Miksi opiskelijoiden on otettava lainaa?
Miksi opiskelijoita ei tueta enemmän? Entä jos valmistuttuaan ei saa töitä? Miten laina maksetaan takaisin?
Kommentit (101)
Kun joka kuussa on 10 000 työpaikkaa vapaana, niin vuodessa se tekee jo 120 000 työpaikkaa. Jospa, jospa olisi "pieni" mahdollisuus sitten itsekin saada niistä se yksi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kun joka kuussa on 10 000 työpaikkaa vapaana, niin vuodessa se tekee jo 120 000 työpaikkaa. Jospa, jospa olisi "pieni" mahdollisuus sitten itsekin saada niistä se yksi paikka.
Meinaatko, että ne paikat vaihtuu kuukausittain? Vau, palstalaisten tyhmyys ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% työttömyydestä johtuu siitä, että on valittu helpoin ja mukavin ala itselle, jossa ei joudu laittamaan käsiään santaan. Seuraavaksi suurin syy on asuinpaikka. Kolmantena tulee sitten tahallinen lusmuilu.
Oho, vau. Sähän juuri ratkaisit Suomen suurtyöttömyyden, onnea! Työttömiä tai tempputyöllistettyjä kun on puoli miljoonaa, MOL:issa ilmoituksia tällä hetkellä noin 10 500.
Kaikki maailman pahuus sillä ei ratkea, mutta oman elämän ongelmat jos hommaa itselleen työpaikan. Kaikki työpaikat eivät ole mollissa, muuten esim. henkilövuokraus yhtiöitä ei olisi olemassakaan ;) Wink
Tähän vois kyllä sanoa että jos kerran 10500 työpaikkaa on mollissa niin luulis ettei siellä ole yhtäkään kun on noin paljon työttömiä. Mutta kun lusmuilu...
Niinpä, Tampereellakin etsitään seitsemää tutkijatohtoria. Saman verran ohjelmistosuunnittelijoita. Sitten on noin sata paikkaa myynnin puolelta erilaisilla nimityksillä, mutta kyse siis joko puhelinmyynnistä tai jostain muusta p*skasta provisiopalkalla.
Että oikein 7 tohtoria. Sitten ei kun tukkaa leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että ne paikat vaihtuu kuukausittain? Vau, palstalaisten tyhmyys ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä minua.
Meillä se hakuaika on viikosta kahteen ja sitten päätetään kuka otetaan.
Seuraavassa kuussa se haku on jo sitten mahdollisesti aivan eri työtehtävään, eli uusi työpaikka.
Luuletko, että tarvitsen tekijän paikkaamaan edellistä lähtijää, että sitä samaa paikkaa vuosi haetaan?
Tämä oma näkökantani esimiesnäkökulmasta.
En käsitä mitä hyötyä siitä olisi yritykselle hakea koko vuosi työntekijää? Hirveä määrä soittelijoita, jotka häiritsevät työntekoa. Juu, kyllä ne soittelee fiksuna, vaikka laittaisit hakemukseen, että ottavat yhteyttä sähköpostilla.
Syomessakin vois velvottaa vanhemmat hoitamaan lastensa elatuksen esim 22-vuotiaaksi. Tulisi ainakin ensimmäinen tutkinto sitten suoritettua vanhempien rahoilla, ei yhteiskunnan.
Loppuisi myös valitus liian pienistä opintotuista. Loppuisi myös se tuhlaava systeemi, että voisi asua lapsuudenkodissakin, mutta asuu omillaan tuilla kustannettuna.
Jos kerran Saksassakin on elatusvelbollisuus 20-vuotiaaksi, niin tämne.kans toi tai pidempi. (Tässä ketjussa joku Saksan mainitsi.)
Vierailija kirjoitti:
Voin itse kertoa, että putkimiestä en saanut millään. Meni kuukausi siitä kun olin soitellut ja teki 5 minuutin pikavisiitin.
Sitten kun työt olisi pitänyt hoitaa, niin ei saanut puhelimella kiinni.
Luovutin ja tein itse.
Joskus myös töitä jää "tekemättä", koska niitä tekijöitä ei yksinkertaisesti ole.
Mun 65-vuotias sukulaismies on putkimies ja hänestä taistelee useampi yritys, kun tekijöitä ei vain ole, vaikka on jo eläkkeellä ja terveys reistailee. Olis töitä vaikka 7 pv viikossa ja saa tehdä oman aikataulunsa mukaan.
Nuorten kyllä kannattaisi suunnata putkialalle, sieltä tuskin työt loppuvat, vaikka työ on tosin vaativa.
Saksassa on myös perheverotus. Systeemi on aivan erilainen kuin meillä.
No eriarvoinen ja täysin järjenvastainenhan tämä nykyinen järjestelmä tosiaan on.
Jää kotiin makaamaan äläkä opiskele -> saa yhteiskunnalta enemmän rahaa, sotke raha-asiasi ja menetä luottotietosi -> saa yhteiskunnalta enemmän rahaa, opiskele liian hitaasti niin että kela katkaisee opintotukesi opintojen etenemättömyyden takia -> saa yhteiskunnalta enemmän rahaa, MUTTA hoidapa raha- ja opiskeluasiasi tunnollisesti ja oikeassa tahdissa -> yhteiskunta palkitsee sinut että oikein SAAT nostaa lainaa ja maksaa lainan vielä takaisin, korkojen kera.
Jokainen täysijärkinen ihminen näkee miten idiootti tällainen järjestelmä on, mutta kun "kyllä mekin otettiin silloin 80-luvulla lainaa vitsin pullamössöt!!1". Samaan syssyyn unohdetaan mainita miten aikoinaan inflaatio maksoi lainan pois ja töitä sai senkun meni töihin. Työstä myös maksettiin oikeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Syomessakin vois velvottaa vanhemmat hoitamaan lastensa elatuksen esim 22-vuotiaaksi. Tulisi ainakin ensimmäinen tutkinto sitten suoritettua vanhempien rahoilla, ei yhteiskunnan.
Loppuisi myös valitus liian pienistä opintotuista. Loppuisi myös se tuhlaava systeemi, että voisi asua lapsuudenkodissakin, mutta asuu omillaan tuilla kustannettuna.
Jos kerran Saksassakin on elatusvelbollisuus 20-vuotiaaksi, niin tämne.kans toi tai pidempi. (Tässä ketjussa joku Saksan mainitsi.)
Toi on ihan totta, että jossain kehitysmaissa huolehditaan omista pidempään. Mummojakin autetaan vielä vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan totta, että jossain kehitysmaissa huolehditaan omista pidempään. Mummojakin autetaan vielä vanhana.
Nojaa, kyllä meidän perhe ainakin auttaa tuota meidän mummoa, ei pääse hoivakotiin tai vastaavaan, koska on liian terve (näkö mennyt, kuulo mennyt, liikuntakyky käytännössä mennyt, muisti lähes mennyt) Eläkettä saa takuueläkkeen verran, kun kasvatti lapset kotona. Me kyllä maksetaan sitten omistamme, lapset ja lapsenlapset käyvät laittamassa ruuat ja tukisukat, katotaan että syö lääkkeensä. Mistä ihmeestä on tullut kuva ettei vanhuksia auteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, kyllä meidän perhe ainakin auttaa tuota meidän mummoa, ei pääse hoivakotiin tai vastaavaan, koska on liian terve (näkö mennyt, kuulo mennyt, liikuntakyky käytännössä mennyt, muisti lähes mennyt) Eläkettä saa takuueläkkeen verran, kun kasvatti lapset kotona. Me kyllä maksetaan sitten omistamme, lapset ja lapsenlapset käyvät laittamassa ruuat ja tukisukat, katotaan että syö lääkkeensä. Mistä ihmeestä on tullut kuva ettei vanhuksia auteta?
Siitä hirveestä itkun ja porun määrästä, kun yhteiskunta ei huolehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä sitä työllistymisen todennäköisyyttä kun valitsee mitä lähtee opiskelemaan. Ja jos ei sitten työllistykään sille alalle minne valmistui, niin ehkä jonnekin muualle
Niinpä, työllistyminen on nykyään todella helppoa, ja työllistäville aloille pääsee helposti opiskelemaan kunhan vaan valitsee oikein.
Mutta vakavissaan, ap on oikeilla jäljillä. Opiskelijat on AINOA ryhmä Suomessa, joka joutuu ottamaan lainaa perustoimeentulonsa turvaamiseksi. Nykyään moni opiskelija hankkiutuu tahallisesti luottotiedottomaksi, jotta saa toimeentulotukea eikä joudu nostamaan lainaa elääkseen.
Opiskelu EI ole elinehto eikä pakollista. Mene töihin.
Ihmisen tarkoituksena on ITSE elättää itsensä eikä elää toisten elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä sitä työllistymisen todennäköisyyttä kun valitsee mitä lähtee opiskelemaan. Ja jos ei sitten työllistykään sille alalle minne valmistui, niin ehkä jonnekin muualle
Niinpä, työllistyminen on nykyään todella helppoa, ja työllistäville aloille pääsee helposti opiskelemaan kunhan vaan valitsee oikein.
Mutta vakavissaan, ap on oikeilla jäljillä. Opiskelijat on AINOA ryhmä Suomessa, joka joutuu ottamaan lainaa perustoimeentulonsa turvaamiseksi. Nykyään moni opiskelija hankkiutuu tahallisesti luottotiedottomaksi, jotta saa toimeentulotukea eikä joudu nostamaan lainaa elääkseen.
Opiskelu EI ole elinehto eikä pakollista. Mene töihin.
Ihmisen tarkoituksena on ITSE elättää itsensä eikä elää toisten elätettävänä.
Mihin työhön ei tarvitse mitään koulutusta? Meilläpäin siivoojillakin pitää olla koulutusta tai työkokemusta. Työkokeiluun/harjoitteluun pääsee vasta pitkäaikaistyöttömänä.
Missä vuodessa nämä edellisen kaltaiset kirjoittajat asuvat?
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa Suomessa vanhemmilla on ON velvollisuus maksaa lastensa koulutus vielä lukiossakin sekä niiden elanto. Suurin osa ihmisistä sitä ei vaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijoita ei tueta enemmän? Entä jos valmistuttuaan ei saa töitä? Miten laina maksetaan takaisin?
Toistaiseksi suojaikäraja sitovien sopimusten suhteen on tuo 18-vuotta ja siinä kohtaa on siis se aika laittaa ihmistaimelle pankin rengas nenään. Jos 16-vuotiaat saisivat samat "oikeudet" kuin 18-vuotiaat, alkaisi lainapakko koskea meitä jo 16-vuotiaana.
Sama systeemi siis kun vaikka sika tulee teurastusikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin itse kertoa, että putkimiestä en saanut millään. Meni kuukausi siitä kun olin soitellut ja teki 5 minuutin pikavisiitin.
Luovutin ja tein itse.
Joskus myös töitä jää "tekemättä", koska niitä tekijöitä ei yksinkertaisesti ole.
Mun 65-vuotias sukulaismies on putkimies ja hänestä taistelee useampi yritys, kun tekijöitä ei vain ole, vaikka on jo eläkkeellä ja terveys reistailee. Olis töitä vaikka 7 pv viikossa ja saa tehdä oman aikataulunsa mukaan.
Nuorten kyllä kannattaisi suunnata putkialalle, sieltä tuskin työt loppuvat, vaikka työ on tosin vaativa.
Vielä kun putkifirmat haluais ottaa meidät nuoret töihin.
T. Ap, joka valmistui putkimieheksi viime keväänä, mutta ei kelpaa töihin, koska ei omaa riittävästi työkokemusta
Opiskelijan pitäisi saada lainatta sama perusturva kuin niiden jotka eivät viitsi opiskella. Laina pitäisi jäädä opiskelun ylimääräisiä kuluja varten, kuten kirjoihin, tietokoneeseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutin ja tein itse.
Vielä kun putkifirmat haluais ottaa meidät nuoret töihin.
T. Ap, joka valmistui putkimieheksi viime keväänä, mutta ei kelpaa töihin, koska ei omaa riittävästi työkokemustaEikö putkaritkin ala jo olla korvattuja halvemmalla ulkomaalaisella työvoimalla?
Niinpä, Tampereellakin etsitään seitsemää tutkijatohtoria. Saman verran ohjelmistosuunnittelijoita. Sitten on noin sata paikkaa myynnin puolelta erilaisilla nimityksillä, mutta kyse siis joko puhelinmyynnistä tai jostain muusta p*skasta provisiopalkalla.