Erosta puhuminen kolmivuotiaalle

Vierailija

Vaimo jätti kesällä ja 3 v tytär ei taida vieläkään ymmärtää mistä on kyse. Saunassa kyselee miksi äiti ei tule saunaan. Tai että miksi isä ei tule äidin luokse nukkumaan. En oikein tiedä mitä pitäisi hänelle sanoa.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Sano niin kuin asia on, menemättä kuitenkaan yksityiskohtiin.

Minä kerroin omalle lapselleni, että hänen kaverinsa äiti halusi enemmän omaa tilaa ja muutti siksi pois. Lapsi otti sen varsin konkreettisesti ja kysyi että onhan mulla riittävästi tilaa meillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kertoisin kyllä lapselle että äiti ja isä eivät enää asu yhdessä ja eivät myöskään sauno yhdessä.

Voiko lapselle sanoa että äiti ei rakasta isää?

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin kyllä lapselle että äiti ja isä eivät enää asu yhdessä ja eivät myöskään sauno yhdessä.

ap

Voi... toisaalta varmasti 3 vuotiaalle muotoilisin sen hiukan toisin. Äiti ja isä eivät enää rakasta toisiaan sillä tavalla että haluaisivat tai voisivat nukkua tai saunoa yhdessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

No ei todellakaan voi sanoa ainakaan noin suoraan. Toisin muotoillessakin pitää korostaa että molemmat rakastavat kyllä lasta edelleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Tuon sanominen mustamaalaa äitiä! Sano että teidän välillä ei ole enää rakkautta ja ette sen takia asu yhdessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Tuon sanominen mustamaalaa äitiä! Sano että teidän välillä ei ole enää rakkautta ja ette sen takia asu yhdessä.

Mutta se on totuus. Haluaisin olla rehellinen. Äitinsä on osoittautunut patologiseksi valehtelijaksi ja en itse haluaisi lähteä valheiden tielle.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Jos se pitää paikansa se ei mielestäni ole mustamaalaamista, mutta harvoimpa sitä toinen tietää onko rakkautta jäljellä vai ei. Äidin itsensä sanomana tuo ehkä olisi ihan ok, mutta toisinpäin harkitsisin tarkemmin miten muotoilen. Ellei sitten ole sovittu tai isä muuten tiedä että myös äiti on samaamieltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on totuus. Haluaisin olla rehellinen. Äitinsä on osoittautunut patologiseksi valehtelijaksi ja en itse haluaisi lähteä valheiden tielle.

ap

Miksi et sanoisi että sinä et rakasta enää äitiä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Koska olin se, joka olisi halunnut parisuhteen eteen töitä tehdä ja säilyttää ydinperheen.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Mun lapsi oli n. 2,5 kun erottiin. Hyvissä ajoin kun asuttiin vielä kaikki yhdessä, kerroin että muutetaan me uuteen kotiin ja sitten sinulla onkin kaksi eri kotia. Kun kysyi miksi, selitin että isä ja äiti ei tule toimeen samassa kodissa kun haluamme erilaisia asioita kodiltamme ja että tykkäämme enemmän toisistamme ja olemme parempia ystäviä kun asumme eri kodeissa.

Totta joka sana, joskin isän ja äitin tilannekuvauksessa 'koti' oli pikemminkin vertauskuva elämälle.

Lapselle ei mielestäni kannata sanoa, että lapsen toinen vanhempi ei rakasta enää tämän toista vanhempaa. Itse ainakin otin lapsena ja teininä sen niin, että kaikki missä samaistuin isääni oli minussa niitä ei-rakastettavia ominaisuuksia äitini mielestä ja toisin päin, ja itsekin mietin paljon hyväksynkö heidän piirteitään itsessäni vai mielistelenkö milloin ketäkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Lapsesi ei kuulu tietää teidän kahdenkeskisistä asioista mitään. Ilmaiset, ettei ole rakkautta etkä todellakaan lähde määrittelemään asiaa sen enempää.

Vierailija

Esimerkiksi "äiti ja isä eivät enää rakasta toisiaan niin, että voisivat asua yhdessä. Sinua me molemmat rakastetaan kuitenkin eniten maailmassa ja pidetään sinusta aina huolta".

Oikeasti, ymmärrän miksi haluat sanoa niin, mutta 3-vuotiaalle ei kuulu sanoa, että äiti ei enää rakasta isää. Se ei vaan ole oikein eikä sopivaa.

Jos äiti käyttäytyy todella vinksahtaneesti niin että lapsikin sen huomaa (esim. lupaa tulla tapaamaan lasta eikä tulekaan), niin ei tarvitse kaunistella, mutta ei mollatakaan. Pahimmassa tapauksessa voi sanoa, että "äidillä on sellaisia ongelmia, että se ei osaa käyttäytyä niin kuin pitäisi, esimerkiksi pitää lupauksiaan, vaikka rakastaakin sinua. Isi on tässä ja huolehtii sinusta aina".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Koska olin se, joka olisi halunnut parisuhteen eteen töitä tehdä ja säilyttää ydinperheen.

ap

Siinä tapauksessa sanoisin että äiti ja isä eivät enää (nyt) rakasta toisiaan sillä tavalla että yhdessä asuminen, saunominen tai yhdessä nukkuminen olisi mahdolista. Ehkä lisäisin että ymmärrän että lapselle tillanne on varmasti vaikea ymmärtää ja tiedät että hän varmasti toivoisi sitä että koko perhe asuisi samassa talossa. Kertoisin myös että vaikka äidin ja isän suhde ja rakkaus on nyt erilaista, lasta sinä rakastat samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Jos lapsi kysyy entä rakastaako äitikin häntä kertoisin että uskoisin niin mutta lapsi voi tiedustella varmasti asiaa äidiltä myös itsekin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat