Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiset kuukauden myöhässä, mutta testit näyttävät negatiivista

Vierailija

Olen tässä pohtinut, että onko ihan normaalia laihdutuksen yhteydessä, että kuukautiset jäävät välistä? Olen laihtunut neljässä kuukaudessa noin 10 kiloa. Olen tehnyt neljä (4!) raskaustestiä viimeisen kuukauden aikana, mutta joka ikinen niistä ollut äärimmäisen selkeä nega. Missä vaiheessa pitäisi ruveta huolestumaan asiasta? Vauva olisi toivottu, mutta olo ei ole mitenkään erikoinen. Ei edes sellainen, että tuntuisi kuukautisten olevan tulossa. Vähän alkaa jo hirvittää :(

Kommentit (1)

Maikkimai

Moikka!

On juurikin ihan normaalia, kun laihtuu tai lihoo, että kuukautiset voi jäädä tulematta. Vielä ei ole syytä huoleen. Yleinen ohje on, että jos menakt on poissa yli kolme kuukautta, pitäisi syy selvittää. Näin minulle on terkkari neuvonut. Raskaus olisi varmaan jo näkynyt testeissä, mutta kannattaa sekin varmistaa taas vaikka parin viikon kuluttua uudelleen, jos menkkoja ei tule. 

Kun menkat jää pois, syynä on yleensä ovuloimattomuus, joka voi johtua stressistä, hormonaalisista muutoksista (joita aiheuttaa mm. laihtuminen) jne. poikkeustilanteista.

Mutta vielä, kun kerran toivot vauvaa, kannattaisi asia selvittää jo nyt. En usko, että on mistään vakavasta kyse, koska sulla on taustalla toi selkeä syy, eli laihtuminen. Eli ota vaan rohkeasti yhteys terveyskeskukseen, ehkäisyneuvolaan tai missä sitten käytkin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat