Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erosta puhuminen kolmivuotiaalle

Vierailija
07.12.2015 |

Vaimo jätti kesällä ja 3 v tytär ei taida vieläkään ymmärtää mistä on kyse. Saunassa kyselee miksi äiti ei tule saunaan. Tai että miksi isä ei tule äidin luokse nukkumaan. En oikein tiedä mitä pitäisi hänelle sanoa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä minkään ikäiselle lapselle ei pidä lähteä selittämään, miten kahden ihmisen välillä rakkaus loppui ja miten kaikki johtui vaan toisesta osapuolesta.

Pidä kiinni siitä, että aikuiset tekivät päätöksen yhdessä. Itse olen selittänyt (tosin vähän vanhemmille lapsille) että kaikki ihmissuhteet eivät ole edes tarkoitettu ikuisiksi. Meidän aikuisten oli aika lähteä asumaan eri osoitteisiin, koska päätimme että näin oli parempi.

Älä puutu lapsen ja toisen vanhemman suhteeseen. Jos toinen vanhempi osoittautuu k-pääksi, niin ole lasta varten. Hän tajuaa kyllä ihan itse aikanaan millainen ihminen se toinen vanhempi on. Ja silloin on vahvoilla, kun pystyy itsessään tarjoamaan sen fiksun aikuisen, jonka ei tarvitse hakea lapsesta liittolaista haukkumalla toista.

Vierailija
22/23 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yleensä selitän omalle 3-vuotiaalleni vaikeita asioita miten "on tapana" toimia. Esim ruokapöydässä ei ole tapana puhua kakasta, naimisissa olevien naisten ja miesten on tapana nukkua yhdessä. Näin vaikeita asioita en onneksi ole joutunut selittämään.

Ero on todella kurja, etenkin jos itse olisi toivonut muuta. Omaa katkeruuttaan ei saa lapselle välittää.  Hienoa että aloittaja kysyy neuvoja ja miettii miten asiasta lapsen kanssa puhua, tämä on jo hyvä merkki :)

Kuten muutkin ovat sanoneet en tässä yhteydessä rakkaudesta puhuisi, vaan jättäisin sen positiivisiin hetkiin. Siten voi kyllä sanoa että äiti ja isä rakastivat toisiaan ja tekivät siksi lapsia. Tarvitseeko sitä erikseen sanoa että rakkaus loppui? Ainahan se ei oikeasti edes lopu, muuttaa vain muotoaan. Eron jälkeen sitä voi edelleen rakastaa muistoa siitä mitä suhde parhaimmillaan oli, niistä muistoista voi myös lapselle puhua. Jos lapsi kysyy rakkaudesta, voi varmasti rehellisen vastauksen toki antaa.

Ehkä itse sanoisin lapselle että äiti ja isä eivät enää asu yhdessä, vaan ovat nykyään vain kavereita. Aikuiset miehet ja naiset saunovat yhdessä vain jos ovat samaa perhettä, muuten se ei ole tapana. Äiti ja isä eivät enää ole samaa perhettä mutta lapset saavat olla kummassa perheessä vain ja ovat molemmissa yhtä rakkaita.

Olen itse ehjästä perheestä ja hyvässä parisuhteessa. Isäni vanhemmat ovat eronneet ja siitä kokemuksesta uskallan varoittaa eronneita. Jos lapsille puhuu pahaa ex-puolisostaan, eivät lapset näe negatiivisessa valossa ex-puolisoa vaan sitä jonka suusta tulee ilkeät jutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se rakkaussana raiskataan nykyään. Pienestä pitäen jo opitaan siihen, että rakkaus voi loppua

Uli uli, herää todellisuuteen!

Valivali runkuti runkuti

Eponyymi?