Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea hammasongelmille

Vierailija
07.12.2015 |

Varmaan moni meistä on kokenut kurjia hetkiä hammaslääkärissä, eiköhän pyhitetä tämä thread sille.

Itse kävin juuri yksityisellä ja sain suht. mojovan 400 euron laskun käteeni. Kolme monen pinnan reikää ja eikun muovia hampaisiin.:/ Järkyttää se, että mulla on hampaissa nyt lähes 10 paikkaa, tuntuu ihan tosi isolta määrältä (olen 30 v.)! Lisäksi narskuttelen unissani, eli siitä tulee kulumaa ym. Nyt heräsi kamala huoli omista hampaista ja olis helpottavaa tietää, millaista vaivaa muilla on. Montako paikkaa on laitettu ja minkä ikäinen olet? Onko muita hammasongelmia, millaisia?

Jospa täällä avautuminen ja muiden kokemukset helpottaisivat!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päässyt helpolla hampaiden suhteen reikiintymistä ajatellen. Koko 24 ikävuoteni aikana ei reikiä ole ollut, vaikka hammashoitoni on vähän kehnoa, kahdesti päivässä hampaat harjaan ja siiä se... happamia juomiakin menny vuosia päivittäin. 

Muut ongelmat sitten taas... juoksin käytännössä koko peruskoulun ajan oikomishoidoissa. Välillä oli taukoja mm. suunalueen leikkauksen takia, mutta melkeen koko kouluajan jotkut raudat oli suussa, milloin mitkäkin. Mulla oli paha eturistipurenta huuli-ienhalkion takia. Nykysin hammasrivi sen osalta on suora, mutta vanhemmiten alhaalla yksi hammas alkanut mennä vinoon. Ei tosin itseä haittaa pätkääkään, niin paljon hammaslääkäreitä inhopelkään etten sinne kosmetiikan takia suostu... 

Tän hetkinen varsinainen stressiaiheeni hampsaissa on toinen yläkulmurini. Se on edelleen maitohammas. Sen kohdan rautakulmuri työntyi hyvin tarkasti halkion aiheuttaman aukkopaikan kohdalle kakkoshampaan kohtaan - tässä vaiheessa voisi joku todeta että hienoa, luonto korjaa virheensä :D Vaan kun tuo rautakulmuritta vaille jäänyt maitohammas on heilunut ihan pikkusen suussa jo pitkään. Jossain vaiheessa se tulee irtoamaan tavalla tai toisella ja tilalle on hommattava hammasimplantti. 

Ja semmonen se vasta tämmöstä hammaslääkäripelkosta ahdistaakin... 

Luojan kiitos viisureita mulle ei sentään tule.

Vierailija
42/47 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voice massage! Siinä hierotaan pään ja kaulan alueelta, myös suun sisäpuolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta ei ainakaan ole poistettu viimeistä puhjennutta viisaudenhammasta, kun ei ole oireillut. Juuri kävin kunnallisella ja hammaslääkäri sanoi hoitajalle että ei tarvetta poistaa. Olen 40 v.

Hyvä tietää. Nimittäin aina yksityisellä käydessä tulee tunne, että pitää olla varuillaan. Kun tietysti mainostavat lisäpalveluita ja ehdottavat toimenpiteitä, jotka eivät ole ehkä välttämättömiä. Tosi hankala suhtautua siihen, kun ei nyt ihan foliohatuksi voi ryhtyä ja epäillä kaikkea. Pitää vielä kunnallisella käydä kysymässä, mutta nämä vastauksetkin jo auttoivat kyllä.

Vierailija
44/47 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen kaksi kertaa päivässä hampaat. En syö jatkuvasti karkkia. Kahvia ja teetä kuluu. Syö harvakseltaan, pääosin iltaisin. Yritin hammaslankaa, en ilmeisesti osaa, kun ikenet kärsii.

Olen se joka haukutaan hammaslääkärissä siitä ettei hoida hampaitaan. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä jotta saisin sellaiset hampaat, että sinne enää edes uskaltaisin.

Onko sulle siis tullut paljon reikiä ja tuleeko ne nyt sinne hammasväleihin vai minne? Mulla nimittäin suurin synti tähän asti on ollut hammaslangan liian epäsäännöllinen käyttö. Ihan hävettää, ettei ole saanut sitä joka iltaiseksi tavaksi, vaikka nimenomaan hammasväleissä ovat ne alkavat reiät ja nyt viimeksi paikatutkin. Nyt aion joka ilta käydä langalla hampaat läpi. Mitä meinaat tuolla, että ikenet kärsii? Löytyisikö sulle joku hyvä väline hammaslangan käyttöön? Itse olen tykännyt nyt ihan halvoista Rainbown hammaslankaimista, eli semmoisista, joissa lanka on pingotettu muovikiinnikkeeseen. 

- AP

Itse en koskaan nuorena käyttänyt hammaslankaa koska sen käyttö oli vaikeaa ja sormet heti likasia siitä kaikesta töhnästä. Onneksi nykyään on helppokäyttöinen Jordan hammaslankain ja homma sujuu hyvin !

Vierailija
45/47 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaas että siinä missä yksityiset voi tuputtaa hieman tarpeettomia toimenpiteitä, voi yhtälailla kunnallinen puoli jättää tekemättä jotain joka ei ole ihan ihan pakollista... juurikin sanoen että turha sitä on tehdä, vaikka yksityinen olisi suosittanut. Kunnallisen puolella säästetään kaikesta mistä voi eli mikä ei vaadi akuuttia puuttumista... 

Vierailija
46/47 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tullut viisaudenhampaita kuin ylhäälle. Molemmat on poistettu sitten kun on tullut reikä. Sanoivat ettei kannata paikata kun ei ole alhaalla vastaavaa hammasta. Kunnallisella ei kyllä ole ehdoteltu ehjän hampaan poistoa.

Vierailija
47/47 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kerrotko, missä/kuka on hammaslääkäri? Jos on PK-seudulla, niin vinkit hyvistä lääkäreistä ovat aina tarpeen. Muutenkin tähän ketjuun vois lisäillä suosituksia, jos teillä on hyviä kokemuksia.:)

- AP

Valitettavasti oon pohjoisesta Oulusta, niin ei ole apua tuosta mun lääkäristä sulle :/ Mutta se kyllä suuresti vaikuttaa kokemukseen millainen on hammaslääkäri. Mun pelko on nimenomaan siitä lähtöisin että lapsena kunnallisessa hammashoitolassa oli niin veemäinen hammaslääkäri..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan