Painon nousu raskauden aikana

Vierailija

Mitenhän se painonnousu nyt oikeen jakautuu jos normaalipainoiselle raskauden aikana olisi hyvä/normaali tullan.12kg? Olen nyt rv.24 ja painoa on tullut n.3kg. Tosissaanko vielä pitäisi tulla 9kg? Olin ennen raskautta juuri ja juuri rnormaalipainon rajoissa (lähellä että ei vähän ylipainoa) ja nyt jo on todella raskas olo kun olen syönyt paljon herkkuja..yhh. Jos jätän herkut pois ja syön vain normaalisti ja paino tämän myötä ei nousisikaan tuota yhdeksää kiloa niin eikai tämä nyt haittaa kun kerran kalorimäärä on oikea ja syön terveellisesti? Neuvolatädin mielestä ehdottomasti pitää tulla 12kg.

Kommentit (11)

Vierailija

No ei tuossa kannata oikein tavoitella tiettyä painonnousua. Muistaakseni normaalipainoiselle sellainen 9-12 kg on ns. normaali painnonnousu, mutta toisilla paino nousee enemmän ja toisille vähemmän.

Huomioi myös sekin, että painon oikeastaan kuuluisi nousta vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, eli noin viikoille 12-13 painon ei juuri kuuluisi edes nousta. Jos tällä tavalla ajatellaan, että painosi olisi noussut viikolta 12 viikkoon 24 kolme kiloa, se tekisi 250 grammaa viikossa. Tätä vauhtia sinulla painonnousu olisi vielä 4 kg raskausaikana eli yhteensä n. 7 kg, joka on oikeastaan lähes tulkoon ideaali, varsinkin jos olet siellä normaalin ja yläpainon rajoilla. Tietysti painonnousu varmasti vielä kiihtyy loppua kohden joten voi olla hyvinkin mahdollista tuo 9-10 kg painonnousu.

Täällä rv20 alkaa pian ja paino noussut 4 kg, ennen raskautta bmi juuri yli 25 eli juuri ja juuri ylipainoinen. Itsekin ihmettelin kun paino ei noussut oikeastaan yhtään pitkään aikaan mutta eihän sen kuulukaan alussa nousta, mullaki alkanut painonnousu kiihtyä vasta viime viikkoina.

Vierailija

Vähintään 5kg olis hyvä tulla. Se sisältää "vauvajutut" ja tarvittavat lisärasvat. Tuota suuremman painonnousua kilot usein jäävätkin synnärille. Jos äiti ja vauva voi hyvin, niin turha sitä on stressata. Mulla nyt rv 39 ja painoa on tullut kuutisen kiloa. Normaali bmi oli lähtöön. Ei kukaan ole sanonut mitään.

Vierailija

Niin ja neuvolatätien sanomisiin kannattaa aina suhtautua terveellä kritiikillä. Ei kaikki heidänkään ohjeet ole se ainoa ja oikea tapa. Meillä esim. neuvolatäti kielsi ehdottomasti syömästä 50 mikrogrammaa d-vitamiinia, vaikka en syö kalaa ja raskauskin ajoittuu pimeimpään vuodenaikaan. Muualla maailmassa tällainen määrä olisi varmaan minimisuositus kun Suomessa määrää kauhistellaan. :)

-2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin ja neuvolatätien sanomisiin kannattaa aina suhtautua terveellä kritiikillä. Ei kaikki heidänkään ohjeet ole se ainoa ja oikea tapa. Meillä esim. neuvolatäti kielsi ehdottomasti syömästä 50 mikrogrammaa d-vitamiinia, vaikka en syö kalaa ja raskauskin ajoittuu pimeimpään vuodenaikaan. Muualla maailmassa tällainen määrä olisi varmaan minimisuositus kun Suomessa määrää kauhistellaan. :)

-2

Joo mä ihmettelen tota mun neuvolatädin tiukkuutta tossa että pitäisi ehdottomasti tulla se 12kg. En ymmärrä miksi pitäisi väkisin lihottaa itseään. Tämä on toinen raskaus ja ekassa raskaudessa painoa tuli 11. Lähtöpaino oli sama kuin nyt. Kaikki kilot lähti itsestään ekan kolmen viikon aikana. Ja siis tähän yhteentoista kiloon söin kuin sika. Mua ei haittaa ulkonäköasiat sun muut vaan se että edellisessä raskaudessa ne vikat viikot oli yhtä tuskaa kun oli niin turvonnu lehmä olo. Sitä oloa en missään nimessä halua ja en näe syytä väkisin lihottaa tuota kahtatoista kilos jos se ei normaalilla ruokavaliolla sinne nouse. Inhottaa se neuvolatädin painostus. Ap

Vierailija

Itse olen raskaana rv22 ja painoa on tullut vajaat 2kg. BMI oli juuri alle 30 kun raskaus alkoi. Hirvittää, jos vain neljän kuukauden aikana painoa pitäisi tulla 10kg, eli yli puoli kiloa viikossa?! Toisaalta niukka painonnousu huolestuttaa. En ole kärsinyt raskauspahoinvoinnista.

Vierailija

MInulle tuli raskauden viimeisellä kolmanneksella reilu 5kg raskauskiloja. Sain kuulla ennen sitä neuvolassa valitusta kun paino ei nouse. Kuitenkin kuulemma vauva kehittyi hyvin ja pystyin syömään tavallisesti. En ymmärrä.

Vierailija

Saman ihmisen raskauksissakin on eroa. Mä oon kummassakin raskaudessa painanu saman verran ku oon alottanu (BMI 22) mutta ekassa paino nousi tasaisesti paitsi lopussa alkoi laskea ja synnärille mennessä painoa oli tullut 7 kg. Tässä tokassa paino putosi eka kilotolkulla 16 viikkoa jatkuneen ympärivuorokautisen pahoinvoinnin takia ja sen jälkeen on tullut keskimäärin kilo viikossa. 15-20 kiloa tulee olemaan lopullinen painonnousu, koska se kilo viikossa tahti jatkuu edelleen (rv 39). 

Vierailija

Se paino tulee yksilöllisesti. Itselleni se paino on nimenomaan tullut ensimmäisellä kolmanneksella, jolloin turvotus on ollut hillitöntä. Turvotus on siitä laskenut ja kokonaispainonnousu on ollut ihan normaali. Mut terkkarin jäkätystä on kyllä saanut kuunnella, mikä on tietenkin ollut tavattoman ihanaa juuri siinä raskauden vaiheessa, kun ainoat olotilat on olleet joko kuvotus tai vitutus. :D

Minulla on kavereita, jotka ovat todella hoikkia, raskausaikana paino on noussut 20 + kiloa ja kuitenkin ovat ristiäisissä taas olleet vanhoissa vaatteissaan. Itse asiassa näyttää menevän näin, että hoikat kerää paljon painoa ja se häviää nopeasti synnytyksen jälkeen, ylipainoiset kerää vähän painoa mut se vähäkin sitten jää synnytyksen jälkeen. Että ei todellakaan kaikilla mene painonnousu niiden suositusten mukaan.

Sinä olet se joka olet raskaana, ei se neuvolan terkka, ja lapsi joka syntyy, on sinun lapsesi, ei neuvolan. Neuvolalla ei nyt oikein ole tarjota sulle muuta kuin käppyröitä ja painon kyttäämistä, eikä sitä kannata ottaa kovin vakavasti.  On parempi alusta asti ottaa sellainen asenne, että minä olen kippari tässä laivassa ja päätän miten tää homma menee.  Koirat haukkuu, karavaani kulkee, jokainen on itse vastuussa siitä että se omassa kehossa elävä lapsi saa hyvät eväät elämään.

Vierailija

Ei niitä kiloja kannata ajatella niin teoreettisesti!

Mulla on paino noussut raskauksissa (5kpl) aina samaan kilomäärään saakka, eli lähtöpainon ollessa tosi pieni, on kilojakin tullut enemmän. Ensiviikkoina niitä on kertynyt nopeasti pahoinvoinnin vuoksi (kun koko ajan puputin jotain, jotta olo ei olisi niin etova) ja sitten keskiraskaudessa painonnousu taas pysähtyi.

Olo voi olla tukala myös jos kasvava vauva vie suhteellisen suuren tilan keskivartalostasi. Oletko siis pieni vai pitkä, lyhytselkäinen vai pitkäselkäinen.

Outoa tuo sinun nlatätitisi ehdottomuus, miksi juuri 12kg ellei lähtöpainosi ollut alipainon puolella?

Mulle eka raskaudessa tuli n.9kg, vaikka olin alipainon ja normaalipainon rajamailla.

Ei kyllä tarvi väkisin syödä ja lihottaa, kunhan oikeasti syöt terveellisesti ja riittävästi.

Vierailija

Ei kannata mässäillä kauheasti vaan sen takia että tulisi painoa. Kyllä sitä muutenkin kertyy niin paljon kuin on kertyäkseen. Lopussa voi tulla hurjaakin tahtia. Onko joku määritellyt mitä ainetta tuon 12 kg pitäisi olla? Jos saat vaikka raskausmyrkytyksen ja paino nousee sen takia...? Ihan hölmö sääntö. Minulla kertyi 13 kg, joihin mahtui iso lapsi, iso istukka ja paljon lapsivettä. Lisäksi hurja turvotus niin painoin synnäriltä kotiuduttuani vähemmän kuin ennen raskautta. Rasvaa olisi ollut kiva kerätä enemmän että sen puoleen ei kannata kituuttaakaan. Syöt sen verran kuin hyvältä tuntuu ja unohdat painon kyttäämisen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat