Mies raivosi lasten kuullen , kun otin häneltä rahaa
Olen hoitovapaalla, tuloni ovat kht ja lapsilisät eli noin 650e/kk. Maksan tästä ruokaostoksia noin 300e/kk , lainan korkoa noin 70e , puhelinlaskuni ja kaikki lasten menot (esim vaatteet). Lasten (3 kpl ) joululahjat ostin veronpalautusrahoilla ja maksoin ensi vuoden harrastuksia.
Miehelläni on tilillä useampi tuhat, mutta yrittäjänä niin pitää ollakin kun menojakin on. Kotona hänellä on 2500e kassa. Kissani sairastui eilen ja oli pakko viedä eläinlääkäriin. Tutkimukset ja hoidot maksoi 750e. Minulla ei ole rahaa tarpeeksi ja pyysin mieheltä. Mies ilmeisesti luuli, että kyse on parista sadasta. Otin sieltä 1000e. Mies laski rahansa tänään jemmasta ja alkoi raivota lasten kuullen, että mihin helvettiin 1000e on hävinnyt. Kaivoin lompakossani 150e (käytin loput ruokaostoksiin). Mies raivosi miten olen voinut käyttää näin paljon rahaa, mihin minun omat tulot on hävinneet, mitä minä salailen. Sanoin miehelle että voin maksaa takaisin seuraavasta kht:sta.
Mies haluaa että hoidan lapsia kotona ja teen kotityöt , kuskaan lapsia. Tein väärin kun otin ison summan kertomatta tarkkaa summaa. Onko miehen reaktio normaali? Hän raivosi kuin isä teini -ikäiselle tyttärelle. :(
Kommentit (52)
Minun on hirveän vaikea ymmärtää tätä omat rahat-sukupolvea. Jos on yhteiset lapset, ja toinen hoitaa niitä kotona yhteisellä päätöksellä, eikö silloin kaikki raha ole yhteistä? Myös isoista hankinnoista, joihin tuo kissan eläinlääkärilaskukin kuuluu, pitää päättää yhdessä. Teillä on Perhe Oy Ab.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta päätellen kissa on ap:n joten kyllä muakin miehenä vituttais jos en palavasti vaimon kissaa rakasta ja vaimo tuhlaa minun rahoista tonnin siihen.
Mutta vaimo tuhlaa joka kuukausi rahoja sinun rakkaisiin lapsiisi, ja sinä elät siinä mielessä siivellä? Eikö silloin tässä tapauksessa olisikin kyse vastavuoroisuudesta, jossa sinä edelleen jäät voitolle asiaa tarkemmin tarkasteltuna.
Yhteinen lapsi on eri asia kuin vaimon kissa.
Jos mies hoitaisi asiallisesti lapsistaan ja niiden hoidosta aiheutuvat kulut ja jakaisi kulumenetyksen vaimon kanssa, olisi vaimolla ollut rahaa 'omilla rahoillaan' hoidattaa kissansa.
Vierailija kirjoitti:
jouduttiin ensin selvittämään mikä kissaa vaivaa, kun tärisi kivusta. Verikokeet, röntgenkuvat ja leikkaus kustantaa valitettavasti helposti tuon summan :(. Nyt kissa toipuu, mutta perheriita päällä. Nimenomaan, päätös lapsen kotihoidosta oli yhteinen ja miehelle hyvin tärkeää, on paljon töissä ja minä hoidan kotityöt. Auta armias jos ylimääräisiä kuluja tulee, niin näköjään on piru irti :(. Ap
Toi on ihan totta, että lemmikin sairastuttua toi tuhat euroa ei ole mikään iso raha.
Ehkä olisi pitänyt sopia se kipukynnys , että mikä on kohtuullista kissan hoitoon.
Mutta - tiedän monia joilta on men nyt vasdtaavat summat ja enemmänkin lemmikin hoitoihin.
Tuo tonni joka meni kissaan on aikalailla vaan fakta et eläinlääkäri maksaa ja jos eläin on osa perhettä, eikä vaan hyötyeläin, on aika normaalia että se hoidetaan kuntoon jos mahdollista. Mutta itse ehkä olisin painottanut paljonko menee. Ja en kaipa menisi moittimaan että kävit kaupassakin, apetta kun pitää saada pöytään... Loput olisin kyllä itse palauttanut samana päivänä tassuun ja kertonut paljonko reissu verotti...
Itselle jäi kyllä paha mieli puolestasi ja lasten puolesta jos miehesi raivoaa sulle lasten edessä, suuttuminen on eri asia, mutta lasten mielestäni ei tarvitsisi joutua kuulemaan miten aikuinen menettää totaalisesti malttinsa, ei lisää turvallisuuden tunnetta sellainen. Jutteliko isä lasten kanssa ja selitti heille tilannetta? On normaalia suuttua ja pillastua, mutta raivoominen ei mielestäni ole sellainen tapa mitä en henkilökohtaisesti haluaisi lasten oppia... Oletteko käsitelleet tilannetta lasten kanssa ollenkaan? Pyytäneet toisiltanne anteeksi?
Ja kht on aika pieni, kannattaa miehesi kanssa käydä lävitse meneekö rahojen käyttö tasan... Sinullekin pitää jäädä vähän käteen omaan käyttöön, eikä vaan miehelle., sillä teethän TÖITÄ kotona.
Paljonko kissan lopettaminen olisi maksanut? En ihan vähällä maksaisi itse noin paljoa kissan hoidosta.
Kokonaan toinen asia on että miksi ÄITI hoitaa kaikki lasten kulut? Järjetön tilanne
Vierailija kirjoitti:
No meillä tämä olisi hoitunut näin (olettaen että kassa siis ei ole firman kanssa, niin kuin sanoit, vaan kodin talouskassa jota mies on enemmän säästänyt):
Minä: Kissa sairastui, ja lääkärikulut ovat 750e. Pitäisikö ottaa kassasta, vai maksetaanko luotolla tms.?
Mies: Onpa kallista. Otetaan kassasta, ei kannata turhaa luottoa käyttää kun on sen verran suoraankin.
Minä: Mun tililtä on kotihoidontuet ym. loppu, niin käyn niillä rahoilla kaupassa kans.
Mies: Ok.
Tosin meillä ei todellakaan minun kotihoidontuesta osteta kaikkia lasten vaatteita yms. Mies ostaa (tienaavana) lasten joululahjat jne. Teillä on ihan kummallinen systeemi alunperinkin. Yhteisiähän ne lapset on. Vai olettaako mies, että niitä tehdään niin että' vain yhteiskunnan antamia rahoja käytetään niihin?? Huh huh. Mutta ap teit sinäkin väärin. Sanomattakin on selvää, että 750e on niin iso summa että siitä puhutaan ihan numeron kanssa kun mietitään mistä maksetaan.
Ei kenelläkään ole kristallipalloa siitä, maksaako akuutti ell-käynti 200 vai satasia enemmän. Mulla pahimmillaan 1500 euroa, vaikka ell alkuarvio oli 400 e.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta päätellen kissa on ap:n joten kyllä muakin miehenä vituttais jos en palavasti vaimon kissaa rakasta ja vaimo tuhlaa minun rahoista tonnin siihen.
Musta on ihana huomata, miten ihana mies mulla on loppujen lopuksi.
Tuli vaan mieleen, kun näitä kommentteja lukee. Ja ei, en ole ap.
Nin sitä eläinlääkärinlaskua kun ei voi ennakoida mitä se tulee maksamaan ja siellä paikan päällä se on per heti myös maksettava useimmiten. Ihan ok ottaa se tonni. Tosin olisi kannattanut huikata mitä ottaa. Sen sijaan hoitovapaalla ollessa perheen kaikki tulot ovat yhteisiä. Tuskin ap on omasta yksipuolisesta päätöksestän kotiin jäänyt. En todellakaan ymmärrä näitä järjestelyjä, joissa mies haluaa naisen olevan kotona, mutta ei vastaavasti jaa rahojaan. Tahallaan alistetaan rahalla omaa puolisoa. Erityisen loukkaavia ovat nämä kavallussyyttelyt tms.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tarinassa on jo useampi asia pielessä. Yksi on se, että teillä edes on tuollaiset "minun ja sinun rahat" ja "sinun kissa". Siis saahan omiakin rahoja olla, mutta kyllä esim. lemmikit ja niiden ylläpito on yhteistä. Toinen on kommunikaatio-ongelmat, ei ole oikein että ottaa tuhatta euroa toisen kassasta ilmoittamatta/varoittamatta mitään etukäteen. Ymmärrän kyllä miehesikin reaktion, kyllä minäkin saisin sätkyn kun tuhat euroa olisi hävinnyt varoittamatta.
Eihän AP sanonut mitään edes jälkeenpäin!! Mies itse huomasi että rahaa puuttuu hätäkassasta. Aivan käsittämätöntä käytöstä vaimolta, eihän häneen voi luottaa kun piilottelee rahankäyttöä.
Pisteet tästä provosta, kun en millään malttanut jättää avaamatta ja vielä vastaamatta.
Kissalle otetaan vakuutus, jos ollaan valmiita maksamaan 750€ sen hoidosta. Olisi operaatio sydämensiirto vai mikä? Olisit kirjoittanut, että hevosen hoitoon meni, olisin uskonut paremmin.
Toiseksi nykyaikana ei kukaan pidä kotona tuhansia euroja. Paitsi jos on erääseen vähemmistöön kuuluva "yrittäjä". Ovat vaan hekin tainneet ottaa käyttöön nykyaikaisempia maksuvälineitä, vaikka ovat ainoa tuntemani edelleen käteistä käyttävä porukka.
Rahankäyttö parisuhteessa on sitten toinen keskustelunaihe, kun se on edelleen aina kotona oleva pienituloinen nainen, joka käyttää omat vähäisen tulonsa lastenkin kuluihin, vaikka mies olisi kuinka hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisin kyllä, jos mies ottaisi 1000 euroa tililtäni mainitsematta summaa etukäteen, mutta en todellakaan alkaisi huutaa ja raivota, varsinkaan lasten kuullen. Eli ei mielestäni normaali reaktio. Myöskin defaulttina lemmikit hoidetaan kuntoon, maksoi mitä maksoi. Mies ei käyttäytynyt hyvin.
Tietenkin lemmikit hoidetaan kuntoon,ei perheenjäsenen terveydelle voi arvioida rahallista arvoa.Pointti olikin,että jos tarvitsee ottaa niin iso raha kuin tonni puolison kassasta,siitä olisi huomaavaista kysyä lupa etukäteen tai edes mainita jälkikäteen,ei vain omin nokkineen ottaa rahoja ja antaa puolison huomata itse että on tonnin vaje kassassa.
Se,onko ap:n ja miehen kulujenjako mielekästä tai järkevää,ei ollut tämän jutun olennainen asia.Itse en kyllä suostuisi hoitamaan lapsia kotona niin että leijonanosa "minun" rahoistani menee perheen yhteisiin kuluihin,olisi reilua että jos on "molemmilla omat rahat",se joka tienaa enemmän,myös rahoittaa perheen arkea enemmän,vielä parempi olisi että perheessä on yhteiset rahat.Mehän emme tunne ap:n perhettä ja syitä tuollaiseen järjestelyy,avauksessa pohdittiin vain onko OK,jos toinen puoliso ottaa toiselta tonnin kertomatta asiasta.Ei minusta ole,mies suuttui ihan aiheesta.Tosin ehkä nyt kun "sinun rahat ja minun rahat"-systeem ei näyttäisi olevan täydellisen toimiva,ap ja hänen miehensä voisivat ehkä miettiää muita vaihtoehtoja.
No meillä tämä olisi hoitunut näin (olettaen että kassa siis ei ole firman kanssa, niin kuin sanoit, vaan kodin talouskassa jota mies on enemmän säästänyt):
Minä: Kissa sairastui, ja lääkärikulut ovat 750e. Pitäisikö ottaa kassasta, vai maksetaanko luotolla tms.?
Mies: Onpa kallista. Otetaan kassasta, ei kannata turhaa luottoa käyttää kun on sen verran suoraankin.
Minä: Mun tililtä on kotihoidontuet ym. loppu, niin käyn niillä rahoilla kaupassa kans.
Mies: Ok.
Tosin meillä ei todellakaan minun kotihoidontuesta osteta kaikkia lasten vaatteita yms. Mies ostaa (tienaavana) lasten joululahjat jne. Teillä on ihan kummallinen systeemi alunperinkin. Yhteisiähän ne lapset on. Vai olettaako mies, että niitä tehdään niin että' vain yhteiskunnan antamia rahoja käytetään niihin?? Huh huh. Mutta ap teit sinäkin väärin. Sanomattakin on selvää, että 750e on niin iso summa että siitä puhutaan ihan numeron kanssa kun mietitään mistä maksetaan.