Vertaistukea hammasongelmille

Vierailija

Varmaan moni meistä on kokenut kurjia hetkiä hammaslääkärissä, eiköhän pyhitetä tämä thread sille.

Itse kävin juuri yksityisellä ja sain suht. mojovan 400 euron laskun käteeni. Kolme monen pinnan reikää ja eikun muovia hampaisiin.:/ Järkyttää se, että mulla on hampaissa nyt lähes 10 paikkaa, tuntuu ihan tosi isolta määrältä (olen 30 v.)! Lisäksi narskuttelen unissani, eli siitä tulee kulumaa ym. Nyt heräsi kamala huoli omista hampaista ja olis helpottavaa tietää, millaista vaivaa muilla on. Montako paikkaa on laitettu ja minkä ikäinen olet? Onko muita hammasongelmia, millaisia?

Jospa täällä avautuminen ja muiden kokemukset helpottaisivat!

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Minulla on varmaan paikka jokaisessa hampaassa. Yksi tulehtui ja hammas otettiin pois. Toinen on tulehtunut ja pelkään että menetän tämänkin hampaan. Käyn kaupungilla, joka lähes aina kirjoittaa minulle maksusitoumuksen yksityiselle, koska kaupunki ei minua ehdi hoitamaan.  Käyn hammaslääkärissä noin 9-12 kertaa vuodessa. Purenta on pielessä, siihen on purentakiskot. Kärsin kamalasta suun kuivuudesta. Syön karkkia jotta suu pysyisi 'kosteana'.

Olen nelikymppinen.

Vierailija

Mulla on ollut pienestä asti reikiä hampaissa ja pelottaa että nyt taas on.

Ärsyttää koska pidän hyvää huolta hampaista, mutta sekään ei sitten vissiin riitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on varmaan paikka jokaisessa hampaassa. Yksi tulehtui ja hammas otettiin pois. Toinen on tulehtunut ja pelkään että menetän tämänkin hampaan. Käyn kaupungilla, joka lähes aina kirjoittaa minulle maksusitoumuksen yksityiselle, koska kaupunki ei minua ehdi hoitamaan.  Käyn hammaslääkärissä noin 9-12 kertaa vuodessa. Purenta on pielessä, siihen on purentakiskot. Kärsin kamalasta suun kuivuudesta. Syön karkkia jotta suu pysyisi 'kosteana'.

Olen nelikymppinen.

Tuo on ihan vihoviimeistä syödä karkkia suun kuivuuteen! Juo vettä tarpeeksi, ja käy ostamassa apteekista suun kuivuuteen tarkoitettuja tabletteja!

Vierailija

Hampaiden narskutus, jota on jatkunut pitkään. Sain äskettäin kiskot yökäyttöön ja suosittelen sinullekin, koska hampaat kuluu vaan kun niitä yöt puree ja kohta onko jäljellä niistä kuin muisto vain. Onhan se pysäyttävää nuorella iällä kuulla, että hampaat ovat jo hyvän matkaa kärsineet, ja vielä olisi vuosikymmeniä niiden kanssa elettävä. Että huolehtikaamme hyvin niistä!

Vierailija

Mä sain hammaslääkäristä kunnalliselta puolelta. Tutkimukset ja kuvat ensin ja sitten hammaslabrassa teetettiin. Apteekista kai voi saada jonkinlaisia, mutta ne eivät ole oman suun mukaan tehtyjä. Riippuu kai miten paha ongelma on, että mistä kannattaa lähteä liikenteeseen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hampaiden narskutus, jota on jatkunut pitkään. Sain äskettäin kiskot yökäyttöön ja suosittelen sinullekin, koska hampaat kuluu vaan kun niitä yöt puree ja kohta onko jäljellä niistä kuin muisto vain. Onhan se pysäyttävää nuorella iällä kuulla, että hampaat ovat jo hyvän matkaa kärsineet, ja vielä olisi vuosikymmeniä niiden kanssa elettävä. Että huolehtikaamme hyvin niistä!

Kiitti neuvosta, mutta mulla siis on jo hammaslääkärillä tehdyt purentakiskot. Harmittavaa, kun en moneen vuoteen ollut edes tietoinen narskuttelusta, kunnes hammaslääkäri huomasi kulumaa. Tuliko sullekin diagnoosi samoin?
.
Kyllähän kiskot kai onneksi hyvin suojaa, mutta mulla narskuttelu (lähinnä jännitän hampaat täysillä yhteen) jatkuu yhtä vahvasti. Ei varmaan tee hyvää leukanivelille ym., vaikka se purentakisko onkin. Olis ihanaa löytää ratkaisu tähän, mietin uskaltaisiko kokeilla leukalihaksiin botoksia, siitä jotkut ovat saaneet avun. Onko sulla narskuttelu siis loppunut kiskojen myötä?

- AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitti neuvosta, mutta mulla siis on jo hammaslääkärillä tehdyt purentakiskot. Harmittavaa, kun en moneen vuoteen ollut edes tietoinen narskuttelusta, kunnes hammaslääkäri huomasi kulumaa. Tuliko sullekin diagnoosi samoin?
.
Kyllähän kiskot kai onneksi hyvin suojaa, mutta mulla narskuttelu (lähinnä jännitän hampaat täysillä yhteen) jatkuu yhtä vahvasti. Ei varmaan tee hyvää leukanivelille ym., vaikka se purentakisko onkin. Olis ihanaa löytää ratkaisu tähän, mietin uskaltaisiko kokeilla leukalihaksiin botoksia, siitä jotkut ovat saaneet avun. Onko sulla narskuttelu siis loppunut kiskojen myötä?

- AP

Samaan tyyliin tuli yllätyksenä, että moinen ongelma on ja pitkään ollut. Olisipa aiemmin selvinnyt. Kyllä mäkin vielä puren öisin, sen huomaa siitä kun aamuisin on niskat jäykkänä. En ole tuosta botoksista tähän tarkoitukseen kuullutkaan aiemmin, sehän voisikin olla tehokasta, mutta en tiedä uskaltaisiko siihen ryhtyä..

Vierailija

Minulla on hampaissa 7 paikkaa, kaksi näistä on paikattu jo kaksi kertaa kun aiempi paikka lohjennut. Yhteen hampaaseen on tehty juurihoito. Kaksi viisaudenhammasta odottaa poistoa, toinen pitää leikata kun ei ole puhjennut kokonaan. Yksi viisaudenhammas on jo leikattu kirurgin toimesta. Melkein kaikkea mahdollista on tehty.. Huonon kunnon selittää varmaan osin se että kiille on vaurioitunut. Ikää on 25. Minulla on kova hammaslääkäripelko, mutta se on vähän helpottanut kun löysin hyvän yksityisen hammaslääkärin, jonka luona aion jatkossakin käydä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on hampaissa 7 paikkaa, kaksi näistä on paikattu jo kaksi kertaa kun aiempi paikka lohjennut. Yhteen hampaaseen on tehty juurihoito. Kaksi viisaudenhammasta odottaa poistoa, toinen pitää leikata kun ei ole puhjennut kokonaan. Yksi viisaudenhammas on jo leikattu kirurgin toimesta. Melkein kaikkea mahdollista on tehty.. Huonon kunnon selittää varmaan osin se että kiille on vaurioitunut. Ikää on 25. Minulla on kova hammaslääkäripelko, mutta se on vähän helpottanut kun löysin hyvän yksityisen hammaslääkärin, jonka luona aion jatkossakin käydä.

Hei kerrotko, missä/kuka on hammaslääkäri? Jos on PK-seudulla, niin vinkit hyvistä lääkäreistä ovat aina tarpeen. Muutenkin tähän ketjuun vois lisäillä suosituksia, jos teillä on hyviä kokemuksia.:)
- AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on varmaan paikka jokaisessa hampaassa. Yksi tulehtui ja hammas otettiin pois. Toinen on tulehtunut ja pelkään että menetän tämänkin hampaan.

....

Syön karkkia jotta suu pysyisi 'kosteana'.

Olen nelikymppinen.

Karkinsyönnilläkö ajattelet hampaitten reikiintymisen vähenevän? Halvemmaksi sinulle tulee tekohampaat kuin kerran kuukaudessa hammaslääkärikäynti.

Minun hampaistani voisi yhden kirjan kirjoittaa enkä tiedä, kumpaa pelotti ja kumpi huusi enemmän, minua vai hammaslääkäriä silloin, kun lapsena jouduin hammaslääkärin hoitoon. On minulle vielä jäljellä 4 paikkaamatonta hammasta. En väitä, että ehjiä mutta ei niissä ole ainakaan vielä havaittu korjattavia reikiä.

Hammaskirurgin on kaivanut puhkeamattomia mutta mädäntyneitä hampaita leukaluun sisältä, sitten näitä tavanomaisia paikkauksia ja juurihoitoja on riittänyt. 400 € on pikkuraha kunnallisellakin puolella minun hammashoitoon, jos sinne edes joskus pääsisi. 

Vierailija

Mulla on ollu hyvät hampaat koko elämäni. 2 reikää on ollut, ja tämä viimeisin onkin nyt sitte aiheuttanu päänvaivaa.. Paikattiin vuosi sitten, mutta tuli taas kipeäksi. Kävin lääkärissä ja paikkaa hiottiin taas sattuu... Pelkään juurihoitoa kun oon lukenu kauhutarinoita, juu en muuten, mutta ku ei paikattaessa puutunut kunnolla.
Lisäksi vielä itekin narskuttelen näit hampuloita niin se pahentaa tätä tilannetta.

Vierailija

Minäkin puren hampaitani kroonisesti yhteen nukkuessani, mutta siihen ei valitettavasti purentakisko auttanut. Päinvastoin, purin sen kanssa entistä kovemmin niin, että aamulla tuli itku silmään, kun kasvojen lihakset olivat niin kipeät :( Kiinnostaisi tuo botuliini, sillä epämääräiset lihasten rasittumisesta johtuvat päänsäryt eivät ole kovin mukavia, mutta toisaalta pelottaa mahdolliset komplikaatiot... Onko täällä jollain kokemusta botuliinihoidosta?

Vierailija

Oletteko narskuttelijat kokeilleet hierontaa? Siis ihan sieltä suun sisältä? Minä testaisiin ehkä ensiksi vielä sen ennen botoksia, jonka vaikutus ei kuitenkaan kestä kuin muutaman kuukauden ellei ole niin onnekas että jännityslukko laukeaa kerrasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletteko narskuttelijat kokeilleet hierontaa? Siis ihan sieltä suun sisältä? Minä testaisiin ehkä ensiksi vielä sen ennen botoksia, jonka vaikutus ei kuitenkaan kestä kuin muutaman kuukauden ellei ole niin onnekas että jännityslukko laukeaa kerrasta.

Täytyypä koettaa tätä, kiitos vinkistä. On vaan niin kummallista, ettei hammaslääkäreiltä tunnu saavan mitään vinkkejä narskuttelun hoitoon. Purukisko tuntuu olevan ainoa hoitokeino ja kun kertoo, että saa leukansa kipeäksi senkin kanssa, niin kohauttelevat olkiaan. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että purukiskonkin kanssa narskuttelu voi vuosien/vuosikymmenten myötä johtaa mm. leuan nivelrikkoon ja niitäkin kauhutarinoita on, että purukiskosta huolimatta hammas on mennyt kuolioon. Ihan kamalaa, kun ei saa mitään apua hammaslääkäriltä ja tosiaan on nyt pitänyt itse selvittää, mitä ihmettä voisi tehdä.:/

- AP

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat