Vertaistukea hammasongelmille
Varmaan moni meistä on kokenut kurjia hetkiä hammaslääkärissä, eiköhän pyhitetä tämä thread sille.
Itse kävin juuri yksityisellä ja sain suht. mojovan 400 euron laskun käteeni. Kolme monen pinnan reikää ja eikun muovia hampaisiin.:/ Järkyttää se, että mulla on hampaissa nyt lähes 10 paikkaa, tuntuu ihan tosi isolta määrältä (olen 30 v.)! Lisäksi narskuttelen unissani, eli siitä tulee kulumaa ym. Nyt heräsi kamala huoli omista hampaista ja olis helpottavaa tietää, millaista vaivaa muilla on. Montako paikkaa on laitettu ja minkä ikäinen olet? Onko muita hammasongelmia, millaisia?
Jospa täällä avautuminen ja muiden kokemukset helpottaisivat!
Kommentit (47)
Mä pesen kaksi kertaa päivässä hampaat. En syö jatkuvasti karkkia. Kahvia ja teetä kuluu. Syö harvakseltaan, pääosin iltaisin. Yritin hammaslankaa, en ilmeisesti osaa, kun ikenet kärsii.
Olen se joka haukutaan hammaslääkärissä siitä ettei hoida hampaitaan. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä jotta saisin sellaiset hampaat, että sinne enää edes uskaltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin puren hampaitani kroonisesti yhteen nukkuessani, mutta siihen ei valitettavasti purentakisko auttanut. Päinvastoin, purin sen kanssa entistä kovemmin niin, että aamulla tuli itku silmään, kun kasvojen lihakset olivat niin kipeät :( Kiinnostaisi tuo botuliini, sillä epämääräiset lihasten rasittumisesta johtuvat päänsäryt eivät ole kovin mukavia, mutta toisaalta pelottaa mahdolliset komplikaatiot... Onko täällä jollain kokemusta botuliinihoidosta?
Onko purentakisko ihan muottien avulla sinun suuhusi tehty ??
Mullas meinaan auttoi, mutta se on mulle räätälöity. Sen tarkoitus on myös rentouttaa leukaa ja itse huomaan heti , että kun laitan kiskon suuhun , hetken päästä leuka rentoutuu.
Ihmettelen, jos sua ei auta - meinaan, että ne on oikojan ja teknikon tekemät ??
Kyllä tätä tuntuu esiintyvän. Mullakin siis tosiaan teknikon tekemät, yksilölliset (eli otettiin muotti hampaista jne.) purukiskot, mutta eipä tunnu estävän mitään. Sain kiskot pari vuotta sitten ja käytän tunnollisesti joka yö - sen ainoan kerran, kun kiskot olen tämän ajanjakson aikana unohtanut, niin lohkaisin palan etuhampaasta narskuttelulla. Eli onneksi kiskot estää hampaiden yhteen hakkaamisen ja sahaamisliikkeen, mutta puren silti hampaita yöllä niin kovalla paineella, että aina on poski/leukaperä kipeänä. Ja kuten sanoin jossain aiemmassa viestissäni, niin jopa purukiskot suussa nukkuneilla on saattanut mennä hampaita kuolioon, kun paine on niin kova.
Tosi hieno juttu tietysti, että sulle on löytynyt täydellinen apu kiskosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen kaksi kertaa päivässä hampaat. En syö jatkuvasti karkkia. Kahvia ja teetä kuluu. Syö harvakseltaan, pääosin iltaisin. Yritin hammaslankaa, en ilmeisesti osaa, kun ikenet kärsii.
Olen se joka haukutaan hammaslääkärissä siitä ettei hoida hampaitaan. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä jotta saisin sellaiset hampaat, että sinne enää edes uskaltaisin.
Onko sulle siis tullut paljon reikiä ja tuleeko ne nyt sinne hammasväleihin vai minne? Mulla nimittäin suurin synti tähän asti on ollut hammaslangan liian epäsäännöllinen käyttö. Ihan hävettää, ettei ole saanut sitä joka iltaiseksi tavaksi, vaikka nimenomaan hammasväleissä ovat ne alkavat reiät ja nyt viimeksi paikatutkin. Nyt aion joka ilta käydä langalla hampaat läpi. Mitä meinaat tuolla, että ikenet kärsii? Löytyisikö sulle joku hyvä väline hammaslangan käyttöön? Itse olen tykännyt nyt ihan halvoista Rainbown hammaslankaimista, eli semmoisista, joissa lanka on pingotettu muovikiinnikkeeseen.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle siis tullut paljon reikiä ja tuleeko ne nyt sinne hammasväleihin vai minne? Mulla nimittäin suurin synti tähän asti on ollut hammaslangan liian epäsäännöllinen käyttö. Ihan hävettää, ettei ole saanut sitä joka iltaiseksi tavaksi, vaikka nimenomaan hammasväleissä ovat ne alkavat reiät ja nyt viimeksi paikatutkin. Nyt aion joka ilta käydä langalla hampaat läpi. Mitä meinaat tuolla, että ikenet kärsii? Löytyisikö sulle joku hyvä väline hammaslangan käyttöön? Itse olen tykännyt nyt ihan halvoista Rainbown hammaslankaimista, eli semmoisista, joissa lanka on pingotettu muovikiinnikkeeseen.
- AP
Mulla taitaa tulla aika päälle reiät tai sitten hammaslohkee. Noita lankaimia oon käyttänyt kans. Ikenet veti alaspäin kun aloin lankaamisen säännöllisesti. Ne muuttu ihan helliksi, en tiedä mitä mä teen väärin. Jos joku osaa sanoa ni please auttakaa. Vedän myös purkkaa päivittäin. Joskus miettiny mikä vaikutus lapsuudella oli. Meidän hampaita kukaan pessy, itse opeteltiin ku vähän kasvettiin. sitten kyllä on syötetty samalla lusikalla koko suvun ja naapurienkin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Mulla taitaa tulla aika päälle reiät tai sitten hammaslohkee. Noita lankaimia oon käyttänyt kans. Ikenet veti alaspäin kun aloin lankaamisen säännöllisesti. Ne muuttu ihan helliksi, en tiedä mitä mä teen väärin. Jos joku osaa sanoa ni please auttakaa. Vedän myös purkkaa päivittäin. Joskus miettiny mikä vaikutus lapsuudella oli. Meidän hampaita kukaan pessy, itse opeteltiin ku vähän kasvettiin. sitten kyllä on syötetty samalla lusikalla koko suvun ja naapurienkin toimesta.
Mulle tulee mieleen, että kannattaa suuhygienistillä käydä puhumassa esim. tuosta hampaiden lankauksesta. Kävin just eilen itse yksityisellä suuhygienistillä hammaskiven poistossa ja samalla käytiin läpi lankaustekniikat ja kyselin neuvoja. Oli tosi positiivinen kokemus - ystävällistä ja ratkaisukeskeistä. Aiemminkin olen kokenut, että suuhygienistit ovat yleensä mukavampia kuin hammaslääkärit ja itsellänikin on kokemusta lääkäreistä, jotka tuntuvat vain lannistavan kommenteillaan.
En osaa sanoa tuosta ikenien vetäytymisestä, mutta sen verran itse tiedän tuosta lankauksesta, että tottumaton ien voi vuotaa verta ja ärtyä - itsellänikin ensialkuun varmaan parin viikon ajan vuosi verta ikenistä, eikä tuntunut miellyttävältä. Nyt pystyy lankaamaan kaikki hammasvälit ilman sen suurempia tuntemuksia. Kylhän toi lapsuuden hampaidenhoito varmasti vaikuttaa, eipä ole hammaskiille saanut hyviä lähtökohtia, tonkin voisi varmaan keskustella siellä hygienistillä.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hampaissa 7 paikkaa, kaksi näistä on paikattu jo kaksi kertaa kun aiempi paikka lohjennut. Yhteen hampaaseen on tehty juurihoito. Kaksi viisaudenhammasta odottaa poistoa, toinen pitää leikata kun ei ole puhjennut kokonaan.
Ei niitä kokonaan puhkeamattomia muuten ole mikään pakko poistaa, jos eivät tulehdu. Itselläni ollut osin puhjenneet viisaudenhampaat suussa jo parikymmentä vuotta, aiheuttamatta yhtään mitään ongelmia.
Mulla hampaat syöpyy refluksitaudin takia. Sellaisia perinteisiä reikiä en ole saanut koskaan, mutta tämä on vielä pahempaa, kun hampaat tosiaan vaan vähitellen syöpyvät suussa vähän väliä varsinkin öisin olevasta mahahaposta. Nyt alkaa jo olla hampaat osin ruskehtavat tästä syystä. Toisin kuin semmoista tavallista reikää, tällaista ei pysty oikein mitenkään paikkaamaankaan, kun on tasaisesti koko hammas syöpynyt eikä vain jossain tietyssä kohtaa reikä.
Mulla on dilemma viisaudenhampaan kanssa siinä, etten tiedä pitäiskö tuota viimeistä jäljellä olevaa poistattaa. Mulla on poistettu molemmat yläviisurit ja alhaalta yksi, kaikki näistä siis aiheuttivat oireita, eli rikkoivat ientä ja tuli tulehdusta. Nyt mulla on jo pari vuotta ollut jäljellä alhaalla vasemmalla viisuri, eikä siitä tule mun mielestä mitään oireita - enkä siksi ole ajatellut, että pitäis poistaa.
Nyt kuitenkin yksityisellä hammaslääkärillä käydessäni hän vahvasti suositteli, että sekin pitäisi oireettomuudesta huolimatta poistaa. Perusteluina se, ettei sillä ole vastapurijaa ja koska on niin takana, niin voi jäädä ruokajäämiä tai muuta, jotka on ehkä hankala puhdistaa. En nyt oikein osaa luottaa tuohon yksityislääkärin suositukseen, kun hänhän siitä operaatiosta rahat tienaisi. Olisko joku muu kuullut vastaavia kommentteja tai onko aina syytä poistaa alaviisuri, jos yläviisuri joudutaan poistamaan? Vaikea päätös, kun ainahan noissa poistoissa on riskejäkin, jos juuret ulottuvat hermoon tms.:/
Vierailija kirjoitti:
Mulla hampaat syöpyy refluksitaudin takia. Sellaisia perinteisiä reikiä en ole saanut koskaan, mutta tämä on vielä pahempaa, kun hampaat tosiaan vaan vähitellen syöpyvät suussa vähän väliä varsinkin öisin olevasta mahahaposta. Nyt alkaa jo olla hampaat osin ruskehtavat tästä syystä. Toisin kuin semmoista tavallista reikää, tällaista ei pysty oikein mitenkään paikkaamaankaan, kun on tasaisesti koko hammas syöpynyt eikä vain jossain tietyssä kohtaa reikä.
Toi on kyllä kans ihan hirveä juttu, varmaan myös avuton olo, kun asiaa ei voi millään suuhygienialla parantaa. Onko sulla lääkitys refluksiin ja ootko nostanut sängyn päätyä siten, ettei yöllä pääsisi mahanesteitä suuhun asti? Vissiin 10-15 senttiä (mikä nyt kullekin riittää) sängyn yläpäätyä nostamalla voi päästä eroon yörefluksista tai ainakin vähentämään oireita. Sen voi tehdä joko laittamalla jotain sängyn jalkojen alle (klassisena puhelinluettelo, hehheh!) tai sitten kuulemma esim. Etolasta saa kiilapatjoja, jotka laitetaan sijauspatjan alle.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuitenkin yksityisellä hammaslääkärillä käydessäni hän vahvasti suositteli, että sekin pitäisi oireettomuudesta huolimatta poistaa. Perusteluina se, ettei sillä ole vastapurijaa ja koska on niin takana, niin voi jäädä ruokajäämiä tai muuta, jotka on ehkä hankala puhdistaa. En nyt oikein osaa luottaa tuohon yksityislääkärin suositukseen, kun hänhän siitä operaatiosta rahat tienaisi. Olisko joku muu kuullut vastaavia kommentteja tai onko aina syytä poistaa alaviisuri, jos yläviisuri joudutaan poistamaan? Vaikea päätös, kun ainahan noissa poistoissa on riskejäkin, jos juuret ulottuvat hermoon tms.:/
Älä ihmeessä poistata. Ehtii sen sitten poistaa, JOS joskus siihen tulee reikä sen vaikean puhdistettavuuden takia. Mitä järkeä ennen poistaa. Siitä hyötyy vain hammaslääkäriasema kun saa rahat. Todennäköisesti sitä hammasta ei tarvi edes poistaa koskaan.
Itselleni on suositeltu jo opiskelijana kaikkien viisurien poistoa, kun eivät mahtuneet puhkeamaan kokonaan. Minä kieltäydyin, ja nyt 41-vuotiaana ei ole koskaan ollut mitään vaivaa viisaudenhampaista. Ei tulehduksia, ei reikiä, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on dilemma viisaudenhampaan kanssa siinä, etten tiedä pitäiskö tuota viimeistä jäljellä olevaa poistattaa. Mulla on poistettu molemmat yläviisurit ja alhaalta yksi, kaikki näistä siis aiheuttivat oireita, eli rikkoivat ientä ja tuli tulehdusta. Nyt mulla on jo pari vuotta ollut jäljellä alhaalla vasemmalla viisuri, eikä siitä tule mun mielestä mitään oireita - enkä siksi ole ajatellut, että pitäis poistaa.
Jos hammas ei aiheuta mitään oireita niin en poistattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä kans ihan hirveä juttu, varmaan myös avuton olo, kun asiaa ei voi millään suuhygienialla parantaa. Onko sulla lääkitys refluksiin ja ootko nostanut sängyn päätyä siten, ettei yöllä pääsisi mahanesteitä suuhun asti? Vissiin 10-15 senttiä (mikä nyt kullekin riittää) sängyn yläpäätyä nostamalla voi päästä eroon yörefluksista tai ainakin vähentämään oireita. Sen voi tehdä joko laittamalla jotain sängyn jalkojen alle (klassisena puhelinluettelo, hehheh!) tai sitten kuulemma esim. Etolasta saa kiilapatjoja, jotka laitetaan sijauspatjan alle.
- AP
Lääkitystä on ollut aina kuureittain, protonipumpun estäjä-tyyppisiä lääkkeitä, ja auttaa siksi aikaa kun kuuri on päällä. Sitten vaiva taas palaa. Tuosta sängyn päädyn nostamisesta en ole huomannut mitään hyötyä, tuntuu että täytyisi olla ihan istuma-asennossa että auttaisi. Onneksi tämä ei juuri muuten minua haittaa, kun en ole kipuherkkä joten en tunne esim. närästyspoltteita juurikaan silloinkaan kun refluksi on tosi pahana, ainoa käytännön haitta on tuo hampaiden syöpyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Lääkitystä on ollut aina kuureittain, protonipumpun estäjä-tyyppisiä lääkkeitä, ja auttaa siksi aikaa kun kuuri on päällä. Sitten vaiva taas palaa. Tuosta sängyn päädyn nostamisesta en ole huomannut mitään hyötyä, tuntuu että täytyisi olla ihan istuma-asennossa että auttaisi. Onneksi tämä ei juuri muuten minua haittaa, kun en ole kipuherkkä joten en tunne esim. närästyspoltteita juurikaan silloinkaan kun refluksi on tosi pahana, ainoa käytännön haitta on tuo hampaiden syöpyminen.
Hitsi, eli ei vaan välttämättä löydy ratkaisua. Itsellänikin lievää refluksia (juu, olen kerännyt kaikki hampaiden haasteet yhteen pakettiin, hahhah!), mutta ajoittainen lääkitys ja ruokavalio pitää onneksi kurissa. Varmaan olet kokeillutkin eri ruokavalioita? Minkä ikäisenä muuten huomasit, että hampaat on ottaneet osumaa? Mietin, että kestääkö kauankin, että näkyy.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä poistata. Ehtii sen sitten poistaa, JOS joskus siihen tulee reikä sen vaikean puhdistettavuuden takia. Mitä järkeä ennen poistaa. Siitä hyötyy vain hammaslääkäriasema kun saa rahat. Todennäköisesti sitä hammasta ei tarvi edes poistaa koskaan.
Itselleni on suositeltu jo opiskelijana kaikkien viisurien poistoa, kun eivät mahtuneet puhkeamaan kokonaan. Minä kieltäydyin, ja nyt 41-vuotiaana ei ole koskaan ollut mitään vaivaa viisaudenhampaista. Ei tulehduksia, ei reikiä, ei mitään.
Niinpä! Vaikea itsekään löytää perustelua, miksi oireeton hammas pitäisi repiä irti. Hammaslääkäri perusteli asiaa myös sillä, kun olen vielä suhteellisen nuori, niin olisi helpompi poistaa (että kumminkin jossain vaiheessa pitää). Ehkä perusteluna ainoa, joka jäi mietityttämään, oli se vastapurijan puuttuminen. Eli aiheuttaakohan se jotain, tietääkö kukaan?
Mulla on vain kolme paikkaa lapsuusajoilta ja vahvat keskivertoa valkoisemmat hampaat, joihin ei tule reikiä (tosin hoidan myös niitä huolellisesti). Ikävä kyllä hammasrivini on epätasainen. Haluaisin oikaisuttaa sen, mutta hammaslääkärit ovat olleet kahta mieltä aikuisiällä tehtävistä oikaisuista. Jos tiedätte hyvää esteettisen hoidon hammaslääkäriä, jolla voisi käydä konsultaatiossa, niin kertokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[En väitä, että ehjiä mutta ei niissä ole ainakaan vielä havaittu korjattavia reikiä.
Hammaskirurgin on kaivanut puhkeamattomia mutta mädäntyneitä hampaita leukaluun sisältä, sitten näitä tavanomaisia paikkauksia ja juurihoitoja on riittänyt. 400 € on pikkuraha kunnallisellakin puolella minun hammashoitoon, jos sinne edes joskus pääsisi.
Kuulostaa kyllä tosi hurjalta noi sun kokemukset, varmasti todella ahdistavaa jatkuvasti kamppailla tuollaisen terveysongelman kanssa! Erityisesti, kun hampaiden ja suun vaivat voivat johtaa tosi vakaviinkin komplikaatioihin. Löytyykö sun tilanteeseen mitään ratkaisua tai onko sanottavissa ylipäätänsä syytä, mikä jatkuvat ongelmat aiheuttaa? Varmaan mennyt ihan huikea summa rahaakin hoitoihinkin.
- AP
En liioitellut tuota kirjoittaessani, mutta ei hätä ihan tämän näköinen ole. Minun ei sentään tarvitse käydä kymmentä kertaa joka vuosi hammaslääkärissä niin kuin eräiden - enää, vaikka ei tekohampaita olekaan. Nuorempana oli ongelmana se, että hampaita oli puhkeamassa päällekkäin ja useampaan riviin, siksi niiden poistamisessa oli työtä eikä oikomisesta edes keskusteltu. Vieläkin ne jäljellä olevat ovat jokseenkin sekavasti.
Ne ovat tavallista vaikeammin puhdistettavissa ja varmaan yksi reikiintymisen syy on se " huono hammasluu" vai entsyymitkö ne ovat, jotka edistävät hampaitten reikiintymistä.
Viisaudenhampaan vastaparin poistosta sanoisin, että turha poistaa ehjää hammasta, joka ei vaivaa mitenkään. Minulla on ollut jo yli 30 vuotta pari hammasta ilman vastaparia, eikä siitä mitään haittaa ole ollut. Poistettujen hampaitten viereen, eli siis niiden jättämän auko viereen jäänyt on tosin kallistunut vinoon, mutta se on oikeastaan pienin vika minun hampaissani.
Noista viisaudenhampaista: ne voivat myös kasvaa vaakatasossa muita hampaita päin, mikä aiheuttaa kyllä ongelmia, muttei välttämättä oireile pitkään aikaan
Minulta ei ainakaan ole poistettu viimeistä puhjennutta viisaudenhammasta, kun ei ole oireillut. Juuri kävin kunnallisella ja hammaslääkäri sanoi hoitajalle että ei tarvetta poistaa. Olen 40 v.
Oon 33 ja hampaat on tosi huonossa kunnossa. Lisäksi pari vuotta sitten menetin tapaturmaisesti etualahampaan ja nyt paikalla on kolmen hampaan silta. Se meni onneksi tapaturmavakuutuksesta, maksoi noin 4000 euroa koko homma.
Mutta tosiaan tosi monta hammasta on paikattu ja just muutama päivä sitten vanha paikka lohkesi syödessä ja pitäisi taas mennä hammaslääkäriin. Ärsyttää, oon aina hoitanut hyvin hampaitani mutta eipä se näytä auttavan :(