Kokevat suomenruotsalaiset olevansa täysin suomalaisia?
Jos esim joku ulkomaalainen kysyisi kansallisuutta sanovatko itseään suomalaiseksi vai suomenruotsalaiseksi?
Olen huomannut että monet nuoret ovat laittaneet instagramissa fin/swe merkinnän jonka monet varmaan tulkitsevat niin,että henkilö on puoliksi kumpaakin esim. tämä nuori suomenruotsalaistyttö https://www.instagram.com/rebecka_forsberg/
vai tarkoituksellisesti yritetään hakea tätä väärinymmärrystä, koska on noloa olla vain suomalainen? Suomenruotsalaistenhan on todettu kuitenkin olevan etnisesti suomalaisia.
Kommentit (52)
Riippuu kyllä piireistä, miten hyvin suomenruotsalaiset kokevat olevansa suomalaisia. Täällä Turussa on paljon ruotsinkielisiä ja heillä on omat koulut päiväkodista yliopistoon, oma kulttuuri jne. Mutta suurin osa osaa suomea ja kokee olevansa suomalainen. Toinen asia ovat jotkut saaristolaiset, jotka eivät aina osaa suomea edes auttavasti. Olin joskus töissä eräässä kahvilassa, joka sijaitsi saaristoon vievän tien varrella ja siellä aina poikkesi näitä, jotka halusivat palvelua ruotsin kielellä. Minä palvelin aina parhaani mukaan, mutta aina siellä kävi yksi nainen, joka nakkeli niskojaan kun en osannut hänelle sujuvasti vastata. Toiset taas vaihtoivat suosiolla suomeen kun huomasivat, että ruotsini takeltelee.
Minulla on yksi suomenruotsalainen kaveri, joka kerää jatkuvasti pahennusta "ankkalammella". Hän ihan avoimesti on arvostellut mm. pakkoruotsia ja todennut, ettei hänestä suomenkielisten tarvitse väkipakolla opiskella ruotsia. Se jos mikä on ollut monelle kauhistus.
No kai he sinänsä pitävät itseään suomalaisina, mutta toisaalta heille ei tule kuuloonkaan, että kävisivät samaa koulua suomenkielisten kanssa, eivät edes niin, että opetus olisi kuitenkin ruotsiksi, vaan haluavat eristäytyä tiiviisti omiin kouluihinsa aina korkea-asteelle saakka.
Suomeksi korostavat, että ovat nimenomaan suomalaisia, mutta ruotsiksi ovat tarkkoja, että käyttävät sanaa finländare (suomenmaalainen), eivät finne (suomalainen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sama asia suomenruotsalaiset ovat etnisesti suomalaisia. Suomalaiset ei ole edes geneettisesti läheistä sukua ruotsalaisille. Eikä ruotsalaiset koskaan mieltäneet suomalaisia samanvertaisiksi
Useimpien suomenruotsalaisten suku on lähtöisin Ruotsista, vaikka siitö on aikaa monta sata vuotta ja geenit ovat sekoittuneet. Aika iso erohan on itäsuomalaisten ja länsisuomalaisten välillä ja länsisuomalaisista näkee selvästi että heillä on ruotsalaisia piirteitä jotka itäsuomalaisilla puuttuu.
Ruotsin ruotsalaisilla on huono tietämys suomenruotsalaisista siksi että Ruotsi-Suomen historiaa ei heille opeteta, ja ruostalaisten joukossa on niin paljon siirtolaisia muista maista joita ei kiinnosta koko Suomi ja sen eri heimot. Ne jotka tietävät suomenruotsalaisista jotain kuvittelevat että he ovat jotain aatelisia tai porhoja ja se on aiheuttanut vähän huvittavia tilanteita ja pokkurointia.
Ero suomenruotsalaisten ja supisuomalaisten välillä on lähinnä kultturellinen vaikka pieni. Esim musiikkimaku eroaa. Sen huomaat kun kuuntelet vaikka RadioX3M: iä ja vertaat Radio X:ään. tai Radio Vegaa Radio Suomeen. Surumieliset iskelmät tai synkkä heavyrock eivät ole suomenruotsalaisten makuun.
Suurin osa suomenruotsalaisista on taustaltaan kielenvaihtajien jälkeläisiä eli niiden, jotka aikoinaan erilaisten etuoikeuksien takia vaihtoivat äidinkielensä suomesta ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi korostavat, että ovat nimenomaan suomalaisia, mutta ruotsiksi ovat tarkkoja, että käyttävät sanaa finländare (suomenmaalainen), eivät finne (suomalainen).
Sanon kyllä että olen finsk, mikä on vain hienompi tapa sanoa finne. En vain halua käytyää finne-sanaa, koska finne tarkoittaa myös finnejä naamassa.
Kumpi susta kuulostaa paremmalta, olen suomalainen vai olen finni?
Vierailija kirjoitti:
Aivan ja se kertoo vain siitä että he eivät oikeasti halua olla suomalaisia. He kokevat olevansa jotain parempaa, siksi pitää erottautua suomenkielisistä finländare-sanalla. Väittävät että finne-sana viittaa suomenkielisiin suomalaisiin mutta se ei pidä paikkaansa. Finne ei tarkoita muuta kuin suomalaista eikä ota kantaa ihmisen puhumaan kieleen. Ruotsalaisetkin käyttävät finne-sanaa kaikista suomalaisista riippumatta siitä puhuvatko nämä suomea vai ruotsia.
Miksi aina yleistetään suomenruotsalaisia massaksi, jotka kaikki ovat RKPn aivopesemiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo suomenruotsalaisten bättre folk meininki on kyllä tosi huvittavaa ja noloa. Nimittäin kun ruotsalaisilta kysytään, heille taas koko Suomi on ihan samaa kansaa idästä länteen ja erittäin epäseksikäs maa. He eivät suurin osa edes tiedä että täällä puhutaan kahta kieltä, eikä heitä kiinnosta. Suomenruotsalaiset ovat siis ihan yhtä epäsveduja kuin me suomalaiset vaikka ovatkin muuta olevinaan.
Tukholman ja sen lähimaakuntien asukkaat jotka muodostavat n 25% Ruotsin väestöstä ja joista jokainen on joskus käynyt laivamatkalla Helsingissä, Turussa tai Ahvenanmaalla, tietävät kyllä että Suomessa asuu ruotsia äidinkielenään puhuvia ihmisiä ja juuri noissa kohteissa aika paljonkin.
Jokainen Tukholman seudulla asuva ei todellakaan ole käynyt noilla risteilyillä. Ruotsista suosituimpia risteilyitä (Suomeen) on lyhyet Ahvenanmaan-risteilyt, joilla ei edes poistuta laivasta ja juhliminen ja alkoholi on hyvin monille tällaisen risteilyn päätarkoitus. Turkuun ja Helsinkiin risteilee lähinnä suomalaissiirtolaisten jälkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos on syntynyt Suomessa ja asuu Suomessa niin ei sitä ruotsalaiseksi muutu vaikka puhuisi ruotsia.
Jos somali syntyy Suomessa, niin onko se silloin suomalainen, vai edelleen somali?
Kyllä, olen suomalainen. Ei suomenruotsalaisuus ole kansalaisuus.
T. Suomenruotsalainen
Kiinnostavaa! Kertoisitko, mikä on epäsuomalaista? Se ettei pidä makkarasta ja puukkotappeluista? Että vihaa Tauskin musiikkia?