Minkä ikäisen nuoren annatte käyttää alkoholia?

Vierailija

Meidän 16 vuotias poika saa silloin tällöin ottaa alkoholia mutta vain kohtuudella. Kaikki kuitenkin juo ennen 18 vuoden ikää ja hyvä opetella jo nuorena sivistyneesti juomaan. Muuten saattaa lähteä juominen käsistä 18 täytettyä jos ei ole yhtään harjoitellu.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Höpönlöpö. Annat signaalin, että on okei juoda nuorena alkoholia. Aivojen kehityksen kannalta alkoholin käytön aloittamista kannattaa lykätä mielummin parikymppiseksi.

Meillä 18v saa pyytäessään lasin viiniä ruuan kanssa (aika harvoin sitä meillä yleensäkään on). Koskaan en esim. ostaisi hänelle alkoholia.

Vierailija

Meillä 18-vuotias saa halutessan lasin kuohuviiniä juhlissa tai lasin viiniä ruuan kanssa silloin, kun muutkin juovat viiniä. Meillä on kolme lasta, joista nuorin on nyt 17-vuotias. Ei ole mitään havaintoja siitä, että jollakin olisi lähtenyt juominen käsistä yli 18-vuotiaana tai että joko olisi juonut ennen kuin on täyttänyt 18.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä 18-vuotias saa halutessan lasin kuohuviiniä juhlissa tai lasin viiniä ruuan kanssa silloin, kun muutkin juovat viiniä. Meillä on kolme lasta, joista nuorin on nyt 17-vuotias. Ei ole mitään havaintoja siitä, että jollakin olisi lähtenyt juominen käsistä yli 18-vuotiaana tai että joko olisi juonut ennen kuin on täyttänyt 18.

Ai että 18 vuotias SAA ihan yhden lasin halutessaan.... XDDDDDD kuule ei mamman mielipide tuossa iässä paljon enää paina.

Vierailija

Itse sain juoda kavereiden kanssa kotona 17 vuotiaana ensimmäistä kertaa. Sitä ennen sillointällöin lasin viiniä ruoan kanssa. Jos itselläni olisi lapsi niin voisin kuvitella että about tuon ikäisenä antaisin juoda jtn.. mutta en kyllä ostaisi.

Vierailija

Höphöpöä tuo "aikaisin ku alottaa, nii ei mene överiksi sitten 18v tultua mittariin". Vaikka kuinka monia muistan omilta yläaste ajoilta, jotka joi kännit joka viikonloppu 13-15 ikäisinä. Suurimman osan vanhemmat,ellei kaikkien, tiesi kyllä että näin on ainakin pari kertaa se oma lapsonen harjoitellut alkoholin kohtuu käyttöä. Että sellaista harjoittelua. Sama menoo jatkuu nykyään, ehkä jopa pahempana kun voi itse mennä kaupasta ostamaan.

Mielestäni tärkein on se vanhempien näyttämö esimerkki. 1 kerran olen näyhnyt isäni päihtyneenä, silloinkin oli vain hieman meno päällä. Äitiä en koskaan. Molemmat kyllä juovat esim saunakaljan viikottain ja isä sitäkin useammin, mutta kohtuudessa pysytään. Olen saanut esimerkiksi kaljaa maistaa äitin tai isän tölkistä aika pienenä ekan kerran. JA siis ihan sellasen muutaman pisara vain. Muistaakseni olin 9-10. Maistui mielestäni tosi pahalta. Ei tehnyt mieli maistaa seuraavan kerran kuin joskus sitten yläasteella. Ja taas äidin tai isän pullosta ja ihan vähän vain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaanahan minä en asiaa voi enää valvoa kun laillisesti saa olutta ja viiniä yms juoda. Suomessa jos asuttais niin 18.

Joo meillä sama. Tosi alhainen ikä!

Vierailija

Ei pidä yleistää, on niitä jotka saivat alaikäisenä juoda ja jotka juovat edelleen joka viikonloppu, niitä jotka saivat "tarpeekseen" jo alaikäisenä, niitä jotka ovat aloittaneet juomisen 18-vuotiaana ja jääneet sille tielle, ja niitä jotka eivät täysi-ikäistyessään juomisesta kiinnostuneet.... Meitä on moneen junaan.

Mielestäni on tärkeämpää ettei alkoholista tehdä 'mörköä', olen myös sitä mieltä että on fine ottaa saunaolut tai kaksikin (hui!) vaikka lapset olisivat kotona, känniörvellystä en hyväksy lasten aikaan.

T. 14-vuotiaana ensimmäiset kännit juonut, tänä päivänä kahden pienen lapsen äiti joka käy tuulettumassa yksi - kaksi kertaa vuodessa ja n. Kerran kuussa ottaa sen yhden saunaoluen

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat