Kaikki, siis KAIKKI ihmiset ovat pohjimmiltaan itsekkäitä ja pahoja!
Tottahan se on: ihmisrotu on riidanhaluinen ja itsekäs olento. Sosiaalinen puoli elämistä on vain käytännön sanelema pakko ja opittu juttu, mutta tilaisuuden tullen jokainen pystyy pahoihin tekoihin. En nyt tarkoita varsinaisesti tappamista (vaikka sekin useimmilta onnistuisi, jos vaikka omat lapset olisivat vaarassa), vaan puhun enemmänkin vähäisimmistä moraalittomuuksista. Pettäminen, valehtelu, varastaminen: kaikki sujuu ja on jopa jollain tavalla oikeutettua, ainakin jos ei jää kiinni. Oma etu muiden edelle, niinhän kaikki muutkin toimivat!
Ja kyllä: olen itse tehnyt noita kaikkia, vaikka päällepäin esitän hyvää ihmistä. Väitän, että ihan jokainen muukin on, muttei näistä vain ole tapana huudella.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
No minä väitän puolestani etteivät kaikki ihmiset varasta ja petä. Pettäjä ja varashan totta kai luulee ja haluaa uskotella että kaikki ovat kuin hän itse.
Sellaista ihmistä ei varmaan ole joka ei koskaan valehtelisi.
Mutta leiki ap vain kaikessa rauhassa että kaikki muutkin pettävät ja varastelevat jos sinulle tulee siitä parempi mieli.
Etkö ole koskaan esim. vienyt jotain projektia toisen nenän edestä? Tai syönyt salaa lapsesi/miehesi/tms karkkeja? Eihän se nyt haittaa, jos otan tästä vähän käsipaperia kotiinkin, kun työpaikalla on niin paljon! Mutta mitä muuta tuollainen olisi, kuin varastamista?
Entäs oletko koskaan kertonut eteenpäin jotain asiaa, joka on sinulle luottamuksella uskottu? Tai jättänyt tekemättä jonkin lupaamasi asian? Pettämistä molemmat, nimittäin luottamuksen tai odotusten pettämistä. Parisuhteessa pettäminen on oma lukunsa, mutta järkyttävän yleistä sekin.
Omia tekoja vähätellään, eikä haluta nähdä niitä kovinkaan pahoina juttuina. Kaikki ikävät teot eivät tietenkään ole samanarvoisia, joten karkinsyönti on pienempi paha, kuin vaikka autovarkaus. Mutta silti väitän, että jokainen kykenee alhaisiin tekoihin.
Olet selkeästi käsittänyt sen, kuinka ihmisissä on kaksi puolta. Toinen on hyvä ja toinen paha. Ihminen itse valitsee kumman puolen antaa voittaa. Tämän ymmärtäminen on yksi elämän tärkeimpiä merkkipaaluja.
No minä väitän puolestani etteivät kaikki ihmiset varasta ja petä. Pettäjä ja varashan totta kai luulee ja haluaa uskotella että kaikki ovat kuin hän itse.
Sellaista ihmistä ei varmaan ole joka ei koskaan valehtelisi.
Mutta leiki ap vain kaikessa rauhassa että kaikki muutkin pettävät ja varastelevat jos sinulle tulee siitä parempi mieli.