Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kello löi jo viisi. Mysteeri, osa 2: vasta ruunan reessä silmät aukeaa : O

Vierailija

Kello löi jo viisi -joululaulussa on Miina-mysteeri, jonka puiminen jatkuu yhä. Nyt on lisäksi mysteeri silmien aukeamisesta vasta ruunan reessä.

"Tässä vesimalja silmät huuhtokaa
lämmin karhuntalja reessä odottaa.
Vasta ruunan reessä silmät aukeaa
siin on silmäin eessä synkkä metsämaa."

Kenellä kaikilla on silmät muurautuneet niin umpeen, että vasta reessä avautuvat? Mitä on tapahtunut?

Onko näytelmissä näytelty tämä kohtaus niin, että umpisilmäiset törmäilevät ympäriinsä sokkona? Pukeutuvat kirkkovaatteisiin sokkoina ja etsivät tiensä ulos ja rekeen sokkoina?

Mikä tarina tämän jutun takaa löytyy?
Silmien aukeaminen ei taida olla kuvainnollista - vai onko?

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Mieti itse. Kello löi jo viisi eli kyseessä on aamuyö. Pikapikaa vaatteet päälle ja rekeen. Ulkona pakkasta 20 astetta. Kyllä siellä reessä ne silmät aukeaa, sen verran huima viima käy. Siihen asti nuokuttu mitenkuten.

Vierailija

Minusta tuo ruunan reessä on tässä mystisempi kohta. Se ruuna ei ihan varmasti ole sitä rekeä itse rakentanut tai ostanut.

Niiiii

Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ruunan reessä on tässä mystisempi kohta. Se ruuna ei ihan varmasti ole sitä rekeä itse rakentanut tai ostanut.

Joo. Sitten on olemassa auton peräkärry ja vaikkapa pyörän valo. Eivätkä auto ja pyöräkään ole niitä itse valmistanee.t

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo. Sitten on olemassa auton peräkärry ja vaikkapa pyörän valo. Eivätkä auto ja pyöräkään ole niitä itse valmistanee.t

Meillä on koiralla panta. Lapsena istuin hevosen satulassa. Onpa tämä nyt vaikeaa.

Vierailija

Vai oliko ruunan reessä saunavihta (vasta), jossa oli lehdet tallella ja he havahtuivat (avautui silmät) huomaamaan miten synkkä talvinen metsä on ilman puiden lehtiä?
"Vasta ruunan reessä, silmät aukeaa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vai oliko ruunan reessä saunavihta (vasta), jossa oli lehdet tallella ja he havahtuivat (avautui silmät) huomaamaan miten synkkä talvinen metsä on ilman puiden lehtiä?

Nyt ollaan ytimessä!

Siellä reessä voi hyvinkin olla vasta/vihta, ja ekologisesti orientoitunut nuoriso havahtuu matkalla siihen, miten vähiin on käynyt lehtipuiden määrä tai jopa siihen, että hakkaamaton räseikkö kaipaa välitöntä hoitoa. Siitähän seuraava säkeistö kertoo:

Aisakello helkkää,
loistaa tähdet, kuu.
Riemua on pelkkää,
hymyyn käypi suu.

Kyytiläiset huomaavat, että siinä synkässä metsässä on sen verran puuta, että hakkuun jälkeen perhe elelee lopputalven mukavasti. Saattaapa olla, että niillä rahoilla saadaan Juhani kaupunkiin oppikouluun. Ei ihme, että hymyilyttää.

Vierailija

Kuvaannollinen ilmaisu. Lapset ovat aamuyöllä, säkkipimeällä vasta herätetty, ja vasta reen kyydissä heräävät kunnolla niin, että jaksavat kiinnittää huomiota ympäristöönsä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan ytimessä!

Siellä reessä voi hyvinkin olla vasta/vihta, ja ekologisesti orientoitunut nuoriso havahtuu matkalla siihen, miten vähiin on käynyt lehtipuiden määrä tai jopa siihen, että hakkaamaton räseikkö kaipaa välitöntä hoitoa. Siitähän seuraava säkeistö kertoo:

Aisakello helkkää,
loistaa tähdet, kuu.
Riemua on pelkkää,
hymyyn käypi suu.

Kyytiläiset huomaavat, että siinä synkässä metsässä on sen verran puuta, että hakkuun jälkeen perhe elelee lopputalven mukavasti. Saattaapa olla, että niillä rahoilla saadaan Juhani kaupunkiin oppikouluun. Ei ihme, että hymyilyttää.

Mua häiritsee, kun jätetään mainitsematta, kenen suu käypi hymyyn. Sen ruunanko?

Vierailija

Mistä sitä tietää, mitä siellä silmissä oli. Ripsienpidennykset jotenkin hankasivat ehkä. Ehkä oli niin kiire laittaa aamumeikit, kampaukset ja muut stailaukset..? Kirkossahan oli koko pitäjä, ei sinne miten vain voitu mennä. Olikohan leopardileggarit ja overkneebuutsit jalassa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat