Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes normaalipainoisella

Ärsyyntynyt
07.12.2015 |

Hei,

Olen normaalipainoinen (BMI 21) ensimmäistä lasta odottava kolmekymppinen. Jäin kiinni oireettomana raskausdiabeteksestä (ei edes pissassa ole kertaakaan ollut sokeria) eli liuoksen jälkeinen, tunnin päästä otettu arvo oli 10,4 kun se maksimissaan olisi saanut olla 10.

Painoa on rv25 mennessä tullut +5kg ja ilmeisesti neuvolantäti on addiktoitunut painontarkkailuun, koska hänen mielestään olen lihonut liikaa, maksimissaan saisi tulla +12kg yhteensä, ennen tätä radi-diagnoosia. Aamulla sain neuvolasta puhelun, että "asia on nyt niin vakava, että sinun pitää tulla hakemaan verensokerimittari ja sovitaan jatkotoimenpiteistä, mahdollisesti joudut vielä sairaalaan".

Olen ennen raskautta käynyt salilla, reenannut ja syönyt terveellisesti, enkä edes raskauden aikana ole sortunut mässäilyyn. Nyt kuitenkin aamun puhelun jälkeen minut on tuomittu "lihavaksi, laiskaksi ja mässääväksi" tulevaksi äidiksi.

Miten yleistä tämä radi on normaalipainoisella?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^jäi vahingossa tekstiä, kun muistelin oliko 40+0

Vierailija
42/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minussa paino nousi raskauden aikana 22 kiloa (yksi lapsi). Ehdotettiin sokerirasituskoetta, mutta en pitänyt sitä tarpeellisena, koska vointini oli mainio. 

Pituuteni on 170 cm. Raskautuessani painoin 59 kiloa, lopetettuani imetyksen 56 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On TÄYSIN VÄÄRÄ käsitys että ra-di olisi vain läskeillä! Sitä on myös paljon himourheilevilla.

Olen himotreenaaja, 6-7 treenikertaa/vko, sina ollut hoikka ja lihaksikas. Ja joka raskaudessa radi, kerran meni jo pahaksikin ja insuliinilla hoidettiin.

Radi on aineenvaihdunnan ja raskaushormien yhdistelmästä tuleva häiriö. Tosi moni paljon treenaava hoikka tuttukin sai ra-din.

Mutta eihän kukaan järkevä raskaana ollessaan paljon treenaa.

Vierailija
44/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut radia, mutta aika omituista noi sun neuvolan painojutut. Mulla on about sama lähtö-bmi kuin sulla ja raskausviikolle 31 tultaessa painoa on tullut lisää 9 kiloa. Mä otin painon puheeksi, kun olin vähän huolissani siitä, ettei painoa ole tullut kovin paljon, kun olen kuitenkin kohtuullisen hoikka jo lähtökohtaisesti. Mulle sanottiin, että painonnousu on tosi yksilöllistä ja joillekin tulee 20 kiloa eikä sekään ole vielä välttämättä mikään haitallinen asia eikä mun tarvitse olla huolissani omasta painostani. Tai mun mielestä sun painonnousu kuulostaa aika samanlaiselta kuin mun eikä mun painonnousussa ollut vikaa suuntaan eikä toiseen.

Vain bmi:t alle 18,5 on hoikkia. Sen jälkeen painoa seurataan normaalipainoisten asteikolla. Miksi ihmiset kyselevät neuvolasta asioita, jotka löytyvät kaikkien saatavista netistä? Samalla kaikki odottajat leimautuvat uusavuttomiksi ja neuvolan terveydenhoitajat saavat oikein bensaa liekkeihin pätemisentarpeessaan. Suositeltava painonnousu on max 18 kg kun bmi on alle 18,5. 9 kg painonnousu viikolla 31 on ideaalipainnousu normaalipainoiselle.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ong…

Vierailija
45/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On TÄYSIN VÄÄRÄ käsitys että ra-di olisi vain läskeillä! Sitä on myös paljon himourheilevilla.

Olen himotreenaaja, 6-7 treenikertaa/vko, sina ollut hoikka ja lihaksikas. Ja joka raskaudessa radi, kerran meni jo pahaksikin ja insuliinilla hoidettiin.

Radi on aineenvaihdunnan ja raskaushormien yhdistelmästä tuleva häiriö. Tosi moni paljon treenaava hoikka tuttukin sai ra-din.

Mutta eihän kukaan järkevä raskaana ollessaan paljon treenaa.

Nykyisin suositellaan treenaamista 3 x viikossa. Menisitkö itse maratoniin treenaamatta?

Vierailija
46/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatäti tyyliin sanonut "sulla on sokerit koholla, nyt pitää vähän katsoa syömisten perään" ja sinä olet sen mielessäsi sitten tulkinnut että täti sanoi "v i t u n läski ja ruma h u o r a olet s a a s t a a, mässäävä pullanarkki p e r k e l e." Sitten kirjottelet tänne uliulivalivali viestin että saisit sympatiaa itselles.

Onnea vaan.

Vierailija
47/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolatäti tyyliin sanonut "sulla on sokerit koholla, nyt pitää vähän katsoa syömisten perään" ja sinä olet sen mielessäsi sitten tulkinnut että täti sanoi "v i t u n läski ja ruma h u o r a olet s a a s t a a, mässäävä pullanarkki p e r k e l e." Sitten kirjottelet tänne uliulivalivali viestin että saisit sympatiaa itselles.

Onnea vaan.

Kannattaisikohan ensin edes ymmärtää, mitä sokerirasitustestin tulos tarkoittaa? Ammattitaidoton terveydenhoitaja, jos ei osaa tulkita tulosta. Johtopäätös kun ei vaan suoraan ole, että pitäisi muuttaa ruokavaliossa jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme