Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kunnallinen hoito potilasta vähättelevä, jopa nöyryyttävää

Vierailija

Pakko avautua. Olen raskaana nyt viimeisellä kolmanneksella, ja kärsinyt jo parisen kuukautta alaselän kovasta kivusta, joka pahenee rasituksesta niin, että hyvä kun kävelemään pystyy. Nyt se on alkanut säteilemään lonkkiin ja liitoskipuja on myös. Supistuksiakin rankkoina päivinä tulee.

Olen lähihoitaja ja töissä vanhainkodissa, jossa oon kituuttanut jo hyvän aikaa ja nyt sanoin neuvolan lääkärille että en kyllä enää pysty. Mielestäni oikeutettua tässä vaiheessa.
Vastaus oli, että en ole tarpeeksi kipeä, ja miksen mee sellaiselle osastolle missä ei tarvis nostella tai kumarrella (wtf, sellaseen en oo kyllä törmännytkään ikinä) Myös kysyttiin, miksen aloita äitiyslomaa varhennettuna. Eihän se sitä varten ole että sairastetaan! Oon myös luovuttaja ja mitä kaikkea muuta.

Varasin raivossani ajan yksityiseen, maksoin siitä 80e, mutta jonka lääkäri ymmärsi täysin ja luojan kiitos sain sitä sairaslomaa heti paikalla. Todella nöyryyttävää oli tuo neuvolan toiminta. O_O Onko muilla ollut vastaavaa??

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Ja en tietenkään voi yleistää, että kaikki kunnallinen olisi huonoa, on hyviäkin kokemuksia mutta tämä oli ehdottomasti pohjanoteeraus. Huhhuh ei voi muuta sanoa.
Ap

Vierailija

Arvelisin, että kyseessä on vain tunneälyn puutteesta kärsivä lääkäri. Neuvolalääkärit on nähneet niin paljon kaikenlaista esittäjää ja kitisijää, joten jos on kyseessä hieman epäempaattinen lääkäri, hän ei anna saikkua, ellei potilas tule ihan pää kainalossa vastaanotolle. Teit ihan fiksusti kun menit yksityiselle, vaikka jouduitkin maksamaan sen 80 egee.

Vierailija

Joo, sellainen olo tuli jo ennen kun sanaakaan ehti sanomaan, näki lääkärin Ilmeestä että mitähän säkin siihen tulet valittamaan. Ja neuvolan täti komppasi vieressä tätä, todella ahdistavaa. Pyörätuolillako ois pitäny tulla ruinaamaan... Tuli ihan luuseri olo. No onneksi loppu hyvin kuitenkin, vaikkakin 80e on iso raha tälläiseen. Ap

Vierailija

Tästä syystä itse vaihdoin esikoisen raskausajan loppupuolella yksityiseen neuvolaan ja yksityisiin lääkäripalveluihin ja jatkoin niissä myöhemminkin. Olen muuten kokenut saavani ihan hyvää hoitoa kunnallisella, mutta nimenomaan raskausaikana kaikkia oireita on vähätelty. Neuvolassa käyminen kunnallisella oli yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija

Pitäisipä itsekin harkita vakuutuksen ottamista ja yksityiselle siirtymistä. Kyllä sitä tukea odottaa saavansa eikä mulkoilua ja paskaa niskaan. Todella loukkaavaa että joku vähättelee omia tuntemuksia. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Milloin sille äitiyslomalle sitten pitäisi jäädä varhennetusti, jos ei raskaasta työstä?

mä oon käsittänyt, että jotkut jää aikasemmin paremman äitiysrahan vuoksi eli on edellisenä vuonna tienannut paremmin kuin sitten viime vuonna. oon alottajan kans samaa mieltä siinä et sairas- ja äitiysloma kaks eri asiaa.

Vierailija

En tiedä mistä syystä joku haluaa aikaistettuna mammalomalle jäädä, mutta rehellisenä veronmaksajana koen että mulla on oikeus olla työkyvyttömänä sairaslomalla ihan huolimatta tulevasta äitiyslomasta. Ap

Vierailija

Itellä ollut niin hyvä tuuri että on aina ollut mukava neuvolahenkilökunta. Tosi tylsän kuulosta mutta hyvä että sait oikeutta. Kuulosti ettei ne ymmärtäneet lähihoitajan työstä mitään.

Vierailija

Onkohan niille sanottu taloustilanteen takia että nyt se julkisen kukkaron nyöri niin tiukalle kun saa ja sen vuoksi ehdottivat kaikkea muuta kun sitä saikkua mitä oikeasti vaikutit tarvitsevan. Inhimillisyyttä ei kohta enää ole meille rakkaat suomalaiset tästä sen näkee.

Vierailija

Uskon että kohtelu tuntui pahalta. Harva ihminen viitsii huvikseen mennä valittelemaan lääkärille, toki niitäkin on mutta jo ennakkoasenne vaikutti olevan aika negatiivissävytteinen

Vierailija

Minulle osunut kohdalle ihana neuvolatäti, lääkäri ei niin ihana mutta ymmärtäväinen. Neuvolatäti kyseli joka kerralla vointia ja muistutti että ei ole pakko jaksaa, jos vähääkään alkaa tulla kipuja ni heti yhteys sinne. Viikkoa ennen äitiysloman alkua oli pakko jäädä sairaslomalle. Kivut olivat niin kovat ettei vanhusten hoitamisesta olisi tullut mitään

Vierailija

Osa lääkäreistä on sitä mieltä että kun kerran raskaus ei ole sairaus, ei siitä tarvitse lomia kirjoitella. Krempat ym. kuuluvat siis asiaan.

Aika paljon raskaana olevat valittavat liitoskipujaan ja muita raskauden varjopuolia. Tuossa voi lääkärillä olla vaikea vetää raja siihen, kenen kivut ylittävät sairaslomaperusteet ja kenen ei. Toivoisin lääkäreiltä enemmmän tilannetajua näissä.

Vierailija

Ihana täti sulla viesti 12 ♡ Eikö jo maha ollut töissä tiellä loppuvaiheessa vaikka kivut kestitkin? Ja 13, onhan tuo totta että jotkut kipittää lääkäriin heti kun vähänkin vihlasee, mutta joku raja oltava suhtautumisessa koska siinä vaiheessa on sitä lastakin jo ajateltava ettei kärsisi äidin stressin ja rasituksen takia. Ei kukaan niin korvaamaton töissä ole että siellä väkisin roikkua pitäis... Ap

Vierailija

Hei! Minulle neuvolalääkäri sanoi, että selkäkivut kuuluvat raskauteen ja että palataan asiaan synnytyksen jälkeen, jos kivut ei hellitä. Menin sitten yksityiselle hyvälle osteopaatille, joka napsutteli tunnin verran selkääni, vaikka maha olikin jo iso, ja sai kivut kertakäsittelyllä pois. Se oli mahtavaa! Hinta oli 50 tai 60 euroa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat