Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes normaalipainoisella

Ärsyyntynyt
07.12.2015 |

Hei,

Olen normaalipainoinen (BMI 21) ensimmäistä lasta odottava kolmekymppinen. Jäin kiinni oireettomana raskausdiabeteksestä (ei edes pissassa ole kertaakaan ollut sokeria) eli liuoksen jälkeinen, tunnin päästä otettu arvo oli 10,4 kun se maksimissaan olisi saanut olla 10.

Painoa on rv25 mennessä tullut +5kg ja ilmeisesti neuvolantäti on addiktoitunut painontarkkailuun, koska hänen mielestään olen lihonut liikaa, maksimissaan saisi tulla +12kg yhteensä, ennen tätä radi-diagnoosia. Aamulla sain neuvolasta puhelun, että "asia on nyt niin vakava, että sinun pitää tulla hakemaan verensokerimittari ja sovitaan jatkotoimenpiteistä, mahdollisesti joudut vielä sairaalaan".

Olen ennen raskautta käynyt salilla, reenannut ja syönyt terveellisesti, enkä edes raskauden aikana ole sortunut mässäilyyn. Nyt kuitenkin aamun puhelun jälkeen minut on tuomittu "lihavaksi, laiskaksi ja mässääväksi" tulevaksi äidiksi.

Miten yleistä tämä radi on normaalipainoisella?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli raskausdiabetes ja diabeteshoitaja mainitsi, että mm. aasialaisilla naisilla, niin pieniä ja siroja kuin ovatkin on useimmiten raskausdiabetes. Johtuu riisipitoisesta ruokavaliosta ja geeneistä. Ei raskausdiabetes ole vain läskien tauti, mutta kiitos ap kun nyt samalla syyllistit meidät kaikki muut raskausdiabeetikot laiskoiksi ja läskeiksi. 

Terkka on sitten paremmin perillä kuin tutkijat jos voi osoittaa että joku tietty ruokavalio aiheuttaa radin, ilman että on ylipainoa.

Jouhtuu ruokavaliosta ja geeneistä. Ei ole mikään salaisuus että riisi, leipä ja peruna nostaa verensokeria diabeetikoilla.

Vierailija
22/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottavien äitien on monesti vaikea hyväksyä saamaansa diabetes-diagnoosia jos vain yksi arvo on hivenen koholla sokerirasituksessa.  Sokeriliemi jota rasituksessa käytetään saa epäilemään tuloksen oikeellisuutta mutta näin saadaan randomisoitu tulos. Ruokavaliolla jossa nopeitten hiilihydraattien määrää rajoitetaan saadaan yleensä hyvä tulos eikä insuliinia tarvita. Raskausdiabetestahan etsitään ensisijaisesti vauvan parhaaksi eli ettei kasvaisi liian suureksi tai kärsisi syntymän jälkeen liian alhaisista verensokereista. Radi diagnoosilla vauvaa seurataan hänen verensokereitaan mittaamalla pari ensimmäistä päivää. Lihavuus tai laihuus  keskustelu on turhaa pähkäiltävää näissä tapauksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottavien äitien on monesti vaikea hyväksyä saamaansa diabetes-diagnoosia jos vain yksi arvo on hivenen koholla sokerirasituksessa.  Sokeriliemi jota rasituksessa käytetään saa epäilemään tuloksen oikeellisuutta mutta näin saadaan randomisoitu tulos. Ruokavaliolla jossa nopeitten hiilihydraattien määrää rajoitetaan saadaan yleensä hyvä tulos eikä insuliinia tarvita. Raskausdiabetestahan etsitään ensisijaisesti vauvan parhaaksi eli ettei kasvaisi liian suureksi tai kärsisi syntymän jälkeen liian alhaisista verensokereista. Radi diagnoosilla vauvaa seurataan hänen verensokereitaan mittaamalla pari ensimmäistä päivää. Lihavuus tai laihuus  keskustelu on turhaa pähkäiltävää näissä tapauksissa.

Kumma juttu kun ne sokerit ei vaan nousseet ihan normi syömisellä, vaikka tuolla litkulla nousi. Itse lakkasin huolehtimasta kun huomasin että voin syödä ihan samanlain kuin ennenkin eikä arvot ylittyneet. Ei tarvinnut vähentää hiilareita eikä mitään muutakaan.

Vierailija
24/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli raskausdiabetes ja diabeteshoitaja mainitsi, että mm. aasialaisilla naisilla, niin pieniä ja siroja kuin ovatkin on useimmiten raskausdiabetes. Johtuu riisipitoisesta ruokavaliosta ja geeneistä. Ei raskausdiabetes ole vain läskien tauti, mutta kiitos ap kun nyt samalla syyllistit meidät kaikki muut raskausdiabeetikot laiskoiksi ja läskeiksi. 

Terkka on sitten paremmin perillä kuin tutkijat jos voi osoittaa että joku tietty ruokavalio aiheuttaa radin, ilman että on ylipainoa.

Jouhtuu ruokavaliosta ja geeneistä. Ei ole mikään salaisuus että riisi, leipä ja peruna nostaa verensokeria diabeetikoilla.

Suomessa on maailman eniten kakkostyypin diabetestä ja perunaa ja leipää vedetään kaksin käsin, joten sillä nyt vähän ihmettelen että miksi aasialaisilla naisilla olisi suurempi riski sairastua.

Vierailija
25/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kauheaa, jos neuvolasta saa apuja ja neuvoja.

Jepjep, eli taas perus Vauva-palsta kommentointia. 

Apua todella pystyn ottamaan vastaan, mutta eri asia on se, että miten tämäkin asia ilmaistiin. On käsittääkseni ihan eri asia puhua normaalipainoiselle, terveellistä elämää elävälle ihmiselle kuin oikeasti ylipainoiselle, jonka elintapojen perään olisi muutenkin hyvä katsoa, 

Toki ajattelen lasta, ettei hänestä tule mitään yli-isoa, eikä ruokavalion tarkkailukaan ole mikään ongelma. Ongelma on se, miten syyllistetään ja tässä tapauksessa mielestäni turhasta. 

Kun mulla huomattiin kohonneet verensokerit toisessa raskaudessa, jouduin tosiaan sairaalaan tarkkailuun. Ja ainakin silloin oli ihan normi käytäntö.

Eli tässä sun tapauksessa oli siis vain terveydenhoitajan sanavalinnoista kiinni koko juttu. Olisit sitten tehnyt siitä avauksesikin. Itse sinä itseäsi syyllistät sairaudesta.

Pitää varmaan mennä aika reippaasti yli että sairaalaan joutuu.

Vierailija
26/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maailman eniten kakkostyypin diabetestä ja perunaa ja leipää vedetään kaksin käsin, joten sillä nyt vähän ihmettelen että miksi aasialaisilla naisilla olisi suurempi riski sairastua.

No niistä geeneistä tässä tapauksessa vissiin.

Vierailija
27/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua todella pystyn ottamaan vastaan, mutta eri asia on se, että miten tämäkin asia ilmaistiin. On käsittääkseni ihan eri asia puhua normaalipainoiselle, terveellistä elämää elävälle ihmiselle kuin oikeasti ylipainoiselle, jonka elintapojen perään olisi muutenkin hyvä katsoa, 

Toki ajattelen lasta, ettei hänestä tule mitään yli-isoa, eikä ruokavalion tarkkailukaan ole mikään ongelma. Ongelma on se, miten syyllistetään ja tässä tapauksessa mielestäni turhasta. 

Kun mulla huomattiin kohonneet verensokerit toisessa raskaudessa, jouduin tosiaan sairaalaan tarkkailuun. Ja ainakin silloin oli ihan normi käytäntö.

Eli tässä sun tapauksessa oli siis vain terveydenhoitajan sanavalinnoista kiinni koko juttu. Olisit sitten tehnyt siitä avauksesikin. Itse sinä itseäsi syyllistät sairaudesta.

Silloin oli 8 muutakin tulevaa äitiä tarkkailussa. Oltiin sielä vuorokausi ja syötiin sairaalan ruoat jonka jälkeen mittailtiin verensokerit. Hoidoksi sain insuliinikynän loppuraskauden ajaksi, huonekaveri sai diettiohjeet.

Vierailija
28/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli 8 muutakin tulevaa äitiä tarkkailussa. Oltiin sielä vuorokausi ja syötiin sairaalan ruoat jonka jälkeen mittailtiin verensokerit. Hoidoksi sain insuliinikynän loppuraskauden ajaksi, huonekaveri sai diettiohjeet.

Ok, varmaan tuon insuliinin takia. Suurin osa kai selviää ilman.

Vierailija
29/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, varmaan tuon insuliinin takia. Suurin osa kai selviää ilman.

Tästähän oli vissiin aikaa vierähtänyt. Itselläni viime vuonna oli insuliinihoitonen radi. Insuliiniannokset olivat loppuvaiheessa jo erittäin korkeita eikä passitettu sairaalaan tarkkailuun. Ihan kotimittauksin mentiin. 

Vierailija
30/47 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi? Ylipainoinen ihminen varmasti tietää olevansa ylipainoinen ja tietää, miten hänen tulisi elää. Tässä yhteiskunnassa onneksi on olemassa yksilön oma vastuu. Voithan sinäkin viitata kinttaalla neuvonnalle ja tiedolle ja toimia kuten parhaaksi näet.

Vierailija
31/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kummallinen juttu tämä raskausdiabetes joikalla tai normaalipainoisella liikuntaa harrastavalla ja terveellisesti syövällä.

Silloinhan syynä ei ole mikään elintavoista ja raskausdiabetes tulee näkyviin vain sokerirasitustestissä 1 h tai 2 h arvoissa. Sitten kun mittailee sokeriarvoja niin ne eivät koskaan ylity, kun tapana ei ole edes syödä hiilareita ylenmäärin.

Tuntuu, että terveydenhuolto ei osaa erottaa tätä hoikkien ja normaalipainoisten raskausdiabetestä. Miten metabolinen oireyhtymä tai 2.tyypin diabetes voi edes kehittyä, jos normaalipainoisella ei ole mitään riskitekijöitä, eikä sokeriarvot nouse muuten kuin sokerirasitustestissä juomalla 75 g glukoosia? Silloinhan myös seuraavankin raskauden aikana sokerirasituskoe näyttää edelleen huonoa sokerinsietokykyä, miten se voisi edes muuttua, kun ei voi enempää laihtua eli syyt ovat geneettiset? Ylipainoisella ei taas laihtumisen jälkeen ole välttämättä minkäänlaista ongelmaa sokerinsietokyvyssä, mutta lihavuuden jatkuessa voi tulla ongelmia. Heillä todennäköisesti myös paastoarvo näyttää korkeaa verensokeria eli he eivät pääse edes paastossa normaaleihin tasoihin ja viittaa mm. rasvamaksaan.

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/raskausdiabeteksen-ruoka…

”Raskausdiabetes lisää äidin metabolisen oireyhtymän riskiä ja tyypin 2 diabeteksen ilmaantumisen todennäköisyyttä jopa 7-kertaisesti verrattuna ei-raskausdiabeetikoihin. Lisäksi raskausdiabeetikkoäitien lasten riski ylipainoon, glukoosiaineenvaihdunnan häiriöön ja metaboliseen oireyhtymään on lisääntynyt.

Voiko raskausdiabetes uusiutua?

Raskausdiabetes uusiutuu herkästi, jopa 30–84 %:lla raskausdiabeetikoista. Äidin myöhemmän sairastuvuuden riski on lisääntynyt erityisesti ylipainoisilla raskausdiabeetikoilla. ”

Vierailija
32/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi sua ap. itse viljelet ennakkoluuloja. 3 x radi ja nyt ihan diabetes

Vierailija
33/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa vakavaa. Miten ne terkat jaksaa edes pelotella turhalla. Pari pykälää yli viiten arvon niin huh huh. Nämä joilla pikkusen viitearvoista heittää niin kauhea paniikki ja hysteria. Miksihän raskaana olevia edes juoksutetaan sokerirasituksissa ja hyysätään jotain lieviä nousuja. 

Vierailija
34/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan joskus ajat sitten oli tämä systeemi käytössä varmaan 20v sitten että mentiin vuorokausikäyrille sairaalaan. 

Vierailija
35/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö raskaus lisää diabeteksen riskiä jotenkin niin, että raskaus jokaisella naisella vähentää joka tapauksessa insuliinin tuotantoa? Tai jotenkin noin olen käsittänyt...

Joka tapauksessa käsitin varmaan jotain väärin kun googlailin ja luin sitä sokerirasituskokeesta, että "Tutkimusta ei tarvita, jos äiti on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen". Olin alle 25 v jo uudelleensynnyttäjä eikä mulle silloinkaan mitään sokerirastitusta tehty. Siis kai se tehdään alle 25 v jos on jo aiemmin ollut se diabetes tai lapsi iso, muttei nyt sen takia kai tehdä ettei olisi ensisynnyttäjä vaan uudelleensynnyttäjä. Joku ilmaisuvirhe tuossa varmaan? Ja tiedän kyllä useammankin joka on ollut nuorena uudelleensynnyttäjä ettei se nyt mikään marginaali-ilmiö ole..

Sori oli ohis...

Serkullani oli hoikkana ja terveellisesti elävänä raskausdiabetes ja sokereita vain valvottiin ja lisäksi tehtiin sikiön painoarvio. Hyvin meni ja syntyi normaalikokoinen, vähän yli 3000 g vauva. Ehkä olisi ollut pienempi ilman diabetesta, mutta tässä tapauksessahan hyvä että oli terveenkokoinen. Itse ilman diabetesta olen saanut vain alle 3-kiloisia vauvoja (enkä tupakoi tai mitään muutakaan), tosin sokerirasitusta ei tosiaan ole koskaan tehty... Että jos olisin saanut nuorimman vaikka 26 v niin oltaisiinko tehty tuo koe? Vähän vauvakuumeisena kiinnostaa, siksi kysyn. Nyt ikää kuitenkin on jo 30.

Vierailija
36/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys yllätys, lihavuus on vain RISKI ja suurin osa sairastujista on edelleen normaalipainoisia! Saat glukoosit kuntoon VHH:lla.

Tämä on juuri tämä väärinkäsitys, että ruokavaliossa olisi jotain pielessä, kun sokerirasitustestissä mitataan sokeriliemen juomista, ei ihmisen aikaisempaa ruokavaliota. Harvan ruokavalioon kuuluu sokeriliemien juomista tai sokerilla mässäilyä, vaikka onhan sekin mahdollista.

Vierailija
37/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On TÄYSIN VÄÄRÄ käsitys että ra-di olisi vain läskeillä! Sitä on myös paljon himourheilevilla.

Olen himotreenaaja, 6-7 treenikertaa/vko, sina ollut hoikka ja lihaksikas. Ja joka raskaudessa radi, kerran meni jo pahaksikin ja insuliinilla hoidettiin.

Radi on aineenvaihdunnan ja raskaushormien yhdistelmästä tuleva häiriö. Tosi moni paljon treenaava hoikka tuttukin sai ra-din.

Vierailija
38/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut radia, mutta aika omituista noi sun neuvolan painojutut. Mulla on about sama lähtö-bmi kuin sulla ja raskausviikolle 31 tultaessa painoa on tullut lisää 9 kiloa. Mä otin painon puheeksi, kun olin vähän huolissani siitä, ettei painoa ole tullut kovin paljon, kun olen kuitenkin kohtuullisen hoikka jo lähtökohtaisesti. Mulle sanottiin, että painonnousu on tosi yksilöllistä ja joillekin tulee 20 kiloa eikä sekään ole vielä välttämättä mikään haitallinen asia eikä mun tarvitse olla huolissani omasta painostani. Tai mun mielestä sun painonnousu kuulostaa aika samanlaiselta kuin mun eikä mun painonnousussa ollut vikaa suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
39/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minussa paino nousi raskauden aikana 22 kiloa (yksi lapsi). Ehdotettiin sokerirasituskoetta, mutta en pitänyt sitä tarpeellisena, koska vointini oli mainio. 

Vierailija
40/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minussa paino nousi raskauden aikana 22 kiloa (yksi lapsi). Ehdotettiin sokerirasituskoetta, mutta en pitänyt sitä tarpeellisena, koska vointini oli mainio. 

Synnytys oli normaaliaikainen, 41+0 en muista kumpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi