Maalaiset eivät ymmärrä...
...asuntojen hintoja kaupungeissa. Varsinkaan pk-seudulla. Kaikki ovat kyllä kuulleet, että pk-seudulla on kallista, mutta eivät sisäistä sitä. Sitten kun kertoo että meitä asuu 5 henkeä 84-neliöisessä kämpässä, ovat ihan kauhuissaan, että miten mahdutte asumaan noin ahtaasti. No pakko se on kun ei ole varaa isompaan. Ihan järjettömiä nämä hintaerot maaseudun ja kaupungin välillä, kun esim. Helsingissä jos haluaa kerrostaloneliön hyvältä sijainnilta niin joutuu maksamaan +400k euroa, maalla samalla hinnalla saisi jonkun luksus-omakotitalon. Taas kuulin kauhistelua, että onpas teillä pieni asunto. Olisi kiva muuttaa johonkin pieneen ja halpaan kaupunkiin isoon omakotitaloon, mutta kun koko elämä on keskitetty pk-seudulle, niin vaikeaahan se on.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksat pahoittaa mielesi ja syytellä maalaisia tuollaisesta asiasta? Olen ihan umpistadilainen ja maalla on asioita, jotka on mulle käsittämättämiä, outoja tai vaikeita. Mun olisi esim. hirveän vaikea elää niin, että olisi pakko olla auto. Tunnen monta muutakin kaupunkilaista, jota eivät ymmärrä autoasiaa.
Jos teillä on kiva koti jonne sovitte, niin mitä ihmeen väliä sillä on, mitä siitä ajattelee joku muunlaisessa ympäristössä asuva ihminen. Rion faveloissakin asumismuotonne kohtaisi ihmettelyä. So what?
En syytellyt ketään, kerroin vain, miltä asia minusta tuntuu. Ahdistaa itseäkin, haaveilen omakotitalosta, ja sitten kuulee just näitä kommentteja että "miten te mahdutte asumaan näin ahtaasti" ja "muuttaisit maalle meillä on kaikki niin paljon paremmin". Kun se muutto ei vain ole mahdollinen. No, periaatteessahan kaikki on mahdollista, mutta en pystyisi elämään jossain toisella puolella Suomea näkemättä ystäviäni, vanhempiani, sisaruksiani ja sukulaisiani. Töitäkään tuskin löytyisi.
Halusin myös nostaa esille näitä hintaeroja. Joku kommentoi että Tampereella yksiö maksaa 120k, ja hänen kotiseuduillaan 80k hintaan saisi 300-neliöisen omakotitalon. Joillain pikkupaikkakunnilla on kuulemma ihan hyviä taloja tyhjillään (hylättyinä?) kun ei vain ole löytynyt ostajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi ihmeessä piittaat joistain loisena elävistä maalaisista???
Joutavaa sakkia jota pk-seutu elättää.Ja hyvinhän ne elättää, kun helsinkiläiset rohmuaa ison osan valtion maksamista asumistukieuroista itselleen. Joka neljäs yleistä asmistukea saava asuu pääkaupunkiseudulla! Vuonna 2014 valtio maksoi 139 000 000 euroa siitä, että väki sai asua siellä pääkaupungissa. Ihanan kallista!
139 000 000 vrt. 6 000 000 000e maataloustukia. Puhumattakaan muista tulonsiirroista meiltä nettomaksajilta teille sinne maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutavaa sakkia jota pk-seutu elättää.Ja hyvinhän ne elättää, kun helsinkiläiset rohmuaa ison osan valtion maksamista asumistukieuroista itselleen. Joka neljäs yleistä asmistukea saava asuu pääkaupunkiseudulla! Vuonna 2014 valtio maksoi 139 000 000 euroa siitä, että väki sai asua siellä pääkaupungissa. Ihanan kallista!
Joo ja joka viides ihminen Suomessa asuu pk-seudulla. Vuokrat pk-seudulla 3-4-kertaiset muuhun Suomeen verrattuna, ei ihme että joutuu hakemaan asumistukea. Paljonkos valtio maksoi siitä, että ihmiset saavat asua maaseudulla? Turha lähteä tälle kuka-on-valtion-loinen -linjalle keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
No kun 30% maalaisista ei osaa lukea ja 90% nostaa maataloustukea 6000-7500e /kk niin kyllähän kaikki rahapula kuulostaa kaukaiselta.
Luuletko sä, että tuo maataloustuki on jotain ylimääräistä tuhlausrahaa? Kyllä se kaikki menee ihan sen tuotannon pyörittämiseen. Sen lisäksi tuotannon pyörittämiseen menee myös tilan tuloja (maidosta, lihasta), tämän lisäksi pitää tehdä vielä urakointeja eli palkkatyötä, jotta saa tilan pysymään pystyssä. Lopulta tuntipalkaksi itselle jää alle 5e, työaikaa on 16 tuntia päivässä ja vapaapäiviä ruhtinaalliset 26 päivää vuodessa. Työtönkin saa enemmän rahaa kuin maanviljelijä, vaikka ei oikeasti tee yhtään mitään!
Tiedätkö kuinka paljon maatilalla on kuluja? On rehut, kuivikkeet, tarvikkeet, polttoaineet, sähköt, vedet, verot, eläinlääkäri, siementäjä, sorkkahoitaja, lomitus, proagria... lista on loputon ja jokainen näistä on mielellään tilallisen kukkarolla. Työstä ei saa tuplapalkkaa sunnuntaina, mutta eläinlääkäri mieluusti ottaa sunnuntaina tuplataksan, eli jos eläinlääkäriä tarvitaan sunnuntaina, niin sen viikonlopun palkka meni kokonaisuudessaan siinä.
Tervetuloa vaan tänne maalle, tehdäänkö heti tilakaupat, niin pääset sinäkin tienaamaan tuhansia euroja humpparahaa!
Vierailija kirjoitti:
Mutta maalaistalon kasvatit tietävät käsienpesun tärkeyden.
t. family fresh
Niin tiedän minäkin.
t. kaupungin kasvatti
(kannattaa esim hipelöidä metron liukuportaiden kaidetta ja sitten työntää sormet suuhun, siitä saa namit pöpöt)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
139 000 000 vrt. 6 000 000 000e maataloustukia. Puhumattakaan muista tulonsiirroista meiltä nettomaksajilta teille sinne maaseudulle.
Ja jos tarkasti tutkit, niin tuosta maataloustukisummasta menee reilusti yli miljardi helsinkiläisille! Ja kaksi miljardia oppilaitoksille ja erilaisille valtion omille laitoksille.
Valtion maksamista palkoista 80% maksetaan pääkaupunkiseutulaisille. Siinä on kaksi kertaa enemmän tulonsiirtoja nettomaksajilta pääkaupunkiin kuin helsinkiläsiltä muulle maalle.
Suljetaan Päijänne-tunneli ja olette ilman vettä. Jonka muuten otatte ihan ilmaiseksi maakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja joka viides ihminen Suomessa asuu pk-seudulla. Vuokrat pk-seudulla 3-4-kertaiset muuhun Suomeen verrattuna, ei ihme että joutuu hakemaan asumistukea. Paljonkos valtio maksoi siitä, että ihmiset saavat asua maaseudulla? Turha lähteä tälle kuka-on-valtion-loinen -linjalle keskustelussa.
Pääkaupungissa asuminen on oma valinta. Työpaikat kyllä siirtyy muualle maahan, jos ei siellä saada työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä provo.
Provon huutelija bongattu! Monesko ketju tänään, johon kommentoit saman?
Mä olin 10v kun vanhemmat päätti repäistä ja muuttaa etelästä itään. Iskän suku on idästä mutta muuten ei mitään tuttuja tai ystäviä siellä. Silloin oli shokki mulle ja monta vuotta kapinoin. Nyt parikymppisenä en vaihtaisi mihinkään maalta pois vaikka koulut olen isoissa kaupungeissa käynyt. Maalla on niin paljon enemmän vapauksia elää.
Vierailija kirjoitti:
Minä maalainen omistan siellä Helsingissä 4 asuntoa, joiden vuokratulot ovat sellaiset, että voisin ostaa pari asuntoa lisää. Mitä enemmän väkeä sinne pääkaupunkiin ahtautuu, sitä paremmin minä tienaan. Opettajanpalkan päälle mukava pikkuinen lisä, josta valtio oikeastaan maksaa asumistukina suuren osan.
Ja mulla on omakotitalo Mannerheimintiellä 10 hehtaarin tontilla. Ostin sen opettajan jättipalkallani :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maalainen omistan siellä Helsingissä 4 asuntoa, joiden vuokratulot ovat sellaiset, että voisin ostaa pari asuntoa lisää. Mitä enemmän väkeä sinne pääkaupunkiin ahtautuu, sitä paremmin minä tienaan. Opettajanpalkan päälle mukava pikkuinen lisä, josta valtio oikeastaan maksaa asumistukina suuren osan.
Ja mulla on omakotitalo Mannerheimintiellä 10 hehtaarin tontilla. Ostin sen opettajan jättipalkallani :D
Elämä on valintoja. Ostin ensimmäisen asunnon ASP-säästöillä, joita olin kerännyt hanttihommissa ennen opettajaopintojen alkamista. Opintojen päätyttyä sain työpaikan maalta (kamalaa, eikö totta!) ja laitoin yksiöni vuokralle. Maalla oli halpa vuokra-asunto ja veljen yllytyksestä ostin Helsingistä pakkohuutokaupasta toisen yksiön oman omistusasunnon sijaan. Siitä se lähti. Hyvät vuokralaiset ja asuntojen tasainen tuotto ovat olennaisempi asia kuin palkkani opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun 30% maalaisista ei osaa lukea ja 90% nostaa maataloustukea 6000-7500e /kk niin kyllähän kaikki rahapula kuulostaa kaukaiselta.
Saako kaikki maalaiset maataloustukea, vaikka maanviljelijöitä on vain noin 45 000? Oikeastiko 90% Helsingin ulkopuolella asuvista (heitä on noin 4 miljoonaa) saa kuukausittain noin 6000 - 7500 e? WAU! Muutan heti Riihimäelle tienaamaan.
Tukierolla ostetaan traktoreita ja näissä tehtaissa työskentelee maanlaisia
Mä ja mies asutaan nykyisin Seinäjoella. Meillä molemmilla on opiskeluvuosien jäljiltä omistusasunnot sijoituskämppinä Helsingissä. Tunkekaa vaan kaikki sinne Helsinkiin niin takaatte meille hyvät tuotot asunnoista jatkossakin! Vuokra on jo nyt niin korkea että hävettää sitä periä, mutta aina löytyy väkeä joka haluaa maksaa sitä sikakallista vuokraa joten me kiitämme.
Mitenhän mones ketju tämä on samasta aiheesta: kaupunkilainen itkee, että maalaiset kahmivat tukiaisia. Yrittäkää nyt jo vähitellen oppia, että kateus vie kalatkin vedestä. Kaikkia tarvitaan, että tämä maa ja yhteiskunta toimisi. Syötkö ap koskaan leipää ja muita maataloustuotteita tai juotko maitoa? Jos maanviljelijät eivät saisi tukiaisia, maksaisit leivästäsi varsin suolaisen hinnan.
Teillä ap on varmaankin suurtilallisia tai muita kartanonherroja tuttavina maaseudulla tyyliin Wahlroos ja Herlin. Eivät läheskään kaikki maalla asuvat haahuile sadoissa neliössä, vaan moni olisi todella iloinen, jos olisi tuo 84 neliötä. Moni ei kuitenkaan halua mitenkään muuttaa kaupunkiin nielemään pakokaasuja ja kävelemään asfaltilla. Vapaata luontoa on vasta kilometrien päässä.
On oma valinta, missä osassa kaupunkia haluaa asua. Joillekin status ja keskikaupunkiasunto on tärkeintä. Ja ainakin pääkaupunkiseudulla keskusta-asuntojen hinnoissa on hirveästi ilmaa. Vanhojen taloyhtiöiden lainat on maksettu jo vuosikymmeniä sitten. Tuloja on joillakin niin paljon, että asukkaat saavat asua ilman vastiketta muutaman kuukauden vuodessa. Jos tulee remontteja (sähkö ja putket), niin lasku lankeaa osakkeenomistajien maksettavaksi.
Ei niitä leipiä missään maalla paisteta. Vilja tulee ulkomailta ja leivät leivotaan leipomoissa kaupungeissa. Millä vuosisadalla 36 oikein elää????
Vierailija kirjoitti:
Mä ja mies asutaan nykyisin Seinäjoella. Meillä molemmilla on opiskeluvuosien jäljiltä omistusasunnot sijoituskämppinä Helsingissä. Tunkekaa vaan kaikki sinne Helsinkiin niin takaatte meille hyvät tuotot asunnoista jatkossakin! Vuokra on jo nyt niin korkea että hävettää sitä periä, mutta aina löytyy väkeä joka haluaa maksaa sitä sikakallista vuokraa joten me kiitämme.
höpö höpö asuntojen vuokratuotot remonttien jälkeen on lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän mones ketju tämä on samasta aiheesta: kaupunkilainen itkee, että maalaiset kahmivat tukiaisia. Yrittäkää nyt jo vähitellen oppia, että kateus vie kalatkin vedestä. Kaikkia tarvitaan, että tämä maa ja yhteiskunta toimisi. Syötkö ap koskaan leipää ja muita maataloustuotteita tai juotko maitoa? Jos maanviljelijät eivät saisi tukiaisia, maksaisit leivästäsi varsin suolaisen hinnan.
Teillä ap on varmaankin suurtilallisia tai muita kartanonherroja tuttavina maaseudulla tyyliin Wahlroos ja Herlin. Eivät läheskään kaikki maalla asuvat haahuile sadoissa neliössä, vaan moni olisi todella iloinen, jos olisi tuo 84 neliötä. Moni ei kuitenkaan halua mitenkään muuttaa kaupunkiin nielemään pakokaasuja ja kävelemään asfaltilla. Vapaata luontoa on vasta kilometrien päässä.
On oma valinta, missä osassa kaupunkia haluaa asua. Joillekin status ja keskikaupunkiasunto on tärkeintä. Ja ainakin pääkaupunkiseudulla keskusta-asuntojen hinnoissa on hirveästi ilmaa. Vanhojen taloyhtiöiden lainat on maksettu jo vuosikymmeniä sitten. Tuloja on joillakin niin paljon, että asukkaat saavat asua ilman vastiketta muutaman kuukauden vuodessa. Jos tulee remontteja (sähkö ja putket), niin lasku lankeaa osakkeenomistajien maksettavaksi.
'
Mitä ihmettä? Ei koskenut mun alkuperäinen viesti ollenkaan maalaiset vs. kaupunkilaiset tai kuka saa mitäkin maataloustukia. Mua vain ärsyttää pk-seudun älyttömät asuntojen hinnat verrattuna maaseutuun ja pikkukaupunkeihin, siitä tein aloitukseni. Joku muu otti maataloustuet ja vastakkainasettelun esille. Mä en tiedä mitään maataloustuista, joten en ole niistä kommentoinut yhtäkään kommenttia tähän ketjuun.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Mitä ihmettä? Ei koskenut mun alkuperäinen viesti ollenkaan maalaiset vs. kaupunkilaiset tai kuka saa mitäkin maataloustukia. Mua vain ärsyttää pk-seudun älyttömät asuntojen hinnat verrattuna maaseutuun ja pikkukaupunkeihin, siitä tein aloitukseni. Joku muu otti maataloustuet ja vastakkainasettelun esille. Mä en tiedä mitään maataloustuista, joten en ole niistä kommentoinut yhtäkään kommenttia tähän ketjuun.
-ap
Ongelma on täysin tuttu muiden maiden metropoleissa. Nyt todellinen globalisaatio on saavuttanut Suomenkin joten on ihan selvää, että Helsingin käy samoin. Vuosia on kuitenkin itketty että miksei Suomessa ole kuten suuressa maailmassa se tai tai tämä asia. No, nyt on ainakin tämä yksi keissi kuten suuressa maailmassa, joten mitä ihmettä nyt valitetaan?
Ja hyvinhän ne elättää, kun helsinkiläiset rohmuaa ison osan valtion maksamista asumistukieuroista itselleen. Joka neljäs yleistä asmistukea saava asuu pääkaupunkiseudulla! Vuonna 2014 valtio maksoi 139 000 000 euroa siitä, että väki sai asua siellä pääkaupungissa. Ihanan kallista!