Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko rakastanut alkoholistin raittiiksi?

Vierailija
11.12.2015 |

Tai tiedätkö tapauksia?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta mieheni on. Minut.

Saatoit olla itsekin valmiina raittiuteen.

Tuntuu, että naisilla henkilökohtaisen pohjan löytyminen on hieman helpompaa, kuin miehillä.  Onneksi. Tässä lajissa ei mitaleja jaeta.

Saatoin olla, mutta suurin syy oli kuitenkin se, että olisin menettänyt mieheni, jos en olisi raitistunut.

Vierailija
22/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Itseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ niin ja olin aivan käsittämättömän kärsivällinen.

Miksi uhrasit oman elämäsi?

En uhrannut mitään. Päin vastoin sain aivan älyttömän ihanan ihmisen elämääni. Kärsivällisyys ei ole uhrautuvuutta.

Vierailija
24/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uhrannut mitään. Päin vastoin sain aivan älyttömän ihanan ihmisen elämääni. Kärsivällisyys ei ole uhrautuvuutta.

Hän joi, hän kärsi. En minä. Miksi olisin kärsinyt?? Ehkä sitten olen henkisesti vahva ihminen. En asettunut missään vaiheessa kynnysmatoksi. Seisoin rinnalla. Kaikki ei siihen pysty, mutta ei se tarkoita kuitenkaan sitä ettei joku pystyisi.

Vierailija
25/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut. Tässä sitä kuitenkin ollaan yhdessä oltu jo 8v.

Vierailija
26/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisriippuvuuskin on sairaus, siinä missä alkoholismikin.

Vierailija
27/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli ns. tuurjuoppo. Saattoi mennä useampi kuukausi selvinpäin ja sitten taas viikkoja/kuukausia humalassa. Isäni ei ollut humalassa väkivaltainen tai mitään huonoa, enkä lapsena ymmärtänyt miksi äitini oli hänelle vihainen. 20 vuotta äitini menoa sieti ja otti sitten eron. Isäni joi vuosia kunnes sai ilmeisesti tarpeekseen ja he palasivat äidin kanssa yhteen. Nyt 10 vuoden jälkeen ovat edelleen yhdessä. Isäni ottaa nykyään alkoholia silloin tällöin mutta ei juo itseään tolkuttomaan humalaan ja aina se jää siihen yhteen kertaan.

jos äitini ei olisi jättänyt isääni, isälläni olisi varmasti edelleen ryyppyputkia.

Vierailija
28/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjoittamasi liittyy lainaamaasi? Tiedätkö oikeasti mistä on kyse, vai lonkaltako lauot?

Vierailija
29/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän joi, hän kärsi. En minä. Miksi olisin kärsinyt?? Ehkä sitten olen henkisesti vahva ihminen. En asettunut missään vaiheessa kynnysmatoksi. Seisoin rinnalla. Kaikki ei siihen pysty, mutta ei se tarkoita kuitenkaan sitä ettei joku pystyisi.

Yhtä raitistunutta kohti on kuitenkin 100 yritystä, joidenka lopputuloksena ei jää kuin juova alkoholisti ja henkisesti rikki oleva ihminen, joka on yrittänyt "parantaa alkoholistia rakkaudella".  Ikävä lopputulos.

Vierailija
30/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.huffingtonpost.com/johann-hari/the-real-cause-of-addicti_b_6506936.html

Loving an addict is really hard. When I looked at the addicts I love, it was always tempting to follow the tough love advice doled out by reality shows like Intervention -- tell the addict to shape up, or cut them off. Their message is that an addict who won't stop should be shunned. It's the logic of the drug war, imported into our private lives. But in fact, I learned, that will only deepen their addiction -- and you may lose them altogether. I came home determined to tie the addicts in my life closer to me than ever -- to let them know I love them unconditionally, whether they stop, or whether they can't.

Vierailija
31/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko psykiatri?! Eipä ole mulle meinaan hänkään noin sanonut ;) Joskus voi niinkuin, jos tiedät edes mitä se sana tarkoittaa, oikeasti rakastaa ihmistä, hänen ongelmistaan huolimatta.

Vierailija
32/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että voi "rakastaa raittiiksi", mutta voi tehdä selväksi että juot kohta itsesi hengiltä, vaatia lopettamaan ja uhata vaikka kotoa karkoittamisella.

Mun mies joi, aamusta iltaan välillä, hehee. Lopulta asiaan puututtiin, ja kai hänellä oli jotain omaakin halua lopettamiseen. Ei absolutisti ole vieläkään, mutta kun niiden aamudrinkkien ottaminen on yksinkertaisesti kielletty, raittius on helpompaa.

Minulla on useita alkoholistisukulaisia. Kaikkia yhdistää yksi asia: vaimo / mies jättänyt, tai vaimo / mies ei osaa/pysty sanomaan että nyt stoppi tuolle hommalle. En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa. Jos ratkeaa, niin kerrotte vaan, että ok voit nyt itse päättää että aloitatko putken. Jos aloitat, niin voin henk koht pitää huolta siitä, että viina ei tule sulta loppumaan niin kauan kun henki pihisee. Tarpeeksi vahvaa jos ostan, niin toivonmukaan ei kovinkaan kauaa.

Vierailija
33/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai tiedätkö tapauksia?

Vaikka kuinka monta tapausta tiedän joissa joku on lopettanut kokonaan tai vähentänyt juomistaan päästyään parisuhteeseen.

Ainoa mitä en tiedä on se että oliko näillä ihmisillä alkoholistin diagnoosia vai olivatko vain suurkuluttajia.

Vierailija
34/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko psykiatri?! Eipä ole mulle meinaan hänkään noin sanonut ;) Joskus voi niinkuin, jos tiedät edes mitä se sana tarkoittaa, oikeasti rakastaa ihmistä, hänen ongelmistaan huolimatta.

Niin oletko sä se sama, joka edellisessäkin "alkoholistin parantamis" -jutussa puolusti sitä miehensä päivittäistä ryyppäämistä? Hoidossa oli käyty puolin ja toisin, eikä syynä koskaan ollut se miehen ryyppääminen... Eipä tietenkään.

Vierailija
35/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oletko sä se sama, joka edellisessäkin "alkoholistin parantamis" -jutussa puolusti sitä miehensä päivittäistä ryyppäämistä? Hoidossa oli käyty puolin ja toisin, eikä syynä koskaan ollut se miehen ryyppääminen... Eipä tietenkään.

Voi, kun ei ole ollut miehen ruyppääminen... Vaan isäni väkivaltainen käytös minua kohtaan, jos se sua noin kovasti on jäänyt vaivaamaan! Sekä koulukiusaaminen...

Vierailija
36/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, kun ei ole ollut miehen ruyppääminen... Vaan isäni väkivaltainen käytös minua kohtaan, jos se sua noin kovasti on jäänyt vaivaamaan! Sekä koulukiusaaminen...

Eli haet turvaa alkoholistista? Henkisesti rikki oleva nainenhan hakee isänsä kaltaista miestä, vaikka tämä olisikin täysi paskiainen. Saa tavallaan "rakkautta" isänsä kuvalta, sitä rakkautta, joka jäi puuttumaan isä/tytär -suhteessa.

Vierailija
37/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli haet turvaa alkoholistista? Henkisesti rikki oleva nainenhan hakee isänsä kaltaista miestä, vaikka tämä olisikin täysi paskiainen. Saa tavallaan "rakkautta" isänsä kuvalta, sitä rakkautta, joka jäi puuttumaan isä/tytär -suhteessa.

Eli kuvittelet olevasi oikea psykiatri :D hienoa! Täytyy vissiin antaa mun psykiatrille potkut, vaikka onkin Suomen johtavin sellainen!

Vierailija
38/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, mutta te ette ilmeisesti olleet parisuhteessa, vaan ystäviä, kun nykyinen puolisosi oli vielä alkoholisti? Tuossa tapauksessa "rakastaminen terveeksi" voi ehkä onnistuakin, koska et odottanut häneltä paranemisen aikana asioita mitä ihminen yleensä odottaa puolisoltaan eikä teillä ollut yhteisiä lapsia. Parisuhteessa on sellainen dynamiikka, että alkoholistin toipumisen tukeminen voi olla paljon vaikeampaa. 

Vierailija
39/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkoholistin omasta tahdosta on kiinni. Tietysti läheisten tuki on päätöksen tehtyä tärkeää. Mutta jollei alkoholisti halua myöntää ongelmaansa tai halua yrittää parantua, niin ei siinä mikään rakkaus auta.

En siis suosittele yrittämään rakaudella parantamista, siinä rikkoo vaan itsensä.

Vierailija
40/58 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastaa raittiiksi tarkoittaa sairastumista läheisriippuvuuteen. Alkoholisti ei raitistu toisen rakkaudella vaan halu parantua lähtee itsestä. 30 vuotta rakastin, ei auttanut. Alkoholismi on myös etenevä sairaus. Alkuaikojen pienet mokat muuttuu pettämiseksi, valehteluksi, rattijuoppoudeksi. Asioiksi, jotka alkoholisti aiemmin itsekin tuomitsi. Sivusta seuranneena tunnistan taudin kuvan ihmisissä ja sairastumisen asteen. Joku etenee hitaammin joku nopeammin. Runsas alkoholin käyttö on eri asia kuin alkoholismi. Ne tulee erottaa toisistaan.