opintolainasta ja opintotuen 'vapaaehtoisesta' takaisinmaksusta

Vierailija

Opiskelen ulkomailla ja olen nostanut koko nostettavan lainamäärän jo. Olen myös käyttänyt kaikki tukikuukaudet jo (opiskellut ennen tätä tutkintoa vuoden.) Tarkoituksenani oli maksaa yksi tukikuukausi takaisin jolloin koko tukikuukausi palautuisi takisin käyttöön myös laina, joka on ulkomailla opiskeltaessa 600€/kk. Juttelin aiemmin kelan virjailijan kanssa ja asia oli ok. Tänään kuitenkin ajattelin vielä varmistaa asian niin eräs kelan virkailija sanoi että myös laina palautuu takaisin käyttöön. Mutta toinen virkalija sanoi että jos olen kertaalleen jo nostanut lainan, niin laina ei palaudu takaisin käyttöön. Tämä on kai ihan järkeenkäypää, itsellä se ei tullut edes mieleen. Mietin vain että kiva jos olisin maksanut tuen takaisin ja vasta sitten olisi selvinnyt etten sakkaan lainaa, eli olisin jäänyt miinukselle, kelan virheellisten ilmoitusten takia.

Tietääkö kukaan onko asia todella näin, että laina ei siis palaudu toistamiseen käyttöön?

Kommentit (4)

Vierailija

En tiedä poikkeaako lainan takaisinmaksu jotenkin kun asut ulkomailla, mutta itse olen huomannut seuraavaa:

- Jos nostat opintolainaa ja haluat vapaaehtoisesti palauttaa tukia lainan nostamisen jälkeen, ei jo nostettua lainaa tarvitse palauttaa.

- Jos perut etukäteen tukikuukausia ja haluat tämän jälkeen nostaa lainaa, et saa lainaa niiltä kuukausilta joilta olet etukäteen perunut opintotuen.

Eli laina kannattaa nostaa ensin ja sitten vasta perua tuet niin lainaa ei tarvitse palauttaa. Näin ainakin siis kun opiskelupaikka Suomessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat