Jouluruoat 70 eurolla neljälle - halpaako??

Vierailija

Marttojen sivulla on "huokea" joulumenu 4 hengelle http://www.martat.fi/joulun-aika-on-taalla-taas/jouluruoka/joulumenu-70-...
Mun mielestä todella kallis jos oikeasti pitää tinkiä ruuista! Vuosi sitten täällä oli ketju missä kevyesti sai kunnon ruuat 50€:lla.

Omalla listallani olisi:
- riisipuuro 1€
- graavilohta (valmista, pakkaus n 5€)
- saaristolaisleipää (itsetehtynä, ainekset maksaa 2,50€ per leipä)
- kirjolohenmätiä 100g 3€, smetanaa 1,70€ ja sipulia 10cnt
- sienisalaatti (valmis) 2,69€ mikäli pakkasessa ei ole sieniä omasta takaa
- pienen kinkun saa n 15€ tai kilo possun lapaa ja siitä pulled porkia 4€/kilo (riittää 4:lle)
- juureksia: pari porkkanaa, lanttu, pari punajuurta, lisäksi sipulia - näistä hunajauunijuurekset rosollin sijaan n 3€
- perunoita kalalle ja kinkulle 1 kg 1,69€
- valmis lanttulaatikko ja porkkanalaatikko 2 x 3,69€
- valmis piparitaikina 2,39€
- marjajäädyke jälkiruuaksi: tomusokeria, 2 kananmunaa, 2 dl kermaa, vaniljasokeria, marjoja (pakkasesta, tai kaupasta 500g) 8,20€
- glögi 1,69€
- fazerin sinisiä konvehteja 3,89€

Noista tuli yhteensä reilu 48-59€ eikä mun mielestä jäänyt mitään oleellista puuttumaan - päinvastoin olisin itse voinut jotain jopa jättää poiskin tai tehdä vielä halvempia vaihtoehtoja. Ok, moni tykkää enemmän siianmädistä tai rapusalaatista tai hanhenmaksasta mutta oleellista tässä oli se että kunnon ruokaa saa pöydän täyteen tinkimättä juuri mistään. Ja aina ei tule halvemmaksi tehdä itse varsinkin jos on pieniä määriä kyseessä! Siksi muutama valmis tuote mukana.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Ihmettelin Marttojen "edullista" joulumenua, mutta toisaalta siinä on perunoita ja juureksia monta kiloa, niitä ei parilla aterialla saa syötyä. Jos tuollaisen menun haluaa moneksi päiväksi, hinta on realistinen. Halpa joulumenu se ei kuitenkaan ole, eikä sellainen että itse haluaisin. Kolme sellaista taisi olla, joita tulee omaan joulupöytään.

Vierailija

Jos oikeasti pitää säästää rahaa niin kyllä se vaan tulee halvemmaksi tehdä itse. Ja jos haluaa sen oikean kinkun eikä mitään lapaa.
Eihän ne hukkaan mene, ruokaa vain riittää pidemmäksi aikaa kuin yhdelle aterialle.

Vierailija

Itseäni vaan ärsyttää nuo listat. Ensinnäkin jos kotona ei ole riisiä eikä punaista maitoa, niin molempia pakkauksia ei saa eurolla yhteensä. Lisäksi saaristolaisleivän ainekset eivät maksa noin vähän. Ehkä per leipä tulee hintaa tuon verran, mutta kun ostaa montaa eri jauhoa, siirapit jne. niin meneehän niihin rahaa.

Joten tuollaiset listat ei ole realistisia.

Vierailija

Tuolla Marttojen ohjeistuksella tulee monen päivän ruuat ja tuossa on varmaankin laskettu mukaan kaikki, eli maito, piimä, munat, kerma, mausteet, jauhot, sokeri/siirappi jne. Niistä tulee helposti muutama kymppi ja jos muut perusaineet eli kalat, lihat, kasvikset, mehut jne. saa 30-40 eurolla, niin tuleehan siitä 60-70 e hintaa kauppareissulle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kerro tuo Jouluapuun elämänhallinnan vinkiksi!

Kouluihin pitäisi tulla uusi oppiaine kotitalouden oheen: kodin rahatalouskasvatus.... Tuntuu olevan niin monelta aikuiseltakin hukassa.

Vierailija

Martat on laskeneet nuo annokset sen verran reiluiksi että niistä saadaan seuraavankin päivät ateriat, eli todellisuudessa menut 8+ ihmiselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itseäni vaan ärsyttää nuo listat. Ensinnäkin jos kotona ei ole riisiä eikä punaista maitoa, niin molempia pakkauksia ei saa eurolla yhteensä. Lisäksi saaristolaisleivän ainekset eivät maksa noin vähän. Ehkä per leipä tulee hintaa tuon verran, mutta kun ostaa montaa eri jauhoa, siirapit jne. niin meneehän niihin rahaa.

Joten tuollaiset listat ei ole realistisia.

Olet oikeassa, jos ei koskaan leivo ei näitä välttämättä kannata yhtä kertaa varten ostaa. Itse leivon leipää monta kertaa kuukaudessa joten tosiaan leipää kohti ei paljoa tule hintaa. Samoin riisin kanssa, sitä on meillä aina kaapissa. Maidoksi kelpaa se mitä on, ei välttämättä punaista tarvitse olla.

Olen pahoillani jos loukkaannuit.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti pitää säästää rahaa niin kyllä se vaan tulee halvemmaksi tehdä itse. Ja jos haluaa sen oikean kinkun eikä mitään lapaa.
Eihän ne hukkaan mene, ruokaa vain riittää pidemmäksi aikaa kuin yhdelle aterialle.

Jos on oikeasti köyhä se lapakin on herkkua. Ja ihmettelen miksei kelpaisi köyhälle jos tavalliselle keskituloisellekin. Toki jouluna haluaa mielummin kinkun mutta tämä siis vain esimerkkinä siitä että ilman ruokaa ei tarvitse olla.

ap

Vierailija

Missä ap:n juomat ovat? Maitoa, teetä, kahvia yms kuluu joulunakin, juustoa, tomaattia yms yms, joulua on enemmän kuin vain yksi päivä.

Vierailija

Annokset ovat sen verran reiluja, että ruoista riittää varmasti seuraavallekin aterialle, piparkakkuja koko joulun ajaksi. Sanotaan heti alussa. Enemmän sellaisella perinteisellä ajatuksella, että jouluruokaa syödään läpi pyhien. 

Noiden lisäksi jos hankkii riisipuurotarpeet, silliä/mätiä/pateeta, muutaman juuston ja ehkä jonkun lihan tai kalan joulupäivään tai tapaninpäivään, niin pärjäilee melkein uudenvuodenaattoon asti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuolla Marttojen ohjeistuksella tulee monen päivän ruuat ja tuossa on varmaankin laskettu mukaan kaikki, eli maito, piimä, munat, kerma, mausteet, jauhot, sokeri/siirappi jne. Niistä tulee helposti muutama kymppi ja jos muut perusaineet eli kalat, lihat, kasvikset, mehut jne. saa 30-40 eurolla, niin tuleehan siitä 60-70 e hintaa kauppareissulle.

Samoin laskin minäkin, tosin vain tarvittavat määrät en kaupan pakkauskokoa.  Useimmilla ihmisillä esim jauhoja, sokeria ja munia on aina kaapeissa, laskin silti niiden hinnat mukaan.

Ja tosiaan ylijäävät voi käyttää myöhemmin muuhun. Mutta jos ostaa esim 2 kiloa kaikkia juureksia - kuinka moni oikeasti käyttää ne viimeiseen asti? Minä teen lopuista sosekeittoja pakkaseen mutta tiedän olevani vähemmistöä

ap

Vierailija

Kyllähän sitä saa halvalla. Jos tinkii monesta asiasta.  Ja vaihtoehtona tosiaan voi jouuna syödän muuta, kuin sitä perinteistä.

Meitä on jouluna 4 henkilöä. Niistä yksi lapsi.  Viikoksi jouluruokaa. Iso kinkku lahjaksi ja 2 kotiin. Kalat ja muut niin viikolle menee rahaa jotakuin 400-500€. 

Saaristolaisleipä tai mallaslimppu ei ole edullista. Itsekään tehden.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä ap:n juomat ovat? Maitoa, teetä, kahvia yms kuluu joulunakin, juustoa, tomaattia yms yms, joulua on enemmän kuin vain yksi päivä.

Toki, mutta esim tomaattia ei meillä ole koskaan jouluaterialla. Eikä tainnut olla marttojenkaan listalla. Eikä muitakaan juomia glögiä lukuunottamatta. Vertasin siihen

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat