Pääseekö teinisi mielestäsi ammattikoulussa liian helpolla?

Vierailija

Tai pääsitkö sinä aikanaan?

Viittaan tähän kirjoitukseen
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ammattikoululainen-tuskastui-en-saa-t...

Kommentit (13)

Vierailija

En kommentoi äidin näkökulmasta, vaan isosiskon näkökulmasta. Mulla on kaksi pikkusisarusta, veli on lukiossa ja sisko ammattikoulussa. Mun mielestä näitä kouluja ei voi edes verrata: amiksen pääsee läpi kattoon sylkemällä, kun taas lukiossa (riippuen lukion tasosta) ä oikeasti tehdä jo hommia menestyksen eteen. Molemmilla sisaruksillani hyvä koulumenestys: siskoni ei sen eteen tarvitse tehdä mitään kun taas veljen nään useinkin pänttäävän koulukirjoja kun käyn kylässä porukoilla.

Vierailija

Kakkonen jatkaa: mun mielestä lukion pitäisi tulla pakolliseksi kaikille nuorille yleissivistyksen vuoksi. Olen itse tällä hetkellä amk-opiskelija ja luokallani on paljon amistaustaisia, joilla sivistyksen taso on samaa luokkaa kuin yläkoululaisilla. Hyvä kun osaavat oman nimensä kirjoittaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kakkonen jatkaa: mun mielestä lukion pitäisi tulla pakolliseksi kaikille nuorille yleissivistyksen vuoksi. Olen itse tällä hetkellä amk-opiskelija ja luokallani on paljon amistaustaisia, joilla sivistyksen taso on samaa luokkaa kuin yläkoululaisilla. Hyvä kun osaavat oman nimensä kirjoittaa.

Lukiosta pääsee niin heppoisin perustein läpi, etten osaa kannattaa pakkoa. Itseopiskelemalla pääsee paljon, paljon parempiin tuloksiin.

Vierailija

Ja mitä lukion papereilla tekee? Oikeesti, mä tunnen niin monta työtöntä lukion käynyttä jotka itekki ihmettelee miks on sille tielle lähteny :D Kaverit joilla on ammatti on lähes kaikki työelämässä, ja yks lukion käynyt on oppisopimuksella koska halus ammatin :D

Vierailija

Jaha. Olen käynyt lukion ja amiksen. Lukiossa pääsi huomattavasti vähemmällä, riitti kun jäi tunneilta sen verran päähän että kokeen pääsi läpi. Eli ei tarvinut muuta kuin olla ja kuunnella. Amiksessa on näyttöjä ja läsnäolo tärkeämpää jotta pysyy mukana kun asiaa tulee paljon lyhyessä ajassa ja opitut asiat pitää käytännössä osata näyttää.

Vierailija

Mä olen amk:ssa amistaustalla ja ihmettelen muutamasta idarista, miten ovat itsensä ylioppilaiksi kirjoittaneet. Mainitsee keskustelussa jotain pientä yleissivistystä vaativaa, niin pitää seuraavana olla selittämässä sanan tarkoitusta. Jooh ei se pänttääminen ja sen oksentaminen paperille mitään opeta, jos asia ei kiinnosta numeron saantia pidemmälle. Suurin osa ei tunnu seuraavan esim. uutisia.

MUTTA siihen alkuperäiseen kysymykseen, lukio todennäköisesti teettää töitä enemmän kuin amis jonka kävin. Mutta yleissivistystä se ei takaa, aika paljon asioita opitaan vielä 20-v jälkeenkin... ( itse luen itsenäisesti vielä lukion luonnontieteellisiä ja tarkoitus lukea koko oppinäärä lyhyestä matikasta ja kemiasta ja matka jatkuu toiv. yliopistoon)

Ihan ihmeellistä että ihmiset jakaa toisiaan leireihin jonkun teinikoulun takia :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja mitä lukion papereilla tekee? Oikeesti, mä tunnen niin monta työtöntä lukion käynyttä jotka itekki ihmettelee miks on sille tielle lähteny :D Kaverit joilla on ammatti on lähes kaikki työelämässä, ja yks lukion käynyt on oppisopimuksella koska halus ammatin :D

Ruudun toisella puolella taitaa kirjoitella katkera ammattiopiston käynyt - sen huomaa nimittäin ulosannistasi. Lukio ei ole ammattitutkinto, joten pelkästään lukion papereilla ei tietenkään pitkälle pötkitä, mutta lukiosta saatavilla papereilla on kuitenkin enemmän välinearvoa kuin ammattikoulun papereilla. Lukion myötä ovet aukeavat kaikkialle, olettaen, että arvosanat ovat vähintäänkin tyydyttävällä tasolla. Amiksesta on haasteellisempaa päästä esimerkiksi yliopistoon. Korkeakoulutetut työllistyvät edelleen valtakunnallisten tilastojen mukaan varmemmin kuin duunarit, toki riippuu alasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ootko tullut ajatelleeksi, että moni meistä haluaa muutakin kuin toisen asteen koulutuksen? Hienoa se on, että se joillekin riittää, mutta lukio on 100x parempi vaihtoehto jos meinaa toisen asteen opintojen jälkeen hakea ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Lukio antaa siihen niin paljon paremmat pohjat.

Vierailija

Riippuu varmaan linjasta, miten helpolla pääsee. Oma juniorini on amislinjalla, jolle pääsi matalalla keskiarvolla, ja semmosia perus amisjanttereita ne on koko luokka. Yläasteella poika oli kasin oppilas ja nyt turhautuu täysin koulussa, jossa kaikkea helppoakin teoriaa hinkataan pitkään ja hartaasti eikä missään ole mitään haastetta.

Vierailija

Ammattikoulu? Siis tuo aivan turha koulu joka on väkisin venytetty 3 vuotiseksi? Miettikää esim. pintakäsittelyä jonka pääpaino on maalaamisessa, nauhotuksessa ja kittauksessa. Siis sen sais puristettua helposti muutamaan viikkoon. Sain amiksesta 2004-2007 keskiarvoksi 3,0. Kuinka vaikeata tuo oli saada? Sain yhden kerran läksyjä ja nekin jäi tekemättä. Kokeisiin en muistaakseni hirveästi edes lukenut. Sitten oli se eräs porukka joka kävi aamuisin ottamassa nimen listaan, että olen paikalla ja häipy pois. Muistan myös itsekkin istuen enemmän koulun kahviossa kuin luokassa. Kyllä tuli melkoinen harppaus kun meni Amkiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ootko tullut ajatelleeksi, että moni meistä haluaa muutakin kuin toisen asteen koulutuksen? Hienoa se on, että se joillekin riittää, mutta lukio on 100x parempi vaihtoehto jos meinaa toisen asteen opintojen jälkeen hakea ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Lukio antaa siihen niin paljon paremmat pohjat.

Väitätkö, että lukio antaa esim. automaatioinssille paljon paremmat pohjat kuin automaatioasentajan tutkinto? Oma mielipiteeni on, että amk on niille jotka pärjäsivät amiksessa hyvin ja lukiossa huonosti. Ainakin tekniikanalalla on mennyt lukio hukkaan aallon/tty.n sijaan päätyy amkiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat