Työkkärin (TE-toimiston) ihmisiä paikalla?
olen aloittanut opiskelun 1.11.2015, oltuani työttömänä 6kk. En tiennyt mistään omaehtoisesta koulutustuesta, jolla voisi opiskella saaden työmarkkinatukea. Hain tukea joulukuun alussa, käsittelijäni oli sairaana joten asia venyi heti. sitten tarvittiin koululta uusi palveluntuottajan selvitys, toimitin sen heti. Nyt käsittelijäni ilmoitti vain että juu, ei myönnetä tukea, ihmettelin miksi, kun sitä saavat myös muut samassa tilanteessa olleet ja samasta toimistosta hakeneet. Totesi vain että hän nyt on tehnyt tämän päätöksen. Jäi nyt 3 viikon lomalle ja sinä aikana asia seisoo. Kysyin oman kunnan TE-toimiston infosta asiaa ja heidän mielestään ehdottomasti tuki olisi voitu myöntää. Lisäksi työnhakuni on ollut kokoajan voimassa. Ja ennen tuota lomalle jäämistään ei vastannut soittopyyntöihin, ei soittanut takaisin eikä vastannut sähköposteihin (kaikki ajat jolloin olen soittanut tallessa, samoin sähköpostit ja soittopyyntöjen jättämisajankohdat)
Nyt Kela ilmoitti että ei maksa opintotukea ennenkuin tämä asia ratkeaa TE-toimiston puolelta -> olen siis täysin ilman tukea ainakin tammikuun puoleen väliin saakka, myöskään tässä kuussa tasan 0 euroa on tukea tullut.
Kysynkin nyt: Onko tämä virkailija tosiaan toiminut oikein? Teenkö valituksen, jos teen niin mihin? Päättävätkö virkailijat miten huvittaa näitä asioita, kun infossa sanoivat että päätöksen olisi ehdottomasti pitänyt olla myönteinen?
Kommentit (38)
Työttömän kanssa tehdään työllistymissuunnitelma, jonne kirjataan mm. opiskeluaikeet ja samalla sovitaan (ei vielä voi luvata) mahdollisuudesta opiskella työttömyysetuudella. Asian pitää siis olla kirjattuna suunnitelmaan, se ei ole mikään jälkikäteen myönnettävä etuus.
Toki osa toimistoja tekee laittomia päätöksiä ja porukka saa opiskella työttömyysetuudella, vaikka se ei oikeastaan ole heillä oikeutena.
Täällä on TE-toimiston henkilö paikalla. Tietämättä tarkkaan tilannettasi, epäilen kielteisen ratkaisun syyksi tosiaan tuota, että työttömyysetuudella tuettua omaehtoista opiskelua on haettava ennen opintojen aloittamista. Laki on ehdoton tässä kohtaa.
Jos et ole asiasta sopinut TE-toimiston kanssa etukäteen, asialle ei valitettavasti edes palveluesimies tai ministeri voi tehdä mitään sillä lakia heidänkin on noudatettava.
Mutta esim. jos olet keskustellut TE-toimiston asiantuntijan kanssa opiskeluasiasta aiemmin, mutta et ole saanut asianmukaista ohjausta asiaan liittyen, silloin voit mielestäni ihan hyvin pyytää asian uudelleen käsittelyä.
Päätöksen yhteydessä olet saanut valitusohjeet.
Laki sanoo näin:
"Yleiset edellytykset ja etuudet
Työnhakijalla, joka on täyttänyt 25 vuotta ja joka opiskelee omaehtoisesti, on oikeus työttömyysturvalaissa tarkoitettuun työttömyysetuuteen mainitussa laissa säädetyin edellytyksin, jos:
1) työnhakijalla on työ- ja elinkeinotoimiston toteama koulutustarve ja toimisto arvioi, että omaehtoisen opiskelun tukeminen on työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisin keino parantaa työnhakijan ammattitaitoa ja mahdollisuuksia saada työtä tai säilyttää työpaikkansa;
2) opiskelun katsotaan olennaisesti parantavan työnhakijan mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille;
3) opiskelusta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa 4 §:ssä säädetyllä tavalla; ja
4) muut tässä luvussa säädetyt edellytykset täyttyvät."
Eli voit valituksessasi vedota siihen, että toimisto on todennut koulutustarpeesi ja se on kirjattu työllistymissuunnitelmaan, koska se parantaa työllistymismahdollisuuksiasi.
Ilmoittautuessasi työttömäksi sait selkeät ohjeet siitä, miten tulee tutustua mm. te-palveluiden sivuihin.
Nuo työttömyystukiasiat on ihan korkeampaa tiedettä ja jos et ole pykälistä perillä, kalliiksi voi tulla. Itselle tuli kallis paukku, kun ilmoitin etten opiskele enää ja virkailija tyytyi siihen. Myöhemmin toinen virkailija alkoi selvittää asiaa ja kas, olinkin heidän kirjoissaan täysipäiväinen opiskelija, vaikka viimeisestä suorituksesta oli tuossa vaiheessa kulunut jo yli viisi vuotta. Sen verran sain oikeudessa armoa, että 24000 euron takaisinperittävistä päivärahoista minun maksettavaksi jäi vain 18000€. Kahdeksan vuotta olen jo noita maksellut ja vieläkin on kolmasosa maksamatta. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Nuo työttömyystukiasiat on ihan korkeampaa tiedettä ja jos et ole pykälistä perillä, kalliiksi voi tulla. Itselle tuli kallis paukku, kun ilmoitin etten opiskele enää ja virkailija tyytyi siihen. Myöhemmin toinen virkailija alkoi selvittää asiaa ja kas, olinkin heidän kirjoissaan täysipäiväinen opiskelija, vaikka viimeisestä suorituksesta oli tuossa vaiheessa kulunut jo yli viisi vuotta. Sen verran sain oikeudessa armoa, että 24000 euron takaisinperittävistä päivärahoista minun maksettavaksi jäi vain 18000€. Kahdeksan vuotta olen jo noita maksellut ja vieläkin on kolmasosa maksamatta. Huoh.
Et ollut vain heidän kirjoissaan täysipäiväinen opiskelija vaan olit oppilaitoksessa opiskelijana. Ongelma on omasi: et voi samaan aikaan olla opiskelijana esim. yliopistossa ja kuitenkin nauttia työttömyyteen liittyviä tukia. Toki sen ekan virkailijan olisi pitänyt vaatia kirjallinen selvitys opintojen lopettamisesta, mutta siihen asiakas yleensä vastaa, että pitääkö siitä saada joku lappu ja jos irtisaoudun yliopistosta niin miten minusta voi koskaan tulla maisteria.
Ärsyttävä tuki, kun on noin harkinnanvarainen.
Miettikääpä, että.joutuu valmistautumaan pääsykokeisiin ja sitten kovalla työllä pääsee sisälle. Sitten muistaa hakea tukea juuri oikeassa kohdassa, eli ennen opintojen alkamista, mutta hyväksymiskirjeen jälkeen.
No, tässä vaiheessa voi joku työkkärin tantta sitten päättää, että.etpäs saa tukea, kun mun mielestäni tämä koulutus ei edistä sinun työpaikkasi saantia.
Sitten peruuntuu kaikki.
Pimea systeemi.
Luulen, että eri työvoimatoimistoissa toimitaan eri tavalla. Esim.palkkatukityörahaa annetaan eri perustein. Minusta tämä.on vääryya ja kaikkialla pitäisi olla samoin.
Eli valtiolta tulee tietty määrä rahaa ja ttökkäri saa aika paljon päättää itse, miten sen käyttää. Ja heidän tapansa vielä vaihtelee.
Sekavaa ja epistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ollut vain heidän kirjoissaan täysipäiväinen opiskelija vaan olit oppilaitoksessa opiskelijana. Ongelma on omasi: et voi samaan aikaan olla opiskelijana esim. yliopistossa ja kuitenkin nauttia työttömyyteen liittyviä tukia. Toki sen ekan virkailijan olisi pitänyt vaatia kirjallinen selvitys opintojen lopettamisesta, mutta siihen asiakas yleensä vastaa, että pitääkö siitä saada joku lappu ja jos irtisaoudun yliopistosta niin miten minusta voi koskaan tulla maisteria.
Jos virkailija olisi pyytänyt lappua, niin sitten minullekin olisi selvinnyt, että ne opinnot voi keskeyttää ja siitä voi saada keskeytystodistuksen ja asia olisi hoitunut kuntoon. Toki oma virheeni, etten ottanut asioista paremmin selvää ja luotin virkailijaan. Siksi varoittelinkin muita, että tietämättömyys voi tulla todella kalliiksi.
Tiedoksi tähän vielä. Jos olet saanut opiskelupaikan peruutuspaikalta, omaehtoisen opiskelun tuke voidaan myöntää myös jo opintojen alettua jos ehdot muuten täyttyvät. www.te-palvelut.fi sivustolta löytyy todella paljon tietoa mm. se, että yliopisto-opiskeluja ei pääsääntöisesti tueta. Muutenkin opintotuki on ensisijainen tuen muoto, työttömyysturvalla voivat opiskella vain työttömät, 25-vuotta täyttäneet, ne, joiden työllistymistä koulutuksen katsotaan edistävän. Työttömyysetuudella voi opiskella vain 2 vuotta. Suurin osa TE-toimiston palveluista on siirtynyt verkkoon. Tämä ei ole te-toimiston virkailijoiden päätös vaan se on sitä yleistä valtion säästöohjelmaa, mitä nyt ajetaan. Kun tilanne on tämä, ihmisten pitää itse olla aktiivisia, selvittää asioita verkosta, olla yhteydessä virkailijoihin verkon oma-asioinnin kautta tai sähköpostilla. Nyt on satojatuhansia työttömiä. Toivottavasti ymmärrätte, että tämä ei voi olla näkymättä siinä, kuinka nopeasti teitä Te-toimistoissa palvellaan. Ihmiset voisivat joskus olla kiitollisia, että ylipäänsä saa rahaa työttömyyden ajalta, jopa voi opiskella ym. Kun lukee keskustelupalstoja se on yhtä valitusvirttä.
Vierailija kirjoitti:
TSitten on se ministeriö, joka johtaa koko suomen kaikkia työkkäreitä ja antaa ohjeet ja huomautukset mikäli väärin toimitaan. Näitä ministeriöön tehtyjä ilmiantoja ja valituksia vihataan työkkäreissä suuresti. Toimiston johtaja on kuin pe-seen ammuttu karhu, kun ministeriöstä tulee paimenkirjeitä ,että ettepä ole tätä(kään) osanneet hoitaa. Se vit--aa ankarasti.
...
Muistan kerran kun asiakas tuli hakemaan jotain todistusta jota ei oikein kukaan alkanut kirjoittaan eikä oikein löytynyt muutenkaan haluja kenelläkään alkaa asiaa niin kovasti selvittämään. Oltiin vaan, että toivottavasti tuo älyää lähteä ja unohtaa koko homman. ASiakas sanoi, että jos sitä asiaa ei nyt justiinsa aleta hoitamaan, niin hän ottaa suoraan yhteyttä ministeriöön (ja sanoi jonkun sen osaston vastaavan virkamiehen nimen). Nauratti, kun meidän osastonjohtajakin lähti vauhdilla arkistoon etsimään papereita. Ministeriöllä uhkaaminen sillain että tietää mitä sanoo, toimii kyllä aina..
Oma tilanteeni oli jokseenkin samanlainen. Nokkava virkailija ilmoitti päätöksen, ja minä ihmettelin, että millä perusteella. "Se on määräys ... " ja minä halusin nähdä, kuka sen on antanut. "Se on työvoimapiiristä..." eli maakunnan pääkonttorilta, ja minähän ehdotin, että soitetaanpa sinne ja kysytään. Virkailija yritti soittaa, mutta asia ei selvinnyt. Soitetaan ministeriöön, kyllä ne varmasti siellä tietävät, minä ehdotin. "Minä selvitän asian, tule myöhemmin uudestaan" ehdotti virkailija.
Kun sitten menin aja avasin oven, virkailija tiuskaisi hyvin vihaisesti "kylläs se maksetaan". En tiedä, oliko ministeriöstä löytynyt viisautta vai oliko hänen oma päätöksensä.
Olen tavannut virkailijani kerran, ei mitään mainintaa siitä että tuo tuki pitää hakea ennen opiskeluja, mainitsi vain että "kirjataan tänne opiskelusuunnitelmat, mihin haluat hakea?". Pohdimme merkonomin opintoja mutta ne eivät sitten kolahtaneet yhtään joten opiskelupaikka jäi avoimeksi. Tuohon nykyiseen kouluun olivat pääsykokeet elokuussa, opiskelijoita ei saatu tarpeeksi joten tuli tieto että koulutusta ei voida järjestää. Marraskuussa soitettiin että heipparallaa, olet päässyt kouluun, opiskelijoita on tarpeeksi.
Ilmoitin te toimistoon, oma virkailija sairaana, toinen sanoi että ok, hae opintotukea, tt-tuki katkaistaan. Asia ok. Meni viikko kun koulusta kysyivät että opiskelenko tt-tuella ja siitä tämä asia lähti etenemään. Nyt päätös on kielteinen, ilmeisesti juuri siksi että olen liian myöhään tukea hakenut..
Ap
Tee jonkinmoinen reklamaatio, onhan tuossa monta asiaa mitä voisi paremmin selvitellä? Saisit ainakin oikean päätöksen tuen suhteen, oli se sitten edelleen kielteinen tai myönteinen.
Seuraan tätä ketjua, kerrothan miten asia etenee :-)
Kiitos Tantta hyvistä vinkeistä. Ollaan samassa tilanteessa kun äskeinen. Meidän TE toimiston virkailija ei osaa opastaa, ei vasta puhelimiin eikä osaa päättää mitään mistään.
Se mitä hän tekee on lähettää paperit eteenpäin Turkuun!!!
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi tähän vielä. Jos olet saanut opiskelupaikan peruutuspaikalta, omaehtoisen opiskelun tuke voidaan myöntää myös jo opintojen alettua jos ehdot muuten täyttyvät. www.te-palvelut.fi sivustolta löytyy todella paljon tietoa mm. se, että yliopisto-opiskeluja ei pääsääntöisesti tueta. Muutenkin opintotuki on ensisijainen tuen muoto, työttömyysturvalla voivat opiskella vain työttömät, 25-vuotta täyttäneet, ne, joiden työllistymistä koulutuksen katsotaan edistävän. Työttömyysetuudella voi opiskella vain 2 vuotta. Suurin osa TE-toimiston palveluista on siirtynyt verkkoon. Tämä ei ole te-toimiston virkailijoiden päätös vaan se on sitä yleistä valtion säästöohjelmaa, mitä nyt ajetaan. Kun tilanne on tämä, ihmisten pitää itse olla aktiivisia, selvittää asioita verkosta, olla yhteydessä virkailijoihin verkon oma-asioinnin kautta tai sähköpostilla. Nyt on satojatuhansia työttömiä. Toivottavasti ymmärrätte, että tämä ei voi olla näkymättä siinä, kuinka nopeasti teitä Te-toimistoissa palvellaan. Ihmiset voisivat joskus olla kiitollisia, että ylipäänsä saa rahaa työttömyyden ajalta, jopa voi opiskella ym. Kun lukee keskustelupalstoja se on yhtä valitusvirttä.
Tässä on mun mielestä hyvin kiteytetty ulisijoiden ristiriitainen valitus. Siellä ne virkamiehet vaan "loisii" ja sitten kun niitä vähennetään rajusti, valitetaan ettei saa enää palvelua! Voivittu sanon mä. Päättäkää mitä te haluutte. Kasvattakaa itseänne edes lukemaan valmista faktaa jos toivomus on että valtion työntekijöistä halutaan eroon?
Giza kirjoitti:
Kiitos Tantta hyvistä vinkeistä. Ollaan samassa tilanteessa kun äskeinen. Meidän TE toimiston virkailija ei osaa opastaa, ei vasta puhelimiin eikä osaa päättää mitään mistään.
Jospa otat sen luurin käteen ja SOITAT TYÖLINJAN KOULUTUSLINJALLE. Katso ohjeet te-palvelut.fi? Netissä kumminkin roikut niin siinä samalla vähän hankit tietoa ja sivistät itseäsi? Olisit omatoiminen etkä syyttelisi vain toisia :D Te ootte niin avuttomia te työttömät vikisijät!
Vierailija kirjoitti:
Giza kirjoitti:
Jospa otat sen luurin käteen ja SOITAT TYÖLINJAN KOULUTUSLINJALLE. Katso ohjeet te-palvelut.fi? Netissä kumminkin roikut niin siinä samalla vähän hankit tietoa ja sivistät itseäsi? Olisit omatoiminen etkä syyttelisi vain toisia :D Te ootte niin avuttomia te työttömät vikisijät!
Mä olen yrittänyt selvittää erään lakimuutoksen vaikutuksia omaan tilanteeseeni nyt kolmen eri te-virkailijan kanssa. Jokainen on tiennyt etukäteen, mistä keskustellaan, eli on ollut tilaisuus perehtyä kysymykseen - enkä ole todellakaan ainoa tässä tilanteessa oleva. Silti tuntuu, että minä osaan ylipäänsä lukea ja ymmärtää lakitekstiä paremmin kuin he, joiden työtä tällä tekstillä ohjaillaan. No, ymmärrettävää, että maisterilla on merkonomia/tradenomia paremmat edellytykset, kun ei ole ensimmäinen kerta. Huokailevat vain, että odotellaan nyt ennakkotapauksia. Ilmeisesti ministeriön ohjeistuskin on minimaalista, eikä reppanoilla omat rahkeet riitä arviointiin. Eli teen mitä teen, mutta en voi etukäteen tietää, mitä toimintani vaikuttaa työttömyysturvaani. Miten tämä on perustuslain mukaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Giza kirjoitti:
Mä olen yrittänyt selvittää erään lakimuutoksen vaikutuksia omaan tilanteeseeni nyt kolmen eri te-virkailijan kanssa. Jokainen on tiennyt etukäteen, mistä keskustellaan, eli on ollut tilaisuus perehtyä kysymykseen - enkä ole todellakaan ainoa tässä tilanteessa oleva. Silti tuntuu, että minä osaan ylipäänsä lukea ja ymmärtää lakitekstiä paremmin kuin he, joiden työtä tällä tekstillä ohjaillaan. No, ymmärrettävää, että maisterilla on merkonomia/tradenomia paremmat edellytykset, kun ei ole ensimmäinen kerta. Huokailevat vain, että odotellaan nyt ennakkotapauksia. Ilmeisesti ministeriön ohjeistuskin on minimaalista, eikä reppanoilla omat rahkeet riitä arviointiin. Eli teen mitä teen, mutta en voi etukäteen tietää, mitä toimintani vaikuttaa työttömyysturvaani. Miten tämä on perustuslain mukaista?
Asiat pitää tarkistaa vähintään kolmelta taholta, yhden virkailijan sanomisiin ei kannata koskaan luottaa. Voivat puhua puutaheinää, ja asiakas maksaa viulut.
Te-toimiston nettisivuilla on tietoa tästäkin sekä Työlinjan koulutusneuvonnan puhelinnumero. Sieltä kannattaa kysyä koulutusasioissa.