Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluruoat 70 eurolla neljälle - halpaako??

Vierailija
07.12.2015 |

Marttojen sivulla on "huokea" joulumenu 4 hengelle http://www.martat.fi/joulun-aika-on-taalla-taas/jouluruoka/joulumenu-70…
Mun mielestä todella kallis jos oikeasti pitää tinkiä ruuista! Vuosi sitten täällä oli ketju missä kevyesti sai kunnon ruuat 50€:lla.

Omalla listallani olisi:
- riisipuuro 1€
- graavilohta (valmista, pakkaus n 5€)
- saaristolaisleipää (itsetehtynä, ainekset maksaa 2,50€ per leipä)
- kirjolohenmätiä 100g 3€, smetanaa 1,70€ ja sipulia 10cnt
- sienisalaatti (valmis) 2,69€ mikäli pakkasessa ei ole sieniä omasta takaa
- pienen kinkun saa n 15€ tai kilo possun lapaa ja siitä pulled porkia 4€/kilo (riittää 4:lle)
- juureksia: pari porkkanaa, lanttu, pari punajuurta, lisäksi sipulia - näistä hunajauunijuurekset rosollin sijaan n 3€
- perunoita kalalle ja kinkulle 1 kg 1,69€
- valmis lanttulaatikko ja porkkanalaatikko 2 x 3,69€
- valmis piparitaikina 2,39€
- marjajäädyke jälkiruuaksi: tomusokeria, 2 kananmunaa, 2 dl kermaa, vaniljasokeria, marjoja (pakkasesta, tai kaupasta 500g) 8,20€
- glögi 1,69€
- fazerin sinisiä konvehteja 3,89€

Noista tuli yhteensä reilu 48-59€ eikä mun mielestä jäänyt mitään oleellista puuttumaan - päinvastoin olisin itse voinut jotain jopa jättää poiskin tai tehdä vielä halvempia vaihtoehtoja. Ok, moni tykkää enemmän siianmädistä tai rapusalaatista tai hanhenmaksasta mutta oleellista tässä oli se että kunnon ruokaa saa pöydän täyteen tinkimättä juuri mistään. Ja aina ei tule halvemmaksi tehdä itse varsinkin jos on pieniä määriä kyseessä! Siksi muutama valmis tuote mukana.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[Ja tosiaan ylijäävät voi käyttää myöhemmin muuhun. Mutta jos ostaa esim 2 kiloa kaikkia juureksia - kuinka moni oikeasti käyttää ne viimeiseen asti? Minä teen lopuista sosekeittoja pakkaseen mutta tiedän olevani vähemmistöä

ap

Mikä pakko niitä on 2 kg ostaa? Kaupassa myydään perunoita ja juureksia irtotavarana, ja voi ostaa vaikka yhden punajuuren, jos ei tarvitse enempää. 

Kilohinta on kalliimpi kuin isoissa pusseissa, mutta onhan se halvempaa ostaa 3 perunaa 50 sentillä kuin 5 kiloa 3 eurolla, jos ei tarvitse eikä aio käyttää niin paljon.

Vierailija
22/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[Ja tosiaan ylijäävät voi käyttää myöhemmin muuhun. Mutta jos ostaa esim 2 kiloa kaikkia juureksia - kuinka moni oikeasti käyttää ne viimeiseen asti? Minä teen lopuista sosekeittoja pakkaseen mutta tiedän olevani vähemmistöä

ap

Mikä pakko niitä on 2 kg ostaa? Kaupassa myydään perunoita ja juureksia irtotavarana, ja voi ostaa vaikka yhden punajuuren, jos ei tarvitse enempää. 

Kilohinta on kalliimpi kuin isoissa pusseissa, mutta onhan se halvempaa ostaa 3 perunaa 50 sentillä kuin 5 kiloa 3 eurolla, jos ei tarvitse eikä aio käyttää niin paljon.

Olikohan siinä Marttojen ohjeessa ostettu kaikkea juurikin 2kg, ap viestiin laitoin sen mitä tarvitsee jouluaterialle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malkoisen kallis menu ap:lla mielestäni kun ei sitä edes tuolla hinnalla kaupasta saa ja riittää vain yhdelle aterialle.

Marttojen ruuista tuli kahdelle päivälle, joten vertailuhinnat olisivat martat 35€ ja ap 50€.

Vierailija
24/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasketaan jouluruoat tänä vuonna neljälle päivälle, koska pyhien jälkeen on vielä sunnuntai. Emme laita kaikkia ruokalajeja joka kerta turhaan pöytään, sillä osa jää silloin aina syömättä, esim. kalat ja mädit ilman kinkkua. Ja aina on tarjolla myös tuoreista kasviksiksista tehty salaatti keventämässä. Meillä on ollut myös tapana syödä parina päivänä jotain perheen vähemmän terveellistä herkkua kuten fondue tai raclette. Näihin tarvikkert ostetaan ajoissa tarjouksista. Edullisuus tulee siitä, että ruokia ei ole älyttömiä määriä ja osa on todella halpaa kuten laatikot ja yksi jälkiruoka kerrallaan, ei seitsemää sorttia.

Vierailija
25/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on halpaa. Meillä menee tavalliseen sunnuntairuokaankin enemmän. Jouluruuat tosin ei niin kalliita ole, mutta laadukas kinkku maksaa jo sen satasen. Ja viinejä otetaan 20-30€ haitarista joten 5 hengen pöytään niihinkin menee satanen kun shamopanja on vielä kalliimpaa.

Vierailija
26/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vähävarainen viis henkinen perhe. Ostan pitkin vuotta jotain pientä joulua varten, tyyliin rusinoita, siirappia, mausteita, karjalapaistilihat, leivontatarvikkeet... Näin on sitten joulun alla varaa laittaa rahaa vaikka siihen kinkkuun tai juustoihin, kun nämä muut on jo hankittu. Joulun jälkeen käytetään tähteet hyödyksi; lanttulaatikon ja perunamuusin jämät rieskataikinaan, kinkun jämä ja luu hernekeittoon, rosollista ja juustoista kerman kanssa lisukevuokaa jollekin ruualle, karjalanpaistin jämä+juurekset+vettä niin saa lihakeiton.

Vierailija
27/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on halpaa. Meillä menee tavalliseen sunnuntairuokaankin enemmän. Jouluruuat tosin ei niin kalliita ole, mutta laadukas kinkku maksaa jo sen satasen. Ja viinejä otetaan 20-30€ haitarista joten 5 hengen pöytään niihinkin menee satanen kun shamopanja on vielä kalliimpaa.

Siis teillä menee melkein pullo viiniä per nenä ihan vain ruokajuomaksi? Mä olen tottunut siihen, että meillä vähän isompi porukka selviää 1-2 viinipullollisella, toki tiedän, että se on aika vähän, mutta en mä edes pystyisi juomaan koko pullollista tai olisin melkoisessa kännissä.

Vierailija
28/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä rahaa menemään saa, mutta jos ajatellaan että kyllä hyvääkin saa halvalla, niin ei kinkusta nyt 100 euroa tarvitse maksaa. Laadukkaan villisian kinkunkin saa jo 40 eurolla ja kympin viineistäkin löytyy ihan hyviä ruokajuomia.

Vierailija
29/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä menee melkein pullo viiniä per nenä ihan vain ruokajuomaksi? Mä olen tottunut siihen, että meillä vähän isompi porukka selviää 1-2 viinipullollisella, toki tiedän, että se on aika vähän, mutta en mä edes pystyisi juomaan koko pullollista tai olisin melkoisessa kännissä.

No ei mene niin paljon. Yksi shamppanja ennen ruokaa, se maksaa 40-50€. Ruuan kanssa kaksi pulloa punaviiniä, 40-60€. Pyöristin sataseen, vaikka todellisuudessa ehkä noin 90€.

Vierailija
30/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana- ja lanttulaatikkoon martoilla 1kg, ei kahta, eikä kilo noita maksa paljoakaan.

Kirjolohenmädin ap saa erittäin halvalla, Lidlissä rasia nyt 6,45.

Graavilohtakin ap laittaa paljon vähemmäin kuin Marttojen ehdotuksessa.

Ei näitä voi verrata keskenään, ap ei kerro määria, vaan hinnan.

Vierailija
31/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jaamme ruokia eri päiville tyyliin - aattona imelletty perunalaatikko, joulupnä lanttu- ja tapanina porkkanalaatikko. Ja kaloissa niin, että aattona muikunmäti, graavisiika, joulupnä graavilohi, sinappisilakat ja tapanina kirjolohenmäti ja lasimestarinsilli.

Joka aterialle laitetaan erilaista tuoresalaattia. Kinkku kastikkeineen ja rosolli pysyvät, mutta kun kalat, laatikot ja jälkiruoka vaihtuvat, niin ei se tunnu niin toistolta.

Jälkiruuaksi aattona luumurahka, joulupnä vaniljajäätelö lakkojen kera ja tapanina hedelmäsalaatti.

Vierailija
32/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ollut juureksia = peruna, lanttu ja porkkana 2 kg pussit 0.98 euroa. Ne kun kuorii, keittää ja soseuttaa, lorauttaa maitoa ja rasvaa sekaan, maustaa ja vähän siirappia ja pari munaa per sosesatsi, niin saa halvalla joululaatikoita. Kolme vuokaa tulee jokaista kun tuon pari kiloa viitsii kuoria kaikkia. Kinkku on ollut 3.5 e kilo kaupoissa. Kastikkeen voi tehdä kinkun paistosta jääneestä nesteestä. Pipareita saa 2 eurolla valmiina ison rasian. Kuivakakkuja voi tehdä vehnäjauhosta ilman muniakin. Hedelmää ja vettä ja mausteita, esim kanelia niin tulee jouluinen maku. Riisipuuro on halpaa veteen tehtynä, reippaasti rasvaa ja esim. kermaa makua tuomaan. Omenakaneli kiisseli esim kaveriksi. Punajuuria voi keittää itse ja paloa. Olishan tuossakin jo paljon syötävää!

Vierailija
33/33 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pääsee sitten halvemmalla, jos seuraavan päivän ruuat maksaa alle 20 yhteensä. Koko päivän ruuat siis.

Mutta siis moni syö niitä jouluruokia minimissään sen kaksi päivää, innokkaimmat useamman päivän. Marttojen tavalla tulee kyllä halvemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi