Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni vauva - ei univelkoja

Vierailija
16.12.2015 |

Taustaa: Olen aiemmassa elämässäni kärsinyt pahoista uniongelmista, joiden takia koko elämä meni päin mäntyä ja tavallinen päivä oli kuin suossa tarpoisi. Hyvän lääkärin, terapian ja lääkkeiden avulla sain elämästä kiinni ja aloin nukkua hyvin. Aikaa siihen meni, mutta opin nukkumaan ilman lääkkeitä ja elämä palasi normaaliksi.

Tuon kokemuksen jälkeen ajattelin, etten ikinä uskalla edes haaveilla lapsista. Pienten lasten vanhemmilta udellaan eniten juuri nukkumisesta. Kuuntelin niitä tarinoita kauhuissani. En voisi ikinä riskeerata omaa terveyttäni sillä, että nukkuisin huonosti seuraavat pari vuotta. Se ei olisi oikein lapsellekaan enkä enää ikinä haluaisi palata siihen painajaismaiseen tilanteeseen.

Tapasin kuitenkin miehen, jonka kanssa lapsen saaminen tuntuikin luonnolliselta ja oikealta. Luin kaiken mahdollisen löytämäni tiedon ja puhuin peloistani neuvolassa. Minä olen ihminen, joka tarvitsee unta tai elämä luisuu raiteiltaan.

Tällä hetkellä minulla on kaksi lasta. Univelkaa ei ole kertynyt ollenkaan. Molemmat ovat alkaneet nukkua kokonaisia öitä kuukauden ikäisinä. Vastasyntyneinäkin heräsivät vain kerran yössä.

Minä tein näin:

- Säännöllinen rytmi mahdollisimman pian. Iltaruokailu ja kylpy aina samaan aikaan ja aina samalla kaavalla. Orjallisesti.

- Lapset nukkuvat omissa sängyissään, mutta vauvana äidin ja isän kanssa samassa huoneessa. Oma sänky on tärkeä varsinkin, jos lapsi on levoton nukkuja.

- TUTTI lapselle, KORVATULPAT äidille, jotta ei herää jokaiseen kääntymisestä aiheutuvaan ääneen.

- Päiväunet nukutaan valoisassa huoneessa, illalla nukkumaan mennessä kaikki valot pois.

- Päikkäreillä ei musiikkia, illalla tuutulaulu. Päivällä taustalla pyykinpesukoneen hurinaa.

- Tarpeeksi hellyyttä ja sylittelyä päivän aikana. Lapsi tankkaa läheisyyttä ja malttaa nukkua yön, kun sitä on varastossa tarpeeksi.

- Ristiriitaa aiheuttava: ei imetystä. Meillä lapset alkoivat nukkua heti aloitettuaan korvikemaidon. Rintamaitoa syövät lapset saattavat myös herätä ihan vain imemään, vaikkei nälkää varsinaisesti olisikaan.

En ole varma, unohdinko jotain listalta. Kysyä saa. Tänään vain taas kuuntelin kahden äidin valitusta katkonaisista unista, joka oli kyllä huomattavissa jo olemuksestakin. Tälläkin palstalla on lukuisia väsyneitä äitejä. Se kauhistuttaa ja säälittääkin. Onko kaikki keinot käytetty? Joskus olen täältä lukenut kiivaita kommentteja imetyksen puolesta, joissa on todettu, että terveen lapsen kuuluukin herätä monta kertaa yössä. Ei kuulu, älä usko. Rintaruokinta on hyväksi lapselle, mutta näkisin toimintakykyisen ja pirteän äidin vielä tärkeämpänä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä vähän sama, mutta imetän. Lapsi herää kyllä kerran yössä syömään, mutta nukahtaa syötyään. Lapsi on nyt 3 kk.

Meillä on asiaan varmaan auttanut se, että päiväunia ei nukuta makuuhuoneessa vaan aina sohvalla tai vaunuissa. Makuuhuone on yöunia varten.

Vierailija
2/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii 100% varmuudella koska kaikki lapset ovat 100% samanlaisia. Olet ratkaissut tämän jutun ja saat Nobel-palkinnon. Kauan se kesti, että lopulta maailmaan saapui kyllin taitava ihminen, joka kehitti yleispätevän nukutustekniikan vauvoille. Onnea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Lapset kaikki samanlaisia ja kaikki syö tuttia.

Vierailija
4/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaah. Sulla on vain hyvät rytmin luontoisesti  lapset sattuneet syntymään. Ei pieni vauva rytmiä tunne, eikä siihen opi. Ei mullakaan ole univelkaa missään vaiheessa ollut, lapsi 1 v 7 kk. Unet painottui vastasyntyneestä alkaen öihin. 

Vierailija
5/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön löpön. Leppoisan temperamentin omaavien lasten vanhemmilla on tapana pitää itseään uskomattoman nerokkaina kasvattajina.

Vierailija
6/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös kärsinyt koko aikuisen ikäni uniongelmista. Vauva-aikoina olen nukkunut kaikkein parhaiten imetyksen ansiosta. Imetys tuottaa hormoneita, jotka auttavat äitiä nukahtamaan ja rauhoittumaan imettämisen jälkeen sekä tekevät lyhyistäkin unipätkistä tehokkaasti palauttavia. Lisäksi hormonit tekevät olon pirteämmäksi.

Vierailija
7/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina toimittu just noin. Ihan joka kohta pitää paikkansa, mutta silti molemmat on heräilleet ja univelkaa on kertynyt. Eka lapsi alkoi nukkua yönsä 1v9kk iässä ja toinen ei nuku vieläkään, ikää 1v11kk. Että se siitä.

Vierailija
8/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin minua kiinnostaisi minkä lääkärin luona kävit. Olen käynyt Partisella - en saanut apua.

Vierailija
9/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en sanonut näiden tapojen toimivan takuuvarmasti ja jokaisen lapsen kohdalla.

Ihmettelin, onko kaikki keinot käytetty, koska niin monet vanhemmat tuntuvat olevan yliväsyneitä. Olen kuullut mahtipontista hehkutusta imetyksestä, mutta jo seuraavassa lauseessa äiti kertookin olevansa rättipoikkiväsynyt, koska lapsi herää jatkuvasti syömään. Tai että perhepedistä pidetään kiinni kynsin ja hampain, mutta silti jatkuvasti harmittaa nukkua jonkun varpaat suussa ja parisuhdekin kärsii. Toinen on se, että kokeillaan jotain tapaa kerran tai pari ja kun se ei toimi heti, siirrytään uuteen. Kaksi kertaa ei ole rutiini!

Vierailija
10/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin minua kiinnostaisi minkä lääkärin luona kävit. Olen käynyt Partisella - en saanut apua.

Eräänä päivänä vain kävelin psykiatrisen akuuttityöryhmän luo. Silmät punaisina väsymyksestä, kahvikuppi kädessä. Töihin ilmoitin meneväni lääkäriin. Rattaat lähtivät pyörimään nopeasti ja sain tarvitsemani avun. Tämä siis ihan paljon haukutulla julkisella puolella. Univelka ja väsymys voivat aiheuttaa niin paljon pahaa, että toivoisin kaikkien vanhempien ajattelevan myös itseään - ei vain imetystä, perhepetiä ja unikoulun kamaluutta.

Vierailija
11/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi vauva nukkumaan täydet yöt heräämättä heti kun siirrettiin hänet 8kk iässä omaan huoneeseen nukkumaan. Siihen asti nukuimme kaikki erittäin levottomasti samassa sängyssä (vauva "sivuvaunussa") koska ajattelin että pienen vauva paikka on aina ja ehdottomasti äidin vieressä, ja pitäisi olla siihen asti kunnes itse haluaa omaan huoneeseen. 

Sekä minä että vauva olemme todella levottomia nukkujia, ja herätimme toinen toisemme. Viimeiset kaksi kuukautta vauva herätteli kahden tunnin välein ja mä olin todella uupunut pätkäuniin enkä saanut nukuttua edes viikonloppuisin kun mies otti "yövuorot" hoitaakseen.

Kyllä se sydäntä kirveli laittaa vauva pois vierestä, mutta kun huomasin että molemmat nukumme parhaiten erillään niin tuskin tämä voi olla vauvallekaan haitallista.  Kyllä mä edelleen pitäisin vauvan ekat kuukaudet vierellä, mutta siitä asti kun alkaa syömään kiinteitä ja yösyötöt voi lopettaa niin kokeilisin sitä, nukkuisiko vauva paremmin omassa rauhassaan. Riippuu varmasti vauvan temperamentista mikä toimii parhaiten, ja on varmasti niitä joille ei auta kuin aika.

Vierailija
12/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun uniongelmat loppu vauvansaantiin. Imetin, ei tuttia, alkuun epämääränen päivärytmi joka säännöllistyi ajan kanssa itsestään ja vieressä nukkui.

Edelleen nukun kuin tukki, vaikka on jo 4-vuotias ja omassa sängyssä nukkuu ja maitokin on lehmästä.

Vierailija
13/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensimmäinen lapsi nukkui ensimmäiset kuukaudet huonosti (rankka unikoulu auttoi lopulta) ja toinen lapsi on nukkunut alusta asti kuin unelma. Illan koittaessa simahtaa, kuin nuijalla päähän lyötynä ja herää vasta seuraavana aamuna. Mulla ei varmasti ole osaa eikä arpaa siihen, että nuorempi on niin hyvä nukkuja. Hyvä tuuri kävi hänen kohdalla niin kuin kävi sulla kummankin lapsen kohdalla.

Vierailija
14/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun illalla laitan lapsen nukkumaan ja yritän saada jotain vielä tehtyä hän heräilee koko ajan. Kun jään viereen hän nukkuu kuin tukki.

Vierailija
15/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta lukea tätä. Kun nukkumisessa on niin pitkälle kyse vauvan luonteesta ja terveydentilasta. Ensimmäinen lapsemme nukkui hyvin 3 kk iästä. Ei heräillyt. Nukkuu nytkin nelivuotiaana loistavasti. Se on hänen luonteensa. Mitään emme joutuneet tekemään unien eteen.

Toinen lapsi on 7 kk. Heräili 3 kk kolmen tunnin välein syömään, muuten nukkui välit. Viimeiset 4 kk ovat olleet täyttä painajaista. Heräilee jopa 15 min välein. Parhaimmillaan herää 4-5 kertaa yössä, pahimmillaan parikymmentä. Ei herää nälkään, eikä syö yöllä, on levoton nukkuja. Jos emme vastaa itkuun, huuto saattaa kestää tunninkin. Päivällä nukkuu max 45 min päikkäreitä. Hereillä ollessaan vaatii jatkuvan huomion tai huutaa. Neuvolan mukaan vaativa temperamentti, johon ei auta kuin vastata tarpeisiin.

Olemme kokeilleet kaiken kertomasi, mutta tilanne on tämä. Nyt tutkitaan allergioiden mahdollisuutta kärttyisyyden taustalla.

Tällä kokemuksella voin todeta, että aloitukseksi on muita vanhempia vähättelevä ja holhoava. 90 % todennäköisyydellä lapsesi ovat luonteeltaan hyviä nukkujia, 10 % ehkä omaa ansiotasi. Hieman rajaa omahyväisyydelle, kiitos! Tämän vaativan lapsen äitinä en jaksa ottaa syyllisyyttä siitä, että olisin tämän kaiken itse aiheuttanut.

Vierailija
16/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet saanut nukkua. Meilllä 2 lasta hoidettu syntymästä saakka täsmälleen samoin, tuloksena yksi joka alkoi nukkua yöt läpi 6-vuotiaana (ok, jossain määrin 3-vuotiaana) ja yksi, joka 6-kuisena. Kahden lapsen perusteella en vielä mestaroisi toisten toimintaa.

Mielestäni on edelleen ihan normaalia, että vauvat heräilevät öisin.

Vierailija
17/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli esikoisen kanssa juuri noin, ensimmäisen kolmen vuoden aikana nukuin paremmin ja sikeämmin kuin koskaan. Hän oli hyvä nukkuja, joten meidänkin oli helppo olla johdonmukaisia nukkumisrituaaleissa.

Sitten syntyi kuopus, eikä seuraavana kolmena vuotena nukuttukaan. Mitkään rituaalit eivät taanneet hyviä unia.

Nyt lapset kyllä nukkuvat, mutta minua valvottaa työstressi ja ruuhkavuodet.

Vierailija
18/18 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi "samalla tavalla" hoidettua vauvaa ovat olleet ihan erilaisia nukkujia. Se kumpi nukkui paremmin, ei edes huolinut tuttia :) Tutinimijän kanssa hankalaa oli se, että vauva heräsi kun tutti putosi, mutta sekään ei heräillyt tai valvottanut mitenkään erityisen paljon. En usko, että johtuu mun erinomaisista vauvanhoitotaidoista, vaan kävi hyvä tuuri.