Ei peruskoulu enää oikein ilmainen ole.
Nyt syksyllä on pitänyt hommata luistimet ja kypärä. Sitten joulujuhlaan tarvitaan tonttulakki plus kynttiläsysteemi. Pikkujoulujuhliin tarvitaan kaverille pieni lahja. Opettajalle eräs vanhempi pyytää rahaa yhteiseen lahjaan. Pieniä juttuja kaikenlaisia joihin menee rahaa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Tästä aloituksesta tuli mieleen että mitenkäs teillä muilla; Pitääkö teidän kustantaa peruskouluikäisille lapsille lyijykynät ja pyyhekumit? Ei tähän nyt mitenkään meidän talous kaadu, mutta mun lasten kouluista (ala- ja yläkoulut) lapsille annetaan syksyllä vain yhdet lyijykynät ja yhki pyyhekumi, jotka käytettyään pitää kodin ostaa tarvittaessa uudet koululle.
Pitää ja minusta tuo on ihan ok. Näin oli muuten jo 1980-luvulla kun itse olin peruskoulussa. Syksyisin saimme kynät ja kumit ja loput ostettiin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä aloituksesta tuli mieleen että mitenkäs teillä muilla; Pitääkö teidän kustantaa peruskouluikäisille lapsille lyijykynät ja pyyhekumit? Ei tähän nyt mitenkään meidän talous kaadu, mutta mun lasten kouluista (ala- ja yläkoulut) lapsille annetaan syksyllä vain yhdet lyijykynät ja yhki pyyhekumi, jotka käytettyään pitää kodin ostaa tarvittaessa uudet koululle.
Pitää ja minusta tuo on ihan ok. Näin oli muuten jo 1980-luvulla kun itse olin peruskoulussa. Syksyisin saimme kynät ja kumit ja loput ostettiin itse.
Mä kävin myös peruskoulun 1980-luvulla ja meillä sai koululta aina uudet kynät ja kumit kun edelliset oli käytetty loppuun. Siksi siis kyselin tämän päivän käytännöistä. Tuolloin sai kaikki tekstikirjatkin omiksi, nykyään saa kiittää onneaan, jos käytetty kirja pysyy edes jollain tasoa kasassa ja kannet sivuineen ovat ehjiä.
Hui kamalaa. Älkää sitten erehtykö laittamaan lapsianne peruskoulun jälkeen ainakaan lukioon, mikäli nyt jo noin tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt syksyllä on pitänyt hommata luistimet ja kypärä. Sitten joulujuhlaan tarvitaan tonttulakki plus kynttiläsysteemi. Pikkujoulujuhliin tarvitaan kaverille pieni lahja. Opettajalle eräs vanhempi pyytää rahaa yhteiseen lahjaan. Pieniä juttuja kaikenlaisia joihin menee rahaa.
Mikään luettelemistasi asioista ei ole pakollinen. Tonttulakkia teillä ei tietenkään ole, kun ette vietä joulua. Miksi edes osallistutte joulujuhlaan jää epäselväksi.
Luistimet saa lainaan koululta, jos ei ole kaikille, lapsi ei luistele. Mitään nykyaikaa tässä asiassa ei ole, ennen oli vain normaalia, että jokaisella lapsella oli luistimet (ja sukset) ja niitä käytettiin. Nykyään ei ole kaikilla ja osa ostaa vain koulua varten, osa harrastaa ja on ne välineet jo valmiiksi. Pakko ei ole, jos et halua ostaa.
Pikkujoulujuhliin ostaisin lahjan, jos lapsi sinne on menossa. Outoa edes mainita tuollaista parin euron summaa, kun lapset niitä pikkujouluja haluavat ei opettajat!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lapsi koulusta saa uuden kynän tai kumin, jos pystyy osoittamaan, että ne ovat kuluneet käytössä liian pieniksi. Kuitenkin lähes aina lapsi on itse hukannut kynänsä tai esim. silponut kuminsa. Ja lapsille annetaan kerrallaan vain yksi, jotta ymmärtäisivät esineiden arvon ja pitäisivät niistä huolta. Samasta syystä lapselle ei heti anneta uutta, koska sittenhän ne voi huoletta hukata uudestaan, kun aina saa luokan kaapista uuden. Tämä tavaroista ja koulutyöstä huolehtiminen ovat ihan taitoja, joita koulussa opetellaan ja myös arvioidaan.
Ja ei, koulujen talous ei kaadu niihin lyijykyniin, mutta koulun säästöillä ostetaan esim. niitä koulun varaluistimia, joita liikkumattomat perheet eivät halua hankkia
Ja oman tonttulakin ostaisin lapselle ihan vaan koska täit.
Mitään ei ole pakko hankkia eikä niistä pyynnöistä aina tarvitse vetää hernettä nenään. Moni lapsi ottaa mieluummin oman hienon tonttulakin jouluesitykseen, sen sijaan, että lainaa koulusta. Samaten omilla luistimilla on kivempi luistella.
Vierailija kirjoitti:
Sentään kuitenkin yhden kokonaisen pyyhekumin. Meidän koulussa jakoivat kahdelle oppilaalle yhteisen kumin. Loput sitten kotoa. Eihän ne nyt mitään siis maksa, mutta kyllä tuo periaatteesta ärsyttää että kuinkahan paljon verovaroja peruskoululaitokseen syydetään mutta edes pyyhekumeihin ei näy olevan tarpeeksi rahaa. Hienoon smartboard-tauluun ja doku-kameraan sen sijaan rahaa kyllä riitti...
Mä en oikein jaksa uskoa, että kaikki nämä vuodet mun lapset (6. lk ja 8 lk.) ovat hukanneet ja tuhonneet joka ikisen koululta saamansa kynän ja kumin ja sen takia pitää tuoda kotoa uusia tilalle. Kumeja on tarvinnut korkeintaan yksi ostaa/lukuvuosi, jos sitäkään ja kynienkään menekki ei ole kovinkaan suurta/lukuvuosi.
Mitenkäs se koulu toteutetaan ilmaiseksi? Talkoilla varmaan. Koulu ei ole ilmainen, mutta opetus on oppilaille maksutonta, samoin ruokailu.
Ennen urheiluvälineitä (sukset, luistimet ym.) ei hankittu koulua varten, vaan vapaa-ajan käyttöä varten. Siinä sivussa niitä tietysti käytettiin myös koulun liikuntatunnilla. Usein kouluun mentiin talvella hiihtäen, vaikkei olisikaan ollut liikuntaa tiedossa. No joo, kyllä silloinkin jo alkoi olla muutamia nirppanokkia, joista hiihtäminen varsinkin oli niin kamalan typerää ja maalaista (maalla!). Luistelu nyt vielä kelpasi. Nyt kaikki välineet pitäisi olla aina valmiina yhteiskunnan kukkarosta kustannettuina. Jos nuoriso käyttäisi noita välineitä myös koulun ulkopuolella, niin ne löllykät ja köllykät vähenisivät kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Luistimet ja kypärä käytössä myös koulun ulkopuolella.
Tonttulakki muutaman euron. Mikä kynttiläsysteemi? Kynttilä myös eurolla halpakaupasta. Pikkujoululahja yleensä 2-3 e, esim suklaalevy lidlistä selvästi vielä alle sen. Opettajan lahjasta voi jäädä pois. Ei kaada taloutta. Sossu auttaa, jos et pysty kustantamaan. Viihtyvyyteen, hyvään mieleen ja luokan yhteisiin juhliin voi hyvin panostaakin, niin on paljon hauskempaa eikä aina arkista puurtamista. Opettajan muistaminen on itsestään selvyys meidän lapselle, koska on ansainnut todella muistamisensa. Saa aivan liian vähän positiivista palautetta nykyään.
Onhan se ikävää, että lapsista on kustannuksia. Tuli varmaan aloittajalle yllätyksenä tämä.
Kävin peruskoulun alkaen vuodesta 1985 ja samat asiat silloinkin hankittiin itse.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä ole kuin noin 40 vuotta, kun vanhemmak maksoi oppikoulussa niin oppikirjat kuin lukukausimaksun. Lyijykynät on pieni kulu verrattuna siihen, että maksaa opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
HUOH! EI se KOSKAAN ole ollut ilmainen. Kyllä se ihan veroilla ylläpidetään.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs se koulu toteutetaan ilmaiseksi? Talkoilla varmaan. Koulu ei ole ilmainen, mutta opetus on oppilaille maksutonta, samoin ruokailu.
Ennen urheiluvälineitä (sukset, luistimet ym.) ei hankittu koulua varten, vaan vapaa-ajan käyttöä varten. Siinä sivussa niitä tietysti käytettiin myös koulun liikuntatunnilla. Usein kouluun mentiin talvella hiihtäen, vaikkei olisikaan ollut liikuntaa tiedossa. No joo, kyllä silloinkin jo alkoi olla muutamia nirppanokkia, joista hiihtäminen varsinkin oli niin kamalan typerää ja maalaista (maalla!). Luistelu nyt vielä kelpasi. Nyt kaikki välineet pitäisi olla aina valmiina yhteiskunnan kukkarosta kustannettuina. Jos nuoriso käyttäisi noita välineitä myös koulun ulkopuolella, niin ne löllykät ja köllykät vähenisivät kummasti.
Kyllä mua suoraan sanoen vituttaa hommata suksia ja luistimia kun talvet on tällaisia lumettomia nykyään. Ymmärrän että 1960-luvulla eivät olleet. Mutta 2010-luvulla ovat. Pahimpina talvina suksia on tarvittu kerran, luistimia ei lainkaan. Minun lapset eivät harrasta kumpaakana lajia vapaa-aikana. Jäähallia täällä ei ole, eikä lumetettuja latuja.
Tänä talvena päätin etten hanki, joko koulu antaa välineet tai sitten ovat ilman. Rahasta on nyt työttömyyden takia tiukkaa muutenkin.
Olen itse opettaja ja juuri tällaisten vanhempien takia minulla on periaatepäätös, että en vaadi kotoa yhtään mitään. Riittää, että oppilaalla on jotkut vaatteet päällä ja oikeat kirjat mukana. Muuta en vaadi. Ei ole minulta pois, jos jollakulla ei ole luistimia tai jos joku tulee koulun juhliin paskaisissa verkkareissa. Ei vaikuta palkkaani, joten en välitä. Käyttäköön koulun luistimia ja olkoon juhlissa ilman juhlavaatteita. On vanhepmien tehtävä opettaa käyttämään niitä.
Meillä on pitänyt ostaa parikin kertaa paristokäyttöisiä kynttilöitä ja kerran kynttilälyhty koulun joulujuhlaesitystä varten. Kevätjuhliin piti hankkia kokovalkoinen paita ja keijun siivet. Koulun kuoroesityksiä varten on pitänyt ostaa esiintymisasuksi kuoron oma t-paita, valkoinen pitkähihainen paita t-paidan alle, tummat housut ja mustat kengät. Kyllä niitä hankintoja aina välillä siis tulee mutta ihan mielellään olen noita ostanut.