun.
Lääkäriin ja sieltä pyydätte Protopic-reseptin. Sitä on kahta eri vahvuutta. Lääkäri osannee arvioida kumpaa teidän tapauksessanne. Voi käyttää kasvoilla, ei sisällä kortisonia. Alkuun voi aiheuttaa polttavaa tunnetta iholla, joka häviää ajan ja voiteen käytön myötä.
Aika kallis tuote, mutta kannattaa ainakin kokeilla.
Itselläni mukamas atopia oli allergiaa. Allerginen reagointi saatiin nopeasti kuriin protopic voiteella. Alkuun käytin 1 kerta viikossa, nyt kerran kuussa. Se riittää pitämään oireet poissa.
Tietysti olen myös karsinut allergeenit ympäristöstäni pois.
Pahan ihottuman aiheuttivat erilaiset hartsit (kosmetiikka, liimat, laastarit jne.) ja keinokumi (kaikki työkalujen kahvat, kynissä olevat pehmusteet, laastarit, tuolien keinonahka jne.).
Kuinkakohan moni allergikko kärsii turhaan?
Niin ja d-vitamiini on tietysti käytössä, ollut pojan syntymästä lähtien ja ympäri vuoden, ehkä heinäkuut ollaan oltu ilman ja kaukomatkojen jälk n.1kk ajan mutta muuten otetaan koko perhe deetä päivittäin. Rypsiöljy ei ole käytössä mitä nyt sen verran mitä voileivän levitteessä sitä mahdollisesti on mutta poika käyttää vähän sitäkin.
ap