Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Labrakokeet toisessa kaupungissa?

Vierailija

Pystyykö sellaisen kaupungin terveyskeskukseen saamaan labralähetettä, jossa ei itse asu? Pitäisi labrakokeissa käydä koska olin pitkään reissussa kehitysmaissa, mutta en ole seuraavaan 1,5 kuukauteen kotona kun pitää isovanhempien asioita hoitaa toisella puolen Suomea. Eli onnistuuko, kellään kokemusta?

Kommentit (10)

Vierailija

Itse asun muualla, mutta käyn Meilahdessa (Helsinki) kontrolleissa kaksi kertaa vuodessa (harvinainen sairaus, jonka paras asiantuntija sattuu olemaan juuri Meikussa). Edeltävät verikokeet (kaksi viikkoa ennen kontrollia) otetaan omalla paikkakunnalla, ilman lähetettä, mutta Meilahdesta saan aina tarvittavat paperit annettavaksi labran hoitajille, jotta tietävät mitä ottaa ja mihin lähettää tulokset.

Vierailija

Normaalisti ei onistu, koska näiden etälähetteiden ja taas tulosten jalaskujen lähettely eri sairaanhoitopiirien välillä on aikalailla aikaa vievää.

Mutta hyvällä syyllä voivat heltyäkin eli tarvitset omalta lääkäriltäsi etälähetteen, joka sisältää maksusitoumuksen. Sen kanssa sitten vaan labraan ja näytteiden otto käy niinkuin kotipaikkakunnallasi.

Meidän lapsi saa muutaman kerran vuodessa etälähetteen, kun käynti on lastenklinikalla. Koska olisi kohtuutonta ajattaa lapsi ensin labraan helsinkiin ja sitten muutaman viikon päästä polikäynnille Helsinkiin kuulemaan tulokset.

Silloin, kun näytteiden ottoa kotisairaalalla oli tosi tiheään saatiin muutaman kerran lähetteet myös mummolareisuuille tms. mukaan ajatuksella, että lapsen sairaus ei voi estää lapsen/koko perheen normaalia elämää.

Vierailija

Kiitos tiedoista. Mitä luulette, onnistuisiko sellainen, että vain marssisin isovanhempien kotikaupungin terkkulaan ilman lähetettä? Pystyykö edes aikaa varaamaan kun ei ole kotipaikkakunta?

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Mitä luulette, onnistuisiko sellainen, että vain marssisin isovanhempien kotikaupungin terkkulaan ilman lähetettä? Pystyykö edes aikaa varaamaan kun ei ole kotipaikkakunta?

AP

Niin onko tästä tietoa..?

AP

Vierailija

No soita vaikka omaan terveyskeskukseen ja kysy, hyvänen aika! Taitaa joku muu syy tuohon olla että et ilkeä mennä, haiskahtaa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No soita vaikka omaan terveyskeskukseen ja kysy, hyvänen aika! Taitaa joku muu syy tuohon olla että et ilkeä mennä, haiskahtaa...

On se kumma kun aina on joku joka luulee, että nykymaailmassa kukaan ei ole rehellinen eikä kukaan voi kysyä mitään viattomasti ja silkasta epätietoisuudesta muilta.

Muttamutta, soita joko omaan terveyskeskukseesi tai sinne toisen kaupungin terveyskeskukseen, eivätköhän he siellä kerro toimintatavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pystyykö sellaisen kaupungin terveyskeskukseen saamaan labralähetettä, jossa ei itse asu? Pitäisi labrakokeissa käydä koska olin pitkään reissussa kehitysmaissa, mutta en ole seuraavaan 1,5 kuukauteen kotona kun pitää isovanhempien asioita hoitaa toisella puolen Suomea. Eli onnistuuko, kellään kokemusta?

Joko pyydät kotikuntasi terkkarilta labralähetteen Kelan lapulle, sen voi faxata ja näin voit päästä mihin terveyskeskukseen vain.

Toinen vaihtoehto on että menet päivystyksellisesti lääkärille kunnassa, jossa asut, pyydät häneltä lähetteen. Nykyisin ollaan aika joustavia. Tai ainakin minä olen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

AP

Akuuttihoidon saa mistä vaan. Eli jos sairaus on akuutti niin pääset ko. paikkakunnan terveyskeskukseen/sairaalaan ja saat sieltä sen verran hoitoa, että pärjäät kotiin pääsyyn saakka. Mitään kroonisten sairauksien seurantoja ei hoideta vieraalla paikkakunnalla.

Nykyisin on voimassa myös potilaan valinnanvapaus eli voit itse valita missä sinua hoidetaan, mutta valinnan voit tehdä vain kerran vuodessa. Eli jos ilmottaudut vanhempiesi kotikunnan terveyspalveluiden käyttäjäksi, saat sieltä kaiken saman hoidon, kun ko. paikkakunnalla asuvat. Valinta koskee kaikkia terveyspalveluita mukaanlukien hammashoito. Eli et voi valita, että lävisit tk:ssa yhdellä paikkakunnalla, neuvolassa toisessa ja hammaslääkärissä kolmannessa. Valinnan saa vaihtaa maksimissaan kerran vuodessa. Mitenkään jonojen ohi näin ei pääse, vaan muutoksen jälkeen sinun on jonotettava ko. paikkakunnan tk:ssa ensin aika lääkärille ja häneltä lähete labraan jne.

Toisena vaihtoehtona voit hommata lähetteen yksityislääkäriltä ja käydä sitten labrassa yksityisellä tai jotkut julkisetkin labrat ottaa näytteitä yksityisenkin lähetteellä (maksaa tietenkin sitten sen koko kustannuksen itse, kun julkisella lähetteellä näytteet olisivat ilmaisia).

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat