Maksatko paperilaskun heti saapumisen jälkeen vaiko eräpäivänä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ne harvat laskut joita tulee, ja jotka ei ole suoraveloituksessa, maksan samana päivänä pois. Ihmettelen kuinka paljon ihmisille tulee laskuja, jos pitää sanoa ettei jaksa joka päivä notkua nettipankissa. Ei mulle tule kuin max. kerran pari kuussa joku erillinen maksettava lasku.
Autovakuutus, erikseen kotivakuutus, erikseen henkivakuutus. Mun puhelinlasku, miehen puhelinlasku, kodin nettilasku. Sanomalehden tilaus, AA:n tilaus. Puutarhalehden tilaus. Sähkölasku kahdesta eri yhtiöstä, nuohouslasku ja likakaivon tyhjennyslasku. Kiinteistövero ja jäännösvero. Auton vero, siis molempien autojen vero. Mitähän vielä, harrastusmaksut ja jäsenmaksut muutamana yhdistykseen. Vuosittainen jätemaksu ja roskayhtiön lasku 4 kertaa vuodessa. Aurauslasku ja tiemaksun lasku.
Mikään ei mene suoraveloitukseen.
Normaali pesuohjelmaan menee sellainen 15 min. Hiukset ja naama vie 5-8 min ja muu kroppa loput kun ripeästi harjalla selän ja vampulla loput vetelee ja lopuksi huuhtelee. 5 minuutissa ei ehdi kuin kastella itsensä ja sitten joka paikka kutisee sama kuin olisi vesisateessa kastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks teille ylipäätään tulee paperisia laskuja enää?
Koska haluan saada laskun paperisena. Esimerkiksi sähkölaskun matkassa tuleva sähkönkäytön tilasto on minulle tärkeä työkalu enkä halua, että se jää tulematta.
Pikkuihminen on nyt hyvä ja menee sähköyhtiön kotisivulta katsomaan sen sähkönkäytön tilaston, voit jopa tilata kännyys reaaliaikaisen sähkönkäytönnäytön.
En tarvitse reaaliaikaista näyttöä vaan tiedot usean eri kohteen sähkönkäytöstä. Siihen se paperilasku ja liitteensä ovat mitä mainioin palvelu. Sähkön hinta on kipuamassa ylöspäin, joten esimerkiksi kännykänkäyttöä kannattaa jo nyt miettiä, se akku kun ladataan sähköllä. Mitä useampi kodinkone on jatkuvasti verkossa "keskustelemassa keskenään", sitä isompi lasku tulee liittymän haltijalle ihan turhasta.
Nyt olet asian ytimessä. Älypuhelimen lataaminen kerran päivässä vie ehkä 0.1 kWh. Vuodessa siis noin 40 Kwh. Tämä maksaa ainakin 4-5 euroa. Mikäli rajoitat kännykän käyttöä puoleen entisestä, voit säästää jopa 10-15 senttiä kuukaudessa! Huimaa!
Huomaa, että sinulla ei ole mitään käsitystä kokonaisuuksista. Todennäköisesti kodissasi on muitakin sähkölaitteita kuin se kännykkä.
On toki, mutta sinä puhuit nimenomaan kännykästä "esimerkiksi kännykänkäyttöä kannattaa jo nyt miettiä, se akku kun ladataan sähköllä". Nimenomaan kokonaisuuden kannalta jollain kännykän käytöllä ei ole paskankaan väliä, kun sen vuosikulutuksen määrän sähköä kuluttaa muutamalla saunomiskerralla. On siis naurettavaa "säästää" sähköä siinä että ottaa laskut paperisina, jottei vaan joutuisi käyttämään muutamaa minuuttia nettiaikaa niiden katsomiseen :D.
Meillä ei ole saunassa mitään supervalaistusta, joten saunomiseen meillä kuluu huomattavasti vähemmän sähköä kuin kännykän lataamiseen. Toiseksi en säästä sähköä paperilaskuilla, vaan haluan ne paperisina siksi, että se on minulle kätevintä. Puhelin oli yksi esimerkki akkukäytöisistä vempaimista, yhtä hyvin olisin voinut laittaa siihen läppärit ja tabletit. Kotitalouksien sähkönkäyttö on ryöpsähtänyt 2010-luvulla, joten kun sähkön hinta hyvin pian nousee, joutuu jokainen miettimään, mikä kone tai laite on sellainen, että sitä kannattaa käyttää holtittomasti.
Sinun laskusi ovat pankin järjestelmässä tallessa, minun laskuni ovat kotona mapissa. Kun tarvitsen tietoa siitä, mikä oli sähkölaskun suuruun 2013 huhtikuussa, avaan mapin ja katson. Siinä vaiheessa sinä olet vasta kirjautumassa järjestelmään.
Piti oikein tarkistaa, että vuosi 2016 on alkamassa just kohta. Ja nanosekunnin miettiä sähkönkulutusta omalta kohdalta ja yleensä. Saunan valaistushan se sitä sähköä kuluttaakin! Ja kiukaan sähkönkulutus on aivan olematonta! Ei, ei ja vielä kerran ei! Tän täytyy olla trolli?!? Ei kai kukaan ihan noin niinkuin täysjärkinen... Öh. Olen vaan niin typertynyt...
Pitipä oikein käydä sähköyhtiön sivulla katsomassa sähkönkulutustani. Selvästi erottuvat saunomispäivät, jolloin kulutus moninkertaistuu. Syyllinen on tietysti 5000 watin kiuas. Kaikki muu on ihan lillukanvarsia.
Käytännössä kaikki laskut tulevat joko verkkopankkiin tai Netpostiin ja maksan ne hyväksymisen jälkeen eräpäivänä. Viivakoodilliset paperilaskut saa luettua kännykän verkkopankkisovelluksella, jolloin maksupäiväksi tulee oletuksena eräpäivä.
Harvoin enää törmää laskuihin, joissa ei ole viivakoodia, virtuaaliviivakoodia tai qr-koodia maksamista varten ja näitä näpyteltäviä laskuja lähettäviä puljuja välttelen parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan järkyttynyt että ihmiset maksavat laskunsa etukäteen. Oi te ihanat kun ruokitte suuryrityksiä ja niiden osakkeenomistajia.
So? Saman hinnan mä siitä maksan. Hyvähän se vain on jos joku siitä hyötyy. Vai meinaatko että mä säästän jotain jos maksan vasta eräpäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te laitatte maksupäiväksi eräpäivän, ettekä sitä päivää, kun naputtelen sen laskun sinne pankkiin?
Mä haluan maksaa laskuni eräpäivinä. Tuskin tarvitsen siihen muuta syytä tai kenenkään, vähiten sinun lupaa tai hyväksyntää :D
No ei kukaan ole lupaa tai hyväksyntää antamassakaan. Tämä on KESKUSTELUpalsta, ja sellaisella on normaalia kysellä ihmisten ajatuksia, ja jutella mm. siitä, miksi me toimitaan eri tavoilla. Mitä pahaa siinä on että kysyy tuollaista?
Mun mielestäni kysymys vaan on älytön. Täytyykö kaikkeen aina olla joku syy? Sitä vaan tekee asioita niin kuin tekee.
Jos satatuhatta asiakasta maksaa laskunsa pari viikkoa etuajassa, niin kyllä siinä aika iso summa tupsahtaa tilille korkoa kasvamaan tai käytettäväksi toimintaan.