Kaikki, siis KAIKKI ihmiset ovat pohjimmiltaan itsekkäitä ja pahoja!

Vierailija

Tottahan se on: ihmisrotu on riidanhaluinen ja itsekäs olento. Sosiaalinen puoli elämistä on vain käytännön sanelema pakko ja opittu juttu, mutta tilaisuuden tullen jokainen pystyy pahoihin tekoihin. En nyt tarkoita varsinaisesti tappamista (vaikka sekin useimmilta onnistuisi, jos vaikka omat lapset olisivat vaarassa), vaan puhun enemmänkin vähäisimmistä moraalittomuuksista. Pettäminen, valehtelu, varastaminen: kaikki sujuu ja on jopa jollain tavalla oikeutettua, ainakin jos ei jää kiinni. Oma etu muiden edelle, niinhän kaikki muutkin toimivat!

Ja kyllä: olen itse tehnyt noita kaikkia, vaikka päällepäin esitän hyvää ihmistä. Väitän, että ihan jokainen muukin on, muttei näistä vain ole tapana huudella.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on: ihmisrotu on riidanhaluinen ja itsekäs olento. Sosiaalinen puoli elämistä on vain käytännön sanelema pakko ja opittu juttu, mutta tilaisuuden tullen jokainen pystyy pahoihin tekoihin. En nyt tarkoita varsinaisesti tappamista (vaikka sekin useimmilta onnistuisi, jos vaikka omat lapset olisivat vaarassa), vaan puhun enemmänkin vähäisimmistä moraalittomuuksista. Pettäminen, valehtelu, varastaminen: kaikki sujuu ja on jopa jollain tavalla oikeutettua, ainakin jos ei jää kiinni. Oma etu muiden edelle, niinhän kaikki muutkin toimivat!

Ja kyllä: olen itse tehnyt noita kaikkia, vaikka päällepäin esitän hyvää ihmistä. Väitän, että ihan jokainen muukin on, muttei näistä vain ole tapana huudella.

Ei ihan noin.

Ihminen on lauma eläin, Jotta omaa geenikantaa saataisiin kopioitua mahdollisimman laajasti vaatii se myös edustamansa yhteisön menestymistä. Ihmisenkin historiassa kokonaisia kansoja on lakannut olemasta.

Niinpä alkeellisen itsekkyyden lisäksi ihmisille on kehittynyt moraali, ja sen jatkeena vielä kulttuuri, jotka takaavat oman kansan menestyksen.

Vierailija

Oman kansan menestymisellä tai "omalla heimola" ei enää ole mitään merkitystä, kun rajat ovat auki. Pariutuminen on tarpeetonta kun lapsia saa koeputkesta, ja aina voi vaihtaa maisemaa, jos oma yhteisö ei hyväksy itsekästä riistämistä. Siksi omaneduntavoittelu kukoistaa!
Ap

Vierailija

Mun pointti onkin just se, ettei ihmisen tarvitse enää nykymaailmassa olla laumaeläin. Niinpä ei ole mitään tarvetta altruismiinkaan. Siksi kaikki se pimeä puskee yhä enemmän pintaan. Niin ja olen 30-v.
Ap

Vierailija

Muutun itsekkäämmäksi kun tunnen olevani yksin jätetty ja uhattu. Kun tunnen että minusta huolehditaan ja olo on luottavainen, olen itsekin hyvä toisille.

Vierailija

Ihmisissä on paljon itsekkyyttä, mutta myös paljon epäitsekkyyttä. Minua on helpottanut se, etten edes vaadi ihmisiä olemaan hyviä. Ihmisten seura on välillä aivan majtavaa, vaikka heitä pitäisi samanaikaisesti mitättöminä valehtelijoina. Tietysti syvemmissä ihmissuhteissa vaaditaan jonkinasteista omaatuntoa ihmiseltä.

Vierailija

Ihmisen alhainen tietoisuudentaso ei aina yllä kokonaisnäkemykseen saakka. Itserakas, typerä teko koetaan autenttisesti omaksi voitoksi, vaikka jossain vaiheessa joutuukin aina vähän miettimään. Geenien jalostuminen ja yhteiskunnan selviytyminen äärimmäisen vaikeissa olosuhteissa aina mielellään sotketaan tähän aiheeseen. :)

Vierailija

Ihmisten joukossa on sysimustia kusipäitä. Mutta suurin osa tapaamistani ihmisistä ovat olleet hyviä.

Ja mikä ihaninta, ei tarvitse vaan uskoa karman toteutuvan, vaan voin ihan linkedinistä seurata, että ne pahimmat varpailletallojat ja selkäänpuukottajat eivät sittenkään saa pitää niitä unelmaduunejaan koska niiden todellista luonnetta ei kestä mikään työyhteisö.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko tuohon. Toki ihminen pystyy mihin vain jos kyse on omasta hengestä tai läheisen hengestä. Mutta olen tavannu monta ihmistä jotka on todella kilttejä ja empaattisia. Tuo on luonnekysymys. Ei aina voi ajatella vain omaa parastaan ja omaa etuaan. Rakkaitten etu menee useimmiten edelle omien etujen. Samoin kun päätetään asioista jotka koskee jotain yhteisöä (isompaa ryhmää) niin silloin ryhmän etu menee oman edun edelle. Eikä ole oikeutettua tehdä laittomuuksia vaikka ei olisi pelkoakaan jäädä kiinni. Toki ihmiset joilla on jokin luonne vamma käyttäytyvät niin.

Vierailija

Olen samaa mieltä kanssasi ap. Ihmettelen tätä kieltämisen ja alapeukkujen määrää. Mutta kieltäminenhän on myös inhimillistä ja oma pahuus (ja teot ja oleminen noin yleensäki) koitetaan aina selitellä jotenkin. Eihän se selittely silti poista sitä faktaa, että ihminenkin on pohjimmiltaan primitiivinen eläin, joka on vain sattunut muokkaantumaan eri tavalla evoluution saatossa. Se, miksi useimmat ihmiset kokevat olevansa "hyviä", ovat vain lainkuulaisia ja oppineet noudattamaan yhteiskunnan normeja, koska väärinkäyttäytymisestä seuraa yleensä saktiota - eli ihminen noudattaa normeja ja käyttäytyy hyvin vain omien etujensa takia! En toki väitä (eikä varmaan ap:kaan), että kaikki ihmiset olisivat jotenkin empatiakyvyttömiä tai epäsosiaalisia. Ei, ne ovat vain keinoja mukautua yhteisöön ja muihin kanssaihmisiin, jotta elämä olisi yksilölle itselleen edullisinta.

Vierailija

Empatia ihmisen evoluution keskiössä

"Gruenin mukaan ennen ja välittömästi jälkeen syntymämme meidän aistimuksiamme sävyttää empatia, eivät kognitiiviset älylliset prosessit. Varhaiset empaattiset kokemuksemme ovat suoria ja välittömiä. Niitä eivät sävytä yhteiskunnan odotukset ja siitä syystä ne vastaavat todellisuutta."

http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=4389

Vierailija

Miksi sinun kaltaisesi ihmiset aina luulevat, että kaikki ovat niin kuin sinä? Johtuuko se tuosta itsekkyydestä nimenomaan? Puhu van omasta puolestasi. Vai jotain omabtunnon rippeitäsikö yrität helpottaa?

Kaikki eivät ole sellaisia paskakasoja kuin sinä. Uskallan jopa väittää, että vähemmistö.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat