Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset väsyneitä mummolareissun jälkeen

Vierailija
14.12.2015 |

Lapset oli yhden yön yökylässä mummolassa ja seuraavana päivänä kovat kiukuttelut väsyneinä, nukkumaan menty puoli kymmenen jälkeen (2- ja 4-vuotiaat). Tuntuu olevan sääntönä että unille mennään 9 jälkeen, jolloin nukahtaminen voi venyä (yliväsyneenä) jopa 22:30 asti... Ihmettää tuo mummolan ajatusmalli, että ruvetaan nukuttamaan selvästi normaalia myöhemmin, että olis muka helpompi saada tenava nukahtamaan vaikka käykin usein just päin vastoin ja seuraavana päivänä kiukutellaan väsyneinä. Onko muiden mummoloissa samaa ajatusmallia? Meillä sama toistuu molemmissa ja nyt tuntuu siltä ettei viittis sinne enää jättää yökyläilijöitä (vaikka on sekä mummolan että lasten toive) kun on seuraava päivä niin raskas väsyneiden tenavien kanssa. Onko muita keillä on näin? Muuten kyllä kaikki toimii hyvin, mutta tämä nukutuskuvio rupeaa hiukan ärsyttämään. (nytkin tarjouduttiin hakemaan lapset yöksi kotiin, mutta mummo halus lapset yökylään).

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummo miehen äiti eli anoppisi?

Vierailija
2/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ne kiukutella, kun ovat taas tutummassa paikassa vanhempiensa luona? Meillä kiukutellaan aina isäviikonloppujen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. En haluaisi valittaa, koska ajoittainen hoitoapu on kultaakin kalliimpaa. Mutta omaam väsymykseen ei juuri auta se, että saa sitten tehdä kahta isomman työn yliväsyneen lapsen kanssa. Eli itse on vaan kärvisteltävä ja jaksettava tai kestettävä väsynyt lapsi.

Vierailija
4/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta samaa tapahtuu omilla vanhemmilla. Tenavat nukahtaa normaalisti kahdeksalta n. 15-20 minuutissa. AP

Vierailija
5/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmalla, joka nukkuu päiväunet vielä, niin kiukku voi olla osittain eroikävää, mutta vanhempi on selkeästi kiukkuinen väsymyksestä. AP

Vierailija
6/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä vie yökylään jos on noin hankalaa. Ihme vinkumista.

Vierailija
7/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset varmaan malta nukahtaa, kun ovat mmummolassa kyläilemässä. Minä olin tässä hiljattain vahtina lapsenlapsille. Sanoin sitten kun aika koitti, että aletaanpa valmistautumaan nukkumaan. Lapset olivat innoissaan jo aiemmin päivällä suunnitelleet, että mitä leikkejä leikitään ja mitä pelejä pelataan.  Sanoivat pettyneinä, että ei me olla tehty vielä kaikkea. No, ei ollut sydäntä olla lujana ja nukkumaan mentiin hiukan myöhässä. Ne mummut, ne mummut ... 

Vierailija
8/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisivatko he ajatella, että lapset nukkuvat aamulla pidempään jos menevät myöhemmin nukkumaan? Vai oletko kysynyt syytä miksi he tekevät näin?

Vierailija
9/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä jo harkitaan, että haettais yöksi kotiin "ihmisten ajoissa". Kiinnostaakin tietää onko muilla mummoiloilla samat aatokset? Eli mitä myöhemmäs venytetään sen helpommin ne nukahtaa...ja sitten taivastellsan kun meneekin 1,5 h nukuttamiseen ja on niin raskasta... Vaikka helpommalla pääsis jos noudattais lasten rytmiä ja sais viim. puoli ysiltä lapset unten maille. AP

Vierailija
10/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Ole onnellinen että sulla on mummola mihin voit viedä lapsesi yökylään. Täällä eräs äiti on viimeksi saanut lapsensa yökylään puolitoista vuotta sitten!

Vierailija
11/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mihin aikaan menevät nukkumaan mummolassa ollessaan. Ovat useinkin väsyneempiä kuin kotona ollessaan... mutta niin olen minäkin jos olen pidempään tai esim. yön yli pois kotoa ja esim. tutusta sängystä.

Vierailija
12/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää miten kehtaatte valittaa joilla on apuja ja tukiverkko. Mummolassa mummolan tapaan.

Vierailija
13/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi edes mummolaa mihin viedä! Tai mitään muutakaan paikkaa, meillä ei ole mitään. Voi jeesus joskus ketuttaa kun mikään ei riitä kaikille

Vierailija
14/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on kärttyinen ja väsynyt vielä 12-vuotiaana yökylästä tullessaan. Yökyläily on aina vähän spesiaalitilanne ja vaatii ylimääräistä skarppaamista, mutta kotona saa sitten rauhassa kiukutella ja purkaa väsymystään:)

Vierailija
15/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät että lapset on seuraavana päivänä väsyneitä, mikä estää teitä ottamasta päikkäreitä? Pientä ennakointia niin ei tarvitse olla niin pettynyt.

Minä sanoisin että mummolassa on mummolan säännöt, ja jos mummo ottaa noin pienet ja työläässä iässä olevat lapset yökylään, niin se on jo iso juttu.  Mummo hoitakoot asiat kuten itse parhaaksi näkee, hän on sentään aikuinen ihminen ja lapsensa jo aikanaan kasvattanut. 

Joten anna olla. Mummolla ja lapsilla on omat juttunsa, ja jos se ei ole mitään tuon vakavampaa, niin siihen ei kannata puuttua.

Vierailija
16/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kelpaa niin pidä kotona. Simple! Ei mummolassa kuule ole mitään syytä olla samoja rutiine kun itselläsi. Paitsi jos erikseen ne vaadit ja joku vielä sitten haluaa olla tällainen äiti-mummo. Sitten valita. Onneksi suurimmalla osasta lapsia mummolat on juuri niitä paikkoja jossa voi ottaa rennosti, verrattuna nykypäivän hektiseen arkeen mihin nyt lapset on vaan istutettu :) Olen itsekin tehnyt helkkaristi töitä mummolaöiden jälkeen, mutta itse olen lapseni sinne jättänyt ja suoraan sanottuna, halunnut myös lapselle erilaisia vapaita kokemuksia. Ja sitten arki taas jatkuu.. Ei vanhemmuus ole pelkkää loputonta kontrollia!

Vierailija
17/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nukkumisaikoja ja syömisiä kysellyt. Maassa maan tavalla ja mummolassa mummolan tavalla. Ei meidän lapset ole noin herkkiä olleet pikku muutoksille. Ei kannata nipottaa ja kuvitella että maailma pyörii kuten haluat

Vierailija
18/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida itse lapsesi. Sinun on turha arvostella mummolan toimintatapoja. Ei 2- ja 4- vuotiaat vielä yökyläile. Kouluiässä sitten.

Vierailija
19/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaisivatko he ajatella, että lapset nukkuvat aamulla pidempään jos menevät myöhemmin nukkumaan? Vai oletko kysynyt syytä miksi he tekevät näin?

Mä olen tosiaan näin aikoinaan ajatellut. En ole mummo, mutta siskon lapsia hoidin. Ajattelin (itsekkäästi?), että jos valvovat myöhempään, eivät herätä niin aikaisin aamulla. Ei kyllä tullut mieleenkään, että olisi ongelmia seuraavana päivänä. Ei kyllä siskokaan koskaan huomauttanut asiasta.

Vierailija
20/26 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin pieniä ovat tuon ikäiset lapset olla yökylässä ilman vanhempia.

Ja miksi se uni ei tule aikaisemmin, johtuu koti-ikävästä ja vanhempien kaipuusta, mutta lapsihan ei osaa sitä kertoa. Näin on ainakin meillä, kun lastenlapset ovat yökylässä, ikävä iskee juuri ennen nukkumaan menoa ja meillä lapset ovat vanhempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan