Mun pitäisi jatkaa psykologin luona käymistä, mutta...

Potilas Saarinen

Mulla ei ole ollut oikein ikinä ystäviä tai kavereita (viimeiset 12 vuotta olen ollut yksin) ja sen takia en ole oppinut siihen, että puhumisen kautta saisi purettua ongelmiaan. Ongelma on siinä että psykologin luona pitäis just pystyä puhumaan, mutta mä en vaan osaa.
Oisko jotain muuta soveltuvampaa terapiamuotoa kuin puhuminen?

Kommentit (4)

Vierailija

Tunnen yhden ihmisen, joka ei saanut sanaakaan suustaan psykoterapeutin luona ensimmäisen vuoden aikana. Hän kirjoitti ajatuksensa paperille ja vei ne psykoterapeutin vastaanoton postilaatikkoon, niitä terapeutti sitten tapaamisten aikana hieman availi. Tie oli pitkä, mutta hiljalleen alkoi sanojakin löytyä. Kannattaisi ehkä kokeilla, kun tännekin pystyit kirjoittamaan?

Vierailija

Mulla ihan sama ongelma. Pelkään puhua ikävistä ja vaikeista asioista. Tosin käyn vaan psyk. Sairaanhoitajan juttusilla. Edelliseen hoitajaan vähän ihastuin ja sitten rupesi käynnit inhottamaan. En uskaltanut puhua ihastuksesta. Pelkäsin leimaantuvani.

Vierailija

Ylläolevat kommentit ovat hyviä, kannattaa mennä terapiaan vaikka pelkäisitkin puhumista. Aina kun teet jonkun asian joka menee ns. kynnyksesi yli, olet lähempänä parantumista. Vaikka kuinka pelottaisikin aluksi, lopulta se kuitenkin helpottaa. Tulee hyvä olo ja itsetunto paranee.

Mutta, jos et heti kuitenkaan hakeudu terapiaan, kannattaa ehdottomasti tehdä mahdollisimman paljon kaikkea sitä mistä nautit edes vähän. Ulkoilua, liikuntaa, syö terveellisesti, koita nukkua mahdollisimman hyvin. Mindfulnessia, hanki jokin harrastus, katso hauskoja elokuvia, lue kirjoja, väritä värityskirjaa, maalaa, piirrä, kuuntele musiikkia, askartele, tee asioita mahdollisimman paljon.

Joka tapauksessa näidenkin lisäksi suosittelen terapiaa! Paljon voimia ja tsemppiä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat