Ei ole olemassa itsekkäitä syitä olla vapaaehtoisesti lapseton!
Miettikää vaikka tilannetta, jossa nainen ei halua lapsia, koska haluaa käyttää rahansa ja aikansa kokonaan itseensä; hyvään ruokaan, ehkä ulkona syömiseen, matkailuun, satunnaiseen hemmotteluun vaikka hierojalla yms. Näkee mahdolliset lapset pelkkänä 18 vuoden menoeränä ja taakkana. Minusta ei ole ollenkaan itsekästä, että kyseinen ihminen ei hanki lapsia. Vai haluaisitteko muka, että tuollaisen asenteen omaavasta naisesta tulisi äiti? Jokaisella lapsellahan on täysi oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna.
Mielestäni jokainen syy, minkä vain voi keksiä vapaaehtoiselle lapsettomuudelle, on niiden lasten kannalta epäitsekäs, koska ihminen on oikeasti ajatellut syitä, miksi hän olisi huono vanhempi.
Kommentit (37)
Jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee. Mutta muistakaa että tämän vapauden ovat meille luoneet ehkäisyvälineet. Jos ei niitä olisi, niin ei paljon elämästä nautittaisi. Ainakaan panemalla jos haluaa lapsettomana pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua lapsia, koska en vain halua. Mun ei tartte selitellä valintaani kenellekkään, varsinkaan vauvapalstalla. Vituttaa tämä yhteiskunnan paine hankkia lapsia.
Mikä vitun yhteiskunnan paine?????? Koskaan en ole kuullut kenenkään painostavan ketään hankkimaan lapsia, nehän maksaa yhteiskunnalle ja työnantajalle. Korkeintaan joku tuleva isoäiti voi painostaa jälkikasvuaan hankkimaan lapsenlapsia hänelle, eikä sekään ole yleensä kuin sellaista leikinlaskua.
Harhainen "päänsisäinen yhteiskunnan paine"?
Oikeasti: "Kiviäkin kiinnostaa, lisäännytkö sä"..
Tietenkin se vauva kiinnostaisi, mutta jos et ole aikeissa hankkia, niin se nyt ei ketään kiinnosta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua lapsia, koska en vain halua. Mun ei tartte selitellä valintaani kenellekkään, varsinkaan vauvapalstalla. Vituttaa tämä yhteiskunnan paine hankkia lapsia.
Mikä vitun yhteiskunnan paine?????? Koskaan en ole kuullut kenenkään painostavan ketään hankkimaan lapsia, nehän maksaa yhteiskunnalle ja työnantajalle. Korkeintaan joku tuleva isoäiti voi painostaa jälkikasvuaan hankkimaan lapsenlapsia hänelle, eikä sekään ole yleensä kuin sellaista leikinlaskua.
Itse olen ainakin saanut osaksi ihmettelyjä ja kummaksuntaa, kun olen kertonut, etten halua lapsia. Oletuksenahan on, että kaikki pariskunnat tekevät vauvoja jossain vaiheessa elämää, yleensä heti naimisiinmenon jälkeen viimeistään.
Evoluutiohan tekee satunnaisia testejä muuntelun avulla.
Olemalla vapaaehtoisesti lapseton, varmistat että juuri sinun geenisi eivät jatka olemassaoloa tämän pallon päällä. Eli teet käytännössä itse luonnonvalinnan työn.
Eli ainakin voimme todeta että: "Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole perinnöllistä."
Saa alapeukuttaa niin paljon kuin tahtoo, mutta kaikki lauseet tässä kommentissa ovat totta.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää vaikka tilannetta, jossa nainen ei halua lapsia, koska haluaa käyttää rahansa ja aikansa kokonaan itseensä; hyvään ruokaan, ehkä ulkona syömiseen, matkailuun, satunnaiseen hemmotteluun vaikka hierojalla yms. Näkee mahdolliset lapset pelkkänä 18 vuoden menoeränä ja taakkana. Minusta ei ole ollenkaan itsekästä, että kyseinen ihminen ei hanki lapsia. Vai haluaisitteko muka, että tuollaisen asenteen omaavasta naisesta tulisi äiti? Jokaisella lapsellahan on täysi oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna.
Mielestäni jokainen syy, minkä vain voi keksiä vapaaehtoiselle lapsettomuudelle, on niiden lasten kannalta epäitsekäs, koska ihminen on oikeasti ajatellut syitä, miksi hän olisi huono vanhempi.
Varmasti olisit huono äiti.
On hyvä, että tiedostat sen.
Teillä veloilla vain on hyvin ikävä taipumus vihjailla muillekkin, ettei heidänkään kannattaisi lasta hankkia, vaikka toinen olisi todellakin mamma ainesta.
Toiset ovat ÄIDILLISIÄ, toiset eivät ole.
Kyllä se itsekäs syy on, mutta yleensäkin elämässä oma etu laitetaan muiden edelle. Ei kannata uhrata omaa elämäänsä jonkin periaatteen takia, joka ei välttämättä sitten kuitenkaan toteudu.
Siis lähes kaikki elämässä tehdyt valinnathan on itsekkäistä; vapaaehtoinen lapsettomuus, lasten hankinta, uravalinta, asunnon ostaminen/vuokralla eläminen, auton valinta..... Kaikissa näissä päätöksissä ajatellaan sitä mikä olisi itselleen paras vaihtoehto. Ei tietenkään kukaan ole vapaaehtoisesti lapseton vaikka oikeasti itse haluaisi lapsia (paitsi ehkä jos puoliso ei halua lapsia mutta tässä taas itsekkäästi ajatellaan että se puoliso on itselle tärkeämpi kuin lapset), mutta ei kukaan myöskään hanki lapsia vain antaakseen näille elämän, lapset tehdään koska itse halutaan äidiksi/isäksi. Jotkut ostaa asunnon/talon kartuttaakseen omaisuuttaan tai sitten koska on halvempaa pitkässä juoksussa asua omassa kuin vuokralla. Toiset taas jää vuokralle koska silloin elämä on huolettomampaa eikä ole niin sidottu yhteen paikkaan. Autokin valitaan omien tarpeiden mukaan...
Tottakai kaikki nämä valinnat on itsekkäitä. Mutta ei se ole paha juttu. Tietyissä asioissa pitää olla itsekäs ja jos siitä koituu hyötyä myös jollekkin toiselle niin sehän on vain suotavaa. Ei itsekkyys ole automaattisesti negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
No täällähän te nimenomaa olette kokonajan tätäasiaa selittämässä. En tajua sitä kerta kaikkiaan. Ellet asu jossain lestadiolaiskylässä niin mistä se paine tulee? Onko se painostusta että muut päättävät tehdä lapsia? Nauttivat lapsistaan, iloitsevat heistä? Pitäisikö kaikkien olla lapsettomia, jotta tulkitsisitte ettei painetta enää ole. Mistä tuleetarve vatvoa asiaa täällä palstoilla päivästä toiseen? Mistä tulee tarve vittuilla väsyneille äideille jollain väsyneellä mammapalstalla että lällällää mullapa on parempi elämä? Miksi joku haluaa edes puhua koko asiasta, jos päätös on vapaaehtoinen ja varmalla pohjalla? Elämään nyt sitä ihanan täyttä vapaata elämää ja antakaa luuserimutsien rauhassa rypeä onnettomuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällähän te nimenomaa olette kokonajan tätäasiaa selittämässä. En tajua sitä kerta kaikkiaan. Ellet asu jossain lestadiolaiskylässä niin mistä se paine tulee? Onko se painostusta että muut päättävät tehdä lapsia? Nauttivat lapsistaan, iloitsevat heistä? Pitäisikö kaikkien olla lapsettomia, jotta tulkitsisitte ettei painetta enää ole. Mistä tuleetarve vatvoa asiaa täällä palstoilla päivästä toiseen? Mistä tulee tarve vittuilla väsyneille äideille jollain väsyneellä mammapalstalla että lällällää mullapa on parempi elämä? Miksi joku haluaa edes puhua koko asiasta, jos päätös on vapaaehtoinen ja varmalla pohjalla? Elämään nyt sitä ihanan täyttä vapaata elämää ja antakaa luuserimutsien rauhassa rypeä onnettomuudessaan.
En ole tuo kelle vastasit enkä ole edes vela. Mulla on lapsi joka oli ja on edelleen todella haluttu ja toivottu. Mutta kyllä mä ymmärrän mistä paineesta tuo ensimmäinen puhui. Voin vain kuvitella miten ärsyttävää olisi selittää vanhemmille, appivanhemmille, muille sukulaisille ja ystäville jne miksi ei aijota hankkia lapsia. Häiden jälkeen varmasti kaikki varsinkin vanhemmat sukulaiset sekä omat ja appivanhemmat alkaa odottaa vauva-uutisia ja jonkun ajan kuluttua kyselemään aiheesta.
Monet asuntoesittelijät myyvät asuntoa lapsettomalle parille sillä kikalla että "tässä on tilaa vaikka perheenlisäyksellekin, koulutkin on ihan lähellä".... Tuollaset nyt on tietty pikkujuttuja eikä niistä varmaan kukaan loukkaannu mutta noista olettamuksista että kaikki haluaa lapsia, varmasti se paine tulee.
Siis minkä takia niitä lapsia nyt edes pitäisi tehdä?
En ymmärrä. Jos ei halua, niin ei halua. Eihän siinä sen ihmeellisempää ole.
Itselläni on kolme lasta, enkä ole ikinä katunut, mutta ei se mielestäni ole mitenkään ihmeellista, ettei niitä lapsia halua.
Maailma hukkuu muutenkin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua sä sitten teet VAUVApalstalla? En voi käsittää. Mullakin oli ennestään lapsi, mutta vasta kun aloin odottaa vauvoja, tulin tänne, ei ollut silloin mitään syytä kun ei ollut vauvaa, tosin olen täällä vielä vaikka vauvat on jo 6v.
Jumalauta, saahan sitä nyt AIHE VAPAAlla surffailla. Terveisin omasta tahdosta lapseton, mutta en tuon tekstin kirjoittaja.
Hyvä että suomalaiset pysyy lapsettomina, kun tämä sisäsiittoisuus tuottaa tuollaisia henkisesti ja fyysisesti sairaita lapsia kuin mitä tänä päivänä täällä Suomessa on. Pahemmaksi vaan mennyt viimeisen 10 vuoden aikana.
Missä korvessa tai uskontoalueilla te asutte? Kaupungeissa kukaan ei kyseenalaista jos ei halua lapsia. Sitä pidetään ihan normaalina valintana nykyään.
Monet eivät lisäänny senkään takia että molempien osapuolten suvuissa ja geeneissä on periytyviä tauteja mikä on mielestäni hyvin ajateltu ja niin epäitsekästä kuin vaan voi olla.
mikä tarve lapsettomilla on jatkuvasti tehdä uusi aloitus aiheesta? miksi? mikä sen ulostulon syy on? lapsettomuuden mainostaminen? se, että voi kertoa, mitä kaikkea "voi" tehdä, kun ei ole lapsia? ja mikä ihmeen ap:n logiikka on, aivan kun äiti ei voisi tehdä aloituksessa mainittuja asioita? ja jos "ei voi", niin haluaisin kuulla perustelut. en ole ikinä tajunnu. kertoisitteko viimein?
En halua lapsia. Mulle laitettiin just eilen uusi kierukka.
Ei tule talvea, pakkasta. Maailman tilanne on mikä on. Eräät tekevät lapsia senkin edestä ja rahkeet ei tunnu riittävän muutenkaan. Minä pidän lapsista, en halua itselleni. Kaverit ovat tehneet senkin edestä ja näen jo pään pehmentymistä. Maailma on täynnä lapsia, joilla ei ole äitiä tai isää. Sellaisten lasten näkeminen käy sieluun ja sydämeen.
Vierailija kirjoitti:
mikä tarve lapsettomilla on jatkuvasti tehdä uusi aloitus aiheesta? miksi? mikä sen ulostulon syy on? lapsettomuuden mainostaminen? se, että voi kertoa, mitä kaikkea "voi" tehdä, kun ei ole lapsia? ja mikä ihmeen ap:n logiikka on, aivan kun äiti ei voisi tehdä aloituksessa mainittuja asioita? ja jos "ei voi", niin haluaisin kuulla perustelut. en ole ikinä tajunnu. kertoisitteko viimein?
Mun mielestä on itse asiassa ollut aika kiva huomata, miten paljon keskustelua aiheesta nykyään on. Ajattelin aina lasten hankinnan sellaisena elämänvaiheena, joka vain "kuuluu asiaan". Suunnittelin elämäni sen mukaan, vaikka minulla ei ole koskaan ole ollut vauvakuumetta tai erityistä paloa äidiksi. Ajatusmaailmaan vaikutti myös se, että lähipiirissäni ei ole vapaaehtoisesti lapsettomia. Vasta viime vuosina olen tajunnut (lähinnä nettikeskusteluita lukiessa), että moni valitsee nykyään lapsettoman elämän ja se on täysin ok. Tosi helpottavaa että lasten tekemistä ei pidetä enää samalla tavalla oletuksena kuin muutamia vuosikymmeniä sitten. Tällä hetkellä lapseton elämä tuntuu tulevaisuuttani ajatellessa monin verroin paremmalta ajatukselta kuin perhe-elämä. Minusta tuntuu että aika monet ovat päätyneet menemään yleisen normin mukana lasten hankinnassa, vaikka ajatus lapsista tuntuisikin lähinnä neutraalilta. Itsekin pidän lapsista ja tulen niiden kanssa hyvin toimeen, mutta sen sijaan lapsiperheen arki ei tunnu yhtään mieluisalta. N26