Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankissa virkailija antoi ihmisen tyhjentää toisen tilin luvatta.

Vierailija
15.12.2015 |

Eli olin tehnyt pojalleni lukitun tilin, johon poika saa koskea kun täyttää 15v, vanhemmat saa koskea tiliin jos on kummankin vanhemman suostumus, vaatii käynnin paikanpäällä kummaltakin.

Tarttesin tyhjentää pojan tilin kun olin yksin pankissa kerran ja olin valmistautunut sen saamisen hankaluuteen. Mutta minä sain rahat tosta noin vaa.

Nyt on syntynyt haloo kun toinen virkailija sai tietää että näin on toimittu, tämä asian sössinyt virkailija soitti ja vaati mun palauttaa rahat!!! Mun avaaman tilin, mun itse laittamat rahat pitäisi palauttaa!

Lohkaisin pankkinaiselle, että kuule itse annoit rahat mulle luvatta, joten palauta vaan itse myöskin ne rahat, löi luurimen korvaan.

Kuinkahan asia etenee? Siis mieheltä on lupa, joten minä en ole tehnyt väärää. Mitähän tästä sille työntekijälle seuraa vai eikö mitään?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli oma tili lapsena. Silloin oli käytössä vielä pankkikirjat, joten muistin ulkoa pennilleen, minkä verran siellä oli rahaa. Säästin synttärirahoista ja viikkorahoista ja muista possuun, ja vein rahat pankkiin. Eräs kerta oli erityisen juhlava. Vein rahat, ja talletuksen jälkeen sanoin ylpeänä, että nyt siellä onkin tasan tuhat markkaa.

Virkailija katsoi tiliä, ja totesi, että eihän siellä ole kuin nämä äsken laittamasi. Minä änkyttämään, että kyllä pitäisi olla, mutta virkailija näytti tuomastani pankkikirjasta, että muut oli nostettu jokin aika sitten. Äitini oli ne nostanut mitään minulle sanomatta. Oltiin vähävaraisia, ja tarpeeseen se varmaan tuli, mutta voitte varmasti kuvitella pettymystä.

Toivottavasti AP:lla oli myös lupa lapselta. Ne eivät olleet sinun rahojasi vaikka olisivat alun perin kaikki olleet sinulta peräisin.

Ei alaikäinen voi luvata rahojaan, hänhän ei niistä itse voi päättää. Alaikäisen lupa ei ole juridisesti pitävä. Ihan samanarvoinen kuin naapurilta saatu lupa.

Jos ne rahat ei ole vanhempien(ovat lapsen omalla tilillä)eivätkä ne ole lapsen(koska lapsen luvalla ei ole väliä),kenen rahoja ne sitten ovat?

Ne ovat lapsen rahoja, mutta lapsi ei voi niistä päättää koska on ALAIKÄINEN. Alaikäinen kun ei ole oikeustoimikelpoinen. Siksi vanhempien/huoltajan/holhoojan tehtävä on pitää lapsen rahoista huolta. Käyttää he eivät niitä saa vaan heidän velvollisuutensa on pitää niistä hyvä huoli. Maistraatin sivuilta löydät lisää tietoa. Lapsen tilillä olevat rahat ovat lapsen, eivät kenenkään muun ja niiden käyttö on hyvin rajattua. 

Vierailija
22/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en ole koskaan niin huonosti hoitanut asioitani että omalta lapselta tarvitsisi varastaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaatii käynnin paikan päällä", eli miehesi käy henk.koht. kertomassa, että on antanut luvan nostaa rahat.

Itsehän sinä olet ne ehdot siihen laittanut, kuten rahatkin. Kun ehtojen mukaan sinulla on oikeus nostaa rahat, et ole tehnyt mitään väärin. Paitsi että et tuonut miestä mukanasi pankkiin antamaan lupaa nostoon.

Se on sitten toinen juttu, jos poikasi joskus on sitä mieltä, että hän rahojaan on kavallettu.

Alaikäisen rahoista tosiaan vastaa huoltaja, mutta 15 vuotta täyttänyt saa käyttää omalla tyällään ansaitsemansa rahat miten haluaa.

Vierailija
24/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI tyhjensit LAPSESI tilin???

Vierailija
25/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP meni rilluttelemaan poikansa rahoilla. Vittu mikä nisti.

Vierailija
26/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaatii käynnin paikan päällä", eli miehesi käy henk.koht. kertomassa, että on antanut luvan nostaa rahat.

Itsehän sinä olet ne ehdot siihen laittanut, kuten rahatkin. Kun ehtojen mukaan sinulla on oikeus nostaa rahat, et ole tehnyt mitään väärin. Paitsi että et tuonut miestä mukanasi pankkiin antamaan lupaa nostoon.

Se on sitten toinen juttu, jos poikasi joskus on sitä mieltä, että hän rahojaan on kavallettu.

Alaikäisen rahoista tosiaan vastaa huoltaja, mutta 15 vuotta täyttänyt saa käyttää omalla tyällään ansaitsemansa rahat miten haluaa.

Ja vastaavasti vanhemmat eivät saa käyttää alle 15v:n rahoja ilman lapsen lupaa. Tämä on se olennainen pointti. Vaikka lapsella olisi tilillä 10 000 e, on ne lapsen rahoja. Hän saa käyttää niitä vanhempien luvalla esim. fillarin ostoon, mutta vanhemmat eivät saa ostaa lapsen rahoilla perheelle etelänmatkaa. Muutama sata vanhempaa jää joka vuosi kiinni siitä, että lapsi tai joku muu läheinen huomaa kavalluksen ja siinä onkin sitten selittelemistä. Lapsi voittaa aina!

Vierailija
27/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli oma tili lapsena. Silloin oli käytössä vielä pankkikirjat, joten muistin ulkoa pennilleen, minkä verran siellä oli rahaa. Säästin synttärirahoista ja viikkorahoista ja muista possuun, ja vein rahat pankkiin. Eräs kerta oli erityisen juhlava. Vein rahat, ja talletuksen jälkeen sanoin ylpeänä, että nyt siellä onkin tasan tuhat markkaa.

Virkailija katsoi tiliä, ja totesi, että eihän siellä ole kuin nämä äsken laittamasi. Minä änkyttämään, että kyllä pitäisi olla, mutta virkailija näytti tuomastani pankkikirjasta, että muut oli nostettu jokin aika sitten. Äitini oli ne nostanut mitään minulle sanomatta. Oltiin vähävaraisia, ja tarpeeseen se varmaan tuli, mutta voitte varmasti kuvitella pettymystä.

Toivottavasti AP:lla oli myös lupa lapselta. Ne eivät olleet sinun rahojasi vaikka olisivat alun perin kaikki olleet sinulta peräisin.

Ei alaikäinen voi luvata rahojaan, hänhän ei niistä itse voi päättää. Alaikäisen lupa ei ole juridisesti pitävä. Ihan samanarvoinen kuin naapurilta saatu lupa.

Jos ne rahat ei ole vanhempien(ovat lapsen omalla tilillä)eivätkä ne ole lapsen(koska lapsen luvalla ei ole väliä),kenen rahoja ne sitten ovat?

Ne ovat lapsen rahoja, mutta lapsi ei voi niistä päättää koska on ALAIKÄINEN. Alaikäinen kun ei ole oikeustoimikelpoinen. Siksi vanhempien/huoltajan/holhoojan tehtävä on pitää lapsen rahoista huolta. Käyttää he eivät niitä saa vaan heidän velvollisuutensa on pitää niistä hyvä huoli. Maistraatin sivuilta löydät lisää tietoa. Lapsen tilillä olevat rahat ovat lapsen, eivät kenenkään muun ja niiden käyttö on hyvin rajattua. 

Ahaa,eli AP on varastanut oman lapsensa rahat ja miettii miten pankkivirkailijalle käy? :D 

Tietysti virkailija on mokannut työssään,mutta ei se muuta asiaa,että ap on itse tehnyt väärin.Ihmettelinkin tätä kohtaa:"Tarttesin tyhjentää pojan tilin kun olin yksin pankissa kerran ja olin valmistautunut sen saamisen hankaluuteen. Mutta minä sain rahat tosta noin vaa." Mikähän  sellainen tarve on ollut? Jos ollaan esimerkiksi persaukisia,mennään sossuun tai vipataan rahaa,ei pöllitä omalta lapselta.

Vierailija
28/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän lailla minä olen kavaltanut rahat muka? En minä pankin työntekijää mikään neuvomaan.

Tarkoitus oli että kun rahat nostan, ni pankin työntekijä soittaa miehelleni ja kysyy toisen luvan ja asia sillä selvä, näin on sovittu kyseisen tilin kanssa.

En minä itsestäni ole huolissani :)

Vaan mielenkiinnosta mietin että mitä tämä tarkoittaa sille virkalilijalle? Ap

Ehkä pankilla ja virkailijalla on tiukat paikat ja odottavat tekeekö miehesi pankille korvausvaatimuksen ja mahdollisen rikosilmoituksen, koska tilin käyttöoikeus tarvitaan molemmilta huoltajilta.

Sinä et mielestäni ole syyllistynyt mihinkään, sillä 15-vuotias päättää yksin tilin käyttöoikeudesta vasta sitten kun rahat on hän itse hankkinut, mutta tässä tapauksessa rahojen alkuperä on lapsen vanhemmilta.

Vierailija
29/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän lailla minä olen kavaltanut rahat muka? En minä pankin työntekijää mikään neuvomaan.

Tarkoitus oli että kun rahat nostan, ni pankin työntekijä soittaa miehelleni ja kysyy toisen luvan ja asia sillä selvä, näin on sovittu kyseisen tilin kanssa.

Ehkä pankilla ja virkailijalla on tiukat paikat ja odottavat tekeekö miehesi pankille korvausvaatimuksen ja mahdollisen rikosilmoituksen, koska tilin käyttöoikeus tarvitaan molemmilta huoltajilta.

Sinä et mielestäni ole syyllistynyt mihinkään, sillä 15-vuotias päättää yksin tilin käyttöoikeudesta vasta sitten kun rahat on hän itse hankkinut, mutta tässä tapauksessa rahojen alkuperä on lapsen vanhemmilta.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Näin minäkin nään asian. Virkailija soittaessaan kuulosti hätäiseltä, kyseli alkuun että kenen perustama tili... sanoin että minun, että mikä ongelma tässä on? ei osannut selittää... sanoi vain että hänen täytyy puhu toisen henkilön kanssa. Amatööristä touhua. Ap

Vierailija
30/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin säästää kummilapselleni rahaa, mutta en voi koska vanhemmat tyhjentää tilin välittömästi. Tiliä ei saa avattua ilman vanhempien lupaa ja ne vanhemmat saa siihen tiliin käyttöoikeuden huoltajuuden perusteella. Ei huvita antaa lapselle rahaa kun tietää sen menevän vanhempien menoihin. Kerran olen laittanut synttärilahjarahaa lapsen käyttötilille ja myöhemmin kuulin luotettavalta taholta että rahat oli nostettu kun rahat oli loppu ja tupakkaa piti saada :( Eikä niillä perseaukisilla ole ikinä rahaa maksaa näitä lainojaan takaisin. Tosin tuskin ne edes tajuaa ettei lapsen rahoja saa käyttää ja että ne pitäis maksaa takasin. Ne kun kuvittelee että lapsen rahat = vanhempien rahat.

Vierailija
31/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hölmö kysymys kuin miksi tarvitset rahaa?

Vierailija
32/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti joitain vanhempia.

On minullakin käyttöoikeus lapsen tiliin mutta en todellakaan koske niihin rahoihin koska se nyt vain on rikos (kavallus).

Vierailija
33/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhemmat siirtää rahat lapsen tilille tulee niistä lapsen rahoja. Vanhemmilla ei ole enää niihin minkäänlaista käyttöoikeutta. Ja tämä on fakta. Eli on ihan se ja sama mikä on rahojen alkuperä, lapsen tilillä olevat rahat ovat vain ja ainoastaan lapsen. Sun mielipide ei siis ole Suomen lain mukainen. Laki on hyvin yksiselitteinen, lapsen rahat ovat lapsen ja niitä ei muut saa käyttää. Ei edes vanhemmat. Tietyin ehdoin niillä voi hankkia lapselle jotain, mutta siinäkin on rajoituksensa. 

Vierailija
34/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole mitään merkitystä, onko ne rahat vanhemmilta vai isovanhemmilta. Vanhemmilla ei ole oikeutta käyttää lapsen tilillä olevia rahoja ilman lapsen lupaa. Muutenhan yrittäjien kannattaisi laittaa firman rahat lapsen tilille ja sitten tehdä konkurssi, mutta jatkaa elämää lapsen tilillä olevien, vanhempien rahojen turvin.

Ei, Suomen laki lähtee siitä, että tilillä olevat rahat ovat tilinomistajan omaisuutta ja hän päättää niiden käytöstä. Vanhemmilla on lupa kieltää alle 15v ikäistä käyttämästä muita kuin itse ansaitsemiaan rahoja, mutta vanhemmilla ei ole koskaan oikeutta käyttää lapsen rahoja omiin hankintoihinsa.

Vierailija
35/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidankin myydä asuntoni, laittaa kaikki rahat lapsen tilille ja sitten hakea toimeentulotukea. Minullahan ei ole varallisuutta eikä tuloja enkä ole lapsen huoltaja (lapsi on äidillään), joten sossu maksaa mukavasti.

Vierailija
36/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hölmö kysymys kuin miksi tarvitset rahaa?

Ei ole.Kaikki tarvitsevat rahaa elämiseen,mutta kaikki eivät kavalla/varasta muiden rahoja,vaan ansaitseva itse/nostavat tukia.

Siksi kysymys,miksi ap kavalsi oman lapsensa rahat on aiheellinen.Ostiko ap rahoilla lapsellen joululahjan vai itselleen röökiä? Oliko ruokarahat loppu,joten nosti rahat ja laittaa ne tilipäivänä takaisin? Ap:han  ei ole mitenkään avannut juttua,miettii vain miten mokanneen pankkivirkailijan käy.

Vierailija
37/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN LAPSEN OMAISUUTTA TULEE HOITAA?

Alaikäisen omaisuus on lailla suojattu. Alaikäisen omaisuutta, josta edunvalvojan tulee huolehtia, ovat muun muassa alaikäiselle annetut lahjat, hänen osuutensa jakamattoman kuolinpesän varoista, hänelle maksettu vakuutuskorvaus, eläketulot, vahingonkorvaus, sijoitus sekä omaisuudesta saatu tuotto, kuten korko-, osinko- ja vuokratulot. Alaikäisen varoja hoitaessaan edunvalvojat ovat velvollisia noudattamaan holhoustoimilain määräyksiä. Näin ollen lapsen taloudellisia asioita koskevat päätökset eivät ole täysin vanhempien vapaan harkinnan varassa. Tehtävässään lapsensa edunvalvojana vanhemman tulee tunnollisesti pitää huolta lapsen oikeuksista ja edistää hänen parastaan. Edunvalvojan on säilytettävä sellainen omaisuus, jota lapsi edunvalvonnan kestäessä tai myöhemmin tarvitsee tai jolla muutoin on tälle erityistä arvoa. Lapsen omaisuutta voidaan alaikäisyyden aikana käyttää vain lapsen omaksi hyödyksi ja tyydyttämään hänen henkilökohtaisia tarpeitaan. Muu lapsen omaisuus on sijoitettava siten, että sen säilymisestä on riittävä varmuus ja että sille saadaan kohtuullinen tuotto. Alaikäisen varat on aina sijoitettava hänen nimissään olevalle pankkitilille tai muuhun hänen nimissään olevaan sijoituskohteeseen, eikä niitä saa sekoittaa toisten varoihin. Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Lapselle mahdollisesti maksettavaa perhe-eläkettä tai muita tuloja voidaan käyttää kohtuullisessa määrin lapsen elatukseen, mutta lapsen muuta varallisuutta ei voida ilman erityisiä perusteita käyttää lapsen tavanomaisiin elinkustannuksiin. Lapsella ei ole milloinkaan velvollisuutta osallistua vanhempiensa tai sisarustensa elatukseen. Edunvalvoja ei saa lahjoittaa lapsen omaisuutta. Varoja voi lainata ainoastaan maistraatin luvalla riittäviä vakuuksia vastaan. Lapselle tämän omista tuloista tai varoista mahdollisesti tehtävien hankintojen ja sijoitusten tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa otetaan huomioon mm. lapsen ikä, kehitysaste ja huoltajan kasvatukselliset periaatteet. Ennen kuin edunvalvoja tekee päätöksen tehtäviinsä kuuluvassa asiassa, hänen on tiedusteltava alaikäisen mielipidettä, jos asiaa on tämän kannalta pidettävä tärkeä- nä ja jos lapsi kykenee ymmärtämään asian merkityksen. 

http://www.maistraatti.fi/Documents/Holhoustoimi/Alaikaisen%20lapsen%20…

Vierailija
38/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. ei ole syyllistynyt rikokseen, vaan pankki, eikä ne ole myöskään 15-vuotiaan varoja, ellei hän ole niitä saanut omalla työllään. Esim. perheen tukija myönnettäessä ne huomioidaan perheen varallisuutena ja ne on käytettävä ennen kuin myönnetään esim. toimeentulotukea. Jopa isovanhempien synttärilahjat jos ne ylittyvät 50€.

Ja miksi pankki haluaa rahat palauttavaksi, niin syy on tilinkäyttöoikeudessa, johon tarvitaan molemmat vanhemman allekirjoitus ja tässä tapauksessa ap

mies voi nostaa syytteen korvausvaatimuksen pankille, kun tilin varat on luovutettu virheellisesti.

Vierailija
39/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidankin myydä asuntoni, laittaa kaikki rahat lapsen tilille ja sitten hakea toimeentulotukea. Minullahan ei ole varallisuutta eikä tuloja enkä ole lapsen huoltaja (lapsi on äidillään), joten sossu maksaa mukavasti.

Siitä vain, jos lahjaverot on fiksua tuollaisesta maksaa.

Vierailija
40/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keinottelu on ihan eria asia kuin se että lapsi saa esim. isovanhemmilta ja/tai kummeilta synttärilahjaksi rahaa joka sitten vanhemmat käyttää. Tai että vanhemmat lähtee lapsen rippilahjarahoilla etelänmatkalle. Tämän luulis jokaisen tajuavan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi