Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

46-vuotias tuttuni aikoo pyrkiä lääkikseen, onko järkeä

Vierailija
12.12.2015 |

Hänellä ei ole mitään kokemusta hoitoalasta. Nyt yhtäkkiä päättänyt yrittää lääkikseen (en kyllä usko että välttämättä mahkuja), olen ihan äimänkäkenä. Lääkäriksi lukeminen kun kestääkin vielä vuosikausia.... Onko tuossa mielestänne järkeä..?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lääkärit pitää vastaanottoa vielä liki 70v. ja iäkkäämpinäkin, joten jos valmistuu vaikka 52v , niin ehtii olla töissä vaikkapa kaksikymmentä vuotta, joten mikä sua närästää?

Se kun itsellään on paskaduuni ja kurja elämä eikä kapasiteettia moiseen.

Vierailija
22/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kunhan kandiksi pääsee, voi tehdä jo sijaisuuksia hyvällä palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten? Toivottavasti pääsee. Itse olen "vasta" 39-vuotias ja hakemassa lääkikseen. Miksi? Koska haluan töitä. Lääkärin ammatti kiinnostaa, mutten todellakaan jaksaisi panostaa pääsykokeisiin ja hyvässä lykyssä opiskella melkein kuutta vuotta, jos voisin työllistyä nykyiseen ammattiin. Nyt teen pätkää työttömyyden välissä. Vaihtoehtoja oli monia, mutta sitten mietin, että moni kestää sen 4-5 vuotta ja työllisyys ei ole siltikään varmaa + lääkärinä ehtii tienata takaisin menetetyt rahat.

Vierailija
24/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä ei ole mitään kokemusta hoitoalasta. Nyt yhtäkkiä päättänyt yrittää lääkikseen (en kyllä usko että välttämättä mahkuja), olen ihan äimänkäkenä. Lääkäriksi lukeminen kun kestääkin vielä vuosikausia.... Onko tuossa mielestänne järkeä..?

On tietysti. Voi toimia ammatissa pitkälle yli eläkeiän.

Vierailija
25/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistun uuteen ammattiin 54-vuotiaana, en kylläkään lääkäriksi. Olen arvioinut, että tuleva tuöurani kestää noin 12-15 vuotta ja jos terveys ja työkyky on ok, niin kenties pidempään, ainakin osa-aikaisena. En usko, että eläkkeelle edes pääsee jatkossa paljon alle seitsemänkympin. Miksei siis ap:n tuttukin voisi näin tehdä, kunhan nyt ensin saa opiskelupaikan. Ensi keväästä alkaa ihan toinen meno, kun suuri enemmistö paikoista menee kiille, joilla ei ole korkeakoulututkintoa tai ole ottanut vastaan korkeakoulupaikkaa. Alanvaihto on jatkossa hyvin vaikeaa

Vierailija
26/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni tekee edelleen lääkärintöitä ja on lähes 70v. Tuttusi varmaan nauttisi jo pelkistä opinnoistakin. Vaikea vaan saada opiskelupaikka alalta. Mikäpä ettei, jos onnistaa ja voi rahoittaa opinnot.

Vierailija
27/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin lääkiksen 28-vuotiaana. Muutamalle erehdyin kertomaan suunnitelmistani hakuvaiheessa. Osa oli positiivisia ja kannustavia, mutta joitakin tuntui asia selvästi ärsyttävän. Kovasti koittivat kysellä, että onko tuossa nyt mitään järkeä enää, "menisit töihin vaan" tai "eikö tuo vanha tutkinto nyt muka sulle riitä?". Toki sitten kun pääsin sisälle, puheet ainakin päin naamaa muuttuivat heti kannustaviksi ja positiivisiksi.

Lääkiksessä muutenkin opiskelee hyvin monenikäistä porukkaa, neljä-viisikymppisiäkin. Vanhemmat opiskelijat vaikuttavat hyvin motivoituneilta eikä elämänkokemus todellakaan ole pahitteeksi näissä hommissa.

Jos ihmistä ei vanha alansa syystä tai toisesta kiinnosta tai motivoi, niin järkeäkö sellaisella tiellä on loppuelämänsä jatkaa? Ainakaan se ei ole pätkääkään ulkopuolisten asia koittaa estää ihmistä toteuttamasta haaveitaan. Antaa jokaisen tehdä omat ratkaisunsa, muusta ei seuraa kuin katkeruutta.

Vierailija
28/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja työuraa tulee olemaan muutama vuosi? Okei!

muutama vuosi? Et taida lainkaan olla tietoinen nykyisestä eläköitysiästä,puhumattakaan siitä, kuinka moni lääkäri tekee vielä vuosia töitä yksityisellä puolella sen jälkeen, kun on jäänyt eläkkeelle julkiselta puolelta. 

Et  myöskään tajunnut, että nykyinen eläkeikä ei tule olemaan sama, mitä se on 15-20 vuoden kuluttua...

Vierailija
29/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvo Ylppö jatkoi työuraansa yksityisvastaanotolla virallisen eläköitymisensä jälkeen lähes 90-vuotiaaksi.

Vierailija
30/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos valmistuu vaikka 53 -vuotiaana, on ihan sitä eläkkeelle pääsyä edellyttävää työuraa edessä vielä kymmenen vuotta. Ja lääkärin hyväpalkkaisessa työssä ne viimeiset vuodet kerryttää eläkettä huimasti.

Lisäksi, vaikka opiskelu kestää, opiskelijat pääsevät jo muutaman vuoden jälkeen palkalliseen harjoitteluun.

Lisäksi, moni lääkäri pitää vastaanottoa vielä yli 70-vuotiaanakin, eli ihan tavallinen kansaneläkeikä ei oikeen päde lääkäreihin. Juha Hernesniemi on 67 -vuotias ja luokitellaan edelleen maailman parhaimpien neurokirurgien joukkoon ja parhaistakin nopeimmaksi.

Kai tuo nyt on paljon parempi kuin odotella työttömänä eläkeikää?

31/61 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänä vuonna lääkärillä joka on 73-vuotias( katsoin Terhikistä tiedot).

Jatkaa edelleen.

Vierailija
32/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jos on varaa olla opiskelija niin mikäs siinä miten viettää elämänsä! Kuka palkkaa ~50v. ihmisen töihin nykyään? En siis tosissaan tiedä millaiset työmarkkinat on keski-iän ylittäineillä mutta tavoittele aina unelmia! ... Jos siihen on varaa. Onnea matkaan.

33/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen typerä asennoituminen. Vaikutat ihmiseltä joka arvostelee muiden asioita sekä luo negatiivista energiaa ympärilleen, toivottavasti et ole todellisuudessa sellainen.

Hattua nostan että henkilö päättää seurata unelmiaan, eikä kuulu niihin ihmisiin jotka pelkäisivät tehdä asioita eri tavalla. Ihmiset opiskelevat ja haluavat sivistyä itseään varten. On lisäksi monia lääkäreitä, jotka eläköityvät esimerkiksi vasta 70-kymppisenä.

Vierailija
34/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä397 kirjoitti:

vasta 70-kymppisenä.

No huh huh.

Vierailija
35/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotiaan eläkeikä on alimmillaan 65 vuotta. Eli työuraa edessä toistakymmentä vuotta vielä lääkäriksi valmistumisen jälkeen ja lääkärihän nyt voi helposti työskennellä vaikka 75 vuotiaaksi, kun työ ei ole fyysisesti raskasta ja palkka on niin hyvä että ei tarvi tehdä 40 tuntia viikossa, vaan vähempikin riittää.

Vierailija
36/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa mäkin uskaltaisin repäistä, jäisi opintovapaalle ja opiskelisi lääkäriksi. Olen 44-vuotias ja takana 25 vuoden työura. Ihan ok. olen viihtynyt nykyisessäkin mutta ajatus että vielä 25 vuotta tätä samaa ei tunnu hyvältä.

Vierailija
37/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie opiskelupaikan joltain nuorelta, jolla olisi vielä elämä edessä.

Arvaan kyseessä olevan naisihmisen ja feministin, joka  ei ymmärrä elämänsä junan  jo menneen. Parempi unohtaa lääkis ja oikeastaan kaikki, koska  tuon ikäisellä naisella ei ole enää mitään virkaa ellei ole isoäiti lapsenlapsille.

Vierailija
38/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä hänelle! Monet vanhukset ja ylipäätään potilaat arvostavat enemmän lääkäriä joka on hieman iäkkäämpi "kokeneemman" näköinen ja oloinen, kelle on kertynyt elämänkokemusta ja mahdollista työhistoriaa. Ei ne koulun penkit aina sitä viisainta ja osaavinta ammattilaista tee :) Itse olen 26v, äitiyslomalla ja aion äippäloman jälkeen pyrkiä lääkikseen.

Vierailija
39/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tunnen lääkäreitä, joilla on vastaanotto vielä lähes 80 v, joten yli 30 v aikaa tehdä töitä. Kateus taas saanut vallan.

Toivon, että kaverisi pääsee opiskelemaan, niin katkeat varmaan kiukkuusi.

Vierailija
40/61 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole syntyneet hopealusikka suussa ja voi olla että nuorena ei edes tajunnut, että kykyjä riittäisi. Kaltaisiasi dissaajia maailmassa riittää. Ehkä vanhemmatkin on olleet duunareita ja painostaneet lapsensa saman tason ammattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan