PK-seudulla asuvat, kuinka pitkiä työmatkanne ovat?
Sain työtarjouksen Helsingistä, mutta asunto, johon pääsisin välittömästi muuttamaan sijaitsee mielestäni työpaikalta aika kaukana. Työmatkoihin menisi joka päivä bussilla tunti per suunta (1 bussinvaihto). Työnantaja sanoi, että se on työmatkana Helsingissä 'normaali', mutta onko näin? Hirveältä matkalta tuntuu, kun aiemmassa työpaikassani (jota konkurssin seurauksena ei enää ole olemassa) työmatka oli kävellen 10 minuuttia.
Kommentit (50)
Kyllähän tuo aika normaali on.
Oma nykyinen työmatkani on makuuhuoneesta vessan ja keittiön kautta työhuoneeseen, mutta aiemmin meni hyvinkin tunti suuntaansa.
No ei mulla ole työmatkaa kuin 2 km. Kävellen tai fillarilla taittuu. Jos työpaikka olisi radan tai metron varrella olisi helpompaa. Eikö asunnolle / kaupunginosalle ole vaihtoehtoa? Bussit on aika hitaita ruuhkien vuoksi Helsingin sisäisessä liikenteessä.
On se, ikävä kyllä. Minulla työmatkaa 36 km ja sitä ei todellakaan aja puolessa tunnissa, yleensä ei edes tunnissa. Julkisilla vie 1 t 20 min.
Eli kaksi tuntia päivässä työmatkoihin? Kyllä joillekin se valitettavasti on arkipäivää.
Yritä saada asunto lähemmäksi työpakkaa tai toisin päin. Itselläni on puolen tunnin työmatka pyöräillen tai julkisilla. Siitäkin sitten se tunti päivässä kertyy. Pyöräilyn voi ottaa kuntoilun kannalta ja julkisissa voi lukea sivistyäkseen.
Omalla autolla olisi vähemmän (15-20 min), mutta yritän nyt tällaista ekologista linjaa. Ei ole niin kiirettä enää, kun ei lapsia kotona enää.
Tuntuu vaan niin paljolta :( työt alkaisivat aamuisin tasan klo 8, joustoa ei ole. Joudun lähtemään bussille jo ennen klo 7 ja heräämään joka aamu siis jo noin klo 6, mikä on tosi aikaisin. Aiemmassa työpaikassa työt alkoivat klo 9 ja heräsin joka aamu vasta klo 8...
Haluan ottaa vastaan minulle tarjotun työn, mutta varmaankin alan heti etsiä asuntoa lähempää työpaikkaa pk-seudulle muutettuani. ap
Muutat siihen asuntoon, minkä nyt saat ja alat katsella sitten toista asuntoa lähempää työpaikkaa. Jossain sitä pitää kuitenkin asua. Vai meinasitko jättää työmahdollisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan niin paljolta :( työt alkaisivat aamuisin tasan klo 8, joustoa ei ole. Joudun lähtemään bussille jo ennen klo 7 ja heräämään joka aamu siis jo noin klo 6, mikä on tosi aikaisin. Aiemmassa työpaikassa työt alkoivat klo 9 ja heräsin joka aamu vasta klo 8...
Haluan ottaa vastaan minulle tarjotun työn, mutta varmaankin alan heti etsiä asuntoa lähempää työpaikkaa pk-seudulle muutettuani. ap
Niin. Kaikkea ei voi aina saada. Joskus on tehtävä valintoja :(
14,5 kilometriä, kaksi vaihtoa, kestää 50 min jos kaikki onnistuu sujuvasti ajallaan. Talvella useimmiten ei onnistu. Odotan länsimetroa kuin päivää nousevaa :)
1.5h suunta, etelä espoo- pasila. Ja kuudelta herätys joka aamu 😂
Bussit aamu seiskalta, tai no, jo ennen sitä täynnä täällä. Niin ne muutkin. Pääsispä tunnissa!!!
29km, Klaukkala-Ruoholahti. Autolla menee ruuhka-aikaan 45-50min/suunta. Siedettävää, mutta onhan se paljon aikaa vuorokaudesta. Onneksi voi tehdä etänä paljon.
12,5km ja n. 40 min ovelta ovelle. Tunti ei kuulosta vielä kovin pahalta jos sekä koti, että työ on mieluisat, eikä bussilinjat ole sellaisia jotka muuttuvat sillipurkeiksi ruuhka-aikoihin.
Vajaan 10 minuutin kävelymatka mulla.
2,5 km Helsingin keskustan alueella. Kävelen tuon 20 minuutissa ja pyöräilen kymmenessä. Vihaan julkisilla liikkumista (ajokorttia en edes omista, mutta vihaisin varmasti ajamista keskustassa), joten en ikinä suostuisi tunnin työmatkaan, etenkään vaihdolla. Kesällä bussit on turkasen kuumia, talvella haisevat märältä koiralta.
Asun hgin ulkopuolella 43kmtyömatkaan menee noin40-45min. Liukuvan työajan ansiosta voin välttää ruuhka-ajat. Omalla autolla siis kuljen ja olen uupunut matkoihin.
Työmatkat lasten päiväkotiin / esikouluun viemisineen kestävät meidän perheessä 1,5 tuntia / suunta, eli vievät aikaa yhteensä 3 tuntia joka päivä! Miehellä on 2-vuorotyö, joten minä olen päävastuussa aamujen ja iltapäivien sujumisesta. Olen viikonloppua kohti aika näännyksissä.
Reilu tunti suuntaansa on täällä ihan normaalia, varsinkin jos on poikittaislinjoja matkalla. Aamunousut helpottuvat, kun alkaa mennä aiemmin nukkumaan. Kuulostaa ehkä pöllöltä itsestäänselvyydeltä, mutta niin se vaan on, koettu on. Se itsensä käskeminen petiiin on siinä se vaikein juttu. :D
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan sille uudelle asunnolle muualta. Valitettavasti asunnot tullaan jakamaan näille turviksille, ne kun menevät ainakin kuntien asuntojen kohdalla kantisten, työssäkäyvienkin edelle.
Oletkos muuten ap tietoinen, että Suomessa lasketaan työssäkäyntialueeksi 80 km? Eli monen on pakko ottaa se työpaikka vastaan sieltä 80 km:n päästä, vaikka se saattaa tarkoittaa yli kolmea, jopa neljää tuntia päivittäisiin työmatkoihin.
Sinun aiempi tilanteesi oli kuin unelma.
Mulla on 2,7km, kävelen aamuin ja iltapäivin, ni menee sellanen 25 minuuttia suuntaansa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan sille uudelle asunnolle muualta. Valitettavasti asunnot tullaan jakamaan näille turviksille, ne kun menevät ainakin kuntien asuntojen kohdalla kantisten, työssäkäyvienkin edelle.
Oletkos muuten ap tietoinen, että Suomessa lasketaan työssäkäyntialueeksi 80 km? Eli monen on pakko ottaa se työpaikka vastaan sieltä 80 km:n päästä, vaikka se saattaa tarkoittaa yli kolmea, jopa neljää tuntia päivittäisiin työmatkoihin.
Sinun aiempi tilanteesi oli kuin unelma.
Eikös se ole maks 1,5h tai 80km suuntaansa?
Tunti/suunta on todellakin tavallista! Ja talvella varsinkin bussit ja junat voi myöhästellä, niin saattaa tulla puolikin tuntia lisää.