Matkalle lähdössä, kaverilla iso ongelma...
Olemme tulevana lauantaina lähdössä kaverin kanssa Lontooseen.
Ilmoitti sitten äsken, että hänellä on joku sakko maksamatta (1000E!!!) eikä ole varaa sitä maksaa.
En ymmärrä. On siis käräjäoikeuden muuntorangaistus sakko.
Pääseekö kaveri mukaan vai pidätetäänkö se kentällä? Olen aivan pihalla.
Joudun kai lainaamaan sille sen rahan, tosi kiva.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet joku porvari ja varaa maksaa parhaan kaverin matkat, niin miksi et maksa sakkoa ja hän maksaa takaisin kun sen rahatilanne on parempi? Törkeää riistää toisen matka jos olet luvannut
Jo-o, tämähän onkin malliesimerkki siitä, miten törkeästi porvari riistää. :D
Jos maaliskuussa tullut ilmoitus muuntorangaistuksesta, niin siitä menee vielä pitkä tovi, kun joutuu vankilaan. Ap kaveri varmaan pääsisi matkalle ilman mitään ongelmia.
Eri asia on minkälainen fiilis matkalla on, jos kaveri mukana...veikkaan, että kivempi sun on yksin mennä
Miten niin kuin käytännössä voi kärähtää lentokentällä sakon maksamattomuudesta? Ei kai jos lähtöselvitykseen menee, niin sieltä virkailija kutsuu poliisin vai miten? :D
Lontoo ei ole Schengen-aluetta, Helsinki on. Narahtamisriski on iso, koska passi tarkistetaan. Av-mammat eivät ilmeisesti tajua, että passintarkastaja näkee koneelta tiedot. Multa kysyttiin USA:ssa, olenko saanut kadottamani henkilökortin jo takaisin. Oli kadonnut kolme vuotta aikaisemmin, kun lompakko varastettiin...
Vierailija kirjoitti:
Jos maaliskuussa tullut ilmoitus muuntorangaistuksesta, niin siitä menee vielä pitkä tovi, kun joutuu vankilaan. Ap kaveri varmaan pääsisi matkalle ilman mitään ongelmia.
Eri asia on minkälainen fiilis matkalla on, jos kaveri mukana...veikkaan, että kivempi sun on yksin mennä
Jos muuntorangaistus on vielä ulosotossa, matkaan voi lähteä. Jos kuitenkin ulosotto on sitä yrittänyt tuloksetta periä, muuntorangaistus etsintäkuulutetaan ja silloin passintarkastuksessa jää kiinni.
Lentoasemalla on oma kyttis, nopeasti ja huomaamatta ne tulee hakemaan, jos on etsintäkuulutus päällä. Ei tarvitse odottaa Tiksistä partiota. :D
Vierailija kirjoitti:
Se kysyi minulta lainaksi sitä rahaa, ja tulee huono omatunto, jos en lainaa ja se ei pääse matkalle.
Argh mitä oikein sanon?Ap
"Kaverisi" vedättää sua. Arvaanko oikein jos arvaan, että maksat matkatkin..?
Vierailija kirjoitti:
En halua maksaa toisen tyhmyyksistä mitään. Eri asia on, jos lainaan rahaa ruokaan, mutta sakon saaminen on omaa hölmöyttä.
Kysyin kaverilta milloin on saanut tietoon asian, niin maaliskuussa on saanut kirjeen, missä kehoitetaan maksamaan, muutoin poliisin tavattaessa joutuu vankilaan.
Eli kaveri on tiennyt sakosta, kun ostin meille matkat. Ja joku kysyi miksi ostin kaverille matkan, niin sen takia, koska meillä on ollut puhetta siitä pitkään ja kaverilla ei tarpeeksi rahaa, ja sanoin, että voin maksaa lennot. Eikä mulle siitä ole ongelmaa.
Tälläinen valehtelu on niin inhottavaa, koska itse toimin aivan päinvastaisesti!
Ap
Kaverisi siis väittää, että hänellä on haku kaappiin päällä ja tarvii tonnin siitä päästäkseen... Kaverisi on kusettaja ja pummi.
Oletetaan ihan huumorilla, että "kaverisi" puhuu totta. Ensinnäkin istumaan voi joutua vain tuomioistuimesta saaduista maksamattomista sakoista eli ei sitten ole kaverillasi mikään poliisin kirjoittama pikavoitto vaan ihan tuomio oikeudesta. Toisekseen "kunnollinen" kaverisi pakoilee tällä hetkellä viranomaisia ja hänestä siis on vangitsemismääräys. Kolmanneksi kaverisi on kaikesta päätellen varaton, joten kun pienin päiväsakko on 6 € on hän tonnin eteen saanut 166 päiväsakkoa(!!!!). Kuitenkin lain sallima suurin päiväsakkojen määrä on 120 kappaletta ellei kerralla ole tuomittu useasta rikoksesta.
Hankkiudu eroon tästä "kaverista" ASAP.
Siis itse sakko on kuulemma ollut vähän yli sata euroa, mutta se on saanut uhkasakon lisäksi mikä on kai 800E.
Mitä se uhkasakko oikein tarkoittaa?
Olen yhden kerran lainannut rahaa sähkölaskuun, koska uhattiin katkaista ne.
Ihme kyllä maksoi takaisin...4 kuukautta tosin sain odotella rahoja.
En itsekään mikään porvari kyllä ole, kuin joku väitti. Niska limassa saa tehdä töitä ja haluan palkita sillä itseni joskus esim. Matkalla kaverin kanssa.
On laittanut tänään viestiä ja on todella harmissaan, kun olisi niin paljon halunnut lähteä ja odotti matkaa.
Ap
Vaikutat hyväsydämiseltä ja lojaalilta ystävältä. Kaverisi varmaan viimeiseen saakka esittää marttyyria, että maksaisit sakon.
Varmaan tahalleen on tuollainen, että sulle tulisi kurja mieli matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kysyi minulta lainaksi sitä rahaa, ja tulee huono omatunto, jos en lainaa ja se ei pääse matkalle.
Argh mitä oikein sanon?Ap
Älä lainaa, jollet halua menettää 1000 euroa. Sanot, että valitettavasti sinulla itselläsi ei ole tuollaisia rahoja lainata.
Tai jos lainaat, niin kirjallinen sopimus, josta käy ilmi takaisinmaksusuunnitelma. Ja lisäksi kaksi todistajaa paperille. Näin saat perittyä rahat pois, jos kaveri ei maksa.
Olen ehkä liian sinisilmäinen ja hölmö ihminen, mutta menin maksamaan kaverin sakon.
Vanhemmat ei kuulemma voi lainata.
Teimme tarkan maksusopimuksen lainasta.
Mutta, ette ikinä arvaa! Sanoin kaverille, että soittaa nyt sinne ja lähettää kuitin perään.
Sieltä sanottiin, että sakko vanhentunut syyskuussa!!! Maksoin siis aivan turhaan tonnin!
Voi luoja tätä vitutuksen määrää.
Soitin itse sinne, ja rahat tietty palautetaan minun tilille, mutta kestää n. 3 viikkoa!
Ap
Mitä??? Ei voi olla totta! Miksi kaverisi ei voi pitää pikkuisen tarkempaa tietoa asioista
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä liian sinisilmäinen ja hölmö ihminen, mutta menin maksamaan kaverin sakon.
Teimme tarkan maksusopimuksen lainasta.Mutta, ette ikinä arvaa! Sanoin kaverille, että soittaa nyt sinne ja lähettää kuitin perään.
Sieltä sanottiin, että sakko vanhentunut syyskuussa!!! Maksoin siis aivan turhaan tonnin!
Soitin itse sinne, ja rahat tietty palautetaan minun tilille, mutta kestää n. 3 viikkoa!
Ap
Oletko koskaan kuullut sanontaa " Tyhmyydestä sakotetaan"? Sä olet tässä nyt se tyhmä, ei sun kaverisi. EI tuollaisten kaverien takia tarvitse olla liian kiltti. En todella ymmärrä minkälainen ihminen maksaa toisen ihmisen sakkoja, kun summa vielä on noin iso! Olisikohan aika vaihtaa kavereita? Miksi hengaat rikollisten kanssa, saatko siitä jotain itsetuntoa nostattavaa tuntemusta itsellesi, vai miksi ihmeessä olet noin typerä? Jo se on typerää että maksaa toisten lennot, saati sitten se, että makselee tonnin velkoja.
Mut täähän tais olla provoa vai? En voi uskoa että kukaan on näin typerä. Yritäppä oppia tästä jotain.
Ai mitä tarkoittaa että se on vanhentunut? Eli ap:n kaveriko on turvassa vai voi joutua edelleen vankilaan.
Siis senhän pitäis vanheta viidessä vuodessa? Millon kaverisi sai sen sakon
Vierailija kirjoitti:
Teimme tarkan maksusopimuksen lainasta.Mutta, ette ikinä arvaa! Sanoin kaverille, että soittaa nyt sinne ja lähettää kuitin perään.
Ap
Ap, sinähän jo päätit, että et maksa... Miksi ihmeessä noin teit?
Näitkö siis sen sakon ja maksoit suoraan sinne? En lukenut koko ketjua. Jos kaverin tilille, niin voi olla, että et niitä rahoja enää saa.
Oikeudessa määrätyt sakot muunnetaan edelleen. Poliisin antamia sakkoja ei nykyään muunneta.
Eli mistään yksittäisistä pienistä ylinopeuksista, näpistyksistä (tai parkkisakoista niin kuin joku väitti) ei joudu istumaan. Pitää olla sen verran iso juttu että se on mennyt oikeuteen asti.