Akateemiset ovat usein todellisesta työelämästä vieraantuneita!
Tunnen monta, joilla ei mitään käsitystä oikeista töistä...apurahalla vääntävät jotakin vuosia!
Kommentit (54)
Jospa nyt kuitenkin lähdettäisiin aluksi liikkeelle siitä, että ap määrittelisi tarkasti, mitä hän tarkoittaa "oikeilla töillä". Jotenkin haiskahtaa siltä, että vain rasvakourien työ verstaassa on oikeaa ja naisilla joku tehdastyö. Sinä itse olet todennäköisesti syntynyt täydellisenä, sinua ei ole tarvinnut kenenkään opettaa lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Et myöskään ole koskaan sairastanut, joten sinua ei ole tarvinnut kenenkään hoitaa jne. Tai jos on, niin nämä opetus- ja hoitoalan ihmisethän eivät tee oikeita töitä.
Muistutat ap asenteissasi edesmennyttä velipuoltani ja hänen avovaimoaan, jotka jatkoivat nälviä pitkälle koulutettuja ihmisiä joka välissä. Minä jaksoin hyvin heidän mielestään passata heitä ja pyörittää lapsuudenkotini taloutta kaikki lomat, koska sitten pääsin taas lepäilemään töihin. Avokkaan lanko on DI ja puheitten mukaan niin tumpelo ja tyhmä, ettei osaa tehdä mitään.
Hyvää jatkoa kaikille4 oikeita ja vääriä töitä tekeville toivottaa eläkemaisterin ketale, vanhapiika kaiken kukkaraksi!
PS Kun nämä ei-oikeita töitä tehneet sitten aikanaan heittävät henkensä, niin kyllä sitten ollaan kieli pitkällään vaatimassa osaansa "rikkaan peritötädin" jäämistöstä.
Minä tunnen montakin lääketieteen tohtoria, kukaan heistä ei ole yli 35-vuotias. Mistä ap on saanut päähänsä, että tohtorien kuuluu olla vanhoja? Muualla maailmassa tohtorit ovat paljon nuorempia kuin Suomessa, tohtori on vasta uransa alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esim lääketieteen tohtorithan ovat kaikki jotain 50v+ ikäisä. "
Mistä kummasta olet tuollaisen käsityksen saanut?
Jostakin tilastastota, jota en nyt googlettamalla löytänyt. Myönnän että puoleksi mutulla mennään. Montako nuorta lääketieteen tohtoria itse tunnet? Minä en ainuttakaan, mutta muutaman lisensiaatin kyllä. Muiden alojen nuoria tohtoreita nyt tuntee jokainen yliopistolla joskus aikaansa viettänyt. Iso osa jatko-opiskellut koska ei "kelvannut oikeisiin töihin".
Ymmärrätkö, että se nyt 50+ tohtori on voinut väitellä 30 v iässä? Ja että loogisesti on enemmän 50+ tohtoreita kuin nuorempia, koska siitä väitöstilaisuudesta voi olla huomattavasti pitempi aika kuin nuoremman tohtorin väitöstilaisuudesta. Ja sen pitemmän ajanjakson aikana on useampi ehtinyt väittelemään.
Montako lääketieteen maisteria tunnet? Kaikki tuntemani lääkärit kun on lisensiaatteja tai tohtoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se todellinen työelämä oikein määritellään? Duunarien töistä? Keskivertoarjesta? Monet oikeasti akateemiset tekevät töitään jatkuvasti. NImim. oikeasti lomalla, mutta silti palstaselailun ohessa oikeita kirjoitustöitään tekevä akateeminen
Mulle ainakin riittää se "oikeaksi" työnteoksi, että tuottaa jotain lisäarvoa ja saa siitä palkan. Mielellään yksityisellä sektorilla. Akateemisen koulutuksen saanneella, se lienee yleensä jotain asiantuntijatyötä. Eli joo ei tarvitse kaivaa ojaa paskalla lapiolla, että voi sanoa tekevänsä oikeita töitä.
"Jotain asiantuntijatyötä"? Korkeasti koulutetut ovat kieltämättä useimmiten oman alansa asiantuntijoita, mutta jospa nyt perehtyisit aluksi siihen, millä kaikilla aloilla akateemisen loppututkinnon voi suorittaa ja millaisiin töihin tutkinto valmistaa.
Mikä besserwisseröintivimma sulla on? Ei tosiaankaan kiinnosta tutustua mihinkään materiaaleihin. Mulla on ihan tarpeeksi kattava näkemys asiasta. Akateeminen tekee asiantuntijatyötä on ihan validi yleistys, joka pitää paikkansa.
No kieltämättä valideista yleistyksistäsi näkee, ettei ole pahemmin koskaan kiinnostanut tutustua mihinkään materiaaleihin.
Väännä se gradus loppuun ja tuu sit keskustelamaan.
BuHahaha... Ap, meinaat, että apurahalla työskentely ei ole työtä?
Aloituksen tekijällä ei itsellään ole mitän hajua mistään.
Ensinnäkin vain pieni murto-osa akateemisista tekee apurahatyötä. Apurahoilla rahoitetaan lähinnä tutkimustyötä ja taiteilijoiden töitä. Jälkimmäiset harvoin ovat akateemisia, joten oletan ap:n mussuttavan tutkimusprojekteista.
Toiseksikin tutkimusprojektien kanssa työskentelevät ovat työn tavassaan meitä palkkatyöläisiä paljon aikaansa edellä. Samanlaiseen vastuulliseen ja kilpailutettuun pätkätyöhön alkaa tulevaisuudessa painottua yhä useampi ala, ikävä kyllä. Itseäni muutos hirvittää, koska määräajoin katkolla olevat peojektit luovat tolkuttoman stressin. Mutta tutkimusten mukaan projektiluontoisuus siis lisääntyy.
Miettikää itse, miten "suojattua" ja "realiteeteista irrallaan" olevaa työtä se on... Apurahat ovat yleensä hyvin pieniä, parin tonnin kk-liksan saadakseen voi joutua hakemaan kahtakin eri apurahaa - eivätkä ne esim. kartuta ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Niiden saaminen on vaikeaa, vähän alasta riippuen vain kymmenesosa hakijoita onnistuu.
Mä haluaisin nähdä ap:n joka vuosi hakemassa hiki päässä itselleen seuraavaksi vuodeksi töitä kilpaillulla alalla... Voisi iskeä äkkiä halu jäädä kotiin työttömäksi...
Lähdin 28-vuotiaana opiskelemaan oikeustieteelliseen ja siellä on osittain sellaista opiskelija-ainesta, joilla ei ole mitään käsitystä, kuinka tullaan toimeen omillaan tai tehdään "paskaduuneja". Tuskin on tietoa edes, miten töitä haetaan itse. Pappa betalar ja työpaikat järjestyvät isin tai muun sukulaisen avulla. Suurin osa opiskelijoista on siis ihan normaaleja nuoria, jotka työskentelevät kaupassa tai mäkkärissä opiskelun ohella ja maksavat oman elämisensä, mutta joukossa on noita kermaperseitä kummallisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provoava aloitus jossa totuuden siemen. Ei tässä voi kuin ihmetellä usein. Tuttavan jatko-opiskelut lähestyvät loppuuaan ja tohtorius on tosiasia. Hän siis on pian joku auktoriteetti vaikka ei ole kesätöitä lukuunottamatta koskaan työskennellyt tutkimallaan alalla. Ymmärrän kyllä tutkimuksen arvon, mutta luulisi että edes pieni näkemys itse sovellusten parissa olisi hyödyllistä... Esim lääketieteen tohtorithan ovat kaikki jotain 50v+ ikäisä.
Ei vaan pysty arvostamaan jotain reilusti alle 30v tohtoreita jotka eivät koskaan ole tehneet mitään.
Unohdit kertoa, että tuttavasi on pian lääketieteen tohtori, vaikka ei ole lainkaan työkokemusta hoitoalalta :D
Öh...niin? Lääketieteen tohtori voi olla myös tutkija, ei kliinikko. Ilman tutkimustyötä moni teistä mammoista olisi pulassa. Vai tarkoitatko, että lääketieteen tohtorilla pitäisi olla työkokemusta hoitajien työstä? Miksi ihmeessä?
Voi hyvän tähden... luitko lainatun tekstin? Ollaan todellakin av:lla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin tilastastota, jota en nyt googlettamalla löytänyt. Myönnän että puoleksi mutulla mennään. Montako nuorta lääketieteen tohtoria itse tunnet? Minä en ainuttakaan, mutta muutaman lisensiaatin kyllä. Muiden alojen nuoria tohtoreita nyt tuntee jokainen yliopistolla joskus aikaansa viettänyt. Iso osa jatko-opiskellut koska ei "kelvannut oikeisiin töihin".
Ymmärrätkö, että se nyt 50+ tohtori on voinut väitellä 30 v iässä? Ja että loogisesti on enemmän 50+ tohtoreita kuin nuorempia, koska siitä väitöstilaisuudesta voi olla huomattavasti pitempi aika kuin nuoremman tohtorin väitöstilaisuudesta. Ja sen pitemmän ajanjakson aikana on useampi ehtinyt väittelemään.
Montako lääketieteen maisteria tunnet? Kaikki tuntemani lääkärit kun on lisensiaatteja tai tohtoreita.
Ihan hyvä, että otit esille lääkäreiden olevan lisensiaatteja. Luultavasti tämän tason palstalla osalla on näkemys että lääkäri=tohtori. Mutta ihan oikeasti. Kyllä se lääketieteen tohtorien valmistusmisikä on aika korkea. Onhan siihen omat syynsäkin. Lääkärin palkkaus on Suomessa hyvä ja monelle varmasti antoisa työ ja hyvä palkka riittää. En ymmärrä miksi tämä nyt muodostui näin möröksi. Kyllähän kait sinäkin tunnet nuoria tohtoreita muilta aloilta? Kyllä siitä voi päätellä, että nuoria lääketieteen tohtoreita on ihan olematon määrä jos ollenkaan. Joo ei jaksa määritellä nyt mikä on nuori ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se todellinen työelämä oikein määritellään? Duunarien töistä? Keskivertoarjesta? Monet oikeasti akateemiset tekevät töitään jatkuvasti. NImim. oikeasti lomalla, mutta silti palstaselailun ohessa oikeita kirjoitustöitään tekevä akateeminen
Mulle ainakin riittää se "oikeaksi" työnteoksi, että tuottaa jotain lisäarvoa ja saa siitä palkan. Mielellään yksityisellä sektorilla. Akateemisen koulutuksen saanneella, se lienee yleensä jotain asiantuntijatyötä. Eli joo ei tarvitse kaivaa ojaa paskalla lapiolla, että voi sanoa tekevänsä oikeita töitä.
"Jotain asiantuntijatyötä"? Korkeasti koulutetut ovat kieltämättä useimmiten oman alansa asiantuntijoita, mutta jospa nyt perehtyisit aluksi siihen, millä kaikilla aloilla akateemisen loppututkinnon voi suorittaa ja millaisiin töihin tutkinto valmistaa.
Mikä besserwisseröintivimma sulla on? Ei tosiaankaan kiinnosta tutustua mihinkään materiaaleihin. Mulla on ihan tarpeeksi kattava näkemys asiasta. Akateeminen tekee asiantuntijatyötä on ihan validi yleistys, joka pitää paikkansa.
No kieltämättä valideista yleistyksistäsi näkee, ettei ole pahemmin koskaan kiinnostanut tutustua mihinkään materiaaleihin.
Se on kuule tehty jo ajat sitten, samoin lisensiaatintyö. Mistä haluat keskustella?
Aijahaa... Terv. juristi, joka on selvittänyt sekä rankkoja huoltajuuskiistoja, että yrittäjien riitoja oikeudessa. Mutta eihän tässä mitään tiedetä oikeasta elämästä ja oikeista töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että otit esille lääkäreiden olevan lisensiaatteja. Luultavasti tämän tason palstalla osalla on näkemys että lääkäri=tohtori. Mutta ihan oikeasti. Kyllä se lääketieteen tohtorien valmistusmisikä on aika korkea. Onhan siihen omat syynsäkin. Lääkärin palkkaus on Suomessa hyvä ja monelle varmasti antoisa työ ja hyvä palkka riittää. En ymmärrä miksi tämä nyt muodostui näin möröksi. Kyllähän kait sinäkin tunnet nuoria tohtoreita muilta aloilta? Kyllä siitä voi päätellä, että nuoria lääketieteen tohtoreita on ihan olematon määrä jos ollenkaan. Joo ei jaksa määritellä nyt mikä on nuori ja mikä ei.
En jaksa määritellä eikä kiinnosta tutustua materiaaleihin mutta silti asia on niin kuin musta tuntuu. V**u mitä palstamamma-argumentointia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule tehty jo ajat sitten, samoin lisensiaatintyö. Mistä haluat keskustella?
Vaikka siitä, että miksi "akateeminen tekee asiantuntijatyötä"- yleistys aktivoi sinussa jonkun ihme puuskan. Ihan ystävällisesti kyselen.
Täällä toimistolla käännän harvinaisesta kielestä asiakirjoja suomeen. Mutta eihän se todellista työtä ole... vai...?
Ensin on opiskeltu ja opeteltu harvinaisen kielen taito monen vuoden aikana ja itsekustannetuilla kieliharjoitteluilla (kielten alalla kun harvemmin eli tuskin koskaan saa kielitaidon kehittämiseksi taloudellista tukea). Mutta ole vaan kateellinen todellisille osaajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka siitä, että miksi "akateeminen tekee asiantuntijatyötä"- yleistys aktivoi sinussa jonkun ihme puuskan. Ihan ystävällisesti kyselen.
Ihan ystävällisesti kyselen, että miksi akateemisesti koulutetulla "jotain asiantuntijatyötä" tekevällä ei mielestäsi ole mitään käsitystä "todellisesta työelämästä"?
Tästä on hyvää vauhtia muodostumassa ketju, jossa kukaan ei viitsi lukea toisten kommentteja muuten kuin tahallaan väärin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa määritellä eikä kiinnosta tutustua materiaaleihin mutta silti asia on niin kuin musta tuntuu. V**u mitä palstamamma-argumentointia :D
Tässä on ehkä yksi esimerkki siitä "akateemisesta vieraantumisesta". MITÄÄN ei voi keskustella ilman tutkimusta. Mulle riittää että tunnen useita tohtoreita ja tohtoriopiskelijoita, joista kukaan ei ole lääketieteen alalta. Meinaatko ettei tuossa ole mitään korrelaatiota siihen ikään missä eri aloilta valmistutaan tohtoriksi?
Miksi sinulle on vaikea paikka myöntää, että lääketieteen tohtorit ovat valmistuessaan vanhempia kuin muiden alojen tohtorit? Hitto, nehän on jo reilusti yli kolmekymppisiä keskimäärin kuin ovat edes erikoistuneet mihinkään. Ja siitä menee vielä mooonta moonta vuotta ennenkuin voivat olla tohtoreita.
Mummojen pesu yäk ja ojan kaivuu yäk, asia harvinaisen selvä. Raksoilla yäk, olen kyllä siivonnut kun en muuta homaa osannut. Nykyään painan kauluspaidassani ainakin sata kertaa enemmän verotuloja.. selkee selkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ystävällisesti kyselen, että miksi akateemisesti koulutetulla "jotain asiantuntijatyötä" tekevällä ei mielestäsi ole mitään käsitystä "todellisesta työelämästä"?
En ole näin käsittääkseni väittänyt missään vaiheessa. Ihan vinkkinä, että tälläisellä palstalla, jossa kirjoitellaan anonyymisti, jokaiseen viestiin kannattaa suhtautua siten että kuka tahansa on voinut sen kirjoittaa.
Voi voi, puhumattakaan nyt niistä akateemisista jotka tekevät ihan opettajan/lton, kääntäjän, asianajajan, tuomarin, lääkärin, insinöörin jne. töitä, niin naurattaa kyllä kuinka joku kuvittelee esim. tutkijan työn olevan vain omassa huoneessa kirjojen lukemista tai labrassa kokeiden tekemistä. Olisi mahtavaa laittaa tällainen ihminen siihen rumbaan edes vuodeksi, siitä työnmäärästä nimittäin ei kovin moni selviä ilman burn outtia.