Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiolainen vissiin vähän väsynyt...

Vierailija

Hyppäs tuossa 6.30 sängystä, ja oli lähdössä kouluun. Onneksi olin estämässä. Koulu on toisella paikkakunnalla kahden dösämatkan(n. 60 km) ja yhteensä 2 kilsan kävelyn takana. Missähän vaiheessa olisi hokannut, että on lauantai...
Yksi päivä lähti tuntia liika aikaisin kouluun. Joutui odottamaan koulussa reilun tunnin ensimmäisen tunnin alkua(liikkumavara).
Onneksi alkaa kohta loma...

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Ei teillä olisi mahdollisuutta muuhun järjestelyyn? Asuisi arkena opiskelupaikkakunnalla? Viimeistään abivuonna (vai onko se jo?) voi käydä liian raskaaksi.

Vierailija

Meillä on väsynyt lukion tokaluokkalainen, on ollut tiukka syksy ja näyttää hänelläkin olevan keskittymisvaikeuksia ja unohduksia. Onneksi ihan kohta alkaa alkaa loma ja opiskelija saa levätä ja tehdä hetken 'eimitään'.

Vierailija

Tästä oli puhe, että on raskasta käydä tuolla toisella paikkakunnalla opiskelemassa, mutta halusi senkin kustannuksella erikoislukioon. Ei halua muuttaa opiskelupaikkakunnalle.

Mutta homma helpottuu, kun koulu siirtyy takaisin evakosta omaan paikkaansa. Ei tarvitse kuin yhdellä dösällä mennä. Mutta siihen on vuosi aikaa... Onneksi kuitenkin on noita lomia, joululomakin on suht pitkä. Kevätkausi vähän pelottaa minua, siitä tulee varmaan paljon raskaampi kaikkinensa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on väsynyt lukion tokaluokkalainen, on ollut tiukka syksy ja näyttää hänelläkin olevan keskittymisvaikeuksia ja unohduksia. Onneksi ihan kohta alkaa alkaa loma ja opiskelija saa levätä ja tehdä hetken 'eimitään'.

Joo, taitaa olla ikään katsomatta väsynyttä porukkaa. Tämä vetinen harmaa sää ei taatusti ole auttanut asiaa. Tosin hyvä puoli siinä, ettei ole ollut järkyttävän kylmä kävellä, ja seisoskella pysäkeillä.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tästä oli puhe, että on raskasta käydä tuolla toisella paikkakunnalla opiskelemassa, mutta halusi senkin kustannuksella erikoislukioon. Ei halua muuttaa opiskelupaikkakunnalle.

Mutta homma helpottuu, kun koulu siirtyy takaisin evakosta omaan paikkaansa. Ei tarvitse kuin yhdellä dösällä mennä. Mutta siihen on vuosi aikaa... Onneksi kuitenkin on noita lomia, joululomakin on suht pitkä. Kevätkausi vähän pelottaa minua, siitä tulee varmaan paljon raskaampi kaikkinensa.

Ok, eli lukiolaisen oma valinta, silloin motiavaatiota riittänee paremmin. Ajattelin että ehkä asutte niin syrjässä että ns. lähilukiota ei ole.

Vierailija

Teen tuota koko ajan, opiskelen yliopistossa ja neljänä päivänä viikossa alkaa luento samaan aikaan. Olen ollut jo neljästi paikalla sinä päivänä kun ei olisi luentoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ok, eli lukiolaisen oma valinta, silloin motiavaatiota riittänee paremmin. Ajattelin että ehkä asutte niin syrjässä että ns. lähilukiota ei ole.

On meillä, olisin halunnut hänet mieluummin sinne, mutta tietenkin tuo sai itse päättää. Aika hyvin hän on jaksanut. Mutta tämä on vasta eka vuosi... Jos ei rupea muuttamaan nukkumisiaan ja syömisiään, niin taatusti rupeaa käymään vielä hyvin raskaaksi ajan edetessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole IB-linja. Siellä saa jotkut poltettua itsensä loppuun.

Ei ou. Paljon helpompi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Teen tuota koko ajan, opiskelen yliopistossa ja neljänä päivänä viikossa alkaa luento samaan aikaan. Olen ollut jo neljästi paikalla sinä päivänä kun ei olisi luentoa.

Auts, mahtaa ottaa päähän siellä koulussa kun tajuaa :D

Tuo likka aloitti nämä tällä viikolla. Vois luulla, että on innokas opiskelija, kun menee liian aikaisin ja menisi vapaapäivänäkin kouluun. Ei, valitettavasti ei ole siitä kyse, väsymyksestä sekaisin on.

Vierailija

Lukio on ollut minulle se raskain (turhauttavin) koulu koskaan. 30 km päähän kahdella bussilla aikaisin aamulla, pitkä matikka/fysiikka/kemia/tietotekniikka eli pitlät päivät, iltasella läksyt hutaisten...ja sitten nukkumaan. Pe-iltaisin jäin suosiolla kotiin kun eo vaan jaksanut heilua.

Tätä 2.5-vuotta + kirjoitukset, ja minusta tuli kaiken "turhan ja tarkoituksettoman" opiskelun vastustaja

Teku ja TTKK olivat paljon helpompia, koska keskityttiin suht olennaiseen. Toki tekussakinn mentiin lukiomaisesti ja pitkät päivät, mutta harradtusten tuoma osaaminen helpotti kummasti harkkatöissä/tenteissä, ei tarvinnut pahemmin pingotella. Korkeakoulussa taas sai jokseenkin itse päättää "mitä ja milloin" niin se oli suorastaan helpppa, 20 ov vuodessa työn ohessa ei ollut mitään (60 ov inssin papereista hyvää) ja dippatyö syntyi suunnilleen oman työn dokumentoinnista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs, henkilökohtaisesti koin kyllä IB:n melko kevyeksi, olin tosin todella todella motivoitunut opiskelemaan, eikä ole vertailupohjaa kansallisesta lukiosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi itse jaksoin lukioni ilman väsymystä, nyt yliopistossa vasta henkisiä asioita.. Tsempit sinne!:)

Kiitos :)

Tytöllä kestää matkat neljä tuntia päivässä, sitten on vielä liikunnallisia harrastuksia parina iltana. Ja kun nukkuu arkena noin 2-6 tuntia yössä(yleensä vissiin 4-5 tuntia), niin takuulla väsyisi kuka tahansa. Olen yrittänyt saada tuota tajuamaan unen ja ravinnon merkitystä, mutta ei tajua ei. Tai jos tajuaa, niin itsekuria ei löydy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs, henkilökohtaisesti koin kyllä IB:n melko kevyeksi, olin tosin todella todella motivoitunut opiskelemaan, eikä ole vertailupohjaa kansallisesta lukiosta.

Paljon riippuu kielitaidosta, jos joutuu englannin kanssa pinnistelemään, on raskasta. Nykyisin iso opiskelijoista on äidinkieleltään englanninkielisiä (tai se on toinen kotikieli).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat